K poslechu i četbě

středa 22. června 2022

Příběhy slavných značek: Tatra Kopřivnice

 

Tatra (oficiálně TATRA TRUCKS a.s.) je český výrobce nákladních, vojenských a speciálních automobilů sídlící v Kopřivnici v Moravskoslezském kraji. V minulosti tam vyráběli i osobní automobily, hasičské a závodní vozy a co teprve Slovenská strela - o ní jsem psala ZDE. Většinu z toho uvidíte v Technickém muzeu Tatra Kopřivnice. Je toho hodně, zaměřila jsem se na začátky firmy. A začalo to u kočárů.

 Logo 

Je to třetí nejstarší automobilka světa s dosud nepřerušenou výrobou, která má mj. na kontě speciální limuzínu pro prezidenta Masaryka nebo Tatru 87:

Tatra 87

Své kvality prokázala Tatra 87 v letech 1947–1950, kdy s tímto vozem stříbrné barvy podnikli Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund cestu do Afriky a Jižní Ameriky.

Mezi majiteli tohoto typu vozu bylo mnoho známých osobností:

  • Hans Ledwinka, dlouholetý konstruktér firmy Tatra
  • Ernst Heinkel, letecký konstruktér
  • John Steinbeck, nositel Nobelovy ceny za literaturu
  • Eliška Junková, česká automobilová závodnice
  • E. F. Burian, divadelní režisér
  • Faruk I., egyptský král
  • Vítězslav Nezval, básník
  • arcibiskup Josef Beran
  • generál Erwin Rommel (také používal přímého konkurenta této Tatry Škodu Superb)
  • prezident ČSR Klement Gottwald
  • prezident ČSR Antonín Zápotocký
  • maršál Jeremenko (dostal darem první vyrobený poválečný vůz Tatra, toto vozidlo je v Technickém muzeu Tatry v Kopřivnici)
 Za vším stál sirotek Ignác Šustala, kterého odmalička fascinovaly kočáry. Narodil se 7. prosince 1822, v šesti letech přišel o matku a pět let nato i o otce. Ihned jak se vyučil, odešel do světa na zkušenou. Kam jinam než do Vídně - Mekky výroby kočárů, kde se pilně učil.
 
 
Pamětní deska Ignáce Šustaly – Muzeum Fojtství v Kopřivnici

Když měl pocit, že už umí všechno, vrátil se do Kopřivnice, kde byl tou dobou fojtem jeho bratr Jan. Fojt byl tenkrát takový "starosta" v obci. Jeho bratr Jan Schustala mu v rodinném hospodářství přidělil k užívání hospodářskou budovu (stodolu), ve které Ignác vybudoval dílnu o rozměrech 6×7 m s předsíní o rozměrech 3×3,7 m a v ní se dvěma pomocníky postavil první kočár. 

 

Kopřivnické Muzeum Fojtství,  kde Ignác Šustala začal s výrobou kočárů

Následovala obrovská poptávka po kočárech, a tak se v samotné dílně brzy prováděly pouze některé montážní a dokončovací práce, zatímco převážná část dílčích prací se odehrávala na dvoře fojtství a do výroby byli manufakturním způsobem zapojeni i další kopřivničtí řemeslníci: železné součásti vyráběl kovář Bortel, dřevěné korby na kočáry  vytvářel kolář Kuchař.  

Šustalovy lehké vozíky vyhovovaly zejména potřebám venkova, a byly proto velmi žádané.  Šustala proto brzy svou činnost rozšířil, v letech 1850 – 1852 se kromě výroby kočárů věnuje i výrobě bryček a koňských povozů. Během tří let zaměstnávala jeho dílna již osm tovaryšů a několik učňů.

 
 
NW Präsident byl prvním továrně vyráběným sériovým automobilem na území Česka, resp. tehdejšího Rakouska-Uherska a jedním z prvních automobilů na světě vůbec. Automobil vyráběla továrna Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft A. G. (NW) v Kopřivnici, dnešní Tatra. 
 
Duchovním otcem NW Präsident byl Leopold Sviták, první kus byl vyroben v letech 1897–1898. Konstrukce částečně vycházela z automobilu Benz Phaeton přejmenovaného v Kopřivnici na „Instructor“ a do vozu byl namontován i originální motor mannheimské automobilky, o nějž se zasloužil liberecký továrník baron Theodor von Liebieg, který se s jeho konstruktérem Karlem Benzem přátelil. V Kopřivnici však do konstrukce vnesli několik originálních prvků a vylepšení, takže vznikl úplně odlišný automobil. Kromě Leopolda Svitáka se na konstrukci vozu podíleli také inženýři Rumpler a Sage a spolu s nimi i mladý Hans Ledwinka, tvůrce takzvané Koncepce Tatra.  
Podvozek Präsidenta i karosérie typu Phaeton, vycházela z osvědčeného kopřivnického kočáru „Mylord“. Pod sedadlem v zadní části – v prostoru, který u kočárů sloužil pro zavazadla – byl umístěn dvouválcový řadový ležatý motor Benz o obsahu 2,714 l a výkonu přibližně 5 kW (6,6 k) při 600 ot/min (vrtání i zdvih 120 mm). Palivová nádrž o obsahu 23 l se nacházela pod předními sedadly. 
 
V roce 1898, krátce po dokončení, uskutečnil první vyrobený automobil ve dnech 21.–22. května 1898 propagační jízdu se čtyřmi pasažéry po vlastní ose z Kopřivnice do Vídně na výstavu konanou k výročí 50 let vlády Františka Josefa I. Trasu dlouhou 328 km absolvoval za 24,5 hodiny z čehož bylo 14,5 hodiny čisté jízdy s průměrnou rychlostí 22,62 km/h. Po jejím skončení jej získal darem rakouský automobilový klub (po jehož prezidentovi byl vůz pojmenován) a Präsident byl používán pro zácvik řidičů. Ve 20. letech 20. století se vrátil do Československa, už jako muzejní exponát.

Některé vybrané typy vozů, které jsem nafotila v Technickém muzeu Tatra Kopřivnice:

Zdroj: dvojka.rozhlas.cz, Wikipedie, Technické muzeum Tatra Kopřivnice

6 komentářů:

  1. História ďaleko siaha, to som nevedela. V Kopřivnici pracoval ešte za socializmu môj ujo a bratranec, bývali v Příbore, bratranec možno ešte žije, bohužiaľ nie sme v kontakte. Ale vďaka tvojmu príspevku som si zaspomínala. Ďakujem!
    Pááá

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je zajímavá vzpomínka, Danka. Příbor je nedaleko Kopřivnice, tak neměli zase tak daleko do práce a Tatra tam poskytovala pracovní příležitosti hlavně pro muže.
      Děkuji a přeji pohodový závěr školního roku. ☺

      Vymazat
  2. Anonymní23.06.22 6:12

    V muzeu jsme byli, dokonce dvakrát, užili si pánové a já vlastně taky.
    Hani, děkuji za krásné shrnutí a přeji hezký den. Helena
    https://sincerehelena.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, docela věřím, že jste si to všichni užili. Byla jsem v tom muzeu také několikrát, a jedna návštěva nestačí, pokud to člověk nechce jen proletět. Před muzeem stojí Slovenská strela a pak je ta budova na snímku, ale je to vlastně na třech místech. Je možno si koupit výhodnou vstupenku, která má dlouhodobou platnost, čehož jsme také využili. Jedním z těch míst je i Fojtství (na snímku). Ovšem četla jsem, že prý otevřeli muzeum nákladních automobilů, což se nedivím, protože mají co ukazovat, ale vyžaduje to hodně místa, což bývá problém.
      Děkuji, Helenko, přeji krásný letní čtvrtek. ☺

      Vymazat
  3. Muzeum jsme navštívili několikrát,stále je co obdivovat. Marné, šikovné české ručičky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Kopřivnici je těch muzeí několik, otevřeli tam i soukromé muzeum auto a motocyklů, je tam plno krásných a zajímavých "kousků", jen by potřebovali ještě jednu místnosti, spíše halu. ☺

      Vymazat