K poslechu i četbě

úterý 7. února 2023

Příběhy slavných značek: Jawa

 

V historii výroby motocyklů existovalo prý více než 2500 značek z celého světa. Jen některé z nich se dostaly do povědomí světové veřejnosti a staly se slavnými. Jednu z nejslavnějších firem zabývajících se výrobou motocyklů založil v roce 1929 v Praze pan ing. František Janeček. Její výrobky nesou od té doby značku JAWA.

1929

Zbrojovka Ing. F. Janeček registruje ochrannou známku JAWA (JAneček + WAnderer). Tak už víte, proč JAWA? 

 

JAWA nejsou jen motocykly

 Pan Janeček koupil velké pozemky na bývalém Solnickém panství a v Kvasinách tyto provozy proměnil Janeček na karosářské dílny. 

V polovině r. 1933 kupuje od firmy DKW kompletní licenci na automobil, který v Jawě označili Jawa 700. Šlo o typ DKW Jawa Meisterklasse. Už koncem roku se v Kvasinách vyrobily první vozy, zatím z dodaných dílů. 

V r. 1937 se začíná vyrábět pod názvem Jawa Minor 600 vůz vlastní konstrukce. Jeho cena byla necelých 17 000 korun, což byl tehdy nejlevnější vůz na trhu. 

Denně se vyráběly 4 vozy. 

V r. 1947 došlo k jednání se závodem AZNP Mladá Boleslav. Výsledkem byla dohoda o výrobě značky Škoda v Kvasinách na Rychnovsku.

To je úvod k slavné značce. 👍 Bude následovat přehled mnoha a mnoha typů, ale jsou to krásné stroje. Fotili jsme je nejen v Kopřivnici, ale třeba v Technickém muzeu v Brně. 😃

 
Historie 1929 - 1980

František Janeček - šikovný vynálezce, který dřív než motorku zkonstruoval zařízení na fotografický záznam zvuku, byl taky mistrem marketingu.

Po praxi v Norimberku se vrátil do Prahy, kde nastoupil do vysočanské továrny Emila Kolbena. Ten ho coby nadějného spolupracovníka vyslal na nějaký čas do Nizozemska, kde se Janeček nejen zapracoval, ale našel si tu i budoucí ženu.

Se ženou se po nějakém čase opět vrátil do rodné země, konkrétně do Prahy, do Kolbenky. Ve 28 letech se stal šéfem všech továrních dílen a jeho kariéra začala prudce růst.  Ve Vysočanech postavil první Martinskou pec a tím uvedl do chodu slévárnu oceli, zkonstruoval generátory o výkonu 1900 koní.

Jeho činorodost neznala mezí. Byl vášnivým nimrodem, hodně cestoval, vrhnul se do vynalézání, započal výzkumné práce v aviatice, sestavil řadu modelů letadel a kluzáků, zkonstruoval zařízení na fotografický záznam zvuku, zdokonalil obloukovou lampu. Její patent prodal do zahraničí a dostal za něj spoustu peněz. A teď "malý klípek"... 

Tuto vilu v Týnci nad Sázavou si koncem 20. let nechal na mírném kopci nad řekou postavit ing. František Janeček. V roce 1925 zakoupil tzv. Korbelův vrch, kde nechal postavit vilu. Kruhová vila podle projektu Otty a Karla Kohnových stojí na hraně svahu nad řekou proti slévárnám, které její majitel založil. 

Na té vile je myslím zajímavé to, že ji inženýru Janečkovi nakreslil architekt Otto Kohn, což, a to už není žádné tajemství, byl biologický otec Miloše Formana. Architekt Kohn totiž navrhoval v roce 1931 penzion manželů Formanových ve Starých Splavech, no a nějak se stalo, že se přitom paní Formanové narodil v únoru 1932 Miloš. Ten se to dověděl až dávno a dávno po smrti všech rodičů, od jednoho spoluvězně paní Formanové, která zahynula v Osvětimi, kde se tomu člověku s tím svěřila. Panu Kohnovi se podařilo před válkou odjet a umřel v roce 1965 v New Yorku. Zanechal po sobě syna Josepha, profesora matematiky z Princetonu, který se s Milošem Formanem mnohem později seznámil, padli si do oka a genetický test jim potvrdil příbuznost.

František Janeček si nechal postavit "letní sídlo" za 2,8 milionu korun v roce 1928. Dům se stal rázem dominantou kraje místo staré hradní věže. Když v roce 1949 došlo k jeho konfiskaci, noví majitelé zjistili, že ve dvou místnostech, které Janeček nejvíc obýval, tedy v pracovně a ložnici, visí obrazy, po jejichž odklopení se objevila rozvodná deska s plánem domu posetá žárovičkami a zdířkami pro sluchátka. Celá stavba byla propojena vedením, každé otevření dveří či okna rozsvítilo žárovičku. Majitel tak mohl monitorovat pohyb osob po domě, navíc každá místnost disponovala zabudovaným tajným mikrofonem, takže bylo možné poslouchat, kdo o čem hovoří. Zvláštní výbava rodinného domu, asi se František Janeček bál zcizení nějakého svého vynálezu. Nový majitel nechal vilu razantně přestavět. 
 

Vila, kterou navrhoval jejich tatínek, má kruhovitý tvar - symbolizoval kola osudu, který se točí, jak se mu chce a zcela nepředvídatelně, což platí rovněž i pro geniálního pana Janečka. Ohromně mu pomohlo, když ho jako mladíka na studiích v Holandsku srazil automobil a on v něm seděl jeho budoucí tchán, bohatý holandský šlechtic, s jehož dcerou se díky šťastnému nabourání mladý technik seznámil. Gentlemanský otec jejich vztahu nebránil, neboť měl možná pocit viny. Takže díky úrazu mladý Janeček byl sňatkem kapitálově zajištěn a mohl se vrhnout do podnikání. A centrem jeho velkolepých plánů měl být právě Týnec, ze kterého prý chtěl udělat po vzoru Tomáše Bati druhý Zlín, k čemuž už nedošlo, neboť kolo osudu se zase zatočilo jinak. Přišla nacistická okupace.

Konečně motorky

Prvním licenčním výrobkům značky Jawa 500 OHV se na trhu moc nedařilo. Byly příliš robustní, poruchové a navíc drahé. Říkalo se jim příznačně: Rumpál. Až Jawa 175 dobyla trh se sloganem „Lepší stroj za méně peněz“.

1931

Do JAWY přichází anglický závodník a konstruktér G. W. Patchett. Svou činnost zaměřuje především na sportovní stroje, ale současně s tím přináší i zkušenosti s výrobou lehkých dvoutaktních motocyklů. Aktivně se zapojuje do přípravy výroby motocyklu JAWA 175 s motorem Villiers.

JAWA 175

První JAWA na Six Days.
V roce 1931 startovala na Six Days první JAWA. E. Stokuč jel na stroji JAWA 500 OHV. Přestože ho pronásledovala řada poruch, soutěž dokončil na bronzovou medaili.

JAWA 500 OHV

1932

Zahájena sériová výroba motocyklu JAWA 175 Villiers. Cenově převratný model byl prodáván pod sloganem „Lidový motocykl za lidovou cenu".

JAWA 175

No a pak už šlo všechno jako na drátkách. Firma JAWA uvedla na trh desítky modelů motocyklů, na kterých jezdili ti nejlepší závodníci. A dokonce to jeden čas to zkoušela i s automobily.

1933

JAWA představuje svůj první automobil, a to licenční DKW Meisterklasse 701, o kterém už byla zmínka na začátku, pod označením JAWA 700. Karosérie vyrábí v závodě v Kvasinách, montáž probíhá v novém závodě v Týnci nad Sázavou.

JAWA 700

1934

Motocykl JAWA 350 SV byl první motocykl s motorem vlastní konstrukce.

1935

 

V roce 1935 se ve stejném rámu objevuje nový motor JAWA 350 OHV. 
 

 

Mladý letecký konstruktér Zdeněk Pilát zkonstruoval letecký motor JAWA 1000.  Lehký vzduchem chlazený dvouválec s protilehlými písty představoval ve své době špičku mezi evropskými motory své třídy. Motor však nikdy nevzlétl.

1937

 

Nejmenší přírůstek do rodiny motocyklů JAWA, motokolo JAWA 100 Robot, navrhl nejnadanější konstruktér z Patechettova týmu – Josef Josíf
JAWA 350 OHV
 
JAWA 100

Druhým a posledním automobilem JAWA byl automobil JAWA 600. Poslední kusy tohoto vozu opouštěly továrnu až po 2. světové válce.

JAWA, typ 600

1929 - 1939

Předválečné sportovní úspěchy:
Jezdci na JAWÁCH přivážejí ze Six Days řadu zlatých medailí, v letech 1935 a 1938 obsazuje Trophy Team na JAWÁCH druhé místo. JAWA vítězí na ploché dráze, v závodech o Zlatou přilbu v Pardubicích vítězí v letech 1935 a 1936 H. Gunzenhauser a v roce 1938 F. Juhan. F. Brand a V. Vitvar přivážejí vavřínové věnce i ze silničních rychlostních závodů.

1939

Začíná 2. světová válka.
S příslovečnou německou důsledností byla JAWA už od září 1939 donucena vyrábět vojenské zakázky. Jednalo se zejména o benzinové pumpy, pumové závěsníky a zámky k nim, elektrocentrály a další výrobky. Přímý dohled na výrobou vykonávala Rüstungsinspektion Prag a RLM Berlin.

1941

Dne 4. 6. 1941 zakladatel legendy JAWA umírá. Ing. František Janeček se dožívá věku 63 let. Za svůj život získal mnoho titulů; jeden z nich, motocyklový král, nejlépe vypovídá o jeho přínosu a pozici v motocyklovém průmyslu před 2. světovou válkou.
Novým generálním ředitelem zbrojovky se stává JUDr. Jaroslav Frei.

1945

Znárodnění podniku a podřízení JAWY Zbrojovce Brno n. p.

Následně, v roce 1950, se JAWA osamostatňuje, ale současně přichází o závod v Kvasinách (začleněn do Škody MB) a slévárnu v Týnci nad Sázavou (vzniká Metaz n. p.). MOTO-JAWA n. p. zůstávají pouze závody v Praze a v Týnci nad Sázavou.

1946

Zahájena výroba slavné JAWY 250. Motocykl si pro svoji pokrokovou konstrukci vysloužil označení „Pérák“. Model s motorem 350 ccm je v létech 1947 až 1949 prodáván pod značkou Ogar.

1947

 

Československo díky výtečným jezdcům a neméně dobrým strojům JAWA a ČZ poprvé získává na Mezinárodní šestidenní motocyklové soutěži obě hlavní trofeje – Světovou trofej a Stříbrnou vázu. 
 

1952

JAWA 500 OHC je dnes sběratelským „Modrým Mauriciem“. Výroba tohoto motocyklu však netrvala dlouho, musela ustoupit jednodušším a levnějším a v té době vyhledávanějším typům s dvoudobými motory.

JAWA 500 OHC

1954

„Kývačky“ jsou JAWA-ČZ
Objevuje se velkorysé řešení – propojení výroby motocyklů v JAWĚ a v ČZ Strakonice s cílem vybudovat komplex na velkosériovou výrobu motocyklů, vzniká řada motocyklů s označením JAWA-ČZ (tzv. národní řada).

JAWA ČZ 350, typ 554, VELOREX, typ 560

Nastupuje výroba dalšího slavného modelu „Kývačky“. Motocykly vycházející z tohoto typu vyrábí JAWA až do počátku 80. let.

1955

JAWA 50 měla přezdívku „Pařez“. Tento motocykl spatřil světlo světa na prknech a v dílnách JAWY, ale jeho výroba byla v rámci industrializace Slovenska převedena do Povážských strojíren.

JAWA 50, typ 550

1958

Jaromír Čížek se s motocyklem JAWA stává Mistrem Evropy. Je to jeden z největších úspěchů v této motoristické disciplíně v historii.

JAWA 50 Jawetta byl další moped vyráběný na konci 50. let.

JAWA 50, typ 551

1961

Dochází k převodu provozovny Komunálního podniku Vlašim v Divišově do JAWY, JAWA přebírá výrobu plochodrážních motocyklů.

František Šťastný se stává vicemistrem světa v nejpopulárnější motoristické disciplíně, v silničních závodech motocyklů. V průběhu 60. let obsadil ještě několikrát v celkovém pořadí třetí a čtvrté místo.

1962

JAWA 250 „Panelka“ je další v řadě modernizací populární „Kývačky“. V roce 1964 přichází i „Panelka“ s motorem o zdvihovém objemu 350 ccm. Od roku 1966 jsou oba modely alternativně vyráběny s automatickou spojkou. 

                                 

JAWA 250, typ 353

1963

Nešťastná reorganizace

JAWA měla vždy smůlu na nešťastné reorganizace. Po té na konci 40. let přišla další na počátku let šedesátých. Základní závod JAWY v Praze na Pankráci byl převeden do ČKD Polovodiče. Podnik pak přemístil své sídlo do Týnce nad Sázavou a kromě motorárny ztratil i výrobu sportovních motocyklů v libeňském provozu. Vývoj a výroba sportovních motocyklů se přestěhovaly do bývalé továrny Ogar ve Strašnicích. Výroba motorů JAWA byla z jednoho z nejmodernějších závodů na výrobu motocyklových motorů v Evropě převedena do ČZM Strakonice.

Právě v této době, v době největšího rozmachu firmy a v době, kdy začínaly vznikat nové supermoderní japonské motocyklové továrny, došlo k rozhodujícímu zhoršení výrobních podmínek pro naše motocykly. Byl tím položen základní kámen pozdější postupné stagnace až úpadku nejen JAWY, ale i celého československého motocyklového průmyslu.

1964

 

V tomto roce byl vyroben milióntý motocykl značky JAWA.

Nová konstrukce byla předmětem patentů v Československu i v zahraničí. Spojka této konstrukce se později objevila na lehkých motocyklech Honda a po vleklém sporu pan S. Honda podepsal s JAWOU jednu z nejúspěšnějších aktivních licencí poválečného Československa.

1966

Provedení motocyklu JAWA 250 (350) Sport bylo velmi variabilní, základem však byla od všech předchozích typů 19“ kola a sportovní vhled.

JAWA 250, typ 590

1969

JAWA 350 Oilmaster je posledním provedením motocyklu vycházejícím z konstrukce „Kývačky“.

JAWA 350, typ 362

1973

 

Zahájení výroby motocyklů JAWA, typ 634. Konstrukční řešení tohoto motocyklu je u motocyklů se zdvihovým objemem 350 ccm užíváno doposud. 
JAWA 350, typ 634

1976

V tomto roce byl vyroben dvou milióntý motocykl značky JAWA.

1982

 

Motocykly JAWA naposledy vítězí na Mezinárodní šestidenní motocyklové soutěži – získávají Světovou trofej.

1984

 

JAWA 350, typ 638 má podvozek odvozený z modelu 634, novinkou jsou karosářské díly. V roce 1989 se vyrábí tento model přední kotoučovou brzdou a nese označení 639.
 
JAWA 350, typ 638
 

1987

V tomto roce byl vyroben tří milióntý motocykl značky JAWA.

1991

Tento rok byl ve znamení totálního rozpadu východních trhů a tím prakticky i celého odbytu.

Poslední model vycházející z typu motocyklu 634 je provedení s označením JAWA 350, typ 640.

JAWA 350, typ 640/1

Dochází k odštěpení výroby plochodrážních motocyklů, vzniká společnost JAWA Divišov, a. s.

1994

 

JAWA 250, typ 593, dvoudobý kapalinou chlazený motocykl zcela nové konstrukce přišel však do nevhodné doby. Po ověřovací sérii byla výroba zastavena.

JAWA 50, typ 585 je další přírůstek do rodiny malých motocyklů. Tento byl vybaven motorem Tomos.

JAWA 50, typ 585

1995

JAWA 350, typ 640 Tramp je modifikací se sportovnějším vzhledem. Tato verze byla vyráběna i v provedení Policie.

JAWA 350, typ 640/5

1996

Do JAWY vstupuje nový strategický partner, společnost Jihostroj a. s. Velešín.

1997

 

Motocykl JAWA 125, typ 810 se vyráběl ve dvou provedeních, Chopper a cestovní Travel. Oba mají mnoho dědičných prvků z typu 640. 
 

1998

JAWA po více jak 33 letech zahajuje výrobu motorů. Z ČZ Strakonice byla zakoupena technologie na výrobu motoru 350 ccm a výroba tohoto motoru byla převedena do závodu v Týnci nad Sázavou.

2000

 

Modelová řada motocyklů Dandy přešla do JAWY při fúzi s vodňanskou firmou MOTOUNION. Vyráběny byly motocykly v provedení JAWA 125 Dandy, Dakar a Sport a JAWA 50 Dandy s motorem Minarelli. Byly dokončeny rozpracované motocykly 50 Dandy s motorem Sachs. 
 

2004

JAWA 650 Classic je prvním z řady cestovních motocyklů postavených s motorem Rotax GS 650. Na designu tohoto motocyklu se významně podílel úspěšný český designér Jaroslav Král.

JAWA 650, typ 836/0

2005

JAWA 125 Dakar poprvé na „Dakaru“
V tomto roce absolvoval známý český motorista a cestovatel Jarda Šíma na motocyklu JAWA 125 Dakar po doprovodné trase závodu Barcelona - Dakar.

2006

 

V roce 2006 přichází poslední z řady šestsetpadesátek, motocykl JAWA 650 Dakar. I tento motocykl se podíval s Jardou Šímou do Dakaru, tentokrát z Lisabonu, a to v roce 2007. Následovala cesta po Africe v celkové délce 14 040 km. 
 

2007

 

Motocykl JAWA 250 Travel využívá prvků šasi motocyklu JAWA 125, do něhož je zabudován motor se zdvihovým objemem 250 ccm. 
 

2008

Zahájen vývoj motocyklu s motorem o zdvihovém objemu 1000 ccm.
 

2011

 

JAWA 660 Sportard přejímá některé prvky z modelu 650 Dakar, je však vybaven motorem Minarelli 660 ccm. 
 

2012

 

Zahájena restrukturalizace a revitalizace výrobních prostor a technologií s cílem vybudovat v JAWĚ moderní strojírenský závod.

Zahájena výroba motocyklu JAWA 350 2T Retro vycházejícího z tradičního motocykl typ 634. 
 

Jawa 350 2T 634 Retro

 

2013

28. 6. 2013 odstartoval cestovatel a novinář Pavel Suchý na motocyklu JAWA 350 cestu kolem světa. Po téměř osmi měsících a po absolvování 49 003 km se úspěšně vrátil dne 14. 2. 2014. Článek je ZDE

Zahájen vývoj motocyklu s motorem o zdvihovém objemu 1200 ccm. 
 

2014

Zahájena rekonstrukce hlavní výrobní haly spočívající v zateplení fasády a výměně oken v celé budově, zahájení výroby na nových obráběcích centrech a v nové lakovně.

Rekonstrukce byla úspěšně dokončena v roce 2015. V průběhu dalších tří let byly postupně revitalizovány všechny všechny budovy a vnitřní prostory společnosti.

2016

Zahájena výroba motocyklu JAWA 660 Vintage.

Do rámu vlastní konstrukce je osazený čtyřdobý jednoválec SOHC kupovaný od výrobce Minarelli s elektronickým vstřikováním. S výkonem 49 koní umí motocykl rozpohybovat až na 160 km/h. Dva kotouče přední brzdy a dvoupístkové brzdiče slibují slušný účinek, chybí zde ovšem systém ABS.

Více na: https://cs.jawa-club.com/clanek/jawa-660-vintage-20
Do rámu vlastní konstrukce je osazený čtyřdobý jednoválec SOHC kupovaný od výrobce Minarelli s elektronickým vstřikováním. S výkonem 49 koní umí motocykl rozpohybovat až na 160 km/h. Dva kotouče přední brzdy a dvoupístkové brzdiče slibují slušný účinek, chybí zde ovšem systém ABS.

Více na: https://cs.jawa-club.com/clanek/jawa-660-vintage-20
 
Do rámu vlastní konstrukce je osazen čtyřdobý jednoválec SOHC kupovaný od výrobce Minarelli s elektronickým vstřikováním. S výkonem 49 koní umí motocykl rozpohybovat až na 160 km/hod. Dva kotouče přední brzdy a dvoupístkové brzdiče, chybí zde systém ABS.

2017

Zahájena spolupráce při výrobě motocyklů JAWA se společností Shineray. První výstupem je motocykl JAWA 350 OHC.

 
JAWA 350 OHC – design vychází z motocyklu JAWA 350, typ 634, který byl sériově vyráběn v 70. a 80. letech minulého století, genetické prvky jako je například výfuk tvarově navazuje na řadu čtyřdobých motocyklů např. JAWA 500 OHC.
 

Je otevřeno JAWAMUZEUM, ve kterém je vystaveno téměř 150 motocyklů, automobilů a dalších exponátů připomínajících jejich výrobu od roku 1929.

2018

Dalším krokem spolupráce při výrobě motocyklů JAWA se společností Shineray je motocykl JAWA 350 OHC Speciál.

Indická společnost MAHINDRA GROUP představuje tř provedení motocyklů JAWA postavené na základě licenční smlouvy o výrobě motocyklů JAWA v Indii.

2019

Spolupráce při výrobě motocyklů JAWA se společností Shineray pokračuje - JAWA zahajuje výrobu motocyklu JAWA 350 OHC Scrambler.

17. srpna 2019 JAWA slaví 90 let výroby motocyklů značky JAWA.

2020

V Česku i v ostatních zemích Evropy je zahájen prodej motocyklů JAWA 300 CL vyrobených v Indii.

JAWA zahajuje prodej motocykl RVM 500 by JAWA postavených ve spolupráci s dovozcem motocyklů JAWA do Argentiny.

 
Již v minulosti byla v Evropě poptávka po motocyklech nabízených v Argentině společností RVM, které nesly logo tradičního českého výrobce motocyklů JAWA. Bohužel legislativa spojená s homologací a vysoké náklady na přepravu motocyklů do Evropy způsobily, že jejich prodej v Evropě byl nereálný. 
 
 
Scrambler - Druhým modelem v řadě a novinkou, postavenou na shodné platformě, je motocykl v oblíbeném stylu Scrambler. Motocykly jsou k dispozici v červené a zelené barvě.
 

RVM 500 by JAWA Adventure

 

2021

Posledním motocyklem vzešlým ze spolupráce při výrobě motocyklů JAWA se společností Shineray je motocykl JAWA 350 OHC Speciál ST. 
 
JAWA 350 Style – motocykl s malou kapotáží a hranatým světlometem
 

Motocykl, lidově nazývaný jako Pérák, který byl sériově vyráběn po 2. světové válce. 

 
Nový model JAWA 350 CL Pérák
 
 
Motocykl JAWA 350 CL Pérák je vyráběn na základě licenční smlouvy indickou společností Classic Legends Pvt. Ltd.

Zdroj: J. Škápíková, M. Šorelová, www.jawa.eu, YouTube, jiripenas.cz, prazdnedomy.cz

8 komentářů:

  1. Hani to je zase hezký článek. Jawa měla výrobní závod i v sousedním Jiříkově, ale po privatizaci byl závod zrušen jako spousta jiných továren v tomto kraji. Jawu 250 manžel měl. Jezdil na ní do práce. Pak jsme si pořídili starší auto a motorku prodali.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruš, děkuji za pochvalu a vidíš, co jsem Ti tím textem připomněla. ☺ Jawa kdysi byla hodně rozšířená.
      Měj se pěkně.

      Vymazat
  2. Hani, krásný článek, který jsem si ráda přečetla. 👍👍
    Strýc mého muže byl továrním jezdcem Jawy, souputníkem Franty Šťastného. V roce 1961 získal na mistrovství světa silničních motocyklů bronzovou medaili. Cenných kovů získal během své, bohužel krátké, kariéry spoustu. Na konci roku 1967 tragicky zahynul při cestě do práce. Dodnes se na jeho počest jezdí v Hořicích motocyklový závod 300 zatáček. Nese jeho jméno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Ali za tento doplňující komentář. Přiznám se, že tento článek mi dal opravdu hodně práce, strávila jsem nad tím dost času. Uvažovala jsem, že to rozdělím, jen jsem to chtěla mít pohromadě.
      O tom strýci vím, byl to GH a při mé návštěvě Pardubic jsem byla na zámku a tam byla expozice Zlatá přilba. Také v Technickém muzeu v Brně je celé oddělení věnované motorkám. Škoda té tragické smrti, ale zapsal se do dějin motocyklového sportu a máte na něj vzpomínku. 👍

      Vymazat
  3. Hezký článek asi by si početli hlavně muži.Když jsem začala chodit s manželem měl motorku Jawu a později si koupil lepší a jezdil na ni i syn.To letní sídlo je moc krásné.
    Hani,měj hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, Jituš, že tohle téma je spíše pro muže, ale mám to v Příbězích slavných značek a Jawa tam nesmí chybět. Tak jsem Ti připomněla aspoň tu vaši motorku. ☺
      Děkuji a přeji hezké dny.

      Vymazat
  4. Hani, dneska jsem si tedy početla. Pochopitelně přiznávám, že historie lidí a vily mě zaujala ještě o trochu víc, než ty motorky :o) Jenže všechno se vším souvisí...O tom, kdy byl otcem pana Formana vím, je to zajímavá historie.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, uvědomuji si, že článek je hodně dlouhý, to je hlavně tím, že jsem to udělala jako časovou přímku s fotkami. Bylo to hodně pracné, hledání fotek mi také zabralo čas, ale chci to mít na blogu. Šlo by to rozdělit na několik částí, ale mám to téma ve "značkách" a chci to mít na jednom místě.
      Děkuji a přeji dobrý a úspěšný týden. 👍

      Vymazat