Co myslíte, máme znát obrazy? Tedy alespoň některé, ty zásadní? Je to k životu potřebné? Čím více lidí, tím více bude různých názorů. Můj názor je asi jasný, když jsem založila tuto rubriku. Dnes se po člověku chce více věcí a většinou se tomu říká gramotnost. Chodíme do školy, kde získáme souhrn vědomostí, které můžeme rozvíjet. Pak k tomu přibyla např. počítačová gramotnost, čehož my - blogerky, využíváme hojně. 😃 A také finanční gramotnost, je až s podivem, jak v dnešní době někteří lidé hospodaří s penězi, až to člověka překvapuje. U obrazů je to jiné. Teď neřeším jejich cenu a to, zda jde o originál nebo kopii. Obrazy a vůbec umění člověka obohacují. Návštěva galerie je pro mne zážitkem, možná "svátkem" a nemyslím teď věhlasné zahraniční galerie. U nás jsou také možnosti, např. ve Veletržním paláci v Praze, kde sídlí Národní galerie, jsem byla třikrát a od nás je to zhruba 400 km. Dá se to.
Pojďme si dnes představit další obraz:
Narodil se v domě U Černého jelena vedle Týnského chrámu v protestantské rodině úředníka královské komory Konráda Škréty Šotnovského a Kateřiny Herkulesové z Morchendorfu. Do vladyckého stavu s přídomkem Šotnovský ze Závořic byl povýšen v roce 1570 jeho děd, Jan Škréta, který se z kožešníka v moravské Olešnici vypracoval na senátora ve staroměstské pražské radě. Císař Maxmilián II. mu udělil rodový erb.
Karlovým strýcem a později poručníkem byl kutnohorský mincmistr Pavel Škréta.
Na obraze je znázorněn Dionysio Miseroni s celou svou rodinou. Zabýval se řezáním drahých kamenů a jeho dílna měla velký věhlas.
Rodina je znázorněna kolem stolu s červeným ubrusem, v jehož čele sedí sám Dionysio Miseroni.
Postava Dionysia Miseroniho je umístěna nalevo od středu obrazu, jak v levé ruce drží křišťálový pohár. Jeho doprava pootočená hlava sleduje k němu se naklánějící postavu jeho nejstaršího syna Johanna Octavia (asi 1630-1690), zatímco druhý syn Ferdinand Eusebius (1639-1684) na obraze stojí za otcem a vztahuje ruce k velké nádobě z horského křišťálu vystavené na skříni spolu s několika dalšími řezanými nádobami. Křišťálová nádoba je spodní částí 1,5 m vysoké vázy zvané Pyramida (dnes je umístěna v Uměleckohistorickém muzeu Vídeň). V roce 1653 udělil císař Ferdinand III. Miseronimu za toto umělecké dílo zlatý řetěz, který má umělec na obraze již na krku.
V pravé portrétní části obrazu jsou vyobrazeni mladší synové, Václav Eusebius (1644-1661), jak sedí na židli, a Ignác František (1647-1717), který mu podává krystal záhnědy. Obě chlapecké postavy překvapí disproporcí velkých hlav vzhledem k jejich malým tělům. Jedno z možných vysvětlení je dodatečné zmenšení dolní části obrazu, což mohlo vést ke změně proporcí jejich postav. Uvádí se i spekulace, že chlapci měli tělesnou vadu, čemuž odporuje jejich pozdější život.
Díky odhrnuté červené draperii se v pravé části obrazu divákovi otevírá diagonální pohled do Miseroniho brusičské dílny, která je několika stupni oddělena od rodinné části. Jedná se o prostor v bývalém šacmistrovském domě, kde si Miseroni zařídil svou dílnu.
Provozu dílny dominují velká kola pohánějící brusky a početná skupina tovaryšů a učňů s dozorujícím mistrem. V obraze je tak kladen důraz nejen na vzájemné rodinné vztahy, ale i na významné společenské postavení zadavatele obrazu pramenící z pevných rodinných vztahů i z Miseroniho uměleckých schopností jako řezače drahokamů. Ze závěti Jana Octavia Miseroniho je zřejmé, že Škréta namaloval ještě další, dnes nedochovaný portrét Dionysia Miseroniho, který zřejmě předcházel jeho rodinné Podobizně.
Obraz je uveden v pozůstalosti Dionysiova syna Ferdinanda Eusebia (1681). O více než padesát let později je zmíněn v pozůstalosti Dionysiova vnuka Jana Pavla Miseroniho (1747). V roce 1796 Ignác Veselý, hospodářský rada, zapůjčil dílo Obrazárně Společnosti vlasteneckých přátel umění. V Obrazárně Společnosti byl obraz opakovaně vystavován, ale v roce 1854 bylo dílo vráceno dceři majitele Josefině Čermákové, rozené Veselé. V roce 1886 obraz zakoupila Společnost vlasteneckých přátel umění a instalovala ho v Rudolfinu. Po 2. světové válce obraz přešel do majetku Národní galerie v Praze. V současnosti je vystaven ve Schwarzenberském paláci jako součást stálé expozice Národní galerie v Praze.
Mám ráda obrazy, ale vnímám je jen tak, jak na mne působí, nejsem schopná určit autora nebo si ho zapamatovat.
OdpovědětVymazatJe to tak, obrazy vnímá asi každý po svém, v galeriích je jich hodně a není čas před každým dlouho stát... Proto navštěvuji galerie opakovaně - v Louvru jsem byla 3x, stejně v Musée d´Orsay a jak jsem napsala, u nás např. ve Veletržním paláci. Ale jsou obrazy, které poznám nebo aspoň autora podle způsobu malby.
VymazatHani, myslím, že tento obraz či spíš jeho fotku, viděl někdy každý, jen o něm nevěděl tolik, kolik je toho v tvém článku.
OdpovědětVymazatDěkuji a přeji příjemný den. Helena
Je to tak, Helenko, také v učebnicích bývají některé obrazy a díky obrázkům v učebnici dějepisu z gymnázia si také něco pamatuji. Originál tak často nevidíme.
VymazatPřeji zajímavý čtvrtek. ☺
Hani ráda jsem si vše prohlédla a přečetla. Já jsem si teď přivezla z chalupy od bratra čtyři obrázky od Vojtěcha Sedláčka, maloval hlavně krajiny východních Čech, odkud i pocházel. Jsou to sice jen reprodukce a ještě poničené, ale nechám si je, brácha by to vvyhodil, a mě se libi, jsou to kresby jak ze starého slabikáře. Měj se dobře, Lenka
OdpovědětVymazatwww.babilenka.cz
Leni, dobře jsi udělala s těmi obrázky. Pokud máš doma místo, vůbec nevadí, že jsou reprodukce. Kolikrát jsem i v bazaru viděla pěkné obrazy, ale domů už nic nekupuji, plno věcí po rodičích a prarodičích jsem dala do muzea. To je nejlepší způsob, než vyhodit. Jen taky - oni neberou všechno, to je jasné.
VymazatAť se Ti daří, Leni. 😃