K poslechu i četbě

pátek 12. listopadu 2021

Toulky českou minulostí: 45. schůzka: Osud svatého Vojtěcha Slavníkovce

 

Už po pětačtyřicáté se setkáváme na toulkách a přece jsme prakticky kdesi na začátku cesty. Nalézáme se teprve na sklonku prvního tisíciletí po Kristu, v časech panování teprve šestého v pořadí Přemyslovce, Boleslava II. zvaného Pobožný. V té době mají Češi dva mučedníky. Oba byli členy vládnoucího, tedy přemyslovského rodu, oba byli zavražděni domácími protivníky, ba dokonce nejbližšími příbuznými.

Třetího českého světce však čekala mučednická smrt v cizině. Svět ho zná pod jmény Adalbert, Maďaři ho přijali jako Bélu. Pro nás je to Svatý Vojtěch.

Píše se rok 988. V Římě je papežem Jan XV. O přijetí u Svatého otce požádal biskup pražský Vojtěch – Adalbert, a jeho průvodce a bratr Radim – Gaudencius. Důvodem slyšení byla  Vojtěchova demise. Biskup požádal papeže o svolení opustit diecézi, odevzdal mu svůj prsten a pastýřskou hůl. Co se stalo s pražským biskupským stolcem? Zůstal pravděpodobně neobsazený. Správu diecéze vedl Němec Williko. Co zamýšlel Vojtěch podniknout? Kam se chtěl vydat?

Vojtěch na cestách

Měl v úmyslu vykonat cestu do Jeruzaléma k hrobu Ježíše Krista. V tom úmyslu ho ještě utvrdila císařovna Theofanó. Dala mu prý na cestu tolik peněz, že věrný Radim je ani unést nemohl. "On však podle svého zvyku procházel po křižovatkách v noci, a do haléře, co měl, vše uštědřil chudým. Zrána pak odeslal z Říma své sluhy do vlasti zpět, potom změnil svůj šat a na pout' si oslíka koupil." To napsal o Vojtěchovi jeho nevlastní bratr a přítel Radim.

Takže Vojtěch se vydal do Palestiny. Vydal, ale nikdy tam nedošel. Cestou se stavil ve slavném benediktinském klášteře na hoře Kasinské neboli na Monte Cassinu. Tam zůstal určitý čas, s úmyslem stát se mnichem.

  Klášter Montecassino 

Klášter Montecassino
Stojí na stejnojmenné, 520 metrů vysoké hoře asi 130 km jižně od Říma, necelé 2 km západně od města Cassino a je nejstarším klášterem západního mnišství.

Jenomže rozčarování, jaké ho vyhnalo z domova, ho přinutilo opustit i Monte Cassino.

"Když se v mnišské roucho už chystal obléci biskup, a když si vyšší i nižší té věci souhlasně přáli, pojednou hrozná slova mu k sluchu pronikla; řekliť: ‚Zde se ti mnišský řád i mnišská řehole hodí, zde se vycvičit můžeš co nejlépe v životě mnišském; odtud se ziskem též si odneseš svěřenou hřivnu: můžeš naše chrámy, jež právě jsme postavit dali, světiti, neboť se stkvíš svou hodností jako biskup.’ Rozčilil se, když řeč tu uslyšel, takto pak řekl: ‚Máte mě za mezka, prosím, či človíčka ledajakého? Když jsem prchal z vlasti, bych u lidu biskupem nebyl, pod svatým biskupa jménem mám vám teď světiti chrámy?’"

To, že ho kasinští mniši nutili světit kostely, nebylo všechno. Vojtěchovi se nelíbila ani jejich poněkud uvolněná morálka. Co teď? Zpátky do Říma. Do benediktinského kláštera na římském Aventinu. Dne 17. dubna 990 tam složil Vojtěch předepsané sliby. Stal se mnichem a zůstal jím čtyři léta.

Vojtěch před papežem právě
sloužil mši, když k jeho hlavě
boží anděl z nebe slét,
velel mu jít do Čech zpět.

Ne, nebyl to anděl, jak se domnívá kronikář Dalimil, ale české poselstvo. Objevilo se v Římě v roce 992 a žádalo papeže, aby přiměl Vojtěcha k návratu na pražský biskupský stolec. Vojtěch se podrobil. Ale podmínečně. Byly to dvě podmínky. Za prvé: aby ho vládnoucí kníže podpořil při odstraňování nejhorších zlozvyků v Čechách, a za druhé: aby byl v Praze založen benediktinský klášter. Jedno přání mu Boleslav promptně vyplnil. To druhé. Dne 14. ledna 993 mohl Vojtěch vysvětit kostel benediktinského kláštera v Břevnově. A prvním opatem se stal Anastasius, původním jménem Ascheriskus. Pravděpodobně pocházel ze slavníkovské části Čech.

Opět biskupem pražským

Doba druhého Vojtěchova biskupství byla zároveň dobou rozkvětu české literatury. Psané ovšem latinsky. I Legendu o svatém Gorgoniovi napsal určitě sám svatý Vojtěch. Zachovala se i s průvodním dopisem adresátovi (tím byl mindenský biskup Milon). "Chtěl bych Vašemu otcovství přinést něco hodného a přátelského, aby tím pevněji byla smlouva přátelské lásky jako by lepidlem uzavřena a mezi námi nepřetržitě zdárně trvala. Láska totiž může být neméně než mezi dvěma. Láska, která ani nepracuje, ani nekvete, ani nežije, nezaslouží si jména pravé lásky." Pozoruhodně vybroušený styl na to barbarské 10. století... V té době vznikla první česká umělá píseň, tedy první, která se zachovala.

Hospodine, pomiluj ny,
Jezu Kriste, pomiluj ny!
Ty spase vsěhomira
spasiž ny, i slyšiž,
Hospodine, hlasy našě:
Daj nám vsěm, Hospodine
žizň i mir v zemi! Krleš!

Vědělo se, že se ta píseň šířila hlavně z břevnovského kláštera. Jenomže se myslelo, že je mladší. Novodobý rozbor textu však přinesl poznání, že píseň má staroslověnské, církevněslovanské i české prvky, a to v takovém složení, že mohla vzniknout jedině v Čechách v 10. století. A jejím autorem je s největší pravděpodobností sám Vojtěch.

A co ta druhá podmínka? Ukázalo se, že odpor proti šíření křesťanských zásad v zemi nikterak neklesl, naopak útoky na biskupovu osobu se opakovaly. Reakce Vojtěchova: druhý odchod ze země. Hned napřesrok. Psal se letopočet 994.

A když nadešlo 28. září následujícího roku, napadly oddíly knížete Boleslava slavníkovské hlavní město Libici. Z celého rodu zůstali naživu jenom Soběslav, který byl na vojenské výpravě za hranicemi, Vojtěch a Radim, kteří odešli do Říma. Po dobytí Libice byl kníže Boleslav II. (to uvádí německý kronikář Diethmar) raněn mrtvicí. Bylo to označováno jako boží trest za jeho čin.

A znovu na cestách

"Pluhem spásného slova jsa odhodlán stále a stále zorávat v Ježíši Kristu všech duší neplodný úhor, ocitl se na rozpacích, kam obrátit posvátné rádlo, má-li nejprve k Prusům či k Luticům zamířit kroky. Neboť ten obojí kmen, jsa oddán obřadům lichým, od zvěře nerozumné stěží se životem lišil."

Lutici – to byl velký kmenový svaz lužických Srbů. Také se jim říkalo Veleti a žili mezi Labem a Odrou. K Luticům se nakonec Vojtěch nevydal. Zvolil Prusko. Prusové byli sice nakonec poněmčení, ale původně to byl kmen baltských Litevců. Na jaře roku 997 se Vojtěch vydal se svým průvodem do Gdaňska a odtud do nitra země. Tam ho potkal jeho osud. Vstoupil do posvátného háje pohanských Prusů, zvaného Remove, a žádal o vstup do hrazeného místa nebo snad města jménem Cholinum. Místo toho byl spolu s dalšími zajat a spoután. Všechno se stalo na jakémsi nízkém pahorku:

U dravého zástupu hned se vymrštil ohnivý Sikko,
mečem smrtonosným pak proklál Vojtěchu prsa.
Jakmile zasadil ránu ten vůdce spiklého davu
shlukne se lid a ránu za ranou do těla vráží,
až si vylili vztek bodáním semo a tamo.
Sedmero (běda, ó žel!) pak oštěpů vytáhli z těla,
sedmero ran se na těle zjevilo, hlubokých, těžkých,
nachové krve proud se prýštil ze svatých údů.
Nezastrašen tu stál a potom si k modlitbě klekl,
neboť laskavé ruce mu svírala provazů pouta,
prosil pokorně Krista, aby odpustil lidu ten zločin.
Ježto pak zběsilost jejich se dosud nevybouřila,
na kusy světcovy údy rozsápou meči,
useknou hlavu a na hrot kopí ji vetknutou nesou.

Po třech dnech ji místní strážce sejme a odnese polskému knížeti Boleslavovi Chrabrému se zprávou o tom, co se stalo. Byl pak to devátý den, jak známo, před prvním květnem, co náš biskup Vojtěch byl umučen pro Krista Pána. Devátý den před prvním květem... Ve skutečnosti byl Vojtěch zavražděn v pátek 23. dubna roku 997.

Kéž nás na jeho přímluvu přesvatý Kristus
chrání po všechny věky a nadto i po smrti dále!

Svědectví, legendy, pověsti

To bylo svědectví Vojtěchova bratra Radima. Ale jiná legenda (ta vznikla nejméně devět let, nejvíc asi pětadvacet let po vraždě) líčí okolnosti Vojtěchovy smrti trochu jinak: Vojtěch chtěl podle ní zahájit svoji činnost v důležitém pruském obchodním středisku, ve městě Truso. Nejlepší přístup sem byl lodí z Gdaňska podél ústí řeky Visly. Až sem ho doprovázeli polští vojáci. Pohraniční úřady ho podezřívaly, že je polským zvědem, odepřely mu povolení k pobytu a vykázaly ho ze země. Vojtěch se přesto zdržoval v pohraničním úseku několik dní. Byl však nalezen oddílem pruských vojáků. Jeden z nich jménem Sikko se vrhl na modlícího se biskupa a zabil ho. Bezhlavé tělo bylo vhozeno do vody a vyplaveno vlnami na druhém břehu, který byl v polských rukou. Boleslav je uložil nejprve v Třemešně a později v Hnězdně a za značné výkupné získal i hlavu, kterou údajně nalezl náhodný pocestný.

Ostatky Vojtěchovy svůj klid po smrti biskupa nenašly. Po dvou letech byly z prozatímního místa odpočinku v klášteře v Třemešně přeneseny slavnostně do chrámu Panny Marie v Hnězdně. Vzápětí nato bylo Hnězdno povýšeno na arcibiskupství a první arcibiskupem se zde stal Radim – Gaudencius, nevlastní Vojtěchův bratr. Podle Kosmovy kroniky se za čtyřicet let nato vydal český kníže Břetislav I. na válečnou výpravu do Polska. Do Hnězdna Čechové vstoupili prakticky bez boje. Nezajímali se (prý) o žádnou jinou kořist než o svaté tělo Vojtěchovo.

Zkoumání pozůstatků

V žádné z kronik není žádná zmínka, o jaké ostatky přesně šlo – pouze, že pak byly uloženy v Praze v rotundě svatého Víta. Kníže Břetislav k ní nechal přistavět kapli, ve které byly Vojtěchovy ostatky uloženy společně s pozůstatky jeho bratří. Chrám i přilehlý klášter několikrát hořel, ale požár hrobům neuškodil. První otevření hrobu svatého Vojtěcha nařídil Karel IV. Ve schráně byl kromě ostatků i list s těmito slovy: "Zde jsou ostatky svatého Vojtěcha, biskupa a mučedníka, a látka, kterou byly kosti ovinuty, a ostatky bratří a mnohých svatých, jejichž jména neznáme."

Březen 1880 – hrob je opět otevřen. A zatím nejnověji a zřejmě na dlouho dobu naposled bylo to, z Vojtěcha zbylo, vyrušeno ze svého věčného klidu v 70. letech minulého století. Největší pozornost věnovali profesor Emanuel Vlček a jeho spolupracovníci lebkám. Prosím? Snad lebce. Svatý Vojtěch byl přece jenom jeden. To je pravda, samozřejmě, jenomže – tomuto světci se celkem připisují lebky tři. Záhada tří hlav svatého Vojtěcha.

První lebka je uchovávána ve svatovítském pokladu v Praze. Druhá lebka měla být objevena v Hnězdně a byla ještě v 15. století vystavována v Poznani. Ta k dispozici při výzkumu nebyla. Konečně třetí dodnes chovají v kostele svatého Vojtěcha v Cáchách. Pražská lebka: patří čtyřicetipětiletému až padesátiletému muži. Je středně velká, nápadně u ní vyniká nízkost horního obličeje v poměru k délce mozkovny. Na lebce jsou vidět násilné zásahy. Většina z nich se však stala až dlouho po smrti, když se odebíraly úlomky pro relikviáře. Nejstarší jsou však stopy po sečném nástroji. Ty by mohly napovídat o oddělení hlavy od trupu, a to způsobem užívaným při získávání hlavy jako trofeje.

Spory o pravost

A co lebka v Cáchách? Patří muži asi čtyřicetiletému. Je poškozena naprosto stejně jako pražská lebka. Naprosto stejně. Jak je to možné? Ona totiž jedna lebka byla záměrně upravena podle té druhé. To znamená, že jedna z nich musí být tudíž falsum. Ale která? Důkaz pravdy: bylo třeba srovnat krevní skupinu u lebky a u kostí, připisovaných svatému Vojtěchu a uložených v Praze. Výsledek: skupina A. Stejnou skupinu měly i zuby, volně uložené ve Vojtěchově hrobu a jinak dokonale zapadající do čelistí. Skupinová vlastnost A byla prokázána i v kostní tkáni obratlů. Části Vojtěchových kostí se také uchovávají v relikviáři v Římě. I jejich krevní skupina byla podrobena rozboru. Výsledek: Opět skupina A.

A co lebka z Cách? Krevní skupina O. Přitom spor o autentičnost se vede pouze v případě lebky. U kostry není pochyb. To znamená, že pražská lebka je ta pravá, Vojtěchova.

Antropologický výzkum Vojtěchovy lebky přinesl důležité zjištění o způsobu jeho smrti. Při popravě setnutím je hlava oddělena od těla ve výši třetího až čtvrtého krčního obratle. V případě svatého Vojtěcha byla hlava odseknuta jako "trofej". V takovém případě bývá sečná rána vedena za úhlem dolní čelisti a za uchem. Krční páteř zůstává u těla, doširoka je otevřena dutina lebeční v oblasti týlní kosti. V případě svatého Vojtěcha mohlo být této dutiny využito k naražení hlavy na zahrocený kůl. Tato pochmurná fakta jako by svědčila pro fakt, že svatý Vojtěch nebyl zabit useknutím hlavy, ale že byl ubodán. Jeho hlava byla oddělena od trupu až po smrti.

Je to prosím drastické. Hlava byla sejmuta z kůlu po třech dnech a nabídnuta k vykoupení knížeti Boleslavu Chrabrému. Přirozeně, že se tak nestalo okamžitě, a proto ji museli Prusové k prodeji upravit. Úprava spočívala v tom, že ji ovařili a měkké části odstranili. Teprve takto očištěnou lebku pak nabídli k výkupu za zlato. (Podobný osud měly mimochodem i ostatky českého knížete Jaromíra.) Ze soudní lékařské praxe je známo, jak vypadají lidské kosti, které prošly varem. Jejich znaky jsou stejné jako u Vojtěchových pozůstatků.

Potvrzení věku

Zkusme si vytvořit u svatého Vojtěcha – podobně jako jsme se o to pokusili v případě jeho předchůdce na nebi českých světců, knížete Václava – jeho podobiznu. I když jsou pozůstatky Vojtěchovy zlomkovité, přece jenom se o to antropolog profesor Emanuel Vlček v rámci výzkumného programu začátkem 80. let pokusil: Věk svatého Vojtěcha lze klasifikovat podle znaků zjištěných na lebce jako "maturus", tedy "zralý". Jelikož není známo historické datum narození (pouze se uvádí, že to bylo v roce 950, druhá verze tvrdí, že kolem roku 956), muselo vypomoci stanovení zubního věku.

Podle obrusu horního řezáku, dvojky vpravo a ještě dalších čtyř ukazatelů byl věk stanoven na 47 až 48 let. 997 minus 47 rovná se – 950. Stáří souhlasí s tradovaným datem narození takřka dokonale. Druhý pražský biskup Vojtěch z rodu Slavníkovců byl jenom středně vysoké postavy. Jeho kostra byla gracilní, tedy útlá. Měl dlouhou hlavu s nižším obličejem a středně vysokým nosem. Podle dobového zpodobnění na jedné římské studnici nosil plnovous.

Roku 1993 slavil břevnovský klášter svoje tisíciletí. Břevnovské opatství bylo povýšeno na arciopatství a jeho opat na arciopata. Pražská kapitula k tomuto výročí předala klášteru ověřenou relikvii svatého Vojtěcha. Ta byla odebrána komisionálně z relikvie lebky, chované na hlavním oltáři v katedrále svatého Víta. Tak vstoupil zakladatel svatý Vojtěch znovu do svého kláštera.

zdroj: Josef Veselý, Wikipedie 

14 komentářů:

  1. Ze by boží mlýny, při vybombardování kláštera ve druhé světové, když se tam Vojtěchovi nelíbilo? To asi ne. Ale všechny ty hrozné věci, které se kvůli šíření víry dějí v různých částech světa ještě dnes, je to hnus. Stejně obdivuju podobné osobnosti jako třeba Husa, kteří neodvolali a snažili se o nápravu církve. Na druhou stranu nemám pochopení k těm, kteří někomu víru vnucovali a ničili posvátná místa původních kmenů. Takového člověka bych nikdy nesvatořečil a je vidět, že prostě v tomhle církev nemá čistý štít ani dnes... By ty světce jinak museli zbavit funkce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za dobrý názor. Musím napsat, že souhlasím, co jsi napsal k tomu příspěvku. Šíření víry se nedělo a někde ještě neděje s čistýma rukama. Kdo chce, ten vidí. To ničení posvátných míst jsem připomínala už včera v článku o Martinovi. Ani sv. Martin (podle dokumentů) nejednal s pohany v rukavičkách, v článku to je, nebudu opakovat. A Hus? Ten je výjimka a taky to katolické církvi trvalo, než se omluvila. Věřící a církev nejsou to samé.

      Vymazat
  2. Velmi obsáhlý příběh z historie a také předešlé komentáře. Náš táta říkával,nelíbí se mě lidé, kteří ubližují a navíc jsou věřící. Tím ublížením myslel různé obohacování, dále pak různé historické dění a převedl to do tehdejší současnosti - bába Kopáčková, drbna, udavačka, v práci krade a pak se jde do kostela pomodlit a vyzpovídat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Příběh je opravdu obsáhlý, ale co se týká komentářů, tak téma Puška zadovka vede. Přeju pěkný víkend. :-)

      Vymazat
    2. Marti, jako obvykle, obsáhlý, ale je to o sv. Vojtěchovi a nechci to krátit. A jak píšeš, někdy to takhle funguje, asi každý ze svého okolí známe podobný případ. Já ne jeden.
      Děkuji a přeji příjemný víkend. ☺

      Vymazat
    3. Donjon: Ty se zajímáš o historii a určitě víš, jaké jsou to hrubé knihy a články dlouhé. To je jedna z příčin, která čtenáře může odradit. Ale koho to zajímá, ten si přečte třeba po částech, já to také tak dělám.
      A puška zadovka - díky za psaní, to jsi "zachránil". Je to spíše téma pro muže, ale kdo se zajímá o historii, i tím se prokouše.
      Díky a také přeji co nejlepší víkend. ☺

      Vymazat
    4. Mně to nemusíš vysvětlovat, můj problém je únava očí při čtení z obrazovky počítače a nebo i televize... A z toho plynou pak i moje překlepy, které nevidím a nebo hrubky, které bych dokázal opravit... Na obrazovce mohu mít napsané co chci, ale dokud to nevytisknu černé na bílém, nejsem schopen dělat korekci. V okamžiku kdy to mám na papíře, je to úplně o něčem jiném. Nějvětší kniha kterou v knihovničce mám, a je to opravdu malá knihovnička, má hnotnost 4,8 kg. ;-) U nás celý den padala mlha a nyní prší. žádný výlet se tedy nekonal, zatím... ;-) Přeju pěknou neděli.:-)

      Vymazat
    5. Jo, tak oči mi letos daly zabrat. Už jsem tu kdesi psala, že mi hrozilo oslepnutí, v době covidu, kdy se operace odkládaly ... nebyla jsem schopná se přihlásit na blog, neviděla jsem to, takže i proto mám tak velké písmo a kontrastní pozadí. Tak velké písmo jsem u nikoho neviděla. Takže asi rok jsem nečetla větší knihu, ale články zvládám dobře.
      U nás nebylo hezky a venku jsem nebyla. Také přeji příjemnou neděli. ☺

      Vymazat
    6. Já mám také nastavené největší písmo jaké v šabloně jde. Jestli to jde ještě zvětšit, netuším... Odklady kvůli covidu jsou otravné. Provoz mojí farmičky už ale dávno před tím omezovala ptačí chřipka a prasečí mor. Už chybělo jen BSE... Ale dnes už je to jedno. Užitkové ptactvo různého druhu se chovat již nechystám. Prasnička šla pod kudlu jako po ní kravka, ani v těchto směrech se žádné chovatelství nepřipravuje. A švestkový sad už vzal z poloviny čert... Ještě že už jsem jenom zahrádkář. A celkem si pochvaluju, že v těchto časech nemusím provozovat žádné ubytovací zařízení a nebo občerstvení. My jsme jeli do lesa na dřevo, snad se mně podaří něco nepopraskaného vybrat na desky. Potom zvelebím kromě stávajících posezení ještě dvůr u domu a vykašlu se na všechno. Neděle se zdá být zatím zamračená...

      Vymazat
    7. Ohledně písma - také to moje je to největší, a v šabloně jsem nepřišla na jinou možnost. Jenže to využívá minimum lidí, kdo dobře vidí, velikost písma neřeší. Hodně má navíc bílé pozadí a drobné písmo na něm. Delší texty bych takle nemohla. Ale nejde jen o velikost, mám vyzkoušených pár druhů písma a ne každé, které v nabídce vypadá dobře, je pak dobré na blogu. Co já se toho nazkoušela! Písmo musí být dobré i tvarem písmen a některé je výraznější a po takových druzích jdu. Jenže ono to pak i délku článku vizuálně natáhne a už tak jsou články o historii hodně dlouhé... Jak vidět, máš bohaté zkušenosti s hospodařením, chápu, že je doba, kdy nejsou podmínky a člověka to otráví, ale ještě může přijít doba lepší, věřím, že přijde a ty aspoň něco obnovíš. Kolem domu je pořád co dělat a "Nikdy neříkej nikdy".
      Obloha je u nás šedivá, to na náladě nepřidá, ale neprší. Venku je minimum lidí, ani se nedivím. Tak tu neděli prožij tvořivě. ☺

      Vymazat
    8. Se šablonama je to složité... Bílé pozadí mně nevadí v knihách a nebo novinách je také, ale to písmo textu by mohlo být trochu tmavší a výraznější... Jenže je to tak v té šabloně, kdybych to musel ručně nastavovat pro každý článek a pro každou přidanou záložku, byla by to hrůza. Pak by každá stránka vypadal jinak, protože bych už nevěděl jak to bylo nastavené minule. Zatím jsem se tam trápil s nastavováním záhlaví. Jednou se to po úpravě tak rozhasilo, že zmizela ta zelená věžička u motta a nemohl jsem ji tam hodně dlouho dostaz zpět. Jestli je tam nyní a nebo ne, to nevím... Ale ty barvy jsou všechny podle šablony, tak jak to v ní bylo nastavené. Dnes nikam nejedu, na výlet by mně pošmourno bylo jedno, ale na fotkách je to k ničemu. Dopiju poslední zbytek rybizového vína a odpočinu si. Já ty vína nijak nesířím, tak nemají dlouhou trvanlivost, tak musím pít. :-D

      Vymazat
    9. Já vlastně Tvůj blog neznám. Co jsem napsala o písmu a kontrastu s pozadím je jen kvůli očím. Já mám necelý rok blog a tahle podoba je druhá. Ale mívala jsem tmavou.
      Na výlet není nejlepší počasí. Já nedopíjím nic, ani nic nemám, tak si dej na zdraví i za mne ☺. Rybízové je asi z vlastní sklizně, že?

      Vymazat
  3. Ráda jsem si přečetla další vhled do naší historie, zavzpomínala na na návštěvu Břevnovského kláštera.
    Haničko, děkuji a přeji příjemnou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Helenko, je dobře, že navštěvujete takové památky.
      Přeji pěknou, slunečnou sobotu, u nás svítí a je příjemně. ☺

      Vymazat