Toulky českou minulostí: 26. schůzka: Staré pověsti české aneb Libuše a Přemysl
Po dvacáté šesté se vydáváme na Toulky
českou minulostí. Stále se pohybujeme na poněkud nejisté a nepevné půdě
nejstarších českých pověstí. Bereme do rukou jména, děje, události a
pokoušíme se ty kamínky zasadit do mozaiky naší historie. Ale – patří
tam, tedy do historie? Mohla být kupříkladu taková populární osoba jako
Libuše skutečná?
„Byla mezi ženami přímo jedinečnou ženou. V úvaze prozřetelná, v
řeči rázná, tělem cudná, v mravech ušlechtilá, nikomu nezadala v
rozhodování pří, ke každému byla vlídná, ba spíše líbezná, ženského
pohlaví ozdoba a sláva, dávajíc rozkazy prozřetelně, jako by byla
mužem.“ Skvělá charakteristika. Opravdová kněžna. Moment – kněžna? Ne, v
Kosmově kronice nepadne o "kněžně" ani slovo. Kde se tady tedy vzala? U
Hájka. U Václava Hájka z Libočan. Ano, ten má na svědomí leccos, taky
na „kněžnu Libuši“ má autorské právo. Libuše (podle něj) přišla ke své
funkci docela demokraticky – ve volbách.
„Pátý měsíc po smrti
Krokově sešli se starší, aby sobě pána a správce zvolili. Společně se
poradivše a rozváživše způsob všech tří dcer Krokových, usnesli se, aby
panování a spravování zemské při dcerách Krokových zůstalo, a aby lid
obecný byl od nich při rozšiřování země napomínán. Ovšem toho jim
oznámit nesměli, obávajíce se jejich umění a vtipnosti.“ No, a co se
majetku týká, tak ten Libuše podobně jako její sestry vyhrála v jakési
loterii. „Sestry, sjevše se na hrad Psáry, obeslaly všecken lid. Otázku
učinily, kterou z nich by za pána mít chtěli. A oni po malém a krátkém
potazu dali tu odpověď, aby ony samy jako dědičky to knížectví mezi
sebou losem rozdělily.“ Na Kazi připadl stavební pozemek, který vešel do
historie jako Kazín, Teta založila na svém území nemovitost Tetín. A
Libuše? Přece Libušín, ne?
Slepice, nebo vejce?
Bylo
to jinak. „Libuše obdržela východní stranu toho knížectví i s hradem,
jenž slul Psáry.“ Načež: „Od lidu všeho po jednom měsíci jest za správce
přijata a tak lid poddaný sobě pokojně spravovala a spravedlivě
soudila.“ Dovolíme si připomenout jednu větu z minulých Toulek:
„Skutečný Libušín doopravdy existoval.“ Taky že existoval. A ze všech
tří sesterských hradů byl největší a taky – nejreálnější. „Vystavěla
hrad tehdy nejmocnější u lesa, jenž se táhne u vsi Ztibečné a podle
svého jména jej nazvala Libušín.“
Libušín: Hradiště nedaleko
Kladna, vypínající se na dobře opevněném skalnatém srázu, původně
střežilo kmenovou hranici Čechů proti Lučanům. Jak potvrdily nedávné
archeologické výzkumy, tuto úlohu plnil Libušín asi od konce 9. století
do 11. století. Našly se tu však i střepy keramiky pražského typu, a
také zbytek hliněného kotouče s vypíchaným symbolem slunce, což znamená,
že tu existovalo osídlení už někdy v 6. nebo 7. století. Asi dávno před
zbudováním hradiště bylo na Libušíně pohanské kultovní místo starých
Slovanů. Tedy – za časů Libušiných?
No, možná má pravdu jeden z
badatelů na Libušíně Zdeněk Váňa, když tvrdí: "Hradisko, které tu
vzniklo v 9. století a nebylo samo o sobě nijak významné, převzalo
tradicí udržené jméno té vsi a spolu s ním i nějaké ústní podání, které
mohlo být zárodkem pověsti o Libuši..."
Romantik Jiří Brabenec
pokládá existenci Libuše a jejího Libušína za hotovou věc. "Jak se
ubránit tomu, aby se fantazie nerozeběhla do tajuplného dávnověku..." V
očích reportérových mizí nynější kostelík sv. Jiří a vesnice Libušín a
na jejich místě "objevuje se nasypaný val s palisádou z poražených
stromů, lemující celé hradiště... Uprostřed hradiště je srub z dubových
trámů, u jehož vchodu pod košatou lípou stojí mračná socha."
Vyšehrad
poprvé jmenuje v souvislosti s Libuší a Přemyslovci kronikář Přibík
Pulkava z Radenína: "Krok zanechal po sobě tři dcery. Prvorozenou Bělu,
která se podle některých nazývala Kazi, ta postavila hrad Bílinu a
povznesla týž kraj." Vida, další varianta, žádný Kazín, ale Bílina.
"Druhá dcera, jménem Tetka," postavila Tetín, to už známe. Přeskočme pár
řádků, ať už jsme u Libuše: "Libuše vynikala schopnostmi nad ostatní.
Byla totiž sibylou, měla ducha věšteckého a předvídala a vykládala z
věšteb budoucnost. (Další střih: na otázku profese ještě u Libuše
dojde.) Česká země ji ustanovila za soudce místo její otce Kroka.
Nejprve postavila hrad vyšehradský a vládla celé zemi české po dlouhé
časy."
Vyšehradská skála|foto: Tomáš Vodňanský
Tak, a na scéně dějin je již zmíněný Vyšehrad. Přibík z Radenína, řečený
Pulkava, byl kněz, rektor školy u sv. Jiljí na Starém Městě pražském a
taky literát. Dovolíme si poznámku: typický režimní loajální literát.
(On byl totiž oficiálním životopiscem Karla IV.) Zanechal po sobě dílo,
které mělo být především oslavou lucemburského rodu. Karel IV. mu prý
poskytl kronikářské prameny, takže svým způsobem stál u kolébky
Přibíkova spisu a zřejmě i nového znění pověsti. Pulkava jako první
oznamuje, že Vyšehrad založila Libuše, odtud vládla, odtud přizvala ze
Stadic Přemysla, tady nařídila založení Prahy. Od tohoto okamžiku, tedy
od doby Karla IV. se traduje představa o Vyšehradu jako o prvním
přemyslovském vládním sídle. Co k tomu dodat?
Text nejstaršího rukopisu kroniky Přibíka Pulkavy z Radenína, kronikáře Karla IV.|foto: Wikimedia Commons
Důkazy opět scházejí
Neexistuje věrohodný
pramen, který by mohl Pulkavovu verzi nějak potvrdit. Není. Do roku 1000
nevíme o Vyšehradu z průkazných historických zdrojů zhola nic. Ani
archeologie nám nepomůže. Jestli na Vyšehradě něco bylo, tak už to dávno
zmizelo do nenávratna. Od 11. do 19. století se tam totiž skoro
nepřetržitě bouralo, přestavovalo, budovalo, čímž vznikl "zpřeházený",
pro archeology nečitelný terén, který datování nálezů velmi ztěžuje. I
když se na Vyšehradě intenzivně kopalo, nenašlo se tam nic, žádné hmotné
svědectví, které by se dalo zařadit od časů Libuše a Přemysla. Kolem
roku 900 byl střediskem knížecí moci nikoli Vyšehrad, ale Levý Hradec a
později Pražský hrad. A ještě hlouběji v minulosti? Odtud žádná
věrojatná svědectví nepocházejí. Jestli bylo takovým centrem kupříkladu
rozlehlé hradiště Budeč jako první centrum českého kmene, tak to zůstává
zatím jenom jako hypotéza.
„Po smrti Kroka vládla jeho nejmladší
dcera z Libušína. Odtud věštila slávu Praze, odtud poslala do Stadic pro
Přemysla Oráče.“ Ještě než si však do těch Stadic společně s Libuší pro
Přemysla pošleme, proberme si v Libušině dotazníku její jméno a pak
taky profesní zařazení. Libuše se vůbec nejmenovala "Libuše". Ano, i
tato jedna z mála jistot dosud nám zbylá se otřásá v základech. Kosmas
totiž Libuši píše jako "Lubossa," se dvěma "S", což se čte "Luboša". Tím
však výčet kněžniných jmen zdaleka nekončí. Nejrůznější kronikářské
prameny ji znají i jako Libussii s měkkým "I" i ypsilonem po L. Jde o
staré slovanské jméno Ljuboša, případně Ljubuša. Vyskytuje se i jinde
než u nás. Ovšem pozor - Ljuboša, Ljubuša, Luboša - bylo staré jméno
mužské. Historik Alexander Brückner objevil ještě ve 14. století jistého
pražského klerika s tímto jménem. Podle této teorie je hradiště Libušín
pojmenováno podle nějakého Ljuboši. "Nějakého", nikoli "nějaké".
„Libuše
vynikala schopnostmi nad ostatní. Byla totiž sibylou, měla ducha
předvídala a vykládala z věšteb budoucnost.“ Sibyla. Vědma, Hadačka.
Prorokyně. Která také rozsuzovala rozvaděné strany. Ano, v této podobě
ji představil Kosmas a řada jeho následovníků. Jako takovou ji uvádí ve
slavné soudní scéně: „Toho času vznikl mezi dvěma obyvateli, kteří
vynikali bohatstvím i rodem a byli správci nad lidem, nemalý spor o mez
sousedních polí. I pustili se do takové hádky mezi sebou, že jeden
druhému vjel nehty do hustých vousů, a tupíce se hanebně nevybíravými
nadávkami a luskáním pod nosem, hřmotně vejdou do dvora, s velikým
hlukem předstoupí před svou paní a snažně žádají, aby spornou věc mezi
nimi rozhodla po právu a spravedlnosti.“
Obraťme list – nikoli
přeneseně, ale doslova – obraťme list Kosmovy kroniky a zopakujme si,
jak autor Libuši charakterizoval: „Byla mezi ženami přímo jedinečnou
ženou. V úvaze prozřetelná, v řeči rázná, tělem cudná, v mravech
ušlechtilá, nikomu nazadala v rozhodování pří, ke každému byla vlídná,
ba spíše líbezná, ženského pohlaví ozdoba a sláva, dávajíc rozkazy
prozřetelně, jako by byla mužem.“
Skvělá charakteristika.
Opravdová kněžna. Jistě. Přesně o šestnáct řádek dále narazíme na zcela
jiný druh kádrového posudku. A přitom, nezapomínejme, od téhož autora:
„Ta si zatím hověla (řeč je o Libuši), jak si rozpustile vedou rozmařilé
ženy, když nemají muže, kterého by se bály, měkce ležíc na vysoko
nastlaných vyšívaných poduškách a o loket se opírajíc jako o porodu.“ Co
to je? Že by stylistický přehmat autora, který zapomněl na svou
předchozí charakteristiku? Anebo ten rozpor v povahopisu vypadá, jako by
měl Kosmas k dispozici dvě různé verze nějakého "podání starců", které
prostě spojil dohromady? V tom případě dost neobratně a nesourodě.
Kam čert nemůže, tam nastrčí ženu?
Ani
v dalším ději však nevystupuje Libuše jako pozdější "národní" kněžna.
Spíše u ní převládají negativní rysy, což se dá vystopovat i ve zvolání
té strany, která podle výroku soudkyně Libuše proces prohrála. „Toť
křivda mužům nesnesitelná! Žena děravá se obírá mužskými soudy v lstivé
mysli! Víme zajisté, že žena, ač stojí, či na stolci sedí, málo má
rozumu; oč ho má ještě méně, když na poduškách leží?! Tehdy opravdu se
hodí spíše k tomu, aby se poznala s mužem, nežli aby bojovníkům vynášela
nálezy. Vždyť' je věc jistá, že všechny ženy mají dlouhé vlasy, ale
krátký rozum!“
V terminologii konce 20. století se takovýto
pohrdavý mužský postoj vůči druhému pohlaví kvalifikuje jako sexismus.
Mnohem mladší Dalimil však už o poduškách, ve kterých by se Libuše
povalovala, ani nemukne, a Alois Jirásek, když na konci 19. století dává
pověstem definitivní podobu, tak už vyjadřuje dočista cudně: "Na
Vyšehradě Libuše v bělostném vínku kol čela seděla soudíc pod košatou
lípou na povýšeném stolci kobercem prostřeném." Žádné podušky, ale
kobercová dekorace. Hájek z Libočan má podrobností o procesu a o
urážlivé reakci prohrávající soudní strany bez konkurence nejvíc (to se
od něj nakonec dalo očekávat), kde je vzal, tu je vzal. Mimochodem:
ilustrace v jeho kronice nám představuje Libuši jako turistku
odpočívající na patníku u frekventované silnice, a dva na smrt rozhádaní
zemani vypadají, jako by jenom náhodou šli kolem a přitom se drží v
družném rozmaru kolem ramen.
„Stala se sváda mezi Rohoněm, synem
Kalovým, a Milovcem, synem Přeslavovým, ve vsi, kteráž slove Chuchel, o
meze a o dědiny, kteréž vedle sebe měli.“ Rohoně a Milovce před Hájkem a
dlouho po něm nikdo nezná. Jmenovitě se objevují až ve Smetanově Libuši
jako Chrudoš od Otavy a Štáhlav na Radbuze. Proč však tuto historku
Kosmas zapsal? Chtěl jí něco říct? Třeba ano. Třeba dal průchod názoru
(možná, že svému názoru), že se žena nehodí do žádných vladařských
funkcí. Třeba chtěl podtrhnout, že se něco takového hodí jenom pro
pořádného chlapa.
Třeba právě proto říká pohaněná Libuše: „Je
velmi zapotřebí, abyste měli správce ukrutnějšího, než je žena.“ Neboli:
dobře vám tak. Všimněme si, jak (tedy vzhledem k Libušině
charakteristice) vědma tento problém řeší: „Jděte nyní domů, a koho vy
si zítra vyvolíte za pána, toho si já vezmu za manžela.“
Mezitím
povolala své sestry, kterými zmítaly podobné vášně. O čem se té noci
uradily ony tři hadačky nebo co tajného ujednaly, nebylo sice známo,
avšak ráno se vše zjevilo nad slunce jasněji, když jejich sestra Libuše
označila místo, kde se tajil jejich budoucí kníže, i jeho jméno. Ano,
události vzaly velice dramatický obrat. Ani se moc nemůžeme divit tomu,
že kupříkladu naši předkové v 18. století pohlíželi na Libuši jako na
mazanou ženu, která dovedla šikovně využít důvěřivosti prostého lidu,
aby povýšila na knížecí stolec muže, za něhož se chtěla provdat, a
přitom to rafinovaně navlékla jako věštbu.
Věštba nebo známost?
„Hle,
za oněmi horami,“ řekla Libuše a ukázala prstem na hory, evidentně to
bylo České středohoří, „je neveliká řeka Bílina a na jejím břehu je
vidět vesnici, jež slove Stadice.“ Tak to napsal Kosmas. Ostatní
kronikáři tuto přímou řeč víceméně papouškovali, i když musíme
konstatovat, že Hájek z Libočan ji papouškoval nejkvětnatěji. „Hle, hyn
za oněnimo horami, kdež potok nevelmi příliš veliký jest jménem Bílina.“
A tak dál, a tak dál.
Stadice|foto: Tomáš Šácha
Už starý Kosmas přinesl v Libušině promluvě pozoruhodně přesný popis
působiště budoucího šéfa státu: „V obvodu té vsi je úhor, zdéli a zšíři
dvanáct kročejů, jenž kupodivu, ač leží mezi tolika poli, přece nenáleží
k žádnému poli. Tam váš kníže oře s dvěma strakatými voly.“ Svou
preciznost kronikář korunuje popisem již zmíněného výrobního prostředku:
„Jeden vůl má vpředu dokola bílý pás a bílou hlavu, druhý je od čela po
zádech bílý a zadní nohy má bílé.“ Tyto a ještě další podobnosti svědčí
buďto o dobrém Libušině pozorovacím talentu, nebo že ony voly a
samozřejmě i budoucí manžela už musela někdy vidět. Nebo o obém.
„Vezměte
mou řízu, plášť i přehozy, jaké sluší knížeti, jeďte vyřídit tomu muži
vzkaz ode mne i od lidu a přiveďte sobě knížete a mně manžela. Muž má
jméno Přemysl. Ten na vaše hrdla a hlavy vymyslí mnohá práva, neboť to
jméno latinsky zní Praemeditans – Rozmýšlející... nebo Superexcogitans –
Přemýšlející. Jeho potomstvo bude v celé této zemi panovati na věky
věkův.“
Obec Stadice leží dodnes na severozápadě Čech (u dnešních
Teplic, kousek od Ústí), opravdu je u řeky Bíliny, asi 90 kilometrů od
Vyšehradu a nejméně 60 kilometrů od Libušína. Ať z toho nebo z onoho
hradu, měli k sobě Přemysl a Libuše dost daleko. Přesto pověst praví, že
se vlastně před svatbou znali. Kůň, který poselstvo vedl, kráčel bez
zaváhání, neboť, jak poznamenává Kosmas s trochou jízlivostí: „Tou
cestou nejednou již šlapal.“
Žádná letmá záležitost
To
přiznání, že mezi Libuší a Přemyslem šlo o vážnou známost, vkládá
kronikář přímo do úst kněžny. No dobrá... smiřme se s úsměvnou
představou, jak se knížecí milenci tajně navštěvují, z lásky neváhají
konat výlety na takovou vzdálenost... Na chvilku uvěřme i myšlence, že
vyvolený muž, který jedinou českou dynastii založil, byl vskutku ze
Stadic. Co by to – tedy bráno doslovně a logicky – znamenalo?
Znamenalo
by to, že Čech Přemysl Oráč vůbec nebyl ve vlastním smyslu slova Čech,
ale – Lemuzan. Lemuzan. Na severozápadě naší země žil v sousedství
mocných Lučanů nevelký kmen Lemuzanů, a z jejich krve musel Přemysl Oráč
pocházet. (Jestli tedy Přemysl byl ze Stadic.) V tomto případě by šlo
vlastně o nejstarší známý „dynastický sňatek“ v našich dějinách, kdy
manželským svazkem české kněžny s lemuzským lechem mírovou cestou
splynuly do té doby dva samostatné kmeny. Nejspíš byly asi od sebe
odděleny územně bariérou nepřátel – mezi panstvím Čechů a Lemuzanů se
totiž vklínilo území Sedličanů a Litoměřiců – ale to už je detail, v
pověsti se fantazii meze nekladou... No, hezky se nám spekuluje...
Kolega Hájek (z Libočan) by z nás měl radost.
Zaznamenal zkazku
tehdy všeobecně známou, anebo pro Libuši manžela stvořil – čili je
jakýmsi Přemyslovým duchovním otcem? Obě dvě verze mají své zastánce.
Měly je a budou je mít. Takže – spor nelze jednoznačně rozhodnout. Pro
domněnku číslo 1, tedy že přemyslovské autorské právo náleží Kosmovi,
mluví skutečnost, že na rozdíl od předchozích pověstí vypráví
podobněji... skoro je znát, jak volně fabuluje. Kromě toho víc než jindy
pracuje s putovními motivy. S putovním – to znamená, že ony skutečně
putovaly napříč Biblí i antikou.
Tak ve Stadicích orá starý známý
párek mýtických volků, kteří zmizí. Taky tam zázračně rychle roste ořeší
z hole, kterou Přemysl zabodl do země (ano, to byla slavná otka, ještě
se u ní zastavíme). Jeho jméno, tedy Přemyslovo, prý vzniklo od
„přemýšlející“, a taky povolání „Oráč“ – to všecko sugeruje představu,
že Přemysl má být jakýsi kulturní dobroděj, který naučil lid orbě. Tyto
prvky učený Kosmas mohl přejmout z literatury, a jistě to udělal rád. Na
druhé straně řada faktů nasvědčuje tomu, že Kosmas spíš jenom přizdobil
a obohatil tradiční vyprávění či starší předlohu.
Staré prameny vysychají
Starší
předlohu? Věčná škoda, že se nedochovala... Tedy. Ona se možná
dochovala. Ale – v tom případě byl padla Kosmova unikátnost jako našeho
autora číslo 1. Nejspíš ano. Kdo by ho mohl (případně) předstihnout?
Kristián. Neboli Křišťan. Právě v jeho, tedy takzvané „Kristiánově
legendě“ je příběh o Přemyslovi – i když velmi stručně a odlišně –
zachycen. Zda je Kristiánova legenda starší než Kosmova kronika? V tom
je právě problém. Už po několik desetiletí vedou badatelé spor o to,
jestli pochází Kristián ze století desátého nebo z dob mladších. Je
dokonce možné (totiž v případě, že text je mladší, než kam se hlásí), že
legenda vznikla jako podvrh.
Ovšem v současné době se historikové
dívají na Kristiánovu legendu očima vlídnýma. To znamená, že uznávají
její starobylost a pravost. Jestliže se podaří dokázat, že Kristián
zaznamenal pověst o Přemyslovi – a to i s uvedením jeho jména –
půldruhého století před Kosmou, tak to by byl mimo jiné důkaz o stáří
přemyslovské tradice. Kosmas by tedy přestal být naším nejstarším
zasvěceným zpravodajem. Zpravodajem ano. Kronikářem ne. Toto prvenství
se mu asi vzít nepodaří.
Ale abychom nezapomněli na onu zázračnou
rekvizitu, na Přemyslovu otku. Všichni zpravodajové a kronikáři ji
znají, všichni se o ní zmiňují. Přemysl ji vetkl do země, aby učinil
symbolicky konec svému oráčství. Neboli na znamení rekvalifikace z oráče
na knížete.
Údajná
"otka" Přemysla Oráče, nalezená u Stadic roku 1836. Ve skutečnosti šlo o
laténskou sekerku. Vyobrazení ze spisu A. Friče O vrstvách kůry zemské
(Praha 1869).|foto: A. Frič
Přemysl jí chléb a sýra,
houf na otku zatím zírá. Pět výhonků raší z lísky, pět pupenů pouští z lísky. Čtyři zvadly v krátkém čase, pátý rozvil v plné kráse.
Napsal
Dalimil. Kosmas ovšem mluví o suma sumárum třech ratolestech. Takováto
hůl, čáry máry rozkvétající, patřila mezi univerzální motivy
středověkých legend, u nás ji najdeme taky, v hradních pověstech, ani ti
zázračně mizející volci nejsou jevem zcela ojedinělým. Takže Stadice
nebylo první ani poslední místo, kde se podobné zázraky odehrály. Ta
otka – každý si dnes myslí, že Přemysl zarazil do země nějaký oráčský
bičík, možná vrbový, ale spíš lískový, prostě takový, jaký by mohl při
troše fantazie zapustit kořeny a dát vyrůst plodům, asi ořechům. Ano,
tak to mohlo být.
Ba ne, nemohlo. Otka byla ve skutečnosti tlustá,
poměrně dlouhá hůl, zpravidla opravdu lísková, na dolním konci dole
okovaná do tvaru široké sedlovité škrabky – sloužila k čištění radlice
od nalepené zeminy. Okovaná otka arci snadno kořeny nezapouští, aniž by
rašila. Na druhé straně je zase trvanlivější, takže se může dochovat:
Roku 1836 byla legendární Přemyslova otka vskutku nalezena, a to malý
kousek od Stadic, na dohled od takzvané Volské hory, ve které záhadně
zmizeli Přemyslovi tahouni.
Není otka jako otka
Tu
otku vykopal kamenický nádeník Ignác Honolke. Na pravém břehu Bíliny
lámal kámen dláždění cesty a tehdy nalezl mezi kamením neobvykle velkou
otku. Odhodil ji k ostatním kamenům, ale podle zvuku poznal, že je z
kovu. Do hry vstupuje stadický rychtář Franz Guth. Ten ihned připadl na
myšlenku, že by to mohla být otka prvního českého vévody Přemysla.
Protože přece voli odletěli do té skály a v pověsti se neříká, že by
brali nějaké nářadí s sebou. Cennost se dostala až do Národního muzea,
ale dlouho tam nevydržela. Ne, žádná loupež oné vzácné relikvie. Železné
věci tenkrát neuměl nikdo konzervovat, tak když už se něco našlo, brzy
se to ve sbírkách rozpadlo. V 60. letech po ní jakákoli stopa mizí.
Nejspíš zrezivěla úplně, rozpadla se a zbytky někdo vyhodil. Naštěstí
byla pečlivě nakreslena a podle obrázku se bezpečně poznalo, že šlo o
laténskou, to znamená keltskou sekyrku. Tedy o předmět mnohem starší,
asi tak z přelomu letopočtu, ale opět (po kolikáté už?) to byl nález
zcela jiného charakteru, než po jakém srdce toužila...
„Lichá šíří
se pověst a zároveň mínění křivé, že paní sama vždy za nočního ticha tu
bájnou cestu na koni tam konávala a před kuropěním se vracívala...“
Šedesát kilometrů v noci tam a stejně tolik zpátky na koňském hřbetě...
„Kněžna jízdou příšernou často tu jezdila.“ (Tu "příšernou" cestu si
přidal oproti Kosmovi Jirásek.) „Hledání stop oné cesty je dnes
ztížené,“ říká zastánce věrohodnosti přemyslovské a všech ostatních
pověstí Jiří Brabenec. „Je zhola nemožné urazit tu vzdálenost přes hory a
pláně koňmo za jediný den. Dnes. Ovšem v době prvého Přemyslovce? Cesta
z Libušína k dnešnímu Slanému, a dál planinou k dnešní Budyni k
Doksanům a k Lovosicům a potom přes Středohoří k Bílině do Stadic, ta
cesta byla tehdy známá a znatelná. Dobrý kůň ji mohl zdolat za jediný
den, protože ve zvlněném terénu urazí s jezdcem 60 až 90 kilometrů za
den. V ruských stepích, severoamerických prériích a v argentinských
pampách urazil kůň i přes sto kilometrů.“
Tolik Jiří
Brabenec. Kněžna Libuše, nejsouc ani cowboy ze severoamerické prérie či
gaucho z pampy v Argentině, zvládla za den 60 tam, 60 zpátky. Přičemž si
mezitím s Přemyslem asi nepovídali o staročeské politické scéně... No.
Myslete si o tom, co chcete.
A byla svatba. Alois Jirásek sice na
ní nebyl, ale jako by byl: „Jedli hojná jídla a pili hodně medoviny,
pili a pěli nebo naslouchali pěvcům, jak hráli na struny a zpívali staré
zpěvy o hrdinech a bojích zašlých dob. Slavili volbu, slavili sňatek za
dne, slavili jej dlouho do noci za svitu ohňů a smolnic.“ Inu – jednak
bývali staří Čechové statní junáci, jednak bylo co slavit. Právě se
zakládala další z evropských dynastií. I když jenom v pověsti. Opouštíme
Přemysla a Libuši, abychom se s oběma během našich Toulek českou
minulostí opět setkali. Hnedle příště to však nebude. Na pouti starými
pověstmi českými nás totiž ještě předtím čeká dívčí válka.
Na dobu Přemysla a Libuše není věrohodný pramen, jak je napsáno - Vyšehrad je pro archeology nečitelný terén, proto se obracíme ke kronikářům. Kdyby tehdy tušili, jak z nich budeme čerpat, možná by se snažili více. Také přeji příjemnou sobotu, Heli. ☺
Další skvěle sepsaný díl.Ono bylo prostě zase všechno trochu jinak. Kdo už dnes ví, jak...
OdpovědětVymazatHaničko, děkuji za počtení a přeji hezkou sobotu, Helena
Na dobu Přemysla a Libuše není věrohodný pramen, jak je napsáno - Vyšehrad je pro archeology nečitelný terén, proto se obracíme ke kronikářům. Kdyby tehdy tušili, jak z nich budeme čerpat, možná by se snažili více.
VymazatTaké přeji příjemnou sobotu, Heli. ☺
Hani, děkuju za možnost si počíst tak zajímavý příspěvek. Měj hezkou neděli. Zdraví Lenka
OdpovědětVymazatwww.babilenka.cz
Leni, já děkuji za zájem. Přeji příjemné volné dny. ☺
Vymazat