K poslechu i četbě

pátek 17. června 2022

Vydávají se za bankéře i policisty a okrádají důvěřivé lidi o úspory


 

Poslechněte si audio, kde uslyšíte, co se může stát. Dnes jde o peníze - vaše peníze.  

Podvodníci přišli s novým způsobem, jak lidi připravit o peníze. Zavolají klientům některé z bank s tím, že jsou jejich úspory v ohrožení. Po telefonu vystupují jako pracovníci banky a kriminalisté, kteří chtějí klientům pomoci. Nabídnou jim pomoc a způsob, jak peníze na účtech ochránit. Přitom ale nepozorné lidi o peníze připraví.

Doklad o identitě, který poslali podvodníci ženě z Frýdlantu, aby ji přesvědčili, že nejde o podvod.

Doklad o identitě, který poslali podvodníci ženě z Frýdlantu, aby ji přesvědčili, že nejde o podvod.

Celý podvod začíná tím, že klientovi banky zavolá falešný bankéř a upozorní ho na to, že si na jeho jméno chtěl předchozího dne někdo vzít úvěr. Zděšený klient, který si o žádný úvěr nezažádal, na to upozorní a začne s domnělým zástupcem spořitelny celou věc řešit. Je předán dalšímu domnělému pracovníkovi banky, tentokrát z oddělení bezpečnostní služby. Ten ihned po telefonu začne činit kroky, aby klienta "ochránil".
Domnělý kriminalista také informuje o tom, že jde o rozsáhlejší podvod, kterému jsou na stopě a potvrdí, že jít si do banky tímto způsobem snížit možnost na další podvod jinde v souvislosti s klientovým účtem, je nejlepší řešení, které také doporučují. V případě, že úvěr klient dostane a vyzvedne si ho na pokladně České spořitelny, je instruován, aby ho zaslal obratem zpět přes vkladové místo. V ten moment klient přijde o peníze, protože je pošle na účet podvodníka.

Velmi častým, řekněme moderním podvodem těchto dní jsou falešné telefonáty bankovních úředníků, kteří vás upozorní na to, že se z vašeho konta ztrácejí peníze a poradí, co dělat, abyste zbytek peněz zachránili. Je to ale jenom finta, jak vás připravit o vaše peníze.

  https://www.bankovnictvionline.cz/sites/default/files/styles/inclanek/public/field/image/Sni%CC%81mek%20obrazovky%202021-07-15%20v%C2%A014.57.33.png?itok=wTHqMGhe

Duplikáty telefonních čísel

Podvodníci používají duplikáty reálných telefonních čísel. Takže když zavoláte na tato čísla zpátky, opravdu se vám ozve Česká spořitelna nebo třeba pražská policie, i když jiná, než je uváděna. Podvodníci také u osoby policisty použili reálné jméno policisty, byť pracuje na jiném oddělení. Ten osobně poté po pátrání potvrdil, že se tyto podvody dějí v současné době v extrémním počtu a že i přes osvětu jsou lidé často oběťmi těchto podvodníků".

Pro spoustu klientů, kteří jsou podobnými telefonáty překvapeni, může být obtížné se v problému zorientovat a vyřešit ho s chladnou hlavou. Klientům se  doporučuje, aby nereagovali na podezřelé telefonáty nebo výzvy k potvrzování úkonů, které sami neprováděli, aby nepřeposílali kódy z SMS zpráv a především s nikým nesdíleli důvěrné informace, přihlašovací údaje, hesla, údaje z platebních karet, PINy a podobně.

Velkou roli, kvůli které se lidé často nechají zmanipulovat, hraje to, že v podvodu figurují falešní policisté. Lidem na druhém konci „drátu“ prostě řeknou, že jim informaci potvrdí ještě policista, aby měli jistotu, že se je nikdo nesnaží podvést. Zavěsí a po chvíli se skutečně ozve člověk vydávající se za policistu. Přitom často zneužívá identitu skutečných policistů, kterou si vezme třeba z webových stránek nebo článků v tisku. To proto, kdyby si to ještě chtěl někdo ověřit. 

Skutečný policista by ale nikdy nevolal a nepřemlouval lidi, aby si převedli peníze na účet do jiné banky. Mezi oběťmi  nejsou jen ti z nezranitelnější skupiny -  čerstvě plnoletí či naopak senioři, ale například i třicátníci.

Vydávat se za bankéře je jeden z oblíbených způsobů útočníků, jak okrást svou oběť.

Policie řeší asi čtyři sta takových případů. Škody jsou v desítkách milion korun. Hlavní rada zní: nenechte se volajícím vystresovat a klidně si hovor ověřte například zavoláním na oficiální linku banky, nebo zajděte přímo na její pobočku.

Banky navíc nikdy po klientech nechtějí údaje o platební kartě nebo převádění peněz na kryptoměnové účty.

Zdroj: A. Kubica, denik.cz

4 komentáře:

  1. Anonymní18.06.22 5:58

    Sice nechápu, jak někdo může sdělovat některé informace někomu anonymnímu do telefonu, ale kdyby se to nedělo, tak by to policie neřešila.
    Opatrnosti není nikdy dost!
    Hezký den, Hani. Helena
    https://sincerehelena.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já bych to dříve také tak řekla, ale člověk se někdy dostane do takové situace, což ty "bestie" umějí, že když třeba se jedná o jejich celoživotní úspory, propadnou strachu a obranné mechanismy nefungují. Věřím tomu, proto tahle upozornění nebrat na lehkou váhu.
      Děkuji a přeji hezký zbytek neděle. ☺

      Vymazat
  2. Hlavně starší lidé jsou důvěřivý a ovladatelní. Vidím to u nás v domě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to fakt, ono se řekne, nedávejte do telefonu žádné informace, ale ti prevíti dovedou ty lidi vystrašit, že přijdou o své úspory nebo že jejich vnuk měl nehodu - věřím, že to někoho postraší tak, že to sdělí. Podvodníků je stále dost a nevěřím, že to pomine.

      Vymazat