V historii výroby motocyklů existovalo prý více než 2500 značek z celého
světa. Jen některé z nich se dostaly do povědomí světové veřejnosti a
staly se slavnými. Jednu z nejslavnějších firem zabývajících se výrobou
motocyklů založil v roce 1929 v Praze pan ing. František Janeček. Její
výrobky nesou od té doby značku JAWA.
1929
Zbrojovka Ing. F. Janeček registruje ochrannou známku JAWA (JAneček + WAnderer). Tak už víte, proč JAWA?
JAWA nejsou jen motocykly
Pan Janeček koupil velké pozemky na bývalém Solnickém panství a v Kvasinách tyto provozy proměnil Janeček na karosářské dílny.
V polovině r. 1933 kupuje od firmy DKW kompletní licenci na automobil, který v Jawě označili Jawa 700. Šlo o typ DKW Jawa Meisterklasse. Už koncem roku se v Kvasinách vyrobily první vozy, zatím z dodaných dílů.
V r. 1937 se začíná vyrábět pod názvem Jawa Minor 600 vůz vlastní konstrukce. Jeho cena byla necelých 17 000 korun, což byl tehdy nejlevnější vůz na trhu.
Denně se vyráběly 4 vozy.
V r. 1947 došlo k jednání se závodem AZNP Mladá Boleslav. Výsledkem byla dohoda o výrobě značky Škoda v Kvasinách na Rychnovsku.
To je úvod k slavné značce. 👍 Bude následovat přehled mnoha a mnoha typů, ale jsou to krásné stroje. Fotili jsme je nejen v Kopřivnici, ale třeba v Technickém muzeu v Brně. 😃
Historie 1929 - 1980
František Janeček - šikovný vynálezce, který dřív než motorku zkonstruoval zařízení na
fotografický záznam zvuku, byl taky mistrem marketingu.
Po
praxi v Norimberku se vrátil do Prahy, kde nastoupil do vysočanské
továrny Emila Kolbena. Ten ho coby nadějného spolupracovníka vyslal na
nějaký čas do Nizozemska, kde se Janeček nejen zapracoval, ale našel si
tu i budoucí ženu.
Se
ženou se po nějakém čase opět vrátil do rodné země, konkrétně do Prahy,
do Kolbenky. Ve 28 letech se stal šéfem všech továrních dílen a jeho
kariéra začala prudce růst. Ve Vysočanech postavil první Martinskou pec
a tím uvedl do chodu slévárnu oceli, zkonstruoval generátory o výkonu
1900 koní.
Jeho činorodost neznala mezí. Byl vášnivým nimrodem,
hodně cestoval, vrhnul se do vynalézání, započal výzkumné práce
v aviatice, sestavil řadu modelů letadel a kluzáků, zkonstruoval
zařízení na fotografický záznam zvuku, zdokonalil obloukovou lampu. Její
patent prodal do zahraničí a dostal za něj spoustu peněz. A teď "malý klípek"...
Tuto vilu v Týnci nad Sázavou si koncem 20. let nechal na mírném kopci nad
řekou postavit ing. František Janeček. V roce 1925 zakoupil tzv. Korbelův vrch, kde nechal postavit vilu.
Kruhová vila podle projektu Otty a Karla Kohnových stojí na hraně svahu
nad řekou proti slévárnám, které její majitel založil.
Na té
vile je myslím zajímavé to, že ji inženýru Janečkovi nakreslil architekt
Otto Kohn, což, a to už není žádné tajemství, byl biologický otec Miloše
Formana. Architekt Kohn totiž navrhoval v roce 1931 penzion manželů
Formanových ve Starých Splavech, no a nějak se stalo, že se přitom paní
Formanové narodil v únoru 1932 Miloš. Ten se to dověděl až dávno a dávno
po smrti všech rodičů, od jednoho spoluvězně paní Formanové, která
zahynula v Osvětimi, kde se tomu člověku s tím svěřila. Panu Kohnovi se podařilo
před válkou odjet a umřel v roce 1965 v New Yorku. Zanechal po sobě syna
Josepha, profesora matematiky z Princetonu, který se s Milošem Formanem
mnohem později seznámil, padli si do oka a genetický test jim potvrdil příbuznost.
František Janeček si nechal postavit "letní sídlo" za 2,8 milionu korun v roce 1928. Dům se stal rázem dominantou kraje
místo staré hradní věže. Když v roce 1949 došlo k jeho konfiskaci, noví
majitelé zjistili, že ve dvou místnostech, které Janeček nejvíc obýval,
tedy v pracovně a ložnici, visí obrazy, po jejichž odklopení se
objevila rozvodná deska s plánem domu posetá žárovičkami a zdířkami pro
sluchátka. Celá stavba byla propojena vedením, každé otevření dveří či
okna rozsvítilo žárovičku. Majitel tak mohl monitorovat pohyb osob po
domě, navíc každá místnost disponovala zabudovaným tajným mikrofonem,
takže bylo možné poslouchat, kdo o čem hovoří. Zvláštní výbava
rodinného domu, asi se František Janeček bál zcizení nějakého svého
vynálezu. Nový majitel nechal vilu razantně přestavět.
Vila, kterou navrhoval jejich tatínek, má kruhovitý tvar - symbolizoval kola osudu, který se
točí, jak se mu chce a zcela nepředvídatelně, což platí rovněž i pro geniálního pana Janečka. Ohromně mu pomohlo, když ho jako
mladíka na studiích v Holandsku srazil automobil a on v něm seděl jeho
budoucí tchán, bohatý holandský šlechtic, s jehož dcerou se díky
šťastnému nabourání mladý technik seznámil. Gentlemanský otec jejich
vztahu nebránil, neboť měl možná pocit viny. Takže díky úrazu mladý
Janeček byl sňatkem kapitálově zajištěn a mohl se vrhnout do podnikání. A
centrem jeho velkolepých plánů měl být právě Týnec, ze kterého prý
chtěl udělat po vzoru Tomáše Bati druhý Zlín, k čemuž už nedošlo, neboť
kolo osudu se zase zatočilo jinak. Přišla nacistická okupace.
Konečně motorky
Prvním
licenčním výrobkům značky Jawa 500 OHV se na trhu moc nedařilo. Byly
příliš robustní, poruchové a navíc drahé. Říkalo se jim příznačně:
Rumpál. Až Jawa 175 dobyla trh se sloganem „Lepší stroj za méně peněz“.
1931
Do
JAWY přichází anglický závodník a konstruktér G. W. Patchett. Svou
činnost zaměřuje především na sportovní stroje, ale současně s tím
přináší i zkušenosti s výrobou lehkých dvoutaktních motocyklů. Aktivně
se zapojuje do přípravy výroby motocyklu JAWA 175 s motorem Villiers.
JAWA 175
První JAWA na Six Days.
V roce 1931 startovala na Six Days první JAWA. E. Stokuč jel na stroji
JAWA 500 OHV. Přestože ho pronásledovala řada poruch, soutěž dokončil na
bronzovou medaili.
JAWA 500 OHV
1932
Zahájena
sériová výroba motocyklu JAWA 175 Villiers. Cenově převratný model byl
prodáván pod sloganem „Lidový motocykl za lidovou cenu".
JAWA 175
No a pak už šlo všechno jako na drátkách. Firma JAWA
uvedla na trh desítky modelů motocyklů, na kterých jezdili ti nejlepší
závodníci. A dokonce to jeden čas to zkoušela i s automobily.
1933
JAWA
představuje svůj první automobil, a to licenční DKW Meisterklasse 701, o kterém už byla zmínka na začátku,
pod označením JAWA 700. Karosérie vyrábí v závodě v Kvasinách, montáž
probíhá v novém závodě v Týnci nad Sázavou.
JAWA 700
1934
Motocykl JAWA 350 SV byl první motocykl s motorem vlastní konstrukce.
1935
V roce 1935 se ve stejném rámu objevuje nový motor JAWA 350 OHV.
Mladý letecký konstruktér Zdeněk Pilát zkonstruoval letecký motor JAWA
1000. Lehký vzduchem chlazený dvouválec s protilehlými písty
představoval ve své době špičku mezi evropskými motory své třídy. Motor
však nikdy nevzlétl.
1937
Nejmenší přírůstek do rodiny motocyklů JAWA, motokolo JAWA 100 Robot,
navrhl nejnadanější konstruktér z Patechettova týmu – Josef Josíf.
JAWA 350 OHV
JAWA 100
Druhým a posledním automobilem JAWA byl automobil JAWA 600. Poslední kusy tohoto vozu opouštěly továrnu až po 2. světové válce.
JAWA, typ 600
1929 - 1939
Předválečné sportovní úspěchy:
Jezdci na JAWÁCH přivážejí ze Six Days řadu zlatých medailí, v letech
1935 a 1938 obsazuje Trophy Team na JAWÁCH druhé místo. JAWA vítězí na
ploché dráze, v závodech o Zlatou přilbu v Pardubicích vítězí v letech
1935 a 1936 H. Gunzenhauser a v roce 1938 F. Juhan. F. Brand a V. Vitvar
přivážejí vavřínové věnce i ze silničních rychlostních závodů.
1939
Začíná 2. světová válka.
S příslovečnou německou důsledností byla JAWA už od září 1939 donucena
vyrábět vojenské zakázky. Jednalo se zejména o benzinové pumpy, pumové
závěsníky a zámky k nim, elektrocentrály a další výrobky. Přímý dohled
na výrobou vykonávala Rüstungsinspektion Prag a RLM Berlin.
1941
Dne
4. 6. 1941 zakladatel legendy JAWA umírá. Ing. František Janeček se
dožívá věku 63 let. Za svůj život získal mnoho titulů; jeden z nich,
motocyklový král, nejlépe vypovídá o jeho přínosu a pozici
v motocyklovém průmyslu před 2. světovou válkou.
Novým generálním ředitelem zbrojovky se stává JUDr. Jaroslav Frei.
1945
Znárodnění podniku a podřízení JAWY Zbrojovce Brno n. p.
Následně,
v roce 1950, se JAWA osamostatňuje, ale současně přichází o závod
v Kvasinách (začleněn do Škody MB) a slévárnu v Týnci nad Sázavou
(vzniká Metaz n. p.). MOTO-JAWA n. p. zůstávají pouze závody v Praze a
v Týnci nad Sázavou.
1946
Zahájena
výroba slavné JAWY 250. Motocykl si pro svoji pokrokovou konstrukci
vysloužil označení „Pérák“. Model s motorem 350 ccm je v létech 1947 až
1949 prodáván pod značkou Ogar.
1947
Československo díky výtečným jezdcům a neméně dobrým strojům JAWA a ČZ
poprvé získává na Mezinárodní šestidenní motocyklové soutěži obě hlavní
trofeje – Světovou trofej a Stříbrnou vázu.
1952
JAWA
500 OHC je dnes sběratelským „Modrým Mauriciem“. Výroba tohoto
motocyklu však netrvala dlouho, musela ustoupit jednodušším a levnějším a
v té době vyhledávanějším typům s dvoudobými motory.
JAWA 500 OHC
1954
„Kývačky“ jsou JAWA-ČZ
Objevuje se velkorysé řešení – propojení výroby motocyklů v JAWĚ a v ČZ
Strakonice s cílem vybudovat komplex na velkosériovou výrobu motocyklů,
vzniká řada motocyklů s označením JAWA-ČZ (tzv. národní řada).
JAWA ČZ 350, typ 554, VELOREX, typ 560
Nastupuje výroba dalšího slavného modelu „Kývačky“. Motocykly vycházející z tohoto typu vyrábí JAWA až do počátku 80. let.
1955
JAWA
50 měla přezdívku „Pařez“. Tento motocykl spatřil světlo světa na
prknech a v dílnách JAWY, ale jeho výroba byla v rámci industrializace
Slovenska převedena do Povážských strojíren.
JAWA 50, typ 550
1958
Jaromír
Čížek se s motocyklem JAWA stává Mistrem Evropy. Je to jeden
z největších úspěchů v této motoristické disciplíně v historii.
JAWA 50 Jawetta byl další moped vyráběný na konci 50. let.
JAWA 50, typ 551
1961
Dochází k převodu provozovny Komunálního podniku Vlašim v Divišově do JAWY, JAWA přebírá výrobu plochodrážních motocyklů.
František
Šťastný se stává vicemistrem světa v nejpopulárnější motoristické
disciplíně, v silničních závodech motocyklů. V průběhu 60. let obsadil
ještě několikrát v celkovém pořadí třetí a čtvrté místo.
1962
JAWA
250 „Panelka“ je další v řadě modernizací populární „Kývačky“. V roce
1964 přichází i „Panelka“ s motorem o zdvihovém objemu 350 ccm. Od roku
1966 jsou oba modely alternativně vyráběny s automatickou spojkou.
JAWA 250, typ 353
1963
Nešťastná reorganizace
JAWA
měla vždy smůlu na nešťastné reorganizace. Po té na konci 40. let
přišla další na počátku let šedesátých. Základní závod JAWY v Praze na
Pankráci byl převeden do ČKD Polovodiče. Podnik pak přemístil své sídlo
do Týnce nad Sázavou a kromě motorárny ztratil i výrobu sportovních
motocyklů v libeňském provozu. Vývoj a výroba sportovních motocyklů se
přestěhovaly do bývalé továrny Ogar ve Strašnicích. Výroba motorů JAWA
byla z jednoho z nejmodernějších závodů na výrobu motocyklových motorů v
Evropě převedena do ČZM Strakonice.
Právě v této době, v době
největšího rozmachu firmy a v době, kdy začínaly vznikat nové
supermoderní japonské motocyklové továrny, došlo k rozhodujícímu
zhoršení výrobních podmínek pro naše motocykly. Byl tím položen základní
kámen pozdější postupné stagnace až úpadku nejen JAWY, ale i celého
československého motocyklového průmyslu.
1964
V tomto roce byl vyroben milióntý motocykl značky JAWA.
Nová konstrukce byla předmětem patentů v Československu i v zahraničí.
Spojka této konstrukce se později objevila na lehkých motocyklech Honda a
po vleklém sporu pan S. Honda podepsal s JAWOU jednu z nejúspěšnějších
aktivních licencí poválečného Československa.
1966
Provedení
motocyklu JAWA 250 (350) Sport bylo velmi variabilní, základem však
byla od všech předchozích typů 19“ kola a sportovní vhled.
JAWA 250, typ 590
1969
JAWA 350 Oilmaster je posledním provedením motocyklu vycházejícím z konstrukce „Kývačky“.
JAWA 350, typ 362
1973
Zahájení výroby motocyklů JAWA, typ 634. Konstrukční řešení tohoto
motocyklu je u motocyklů se zdvihovým objemem 350 ccm užíváno doposud.
JAWA 350, typ 634
1976
V tomto roce byl vyroben dvou milióntý motocykl značky JAWA.
1982
Motocykly JAWA naposledy vítězí na Mezinárodní šestidenní motocyklové soutěži – získávají Světovou trofej.
1984
JAWA 350, typ 638 má podvozek odvozený z modelu 634, novinkou jsou
karosářské díly. V roce 1989 se vyrábí tento model přední kotoučovou
brzdou a nese označení 639.
JAWA 350, typ 638
1987
V tomto roce byl vyroben tří milióntý motocykl značky JAWA.
1991
Tento
rok byl ve znamení totálního rozpadu východních trhů a tím prakticky i
celého odbytu.
Poslední model vycházející z typu motocyklu 634 je provedení s označením JAWA 350, typ 640.
JAWA 350, typ 640/1
Dochází k odštěpení výroby plochodrážních motocyklů, vzniká společnost JAWA Divišov, a. s.
1994
JAWA 250, typ 593, dvoudobý kapalinou chlazený motocykl zcela nové
konstrukce přišel však do nevhodné doby. Po ověřovací sérii byla výroba
zastavena.
JAWA 50, typ 585 je další přírůstek do rodiny malých motocyklů. Tento byl vybaven motorem Tomos.
JAWA 50, typ 585
1995
JAWA 350, typ 640 Tramp je modifikací se sportovnějším vzhledem. Tato verze byla vyráběna i v provedení Policie.
JAWA 350, typ 640/5
1996
Do JAWY vstupuje nový strategický partner, společnost Jihostroj a. s. Velešín.
1997
Motocykl JAWA 125, typ 810 se vyráběl ve dvou provedeních, Chopper a
cestovní Travel. Oba mají mnoho dědičných prvků z typu 640.
1998
JAWA
po více jak 33 letech zahajuje výrobu motorů. Z ČZ Strakonice byla
zakoupena technologie na výrobu motoru 350 ccm a výroba tohoto motoru
byla převedena do závodu v Týnci nad Sázavou.
2000
Modelová řada motocyklů Dandy přešla do JAWY při fúzi s vodňanskou
firmou MOTOUNION. Vyráběny byly motocykly v provedení JAWA 125 Dandy,
Dakar a Sport a JAWA 50 Dandy s motorem Minarelli. Byly dokončeny
rozpracované motocykly 50 Dandy s motorem Sachs.
2004
JAWA
650 Classic je prvním z řady cestovních motocyklů postavených s motorem
Rotax GS 650. Na designu tohoto motocyklu se významně podílel úspěšný
český designér Jaroslav Král.
JAWA 650, typ 836/0
2005
JAWA 125 Dakar poprvé na „Dakaru“
V tomto roce absolvoval známý český motorista a cestovatel Jarda Šíma na
motocyklu JAWA 125 Dakar po doprovodné trase závodu Barcelona - Dakar.
2006
V roce 2006 přichází poslední z řady šestsetpadesátek, motocykl JAWA
650 Dakar. I tento motocykl se podíval s Jardou Šímou do Dakaru,
tentokrát z Lisabonu, a to v roce 2007. Následovala cesta po Africe
v celkové délce 14 040 km.
2007
Motocykl JAWA 250 Travel využívá prvků šasi motocyklu JAWA 125, do něhož je zabudován motor se zdvihovým objemem 250 ccm.
2008
Zahájen vývoj motocyklu s motorem o zdvihovém objemu 1000 ccm.
2011
JAWA 660 Sportard přejímá některé prvky z modelu 650 Dakar, je však vybaven motorem Minarelli 660 ccm.
2012
Zahájena restrukturalizace a revitalizace výrobních prostor a technologií s cílem vybudovat v JAWĚ moderní strojírenský závod.
Zahájena výroba motocyklu JAWA 350 2T Retro vycházejícího z tradičního motocykl typ 634.
Jawa 350 2T 634 Retro
2013
28. 6. 2013 odstartoval cestovatel a novinář Pavel Suchý na motocyklu
JAWA 350 cestu kolem světa. Po téměř osmi měsících a po absolvování
49 003 km se úspěšně vrátil dne 14. 2. 2014. Článek je ZDE.
Zahájen vývoj motocyklu s motorem o zdvihovém objemu 1200 ccm.
2014
Zahájena
rekonstrukce hlavní výrobní haly spočívající v zateplení fasády a
výměně oken v celé budově, zahájení výroby na nových obráběcích centrech
a v nové lakovně.
Rekonstrukce byla úspěšně dokončena v roce
2015. V průběhu dalších tří let byly postupně revitalizovány všechny
všechny budovy a vnitřní prostory společnosti.
2016
Zahájena výroba motocyklu JAWA 660 Vintage.
Do rámu vlastní
konstrukce je osazený čtyřdobý jednoválec SOHC kupovaný od výrobce
Minarelli s elektronickým vstřikováním. S výkonem 49 koní umí motocykl
rozpohybovat až na 160 km/h. Dva kotouče přední brzdy a dvoupístkové
brzdiče slibují slušný účinek, chybí zde ovšem systém ABS.
Do rámu vlastní
konstrukce je osazený čtyřdobý jednoválec SOHC kupovaný od výrobce
Minarelli s elektronickým vstřikováním. S výkonem 49 koní umí motocykl
rozpohybovat až na 160 km/h. Dva kotouče přední brzdy a dvoupístkové
brzdiče slibují slušný účinek, chybí zde ovšem systém ABS.
Do rámu vlastní konstrukce je osazen čtyřdobý jednoválec SOHC kupovaný od výrobce Minarelli s elektronickým vstřikováním. S výkonem 49 koní umí motocykl rozpohybovat až na 160 km/hod. Dva kotouče přední brzdy a dvoupístkové brzdiče, chybí zde systém ABS.
2017
Zahájena spolupráce při výrobě motocyklů JAWA se společností Shineray. První výstupem je motocykl JAWA 350 OHC.
JAWA 350 OHC– design vychází z motocyklu JAWA 350, typ
634, který byl sériově vyráběn v 70. a 80. letech minulého století,
genetické prvky jako je například výfuk tvarově navazuje na řadu
čtyřdobých motocyklů např. JAWA 500 OHC.
Je
otevřeno JAWAMUZEUM, ve kterém je vystaveno téměř 150 motocyklů,
automobilů a dalších exponátů připomínajících jejich výrobu od roku
1929.
2018
Dalším krokem spolupráce při výrobě motocyklů JAWA se společností Shineray je motocykl JAWA 350 OHC Speciál.
Indická
společnost MAHINDRA GROUP představuje tř provedení motocyklů JAWA
postavené na základě licenční smlouvy o výrobě motocyklů JAWA v Indii.
2019
Spolupráce při výrobě motocyklů JAWA se společností Shineray pokračuje - JAWA zahajuje výrobu motocyklu JAWA 350 OHC Scrambler.
17. srpna 2019 JAWA slaví 90 let výroby motocyklů značky JAWA.
2020
V Česku i v ostatních zemích Evropy je zahájen prodej motocyklů JAWA 300 CL vyrobených v Indii.
JAWA zahajuje prodej motocykl RVM 500 by JAWA postavených ve spolupráci s dovozcem motocyklů JAWA do Argentiny.
Již v minulosti byla v Evropě poptávka po motocyklech nabízených v
Argentině společností RVM, které nesly logo tradičního českého výrobce
motocyklů JAWA. Bohužel legislativa spojená s homologací a vysoké
náklady na přepravu motocyklů do Evropy způsobily, že jejich prodej v
Evropě byl nereálný.
Scrambler - Druhým modelem v řadě a novinkou,
postavenou na shodné platformě, je motocykl v oblíbeném stylu Scrambler. Motocykly jsou k dispozici
v červené a zelené barvě.
RVM 500 by JAWA Adventure
2021
Posledním motocyklem vzešlým ze spolupráce při výrobě motocyklů JAWA
se společností Shineray je motocykl JAWA 350 OHC Speciál ST.
JAWA 350 Style – motocykl s malou kapotáží a hranatým světlometem
Motocykl, lidově nazývaný jako Pérák, který byl sériově
vyráběn po 2. světové válce.
Nový model JAWA 350 CL Pérák
Motocykl JAWA 350 CL Pérák je vyráběn na základě licenční smlouvy indickou společností Classic Legends Pvt. Ltd.
Zdroj: J. Škápíková,
M. Šorelová, www.jawa.eu, YouTube, jiripenas.cz, prazdnedomy.cz
Hani to je zase hezký článek. Jawa měla výrobní závod i v sousedním Jiříkově, ale po privatizaci byl závod zrušen jako spousta jiných továren v tomto kraji. Jawu 250 manžel měl. Jezdil na ní do práce. Pak jsme si pořídili starší auto a motorku prodali.
Hani, krásný článek, který jsem si ráda přečetla. 👍👍 Strýc mého muže byl továrním jezdcem Jawy, souputníkem Franty Šťastného. V roce 1961 získal na mistrovství světa silničních motocyklů bronzovou medaili. Cenných kovů získal během své, bohužel krátké, kariéry spoustu. Na konci roku 1967 tragicky zahynul při cestě do práce. Dodnes se na jeho počest jezdí v Hořicích motocyklový závod 300 zatáček. Nese jeho jméno.
Děkuji, Ali za tento doplňující komentář. Přiznám se, že tento článek mi dal opravdu hodně práce, strávila jsem nad tím dost času. Uvažovala jsem, že to rozdělím, jen jsem to chtěla mít pohromadě. O tom strýci vím, byl to GH a při mé návštěvě Pardubic jsem byla na zámku a tam byla expozice Zlatá přilba. Také v Technickém muzeu v Brně je celé oddělení věnované motorkám. Škoda té tragické smrti, ale zapsal se do dějin motocyklového sportu a máte na něj vzpomínku. 👍
Hezký článek asi by si početli hlavně muži.Když jsem začala chodit s manželem měl motorku Jawu a později si koupil lepší a jezdil na ni i syn.To letní sídlo je moc krásné. Hani,měj hezký večer
Je pravda, Jituš, že tohle téma je spíše pro muže, ale mám to v Příbězích slavných značek a Jawa tam nesmí chybět. Tak jsem Ti připomněla aspoň tu vaši motorku. ☺ Děkuji a přeji hezké dny.
Hani, dneska jsem si tedy početla. Pochopitelně přiznávám, že historie lidí a vily mě zaujala ještě o trochu víc, než ty motorky :o) Jenže všechno se vším souvisí...O tom, kdy byl otcem pana Formana vím, je to zajímavá historie. Přeji příjemný den. Helena
Helenko, uvědomuji si, že článek je hodně dlouhý, to je hlavně tím, že jsem to udělala jako časovou přímku s fotkami. Bylo to hodně pracné, hledání fotek mi také zabralo čas, ale chci to mít na blogu. Šlo by to rozdělit na několik částí, ale mám to téma ve "značkách" a chci to mít na jednom místě. Děkuji a přeji dobrý a úspěšný týden. 👍
Hani to je zase hezký článek. Jawa měla výrobní závod i v sousedním Jiříkově, ale po privatizaci byl závod zrušen jako spousta jiných továren v tomto kraji. Jawu 250 manžel měl. Jezdil na ní do práce. Pak jsme si pořídili starší auto a motorku prodali.
OdpovědětVymazatJaruš, děkuji za pochvalu a vidíš, co jsem Ti tím textem připomněla. ☺ Jawa kdysi byla hodně rozšířená.
VymazatMěj se pěkně.
Hani, krásný článek, který jsem si ráda přečetla. 👍👍
OdpovědětVymazatStrýc mého muže byl továrním jezdcem Jawy, souputníkem Franty Šťastného. V roce 1961 získal na mistrovství světa silničních motocyklů bronzovou medaili. Cenných kovů získal během své, bohužel krátké, kariéry spoustu. Na konci roku 1967 tragicky zahynul při cestě do práce. Dodnes se na jeho počest jezdí v Hořicích motocyklový závod 300 zatáček. Nese jeho jméno.
Děkuji, Ali za tento doplňující komentář. Přiznám se, že tento článek mi dal opravdu hodně práce, strávila jsem nad tím dost času. Uvažovala jsem, že to rozdělím, jen jsem to chtěla mít pohromadě.
VymazatO tom strýci vím, byl to GH a při mé návštěvě Pardubic jsem byla na zámku a tam byla expozice Zlatá přilba. Také v Technickém muzeu v Brně je celé oddělení věnované motorkám. Škoda té tragické smrti, ale zapsal se do dějin motocyklového sportu a máte na něj vzpomínku. 👍
Hezký článek asi by si početli hlavně muži.Když jsem začala chodit s manželem měl motorku Jawu a později si koupil lepší a jezdil na ni i syn.To letní sídlo je moc krásné.
OdpovědětVymazatHani,měj hezký večer
Je pravda, Jituš, že tohle téma je spíše pro muže, ale mám to v Příbězích slavných značek a Jawa tam nesmí chybět. Tak jsem Ti připomněla aspoň tu vaši motorku. ☺
VymazatDěkuji a přeji hezké dny.
Hani, dneska jsem si tedy početla. Pochopitelně přiznávám, že historie lidí a vily mě zaujala ještě o trochu víc, než ty motorky :o) Jenže všechno se vším souvisí...O tom, kdy byl otcem pana Formana vím, je to zajímavá historie.
OdpovědětVymazatPřeji příjemný den. Helena
Helenko, uvědomuji si, že článek je hodně dlouhý, to je hlavně tím, že jsem to udělala jako časovou přímku s fotkami. Bylo to hodně pracné, hledání fotek mi také zabralo čas, ale chci to mít na blogu. Šlo by to rozdělit na několik částí, ale mám to téma ve "značkách" a chci to mít na jednom místě.
VymazatDěkuji a přeji dobrý a úspěšný týden. 👍