Nejznámější česká stavebnice vznikla před sto lety z poválečné
nouze o hračky. Továrnu ale jejímu majiteli a geniálnímu vynálezci
sebrali.
Během druhé světové války byla výroba omezena, ale po jejím skončení se opět rozjela. Přišel ovšem neslavný únor 1948 a znárodnění. Výrobu převzal Okresní průmyslový podnik Police nad Metují. Počátkem 50. let byla zrušena soukromá firma pana Vancla a výroba se stala součástí Okresního kombinátu v Broumově.
Panu Vanclovi, zakladateli slavné
značky, se komunisté odvděčili po svém – nejenže musel odevzdat továrnu a
opustit byt, ale soud mu dokonce nařídil splatit všechny faktury za
materiál, který si objednal ještě jako ředitel. To však z vlastních
peněz nezvládl, tudíž si „dluh“ musel odsloužit. Až do svých 80 let tak
pracoval jako soustružník ve své bývalé továrně.
Čočkostroj sestavený Ottou Wichterlem (foto Národní technická knihovna)V muzeu v Novém Strašecí uvidíte i předchůdce slavné stavebnice Merkur (foto B. Kvapilová, Český rozhlas)Stavebnice Merkur (foto B. Kvapilová, Český rozhlas)Ocelová město z legendární stavebnice Merkur (foto J. Házová, Český rozhlas)Stavebnice Merkur (foto licence Commons licence Attribution)
Základem stavebnice Merkur jsou pásy a profily různých tvarů a délek z lakovaného ocelového plechu se sítí předvrtaných otvorů s roztečí 1 cm. Dílky se spojují šroubky a matičkami. Stavebnice obsahuje i další součástky: hřídele, ozubená i neozubená kola, někdy i kladky, buldozerové pásy, dokonce i elektromotorky. Umožňuje tak stavbu realistických konstrukcí a různých strojů.
Kovové dílky, šroubky a nekonečná kreativita jsou základem úspěchu stavebnice Merkur, která patřila po řadu desetiletí k nejoblíbenějším československým hračkám.
Výrobce této legendární hračky ale krátce po sametové revoluci zkrachoval. Dnes má Merkur našlápnuto dobýt trh vzdělávacích pomůcek, které žáky a studenty přivedou k technickému vzdělání.To, že je v Česku důležité podporovat technické vzdělávání, slyšíme už několik let a podle Jaromíra Kříže jsou právě jejich pomůcky klíčové. Přivádí totiž děti k technickému vzdělávání tím, že si teoretické znalosti mohou na jejich modelech také ověřit. „Žáci se naučí konstruovat, vymýšlet a inovovat. To je klíčová dovednost.“
A Jaromír Kříž odkazuje na období první republiky, která prý vliv takovýchto stavebnic potvrdila. „Tehdy Jaroslav Vancl – který založil Merkura – prosadil to, že se naše stavebnice dostala už tehdy do škol jako povinná učební pomůcka, a to v době krize. Díky Merkuru se tehdy mnoho dětí vydalo cestou techniků, řemeslníků a vědců.“ A právě toto si za cíl klade i současný majitel Merkuru.
Kromě známého případu vynálezce kontaktních čoček Otto Wichterleho Jaromír Kříž připomíná také české-německého držitele Nobelovy ceny za fyziku Petera Grünberga za objev jevu obří magnetorezistence, jenž umožnil výrobu pevných disků s kapacitou řádu gigabitů. „Jeho tatínek ho právě na Merkuru vedl k technickým oborům, a když mu město Plzeň, kde jako malý žil, udělovalo čestné občanství, tak právě Merkur sám označil za rozhodující faktor, který jej nasměroval do technických oborů.“
Jaromír Kříž vysvětluje, jak může stavebnice Merkur pomoci v technickém vzdělávání (foto Jana Přinosilová, Český rozhlas)Bude Merkur učit?
Právě proto teď Jaromír Kříž – po vzoru svých předchůdců – považuje za klíčové prosadit kolekci učebních pomůcek Merkur Education. Navíc tomu nahrává i současný nedostatek odborníků v technických profesích, což nejen podle majitele Merkuru ohrožuje budoucnost celého českého průmyslu. Aktuálně proto vyjednává se školami, kraji i městy, protože mnoho škol začíná technickou výuku zkvalitňovat.
„Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji. Co si vyzkouším, tomu rozumím,“ cituje Jaromír Kříž čínského filosofa Konfucia a doplňuje o vlastní rozšíření: „Když si to z Merkuru postavíš, tak spoustu nových věcí a řešení objevíš, novým technickým a technologickým věcem se naučíš. A až absolvuješ školu, tak v konkurenci obstojíš, protože se všemu naučíš.“
A odezva je zatím pozitivní. „Například Rakousko už má od nás vybrané výukové pomůcky a je to jednodušší než u nás. V Rakousku totiž pro školy zajišťuje pomůcky jedna firma, která spolupracuje i s pedagogickými fakultami, kde se učitelé naučí využívat takovýchto pomůcek technického vzdělávání.“ Pro představu se jedná například o programovatelnou minilinku, CNC frézy, převodovky a další prvky, které slouží k lepšímu pochopení fyziky, mechaniky a elektromechaniky.
V Česku ale takový progres jako v sousedním Rakousku, co se vybavení škol moderními pomůckami týká, není. A to Merkur na jejich vývoji spolupracoval s Technologickou agenturou a Akademií věd. Majitel Merkur Toys Jaromír Kříž vidí problém právě v systému, kterým mohou ředitelé objednávat učební pomůcky, a dodává i zkušenost, kdy zaplaceno za ně dostali až rok a půl po dodání pomůcek.
Zájem o jejich výukové
pomůcky je ale podle Jaromíra Kříže enormní, budoucnost Merkuru
rozhodně ohrožena není a hrát si s ním budou i další generace. No, kéž by ... moc bych jim to přála. 😀
autor: Robert Břešťan, Český rozhlas
Tak túto stavebnicu si veľmi dobre pamätám. Môj otec ju kedysi kúpil môjmu prvorodenému synovi - má ju podnes. Tiež verím, že stavebnica bude vždy dostupná - nech si deti rozvíjajú zručnosť a fantáziu inak ako pri počítačoch či na mobiloch.
OdpovědětVymazatHanička, prajem Ti pohodový deň! 🌞
Vierko, dobře jsi to napsala a je vidět, že Merkur oslovil už generace dětí a možná nejen jich. Měj se hezky. ☺
VymazatHani, stavebnici Merkur měl můj bratr a já si někdy stavěla s ním. Hodně si s ní vyhrál. Měli jsme minimum hraček a tak jsme si jich považovali. Já mám svoje hračky z dětství pořád. Ráda jsem si o historii Merkuru přečetla, děkuju. S pozdravem Lenka
OdpovědětVymazatwww.babilenka.cz
Leni, je hezké číst, že jste si s bratrem hraček považovali. Dnes asi mají děti k hračkám už jiný vztah. Já jsem svoje hračky také dlouhá léta opatrovala, ale nakonec jsem jim našla (doufám) nejlepší umístění - skončily v muzeu. Měj se pohodově. ☺
VymazatHani, stavebnice Merkur mě a mé bratry provázela dětsvím. Co my se s ní nahrály, těch jeřábů, aut a staveb co jsme zkonstruovaly společně. Občas bylo zle, to když jsme chtěli stavět jen to své. Mohu však dodat, že zvítězila kolektivní práce. ☺ Moc hezká připomínka.
OdpovědětVymazatMarti, moc děkuji za pěkný komentář. Je hezké číst, že stavebnice posloužila tolika dětem. ☺
VymazatJá měla Merkur jako povinno stavebnici do školy. Nikdy jsme z ní ve škole nestavěli, jen doma a po pravdě mě to moc nebavilo. Ale ta stavebnice je legenda
OdpovědětVymazatStavebnice asi byla spíš pro kluky, ale cvičila zručnost a představivost. Já jsem tuto stavebnici neměla, ale obdivuji ji, hlavně její tvůrce. ☺
VymazatMerkur, to je legenda. :) Sám jsem si s ním hrál jako malý a hrají si s ním i moje děti. :) Samozřejmě trochu odrostlé. :) Mladého navíc zajímaví převodové motory Bühler, tak teď vymýšlí, jak to propojit a celé to rozhýbat. :) No, jako bych viděl sám sebe před třiceti lety. :) Taky jsem si s tím hrál a měl to celé napojené na monočlánky. :)
OdpovědětVymazat