K poslechu i četbě

úterý 27. září 2022

Příběhy slavných značek: Automobilka Porsche

 

Německá automobilka Porsche byla založena v roce 1931 ve Stuttgartu. Od roku 2013 je součástí koncernu Volkswagen, původně ji však založil český rodák Ferdinand Porsche. Automobilka se specializuje na sportovní vozy s vysokým výkonem a využitelností i v běžném provozu. V roce 2006 byla značka Porsche v New Yorku oceněna jako nejprestižnější luxusní značka v konkurenci s takovými automobily jako jsou Ferrari, Aston Martin, Maserati či Lamborghini.

Ve 30. letech vlastnili automobil dva lidé ze sta. Díru na trhu si uvědomovali mnozí, včetně Adolfa Hitlera. Válka však výrobu vozidla pro obyčejný lid pozastavila. VW brouk se ale stal fenoménem i tak. Nacistická minulost jeho slavného konstruktéra však víří vody dodnes.

Ferdinand Porsche se narodil 3. září 1875 do rodiny klempíře a karosáře v Maffersdorfu v Rakousku-Uhersku, dnešních Vratislavicích nad Nisou u Liberce. Měl sice původně pokračovat v otcově řemesle, od dětství ho ale bavila elektřina, takže navštěvoval libereckou průmyslovku. Kurzy elektrotechniky na průmyslové škole v Liberci si přímo vyvzdoroval. V roce 1893 pak odešel na zkušenou do Vídně, hlavního města mocnářství, kde nakonec působil dalších 30 let. Byl to tedy, jak se říká, český Němec. Jako mladý se nadchnul pro techniku. 

Ferdinand Porsche Birthplace 

Rodný dům ve Vratislavicích n. Nisou, Tanvaldská 38

Hybrid Lohner-Porsche Semper Vivus v rodném domě Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích nad Nisou 

Hybrid Lohner-Porsche Semper Vivus v rodném domě F. Porscheho

V osmnácti letech odešel na zkušenou, jak už bylo uvedeno, do hlavního města mocnářství - do Vídně. Nastoupil do učení do Spojených elektrických podniků, které se specializovaly na elektrické osvětlení a výrobu elektromotorů. 

  

Ferdinand ve věku 18 let

První elektromotor

Jeho dalším zaměstnavatelem se stal Ludvík Lohner, výrobce kočárů. Těsně před koncem 19. století si firma Lohner, c. k. dvorní továrna na výrobu kočárů, objednala elektromotor pro automobil. Porsche se s nadšením pustil do práce.

Ferdinand Porsche in the end of the 19th century 

Ferdinand Porsche na konci 19. století

Právě u Lohnera se Porschemu podařilo sestrojit automobil poháněný elektromotorem. Vytvořil revoluční konstrukční řešení, pro které se vžil název „systém Lohner-Porsche“. V obou předních kolech automobilu byly zabudovány elektromotory o výkonu 2,5 koňské síly. Poprvé se proslavil v roce 1900 na světové výstavě v Paříži, kde představil hybridní vůz Lohner-Porsche Semper Vivus, tedy česky „stále živý”. 

Dnes je tento vůz považován za první skutečně použitelný hybrid světa - každé přední kolo má v náboji vlastní elektromotor. Nejezdí ovšem na baterie, nýbrž elektřinu přímo vyrábí dva spalovací motory DeDion-Bouton spojené s generátory. Na pařížské světové výstavě v roce 1900 s ním slavil obrovský úspěch. Tehdy mu bylo pouhých pětadvacet let.

F. Porsche In his twenties

Ferdinand Porsche roku 1898 zkonstruoval elektromobil Egger-Lohner C.2 Phaeton (výkon 3 k, krátkodobě 5 k). Elektrický proud dodávaly „oktagonálnímu“ (podle osmiúhelníkového tvaru) motoru v náboji kola. Ferdinand Porsche s ním vyhrál závod na 40 km v Berlíně (1899) 

Najeďte myší a zobrazí se popis

Egger-Lohner C.2 Phaeton designed by F. Porsche and called the P1 as the first Porsche vehicle design

https://1gr.cz/fotky/idnes/14/013/org/FDV50df70_S14_0024_fine.jpg

https://1gr.cz/fotky/idnes/14/013/org/FDV50df70_S14_0023_fine.jpg

https://1gr.cz/fotky/idnes/14/013/org/FDV50df70_S14_0022_fine.jpg

https://1gr.cz/fotky/idnes/14/013/org/FDV50df6f_S14_0021_fine.jpg

Ferdinand Porsche roku 1898 (ve svých 22 letech) zkonstruoval elektromobil Egger-Lohner C.2 Phaeton  - elektrický kočár (výkon 3 k, krátkodobě 5 k). Elektrický proud dodávaly „oktagonálnímu“ (podle osmiúhelníkového tvaru) motoru v náboji kola. Ferdinand Porsche s ním vyhrál závod na 40 km v Berlíně (1899) -  Porsche Museum Stuttgart

Dvaadvacetiletý Ferdinand Porsche svůj elektrický kočár poprvé veřejně představil ve Vídni dne 26. června 1898. On sám jej přezdíval "P1" a tuto značku také vyryl do všech jeho klíčových komponent.

Pro zajímavost: elektrický pohon váží pouhých 130 kilogramů a celé auto s dřevěnou karoserií necelých 1 400 kg. Porsche už před více než sto lety myslel na dobré rozložení hmotnosti, elektromotor je tedy umístěný na zadní poháněné nápravě.

Elektrický vůz Porsche zkonstruoval 50 let předtím, než z pásů sjelo první sériově vyráběné Porsche 356, což bylo v roce 1948.

Dojezd 1359 kg vážícího vozidla činil 80 km na jedno nabití (!). Baterie, tehdy pochopitelně zcela předpotopní (44 článků, 120 Ah), vážily 500 kg. Rozvor činil 1600 mm. Celkově se vyrobily asi čtyři kusy tohoto jedinečného stroje.

First 4-wheel-drive car in the world. 

1900: Lohner-Porsche Electromobile

1903 Lohner-Porsche Mixte hybrid driven by F. Porsche. 
 
1903 Lohner-Porsche Mixte hybrid

V roce 1906,  nastoupil Ferdinand Porsche jako technický ředitel do společnosti Austro-Daimler. Tam konstruoval letecké motory i automobily - a za první světové války se věnoval také armádním zakázkám, takže pozdější práce pro hitlerovský válečný stroj pro něj nebyla vstupem do neznámého prostředí. U Lohnera mu totiž začali vyčítat, že žádá pro svůj výzkum příliš mnoho peněz. Na základě Porscheho patentů začala firma Austro-Daimler vyrábět hybridní benzinovo-elektrické vozy. Konstruoval i letecké motory a za první světové války se také věnoval armádním zakázkám.


 
Technický ředitel firmy Austrian Daimler-Motoren-Gesellschaft (Austro-Daimler) Ferdinand Porsche získal roku 1912 velké uznání od císaře Františka Josefa za svůj letecký motor, který byl hvězdou Leteckého dne ve Vídeňském Novém Městě. Za zásluhy o letectví Porsche obdržel čestný doktorát 
 
  
 
Austro-Daimler ADR „Bergmeister“ pochází z let 1906–1923, kdy Ferdinand Porsche pracoval u Austro-Daimler jako technický ředitel. Bergmeister, pojmenovaný na počest vítězství v Alpské jízdě (1931), se okamžitě začal vyrábět sériově. Řadový šestiválec OHV 3614 cm3 (120 k) s dvojitým zapalováním zajišťoval klidnou a tichou jízdu rychlostí až 120 km/h
 
1908 Mercedes-Electrique food transport vehicle. 
 
1908 Mercedes-Electrique
 
Austro-Daimler Maja 
 
1909: Austro-Daimler Maja
 
1910 Prince Heinrich race, F. Porsche 
 
1910: “Prinz-Heinrich-Fahrt”- trasa Berlin-Magdeburg-Braunschweig-Kassel-Würzburg-Nürnberg-Stuttgart-Strasbourg-Metz-Bad Homburg (1945 km)
 
Austro-Daimler Landwehr-Train 
 
1913 Austro-Daimler Landwehr-Train ve Vídeňském Novém Městě
 
 Ferdinand Porsche's children, Ferry and Louise 
 
1915. Děti Ferdinanda Porscheho - Ferry 6 let, Louise 11 let

Krátce po válce se na přání svého přítele hraběte Saši Kolowrata rozhodl sestrojit nový lehký závodní vůz. Čtyři vozy typu Sascha odstartovaly poprvé 2. dubna 1922 na závodě Targa Florio na Sicílii. V kategorii sériových vozů do 1100 cm³ se na prvních dvou příčkách umístili jezdci právě s tímto vozem.

1922 Targa Florio. 

1922 Targa Florio - Sascha, jezdec Alfred Neubauer s mechanikem Georgem  Auerem

ca 1922 Ries race, Graz, Steiermark

Porsche logo and symbol, meaning, history, PNG, brand 

Vývoj loga a Ferdinand Porsche

 Ferdinand Porsche

Po první světové válce a rozpadu Rakouska-Uherska působil Porsche nadále v Rakousku, ve 20. letech přesunul těžiště své působnosti do Německa. V druhé polovině 20. let pracoval pět let ve vedení společnosti Daimler Benz, kde zkonstruoval například závodní Mercedes SSK. V roce 1929 se nakrátko vrátil do Rakouska vést technické oddělení firmy Steyer.

 1923 Benz RH Tropfenwagen 

1923 Benz RH Tropfenwagen 

1924 Targa Florio winner Christian Werner 

1924 Targa Florio winner Christian Werner in Mercedes PP no.10

1924 Targa Florio. 

1924 Targa Florio

 

Mercedes Monza 1924, Alfred Neubauer a Christian Werner

1926 German GP 

1926 German GP, Rudolf Caracciola na Mercedes Monza

This is Mercedes-Benz S-model that is based on the K-model. The "S" had a 6.8-litre en 

Mercedes-Benz S-model

Konstruktér stál za vznikem řady přelomových konstrukcí včetně populárního Volkswagenu Typ 1, lidově řečeného Brouk. 
1933 Porsche type 32 NSU 
 
1933 Porsche type 32 NSU
 
Porsche returning home aboard Queen Mary 
 
1936 New York. F. Porsche na palubě Queen Mary
 
1937. Ferdinand Porsche with his son Ferdinand Anton Ernst "Ferry" Porsche. 
 
1937. Ferdinand Porsche a jeho syn Ferdinand Anton Ernst “Ferry” Porsche
 
Ferdinand Porsche seen with a car from the W30 series of Volkswagen prototypes. 
 
1937. Ferdinand Porsche a vůz W30 série Volkswagen prototyp
Vznikly první návrhy volkswagenu, tedy „lidového vozu“, základy pozdějšího „brouka“. Legendárního, doslova kultovního vozidla, vyráběného na všech světových kontinentech, se vyrobilo více než 21 milionů kusů.

„Volkswagen”, tedy „lidový vůz” se později stal nejslavnějším autem na světě. Ovšem právě ten byl začátkem důvodu, proč Porsche po válce strávil téměř dva roky ve vězení. Nikoliv proto, že, jak se ukázalo při soudu v roce 1953, byly Porscheho patenty ve skutečnosti nápady inženýra Bély Barényiho, nýbrž proto, že zakázku na konstrukci volkswagenu přijal od Adolfa Hitlera. Porsche posléze s nacisty spolupracoval i dále, za války se věnoval i vývoji tanků a další obrněné techniky.

 Robert Ley (head of KdF), Ferdinand Porsche and Adolf Hitler driven by Ferry Porsche. 

Robert Ley, Ferdinand Porsche a Adolf Hitler, auto řídí Ferry Porsche.

1940-1945 a total 50.435 Porsche designed VW Kübelwagens were made. Photo taken in 1943 in Russia.

Porsche VW Kübelwagens

Dr. Porsche and Tiger (P) - "P" for Porsche 

Dr. Porsche a tank Tiger (P) – “P” Porsche

Porscheho působení v nacistickém Německu má dodnes trpkou příchuť. Stál totiž v čele společnosti Volkswagenwerk, založené sice původně pro výrobu Brouka, která ale za války přešla na vojenskou výrobu. Mezi pracovníky továrny byli i nuceně nasazení z východní Evropy, váleční zajatci i Židé.

Automobil pro široké masy zapadl do plánů nastupujícího nacistického režimu. Po rozhlasovém přijímači pro každého - Volksempfängeru - měl přijít dostupný automobil - Volkswagen. Smlouva mezi kanceláří Porsche a Říšským svazem automobilového průmyslu na jeho výrobu byla uzavřena v červnu 1934, v roce 1938 se začala rodit továrna.

Statisíce Němců spořily na vysněný vůz pomocí speciálních vkladních knížek - auto stálo 990 říšských marek, zhruba jako malý motocykl. To sice byla na automobil skvělá cena, ale průměrný týdenní příjem v Německu tehdy byl 32 říšských marek. Ovšem než stihli na auto naspořit, Hitler zahájil druhou světovou válku, továrna po pár stovkách Volkswagenů Typ 1, které si rozebrali nacističtí pohlaváři, přezbrojila na vojenské KdF Kübelwagen a lidé o peníze přišli.

V následujícím roce Porsche pro neshody na koncepci výroby vozů firmu Austro-Daimler opustil a přesídlil do Německa. Svého nového zaměstnavatele našel v holdingu Daimler Motoren Gesellschaft, vlastníka předešlé firmy. Ve funkci ředitele se podílel na vývoji a výrobě legendárních vozů typu Mercedes.

Původní Volkswagen Typ 1 z roku 1938 

Původní Volkswagen Typ 1 z r. 1938

KdF 82 Kübelwagen 

KdF 812 Kübelwagen

Po válce měl Porsche pokračovat na Volkswagenech ve Francii a také měl pomoci s vývojem renaultů, ale projekt zkrachoval dřív, než začal. A v prosinci 1945 Francouzi vsadili Porscheho do vězení spolu s Antonem Piëchem, který Porschemu o mnoho let dříve pomáhal založit firmu, a synem Ferrym jako válečné zločince.

Ferry byl nakonec propuštěn po několika měsících, ale dostat Piëcha a Porscheho z vězení se podařilo až po zaplacení ohromné kauce o téměř dva roky později. Rodina se vrátila do Stuttgartu v roce 1949 a za pomoci prvních kusů vozu Porsche 356 - jako první produkční automobil nesoucí jméno Porsche ho v těsně poválečných letech vyvinul Ferry Porsche - obnovila svou továrnu.

 

 Porsche Museum 

Porsche muzeum ve Stuttgartu: O návštěvníky se dokonale postarají, ať už přijedou městskou hromadnou dopravou nebo zaparkují svůj vůz v suterénech. V přízemí jsou dvě restaurace, kavárna, bohatě zásobený obchod, dětská herna a vstup do restaurátorských dílen. Schody vyvezou návštěvníky do několikapatrového otevřeného výstavního prostoru o celkové ploše 5600 m2. Muzeum najdete na náměstí Porscheplatz ve Stuttgartu, v těsné blízkosti sídla automobilky. Prezentuje přes 80 historických vozidel, která doplňují více než dvě stovky speciálních exponátů prezentujících historii společnosti.

Kromě plechových exponátů mohou návštěvníci přímo vidět také práci restaurátorů, kteří za skleněnou stěnou renovují historické "poršáky" pro movité klienty.

Jako ukázku z muzea jsem vybrala:

Porsche 917/30 Spyder z r. 1973, nejv. rychlost 385 km/hod.

Porsche 917 LH Coupé z r. 1970, max. rychlost 387 km/hod.

 1950. Portrait of Ferdinand Porsche, taken to celebrate his 75th birthday, with his signature below. 

Ferdinanda Porscheho koncem roku 1950 postihla mrtvice, z níž se nikdy plně nezotavil a zemřel 30. ledna 1951. V roce 1996 byl uveden do Mezinárodní síně slávy motorsportu a v roce 1999 získal ocenění Automobilový inženýr století.

1950. Last photo of Ferdinand Porsche.

1950 - poslední foto Ferdinanda Porscheho

Zdroj: J. Škápíková, M. Šorelová, novinky.cz, www.stuttcars.com, idnes.cz

9 komentářů:

  1. Známá značka,jinak se o auta moc nezajímám,ale ráda se v nich vozím.A tak jsem ani nevěděla,že Porsche
    pochází z našeho Libereckého kraje.
    Hani,hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Jituš, známá značka a zařadila jsem ji mezi Příběhy slavných značek. Muzeum ve Vratislavicích skutečně existuje, viz odpověď pro Járu D.
      Děkuji a přeji pohodový volný den. ☺

      Vymazat
  2. Hani, hezky jsi to sepsala. Tak tuto historii celkem znám. Mám dojem, že ten dům už ani nestojí a že je na tom místě jen nějaký památník. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, musím Tě, bohužel opravit. Ověřila jsem si to, v tom domě je muzeum a zkopírovala jsem pro Tebe:
      Rodný dům Ferdinanda Porscheho v Liberci – Vratislavicích je místem, kde se počátky individuální mobility setkávají s trendy budoucnosti. Připomínáme si zde české průmyslové tradice, místní inženýrské umění a nadšení pro techniku. Budova rodného domu je od roku 2011 ve vlastnictví společnosti ŠKODA AUTO, v roce 2016 byla dokončena její rozsáhlá rekonstrukce s cílem vrátit jí proporce a vzhled z roku 1875, kdy se právě zde narodil věhlasný konstruktér Ferdinand Porsche. Moderně pojatá expozice interaktivně zapojí návštěvníky do poznávání světa techniky, technologií, bohaté historie i budoucnosti mobility. Součástí areálu je i nová servisní budova, kde návštěvníci najdou pokladnu, prodejnu suvenýrů i nabídku občerstvení.
      Nemáte to tak daleko jako já, možná by to byl zajímavý výlet. ☺ Můžeš se podívat:
      https://mapy.cz/zakladni?pano=1&q=Tanvaldsk%C3%A1%2038&source=firm&id=13106161&pid=77603350&newest=1&yaw=0.526&fov=1.570&pitch=-0.066&x=15.0865650&y=50.7454249&z=17

      Přeji pěkný sváteční den.

      Vymazat
    2. Hani, kdysi jsme tam byli, ještě když byli kluci malí, ale moc si z toho nepamatuji. Nejsem fanda do aut a motorek.

      Vymazat
  3. Tak k tomuto tématu něco málo vím. Láska syna k autům nás přivedla na nejedno místo s nimi spojené. Brouk byl jeho milovaný už od mala, byli jsme krom jiného i v Porsche muzeum v rakouském Gmündu.
    Haničko, děkuji a přeji hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bezva, Helenko, také zastávám názor, že člověk by měl mít přehled. Brouka zná hodně lidí, vůbec se nedivím. Cestovat, poznávat, to je to, čemu fandím. ☺
      Moc děkuji a přeji příjemný a úspěšný volný den.

      Vymazat
  4. Hani díky za zajímavé čtení. Měj se moc hezky, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  5. A já, Leni, děkuji za zájem. Také se měj hezky, zdravím tam k vám. ☺

    OdpovědětVymazat