K poslechu i četbě

úterý 13. července 2021

Příběhy slavných značek: Barum

 

Český výrobce pneumatik těžící z dědictví krále obuvi, zámečníka a dvou bratrů, kterým  uhranul kaučuk.
Dnešní příběh je hlavně pro automobilisty, ale auto je dnes skoro v každé rodině. A někde i více vozů.
 
Výroba vzduchem huštěných pneumatik je relativně novým průmyslovým odvětvím. První pneumatika vznikla jako experiment pana Dunlopa už v roce 1888. Když nastal rozmach automobilového průmyslu, přispěli svojí troškou do mlýna bratři Michelinové. A po nich mnozí další. Jako například ve Zlíně Tomáš Baťa.

Automobilový průmysl v Československu se začal rozvíjet ve 20. letech minulého století. Pneumatiky se ale dovážely ze zahraničí a byly velmi drahé. To byl fakt, který nemohlo přehlédnout vedení zlínských Baťových závodů. Král bot si velmi dobře uvědomoval, že výroba pneumatik je obor, který je třeba rychle chytit za pačesy.

Proč zrovna výrobce obuvi?

 

Proč stál u výroby pneumatik u nás legendární výrobce obuvi Tomáš Baťa, má svoji logiku. Není nijak překvapivé, že právě Baťa měl velký zájem o rozvoj automobilové dopravy.

Dobře věděl, že nestačí jen zboží vyrobit, je třeba ho také dostat k zákazníkovi. A obout nákladní vozy, brázdící cesty od výrobce k zákazníkům, kvalitními pneumatikami, to byl prostě základ.

V roce 1931 byly v tehdejších Baťových závodech vyrobeny první duše a pláště pro bicykly a o rok později byla spuštěna výroba pneumatik i pro osobní a nákladní automobily.

Baťa nepodcenil reklamu, ani co se týče pneumatik. A nechodil po kováříčcích, oslovil rovnou prvorepublikovou celebritu Vlastu Buriana.Ve svém malém zlínském Hollywoodu začal vyrábět vlastní filmové reklamy.

A zrodilo se Barum...

Po druhé světové válce zareagovalo ministerstvo dopravy na poničené silnice i na to, že majitelé vozů jezdili na ojetých pneumatikách roky, protože na výměnu neměli peníze.

Ve skladech Baťovy továrny ale ležela obrovská zásoba nepoužitých gum. Proto byla uzavřena dohoda o vytvoření nové obchodní organizace, která měla za úkol zastřešit distribuci a prodej pneumatik. A tak v roce 1947 vznikla značka Barum, spojením značek Baťa, Rubena a Mitas. V roce 1948 bylo zaregistrováno dodnes používané logo Barum – okřídlené písmeno B.

10 komentářů:

  1. Další zajímavé čtení, Haničko!
    U tebe si uvědomuji, co dobrých firem jsem tu měli a jak graficky půvabné byly ty letité reklamy.
    Přeji hezký letní den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, máš pravdu, sama jsem si nemyslela, že těch značek je tolik a dost jich ještě bude! Reklamy se mi také líbí, je to zajímavé.
      Heli, také přeji příjemný letní den. ☺

      Vymazat
  2. Hani,tak to je zajímavé čtení.Značku samozřejmě znám a jak to máme s pneumatikami to nevím,manžel jel s vnukem do servisu s autem a tak ho nemohu ani vyzkoušet.Vím,že kupoval letní pneumatiky nové,ale jakou značku nevím.
    Měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, docela Tě chápu, u nás to má na starosti přítel a také má "svůj" servis.
      Příjemný letní den přeji. ☺

      Vymazat
  3. Zajímavý článek Hani. Měj krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Jaruško, také přeji příjemné letní dny. ☺

      Vymazat
  4. Hodně z tohoto povídání znám.Otrokovice jsou městem mého dětství a mládí.
    Přeji nádherné dny ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, ale snad jsem oživila ty hezké vzpomínky.
      Také přeji nádherně prožité dny. ☺

      Vymazat
  5. Hani velmi obsáhlý a poučný článek. Pneumatiky a vůbec vše kolem aut a má na starosti manžel. Já jsem technický antitalent a tak jdou takové věci mimo mě. Fukčárinka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu Tě, většinou to necháváme na mužích, ale znám ženy - řidičky, velmi zdatné a šikovné. Např. moje kamarádka jezdila s kamiónem z jižní Kanady do USA do Kalifornie a tam jsou "podmínky". ☺

      Vymazat