8. Praktická škola naší mateřštiny s humorem a nadhledem.
Češtináři učí, že s 2. pádem se pojí předložka kromě, zatímco předložka mimo se pojí se 4. pádem. Jak je tedy možné, že na dopravních značkách vídáme, že vjezd je „mimo dopravní obsluhy“? Pro jazykového poradce Alexe Röricha je dopravní značení výjimek oblíbeným příkladem chybného použití vazby po předložce: „Nedokážu říct, jak se to vlastně vůbec mohlo stát. Ze zkušeností jazykového redaktora v médiích vím, že se lidé někdy přijdou zeptat, až když už je pozdě, například když už je příspěvek natočený.“
Není to asi vina výrobce značky, který postupoval podle zadání
příslušného úřadu. „Ty chyby tam skutečně jsou, takže jsme pravděpodobně
jediná země, která může mít pravopisnou chybu na nějakém úředním
nápisu,“ komentuje to s nadsázkou Rörich.
V administrativním nebo odborném stylu takové chyby občas vznikají. Výraz kromě je častější, mimo je knižní, takže potom ve výsledku převládne ten pád, který se vztahuje ke kromě. A když se použije mimo, tak už se zapomene na to, že má jinou vazbu. Odborně se tomu říká kontaminace, tedy zkřížení vazeb.
Zkřížit se dá i celé rčení:
„Máme třeba rčení mám jen tebe, které lze vyjádřit i formou nemám než tebe. Když se to zkříží, vznikne mám než tebe,
což už správné není. Někdy se ty zkřížené vazby začnou používat velmi
často a ty původní trochu ustoupí. A pak se může snadno stát, že
používáme chybnou vazbu, aniž bychom to vůbec věděli,“ dodává známý
češtinář.
Jak si správnost vazby ověřit? Nejlépe v tzv. valenčním slovníku českých
sloves, ale u nejčastějších výrazů může pomoci i oblíbená Internetová jazyková příručka Ústavu pro jazyk český.
☺ Dostatečně vysvětleno ☺
OdpovědětVymazatAno, vysvětluje jazykový expert, tak se můžeme poučit. ☺
Vymazat