Tento týden se budeme trochu věnovat fotoaparátům a focení. Dnes totiž fotí "každý" a na blozích je to vidět. Jistě, je fotograf a fotograf, ale tak je to i v jiných oborech. Fotíme velmi často, ale dnes se zaměříme na to, čím fotíme. Já osobně preferuji fotoaparát. Pro dnešní téma jsem vybrala "Canon". Jedná se o jednoho z těch výrobců, jejichž logo se pro většinu lidí stalo v podstatě synonymem pro fotoaparát. Začátky byly ale mnohem skromnější.
Japonská firma Canon Inc. (japonsky: キヤノン株式会社; Kijanon kabušiki gaiša) je předním světovým výrobcem optických přístrojů a kancelářských zařízení.
Tady si uvedu osobní vzpomínku, jak jsem já značku Canon vzala na vědomí. A může za to tato starověká perla z Mezopotámie na snímku.
Při své první návštěvě Louvru jsem samozřejmě měla vytipovaných pár "špeků", které jsem chtěla vidět. Na Monu Lisu vás tam upozorní šipky, ale na Chammurapiho zákoník mě upozornili Japonci. Opravdu. Jak tak procházím Louvrem, vejdu do menší místnosti, která byla do kruhu zaplněna japonskou skupinou turistů. Zatím jsem nic netušila, oni obklopovali památku, z níž koukal jen vršek. Všichni okolo 160 cm, tmavé téměř černé oblečení, černé rovné vlasy většinou na ofinku, ale na břiše všichni měli dělo a fotili a fotili... Oni nejsou hluční, ale místnost byla plna toho šumu z kvalitních aparátů, které zvedali do výše. To byl moment, který ani neumím popsat. Nejdříve jsem zkoumala, jaké značky jsou ta jejich "děla" s obřími objektivy, kdy já se svým kompaktem do ruky, mimochodem také Canonem, jsem byla jako "chudý příbuzný". Ano, měli Canon... až pak jsem si uvědomila, jak mi udělali krásné entrée (když už jsme v Paříži) k Chammurapiho zákoníku. Bohužel, při dalších návštěvách Louvru už tam Japonci nebyli. 😉
Historie společnosti sahá do roku 1933, kdy vznikla společnost Precision Optical Instruments Laboratory, která se zabývala výzkumem nových technologií pro fotoaparáty. V roce 1934 byl vyroben první prototyp fotoaparátu Kwanon. V příštím roce společnost zaregistrovala název Canon jako ochrannou známku.
V roce 1937 vzniká společnost Precision Optical Indrustry, Co., Ltd. Jako první generální ředitel společnosti je jmenován Takeshi Mitarai v roce 1942. Ve 40. letech vzniká malá společnost, tehdy zvaná laboratoř pro přesné optické nástroje. Vyvíjí a na přelomu 40.-50. let vydává prototyp kamery Kwanon, pojmenované podle budhistické bohyně milosrdenství. Jedná se o první japonský aparát se štěrbinovou závěrkou a kopíruje design tehdy celosvětově známé Leicy. Ve 40. letech společnost ještě nemá prostředky pro výrobu vlastní optiky a používá objektivy Nikkor - společnosti, která se v budoucnu stane jejím hlavním rivalem.
V roce 1947 si společnost dává do názvu slovo Canon, firma totiž usoudila, že je to mezinárodně srozumitelnější a oficiálně se přejmenovává na Canon Camera Co., Inc.
V roce 1955 otevírá Canon svou první kancelář mimo Japonsko - v New Yorku v USA. V následujícím roce vzniká Canon Europa v Ženevě, která zaštiťuje prodej značky Canon v Evropě. V dalších letech vzniká pobočka v Latinské Americe (Canon Latin America).
V roce 1967 přichází Canon na veřejnost se svým historicky prvním sloganem, který v originále zní: "Cameras in the Right Hand, Business Machines in the eft". V roce 1968 vzniká jedno z aktuálních sídel a ředitelství celého Canon Evropa - Canon Amsterdam N. V. (současný název Canon Europa N. V.).
Roku 1969 se společnost Canon Camera Co., Inc. přejmenovává na Canon Inc. a to jí zůstává až do současnosti. V r. 1970 vzniká první továrna mimo území Japonska - na Taiwanu.
Jako první dceřiná společnost v Evropě vzniká německá společnost Canon Deutschland GmbH. V roce 1975 se přidává Francie se společností Canon France S. A. A. O rok později vzniká pobočka ve Velké Británii pod názvem Canon (U. K.) Ltd. V roce 1978 se Canon objevuje i na autralském trhu se společností Canon Australia Pty. Ltd. Jako první z asijských poboček vzniká r. 1979 Canon Singapore Pte. Ltd.
V roce 1988 Canon zveřejňuje svou firemní filozofii Kyosei, což volně přeloženo z japonštiny znamená: "Žít a pracovat pro společné blaho". Vyjadřuje snahu vidět všechny lidi (bez ohledu na rasu, zvyky, jazyk či kulturu) žít spolu v harmonii a pracovat společně pro radostnou budoucnost.
Logo značky Canon a jeho vývoj
Název Kwanon je odvozen od buddhistické bohyně milosti. Toto původní logo znázorňuje bohyni s tisíci rukama a plameny ohně. Obrázek pak demonstruje vývoj a proměny loga.
Aktuálně se celosvětově používá sytě rudá barva loga, která znázorňuje energii, odhodlání a odpovědnost za celou společnost. Logo je již skoro 50 let stále ve stejném a neměnném tvaru.
Ráda jsem si početla.Mám po tatínkovi čtyři staré foťáky a další mají sestry.Byl to nadšený fotograf.
OdpovědětVymazatJá jsem věrná značce Nikon,mám už druhou zrcadlovku.Canon mám tiskárnu.
Hani,hezký večer
Jituš, ten článek je spíše pro takové fotografy, jako jsi Ty. Také jsem měla staré foťáky po svém strýci, ale jeden jsem prodala ve starožitnostech a druhý jsem dala příteli. Oba byly funkční, zkoušela jsem s nimi fotit, ale mi už nejlépe vyhovuje můj kompakt. O zrcadlovce jsem také dříve uvažovala, nakonec ji nemám, protože nevím, jestli bych s ní udělala za jedno focení třeba 400 fotek. Ty fotky sice nejsou tak kvalitní, ale mi jde spíše o zachycení objektu než o kvalitu. Přítel má taky Nikon, ale zrcadlo to není, zkusím se s tím naučit fotit = zvyknout si na větší rozměry a váhu foťáku.
VymazatDěkuji za odpověď a přeji ☀️ den.
Velmi zajímavé, Hani. Foťákům nerozumím, ale Adam nedávno mluvil o jejich logu, sám loga pro klienty vymýšlí, ví hodně i o těch letitých a slavných a jejich tvůrcích...
OdpovědětVymazatPřeji hezký večer, Helena
Helenko, také se nepovažuji za odborníka, ale když se tím člověk trochu probírá a čte, informací je spousta a aspoň trochu...
VymazatDěkuji a přeji příjemný čtvrtek. ☺