Český výrobce pneumatik těžící z dědictví krále obuvi, zámečníka a dvou bratrů, kterým uhranul kaučuk.
Dnešní příběh je hlavně pro automobilisty, ale auto je dnes skoro v každé rodině. A někde i více vozů.
Výroba vzduchem huštěných pneumatik je
relativně novým průmyslovým odvětvím. První pneumatika vznikla jako
experiment pana Dunlopa už v roce 1888. Když nastal rozmach
automobilového průmyslu, přispěli svojí troškou do mlýna bratři
Michelinové. A po nich mnozí další. Jako například ve Zlíně Tomáš Baťa.
Automobilový průmysl v Československu se začal rozvíjet ve 20. letech
minulého století. Pneumatiky se ale dovážely ze zahraničí a byly velmi
drahé. To byl fakt, který nemohlo přehlédnout vedení zlínských Baťových
závodů. Král bot si velmi dobře uvědomoval, že výroba pneumatik je obor,
který je třeba rychle chytit za pačesy.
Proč zrovna výrobce obuvi?
Velký zájem na rozvoji automobilového průmyslu měl i král obuvi Tomáš Baťa|foto: autor neznámý 2, Public domain, Wikimedia Commons
Proč
stál u výroby pneumatik u nás legendární výrobce obuvi Tomáš Baťa, má
svoji logiku. Není nijak překvapivé, že právě Baťa měl velký zájem o
rozvoj automobilové dopravy.
Dobře věděl, že nestačí jen zboží vyrobit, je třeba ho také dostat k
zákazníkovi. A obout nákladní vozy, brázdící cesty od výrobce k
zákazníkům, kvalitními pneumatikami, to byl prostě základ.
V roce
1931 byly v tehdejších Baťových závodech vyrobeny první duše a pláště
pro bicykly a o rok později byla spuštěna výroba pneumatik i pro osobní a
nákladní automobily.
Baťa nepodcenil reklamu, ani co se týče
pneumatik. A nechodil po kováříčcích, oslovil rovnou prvorepublikovou
celebritu Vlastu Buriana.Ve svém malém zlínském Hollywoodu začal vyrábět
vlastní filmové reklamy.
A zrodilo se Barum...
Po druhé světové válce zareagovalo
ministerstvo dopravy na poničené silnice i na to, že majitelé vozů
jezdili na ojetých pneumatikách roky, protože na výměnu neměli peníze.
Ve
skladech Baťovy továrny ale ležela obrovská zásoba nepoužitých gum.
Proto byla uzavřena dohoda o vytvoření nové obchodní organizace,
která měla za úkol zastřešit distribuci a prodej pneumatik. A tak v roce
1947 vznikla značka Barum, spojením značek Baťa, Rubena a Mitas. V roce
1948 bylo zaregistrováno dodnes používané logo Barum – okřídlené
písmeno B.
Logo společnosti Barum, okřídlené B, vzniklo v roce 1948|foto:Barum.cz
Vzhledem ke svému významu se prvním majitelem nové značky stal Baťa.
Po znárodnění se Baťovy závody přejmenovaly na Svit a gumárenská výroba
byla vyčleněna do podniku s názvem Rudý říjen.
Pneumatiky Barum
se osvědčily. Závodní vozidla na nich vyhrávala řadu motoristických
soutěží. Od roku 1959 se začaly vyrábět první bezdušové pláště a v roce
1967 přišla na svět první radiální pneumatika Barum. V 70. letech byla
postavena nová továrna v Otrokovicích, jedna z nejmodernějších ve
střední Evropě. A společnost Barum začala vyvážet své výrobky do celého
světa.
Rubena a příběh zámečníka
Barum ale není pouze
Baťa. V roce 1908 v Náchodě začal jistý Josef Kudrnáč s výrobou
chemicko-technických preparátů a různých druhů napouštěných ucpávek.
Jenže sotva se začal podnik úspěšně rozvíjet, přišla první světová
válka. Po válce Kudrnáč navázal tam, kde skončil, a časem přenechal
podnik svému synovi Jaromírovi.
Na začátku 20. let přibral Kudrnáč
jako společníka Jaroslava Hakaufa a společně zahájili výrobu technické
pryže a dalších gumárenských výrobků. Po pár letech se cesty obou
partnerů rozešly – Jaroslav Hakauf odešel do Hradce Králové a Kudrnáč v
Náchodě zahájil výrobu veloplášťů a veloduší. Na samém prahu 30. let tak
byla u Kudrnáče v Náchodě vyrobena první česká autopneumatika a
autoduše.
Osudy obou továren se znovu spojily až po skončení druhé
světové války. Po ní přešly obě firmy pod národní správu, z firmy
Kudrnáč vznikl národní podnik Rubena Náchod a hradecká gumovka Jaroslava
Hakaufa do něj byla začleněna. Odtrhla se teprve roku 1953, kdy vznikl
samostatný podnik Gumokov Hradec Králové.
Mitas a mimosilniční pneumatiky
Pod písmenem M ve značce Barum se skrývá firma Mitas, jejíž počátky se datují do roku 1933.
Tehdy si v Praze-Strašnicích založil francouzský výrobce pneumatik
Michelin svou dceřinou společnost. Továrna vyráběla pneumatiky a duše
pro automobily, motocykly a jízdní kola. Během války závod zabrali Němci
a přinutili jej orientovat se na pogumování různých kovových součástí
pro válečnou výrobu.
Po válce byl podnik zestátněn a vrátil se k
civilní výrobě. V roce 1947 byla vypsána soutěž na nový název závodu.
Vyhrál název Mitas, jako spojení Michelin a Veritas, což byla firma z
Hrádku nad Nisou, která vyráběla obruče na dětské kočárky a byla k firmě
Michelin přičleněna. Doménou firmy se stala výroba pneumatik převážně
pro mimosilniční využití – pro traktory, zemědělské a stavební stroje,
vysokozdvižné vozíky či letadla.
V roce 1993 se Barum stal
součástí nadnárodního koncernu Continental. Historie německé gumárenské
společnosti vyrábějící zprvu tlumiče pro podkovy koní se začala psát už v
roce 1871.
Další zajímavé čtení, Haničko! U tebe si uvědomuji, co dobrých firem jsem tu měli a jak graficky půvabné byly ty letité reklamy. Přeji hezký letní den, Helena
Helenko, máš pravdu, sama jsem si nemyslela, že těch značek je tolik a dost jich ještě bude! Reklamy se mi také líbí, je to zajímavé. Heli, také přeji příjemný letní den. ☺
Hani,tak to je zajímavé čtení.Značku samozřejmě znám a jak to máme s pneumatikami to nevím,manžel jel s vnukem do servisu s autem a tak ho nemohu ani vyzkoušet.Vím,že kupoval letní pneumatiky nové,ale jakou značku nevím. Měj hezký den
Hani velmi obsáhlý a poučný článek. Pneumatiky a vůbec vše kolem aut a má na starosti manžel. Já jsem technický antitalent a tak jdou takové věci mimo mě. Fukčárinka
Chápu Tě, většinou to necháváme na mužích, ale znám ženy - řidičky, velmi zdatné a šikovné. Např. moje kamarádka jezdila s kamiónem z jižní Kanady do USA do Kalifornie a tam jsou "podmínky". ☺
Další zajímavé čtení, Haničko!
OdpovědětVymazatU tebe si uvědomuji, co dobrých firem jsem tu měli a jak graficky půvabné byly ty letité reklamy.
Přeji hezký letní den, Helena
Helenko, máš pravdu, sama jsem si nemyslela, že těch značek je tolik a dost jich ještě bude! Reklamy se mi také líbí, je to zajímavé.
VymazatHeli, také přeji příjemný letní den. ☺
Hani,tak to je zajímavé čtení.Značku samozřejmě znám a jak to máme s pneumatikami to nevím,manžel jel s vnukem do servisu s autem a tak ho nemohu ani vyzkoušet.Vím,že kupoval letní pneumatiky nové,ale jakou značku nevím.
OdpovědětVymazatMěj hezký den
Jituš, docela Tě chápu, u nás to má na starosti přítel a také má "svůj" servis.
VymazatPříjemný letní den přeji. ☺
Zajímavý článek Hani. Měj krásné dny.
OdpovědětVymazatDíky, Jaruško, také přeji příjemné letní dny. ☺
VymazatHodně z tohoto povídání znám.Otrokovice jsou městem mého dětství a mládí.
OdpovědětVymazatPřeji nádherné dny ☺
Moc děkuji, ale snad jsem oživila ty hezké vzpomínky.
VymazatTaké přeji nádherně prožité dny. ☺
Hani velmi obsáhlý a poučný článek. Pneumatiky a vůbec vše kolem aut a má na starosti manžel. Já jsem technický antitalent a tak jdou takové věci mimo mě. Fukčárinka
OdpovědětVymazatChápu Tě, většinou to necháváme na mužích, ale znám ženy - řidičky, velmi zdatné a šikovné. Např. moje kamarádka jezdila s kamiónem z jižní Kanady do USA do Kalifornie a tam jsou "podmínky". ☺
Vymazat