Ve 20. letech minulého století
byla nejrychlejší ženou světa. O paní Elišce Junkové se vždy říkalo, že to byla křehká a drobná žena. Ve filmu se uvádí, že byla vysoká něco přes 150 cm a vážila 47 kg (i s postelí 😎). V autě seděla na polštáři. Přesto odvážně zaútočila na místa do té doby vyhrazená jen mužům. Je považovaná
nejen za nejslavnější českou automobilovou závodnici, ale vůbec za
jednu z nejúspěšnějších závodnic světa. V našem autosportu byly pak další legendy, ale ona byla tou "průkopnicí", což je slovo ne zrovna často používané.
Eliška Junková, původním jménem Alžběta Pospíšilová, se narodila v
Olomouci 16. listopadu 1900 do rodiny stavebního zámečníka Kašpara
Pospíšila.
Oba se nadchli pro motoristický sport a lásku k vozům značky Bugatti.
Nejdříve Čeněk závodil sám, později s Eliškou jako se spolujezdkyní. Triumfovali v mnoha závodech. Netrvalo ale dlouho a Eliška vzala do ruky volant sama. Závodila a také vyhrávala. „Královna volantu“ se zúčastnila celkem 25 závodů, z toho 20 krát zvítězila. Mezi její největší úspěchy patří první místo ve Velké ceně Německa na okruhu Nürburgring v roce 1927.
„Naše Eliška tam vyhrála svou třídu a to bylo skutečně něco neuvěřitelného, protože to byla skutečná Grand Prix, čili velká cena Německa. Poté si právě Eliška vysloužila obrovský obdiv celého toho Československa. A vítala ji celá Praha. Slavný spisovatel a novinář Eduard Bass napsal k tomu takovou krátkou oslavnou veršovánku:
"Pro německou velkou cenu
stačilo nám vyslat ženu –
arci když je taková,
jako paní Junková!
Ta když sedne k volantu,
rekordy jdou k čerchmantu!"
O rok později - v roce 1928 - přišel další velký úspěch Elišky Junkové. Pátá pozice na Targa Florio na Sicílii, tehdy nejtěžším závodě na světě, když dvě třetiny závodu vedla. Vedle tohoto mezinárodního úspěchu přinesl rok 1928 Junkové ale i velkou ránu a předčasné ukončení kariéry. Když při závodech na Nürburgringu dostal Čeněk Junek v jedné zatáčce smyk, po nárazu vyletěl z auta a na místě zemřel, Eliška ten den se závoděním definitivně skončila. Její kariéra byla kvůli odchodu jejího muže krátká.
Lidé si Elišku Junkovou pamatují nejen jako jednu z nejlepších závodnic své doby, ale i jako průkopnici v boji za rovnost. Svou odvahou totiž rozhodně předběhla dobu.
„Měla odvahu postavit se v té době silným mužům v nejtěžších závodech světa. Odvahu také v tom, že se dokázala vypořádat s tlakem i z ženského pohledu. Kdy na ni nahlíželi způsobem - co tam blbneš s těmi chlapy? To taky nebylo úplně snadné a vím, že i feministická hnutí na ní útočila."
„A další věc, co se týče odvahy - ona sama jela do Alsaska, do sídla Bugatti. Z Prahy do Alsaska ve 20. letech. To je něco neuvěřitelného za těch podmínek. Odvahu měla i v tom, že když jela svoji slavnou Targu, byla tam už tři týdny předem sama bez svého muže a celé to tam zvládala. Jakkoli postavou malinká, drobná a přitom půvabná dáma, tak s velkou silou, odvahou a vůlí.“
I když po fatální nehodě svého manžela zanechala Eliška Junková závodní činnosti, o motoristický sport nikdy nepřestala mít zájem a snažila se podporovat československé jezdce a také motoristický sport v Československu obecně. Zásadně se také zasloužila o výstavbu brněnského Masarykova okruhu.
„Ona udělala nádech a výdech a pak žila dál plným životem. Byla vyslancem Bugattiho ve světě, spolupracovala se značkou Baťa. Bylo to ohromně mnoho a tato krásná, drobná paní vždycky přišla s úsměvem a elegancí a chytrostí. Proto ji také měli všichni rádi. Protože to nebyla nějaká zahořklá tetka, která by někde všude pořád fňukala, byla to zkrátka silná žena všemi směry.“
Hanko, paní Jungova byla žena s velkým "Ž"
OdpovědětVymazatAno, děkuji a souhlasím. Velká škoda, že jí ten manžel tak brzy zemřel, chápu, že už neměla tehdy v tom mužském světě chuť pokračovat. Ono se to pak odrazilo i v jejím osobním životě. Pro mnohé by mohla být vzorem.
VymazatTakové články se krásně čtou a v dnešní době působí i velmi povzbudivě. Děkuji.
OdpovědětVymazatMoc hezky jsi to napsala a povzbudivě to působí i na mne. ☺ Moc děkuji.
VymazatHani,jsem ráda,že si navazala na pozoruhodné ženy paníJungovou.Takové ženy obdivuji a o paní Jungové jsem hodně četla a viděla i dokumenty.
OdpovědětVymazatMěj hezký den
Jituš, já těch žen, které chci v rubrice uvést, mám v plánu více. Paní Junková měla výročí a pak může být příkladem i v dnešní době.
VymazatPřeji příjemný víkend. ☺
Tak tohle bylo parádní čtení, Hani!
OdpovědětVymazatPaní Eliška byla velmi osvícená a odvážná dáma!
Měj příjemný den a děkuji, Helena
Helenko, moc děkuji, vážím si Tvé pochvaly. Škoda, že si p. Junková už nemůže Tvé hodnocení přečíst. Můžeme být rádi, že vůbec byla a zapsala se do historie, nejen motoristického sportu.
VymazatPřeji klidnou a pohodovou sobotu. ☺