Ženy... Říká se, že jsou tou lepší polovinou lidstva. Jak by ne, už tím, že se mohou stát matkami, porodí a vychovají děti a tím se postarají o další generaci. To si uvědomovali lidé už v pravěku, svědčí o tom kult "Venuší". To byla doba matriarchátu, která skončila ještě v dlouhém pravěku. Pak přišel patriarchát, tedy doba, kdy převážila síla a bojovnost, k lovu nebo obraně území. Patriarchát se udržel až do novověku a v některých zemích asi ještě je. Mnohé ženy byly v tom vychovány a je to vidět i v rodinách. Ty rozdíly tu byly hlavně ve výši platů, kolikrát se uvádělo, že muž má za stejnou práci vyšší plat. No, protože on živí rodinu (jakoby žena chodila pracovat z plezíru) a možná, to dodám já, on jako chlap by to za ty prachy nedělal. Je to na delší rozbor.
V současnosti se občas připomíná, jak má být vysoké procento žen ve volených orgánech a jak vidíme, i v čele státu ženy bývají. Prosadilo se to i v monarchiích, jen si vzpomeňme, jak Marie Terezie měla po svém nástupu problémy s Pruskem - války a pak jsme přišli o většinu Slezska. Máme po volbách, kde jde o hlasovací právo. Tedy spíše o jeho využití. Ano, teď byla na naše poměry dost vysoká účast, ale jsou lidé, jistě je také znáte, kteří celá léta volit nechodí, nevyužívají tedy svého volebního práva, o které předchozí generace doslova musely bojovat. Domnívám se, že takový "nevolič" by to zlehčil, no jo, to bylo kdysi. Jiný by to zase mohl "chápat" jen jako učivo dějepisu a vůbec si to s dneškem nespojí. Jak by asi reagovaly na podobná tvrzení ženy, které si své postavení musely prosadit, a to, prosím, nejen u nás, ale i v cizině, abychom byli přesní. Šlo nejen o právo volit, ale aby se se ženami počítalo nejen u plotny nebo dětských plenek.
V českých zemích se ženy poprvé zviditelnily v oblasti charity. První ženská hnutí (to se tehdy tak označovalo) měla tedy dobročinný charakter. Nejvíc proslula svou dobročinností Marie Riegrová, dcera historika Františka Palackého a manželka politika Františka Ladislava Riegra. Rieger kupodivu svou manželku podporoval.
Podobu Františka Palackého asi znáte a kdo chce, prohlédne si tisícikorunu a "Palacký nám prostě prochází rukama" často 😃. Jeho zeť má sochu v Riegrových sadech na Vinohradech v Praze. Nám jde ale o tuto ženu:
Marie byla pracovitá, výkonná, chtěla svou činností vyjádřit i lásku k národu a zajímala se o politické dění. Jí by Rieger na otázku asi zpupně neodpověděl, jako to udělal oné mlynářce v roce 1849. Ten příběh už moc známý není, tak připomenu:
"Po rozpuštění Kroměřížského sněmu v březnu 1849 čekaly pražské měštky na návrat českých politiků v domě U Černé růže Na Příkopech, v Měšťanské besedě. Tam se totiž politici radili o dalším postupu za zavřenými dveřmi. Když jako první vyšel František Ladislav Rieger, jistá kulatá a bohatá mlynářka, jeho velká obdivovatelka, se jej zeptala, co soudí o politické situaci.
On jí okamžitě a na tu dobu nezdvořile odvětil: „Mám osm strychů čočky, nemohla byste ji ve svém závodě potřebovat?“ Zdrcená mlynářka vzteky téměř omdlela. Přitom právě Riegrova žena Marie se o emancipaci žen velmi zajímala a mnohé pro ni udělala."
Právě Marie Riegrová organizovala v 60. letech 19. století loterii ve prospěch třináctileté Zdenky Havlíčkové, sirotku po Karlu Havlíčku Borovském.
"Dcera národa" Zdeňka se narodila den před Štědrým dnem v revolučním roce 1848. Pro Karla Havlíčka to bylo notné zklamání. Přál si totiž prvorozeného syna! S dcerou se smiřoval těžko. O ženách neměl zrovna valné mínění. A to ještě netušil, že další dítě už do rodiny nepřibude.
V roce 1861 byl vytvořen Sbor památky Havlíčkovy a v červnu téhož roku „neznámá upřímná Češka“ (Marie Riegrová) vyzvala v Národních listech ke sbírce darů pro loterii, z jejíhož výtěžku se mělo zaplatit věno pro Zdenku Havlíčkovou. Výtěžek loterie nakonec dosáhl výše 887 zlatých a Zdenka byla nazývána „dcerou národa“.
Marie Riegrová ve své činnosti nepolevovala - počátky její humanitární práce jsou spojeny se Spolkem sv. Ludmily, do něhož vstoupila v roce 1865. Byl založen roku 1851 k podpoře vdov. Jeho tajemnicí byla Anna Srbová, píšící později pod pseudonymem Věnceslava Lužická.
Byla členkou řady vlasteneckých ženských spolků i Amerického klubu dam. Přispívala svými povídkami a nekrology do časopisů Květy, Ženské listy (od 1873), Česká včela, Světozor; redigovala Ženský svět, Tetín a jiné časopisy pro ženy.
Spolek byl určen pro chudé ženy, pořádal kursy šití pro nemajetné dívky, finančně obdarovával rodiny, které v Praze neměly domovské právo. Zakládal první dětské opatrovny a snažil se vyučit chudé dívky nějakému řemeslu.
Marie Riegrová si dobře uvědomovala, že podobná opatření bídu jen mírní. Usilovala o výchovu samostatné, ekonomicky soběstačné ženy. A také vzdělané. Ale k tomu čas ještě nenazrál.
Český feminismus byl v porovnání se zahraničním „kafíčkovo-bábovkový“, na prvním místě stála pro něj rodina a snažil se ženu osamostatnit a řídit rovnoprávnost „od plotny“.
Velmi trefně to vyjádřila Anna Bourgesová, sestra malířky Zdenky Braunerové, na přelomu 70. a 80. let 19. století. Drsně tvrdila: „Žena je muži jako klíček ke špajzu. Musí viset na hřebíku třeba týden, ale musí být stále uchystána.“ Tato slova přesně vystihovala mužský přístup k postavení ženy ve společnosti. A to i u mužů velice vzdělaných.
Zdenka Braunerová (Zdislava Rosalina Augusta Braunerová) se podílela na založení pražských poboček spolku České srdce na pomoc válečným sirotkům, dětem i vdovám. Organizovala dobročinné bazary, na nich prodávala výtvarné a rukodělné práce, vytvořené kroužkem pražských dam.
Hloupá ženská ani buchty dobře nepeče
***
Za vzdělání bojovaly „samostatně“ i takové ženy, jako byla Magdalena Dobromila Rettigová a Božena Němcová. Rettigová i přes svou pověst „královny masových knedlíčků“ je považována za jednu z prvních feministek, i když vystupovala především jako hospodyně a matka.
Vdávala se z lásky za Jana Sudiprava Rettiga, zvaného pro svou malou postavu Šnuptychlíček, a měla s ním 11 dětí. Přesto i ona si povzdechla v roce 1836, když jí bylo padesát: „Já kdybych nyní opět děvče dvacítileté byla a nynější zkušenosti měla, spíš bych se z nejvyšší skály do nejhlubší propasti než k manželovi vrhla.“
Právě ona vyžadovala vzdělání pro ženy, které jim mělo umožnit, aby mohly doma s manželem o všem debatovat, aby „tak zamezily jeho útěku k prostitutkám“.
O dva roky později byla otevřena ve Spálené ulici dívčí průmyslová škola - chudé dívky v ní mohly získat vzdělání v „profesích vhodných pro ženu“. Za vzdělání bojovaly i ženské spolky. Velmi se o ně zasloužila Karolina Světlá. Spřátelila se s mecenášem Vojtou Náprstkem, důsledně bojujícím za rovnoprávnost žen. Právě on stál v roce 1865 u zrodu Amerického klubu dam, nejvýznamnějšího českého feministického spolku, jehož stanovy ovšem nikdy nebyly úředně schváleny.
Na přelomu 70. a 80. let 19. století nastoupila do ženského hnutí nová generace - ženy bojovné, ochotné se muži postavit, případně rozvést. Už v roce 1871 se objevily dvě dívky na filozofické fakultě, ale až v březnu 1902 promovala první žena na lékařské fakultě - Anna Honzáková. Předchozí dvě české lékařky, Bohuslava Kecková a Anna Bayerová, ještě musely studovat v cizině.
Ženy se ukázaly jako prima chlapi
Ženy začaly vstupovat i do politiky. První ženou poslankyní v českých zemích se v roce 1912 stala spisovatelka Božena Viková-Kunětická.
Zastupovala mladočechy, ale kvůli zápornému postoji tehdejšího místodržitele Františka Thuna neobdržela potřebná osvědčení a nemohla do budovy sněmu vstoupit. Osamostatnění žen přinesla až první světová válka, zvaná Velká. Muži odcházeli na frontu a ženy zasedly za volanty nákladních aut, vyráběly letadla, pracovaly jako spojovatelky na lodích, ošetřovaly raněné. „Ženy se tehdy ukázaly jako prima chlapi,“ poznamenal k tomu britský spisovatel a lékař Richard Gordon. 😀
Britský spisovatel a lékař Richard Gordon. Dožil se 95 let. Proslavil se knihami s humornými historkami ze života mediků, lékařů a pacientů.
Zajímavé, ale nějak jsem se v té feminizaci ztratila...Někteří chlapi by chtěli mít doma služku, vzornou matku - pomalu otrokyni a v té samé osobě modelku a tu nejchytřejší ženu ze všech chytrou a vzdělanou a sami ? Někteří jsou hlupáci k pohledání... Přeji Ti moc krásný a pohodový další únorový týden.
OdpovědětVymazatJari, tímto článkem jsem chtěla připomenout hlavně ženám, že dnešní "vymoženosti" bereme tak, jakoby tu byly odjakživa a samozřejmě. Ale tyto ženy (bylo jich mnohem více, i v cizině) se u nás staly známými a i když se tehdy mnohokrát staly terčem posměchu a poukazování, posunuly tu ženskou otázku zase o kousíček. U nás se tomu říkalo "kafíčkovo-bábovkový feminismus", protože to dělaly tak, jak uměly a vlastně z domu, od plotny.
VymazatTo, co píšeš dál, je samozřejmě pravda, některý si myslí, že je pán tvorstva, ale to rozvádět nemá cenu. Moc děkuji za názor, za otevřenost a přeji také pohodový týden. Kdo má rád zimu, přijde si na své. ☺
Hani, první ženy, které se dokázaly prosadit a něco dokázaly, si zaslouží, aby se o nich vědělo.
OdpovědětVymazatA s těmi platy? Pracovala jsem v soukromé firmě jako odborný ekonom. Zní to honosně, dělala jsem od účetnictví, pokladnu, fakturaci v podstatě vše. Plat jsem měla takový, že moje sestra se o něm vyjádřila, že by za tyhle peníze ani nevstala z postele. A tím, že jsem také dělala mzdy, viděla jsem, kolik kdo má. Jednou jsem se zeptala šéfa, jak je možné, že věčně opilý pomocný dělník, který myl auta, pokud někde neležel, má mnohem vyšší plat, než máme my tři ženy ve firmě. "Ale vždyť je to přece chlap!", řekl tehdy můj šéf. Takže asi tak.
Měj hezké dny. 🍀
Ali, souhlasím, také proto o některých z těch žen ještě vytvořím článek, tady je to shrnuto.
VymazatS těmi platy to tak je. Moje mamka celý svůj profesní život (asi 35 let) pracovala jako mzdová účetní, ještě na šachtě, tak jsem měla informace ze mzdové oblasti vždy z první ruky. Musím se smát, když si vzpomenu, že i se mnou se, jak jinak, počítalo výhledově tak, že budu účetní na šachtě. Osud chtěl naštěstí jinak, možná o tom někdy stvořím článek.
Máš vlastní zkušenost a myslím, že v mnoha firmách to tak stále je. A zkus si dnes otevřít "hubu", to se tak u nás říká ☺. Děkuji a pěkné dny přeji i Tobě.
Zajímavé čtení a měly bychom těm ženám poděkovat,co pro nás udělaly.Feministka jsem nikdy nebyla,ale vždy jsem si zakládala na tom,že jsem emancipovaná a samostatná.Pár let jsem žila s dětma sama,to když manžel hodně pil.Myslím,že taková je převážná většina žen,málokterá chce být jenom ženou v domácnosti,užijeme si toho v důchodě až,až.A ty buchty to je takový bonus.
OdpovědětVymazatHani,měj se hezky
Jituš, slovo feministka získalo úplně jiný význam, jak mělo původně. Aspoň u nás. Tyto ženy právě usilovaly o tu emancipaci a samostatnost. Vzniklo to z latinského "femina" = žena, jako hnutí za práva žen.
VymazatS tím, že dnes méně žen chce sedět doma, souhlasím, ale jsou takové a i mladé znám. Už to, že něco dokážu, prosadím se a jsem schopná ve společnosti - to dost znamená.
Děkuji za hezký komentář a přeji pohodové a bezstarostné dny. ☺
Když ovdoví žena, jede se dál a když ovdoví chlap, obvykle se kouká honem oženit.I když jsou i výjimky.
OdpovědětVymazatJiřina z N.
Hanko, ale žes toho posbírala hodně!
O Rettigové jsem se hodně dověděla v Muzeu v Rychnově nad Kněžnou.
Asi tam hodně hraje roli to, jak kdo snáší samotu a chlapi možná hůře, navíc nemají ten servis, co byli zvyklí.
VymazatÚdajů jsem opravdu posbírala dost, ono by to šlo rozdělit a dávat po částech, ale mám to jako téma, tak jsem to chtěla mít po kupě. A Rettigovou mám taky v plánu, ta na blog samozřejmě patří. 😀
Hani, zajímavé zamyšlení nad postavením žen ve společnosti. M. Rettigová bydlela deser let blízko od nás, v Rychnově nad Kněžnou, kde je jí věnována expozice v Muzeu hraček. Zdraví Lenka
OdpovědětVymazatwww.babilenka.cz
O Rychnově vím, Leni, vlastně tam jsem už kdysi dávno viděla pamětní desku na domě a začala se o MDR zajímat. Pak jsme znovu byli v Rychnově na zámku, už podruhé, ale po městě jsme moc nechodili, auto bylo zaparkované dole u řeky. Tak snad někdy... ☺
Vymazat