Od dob Marie Terezie se celé generace vzdělávaly a vzdělání nebylo jen pro někoho. Zpočátku šlo o trivium (číst, psát, počítat) a školským reformátorem byl Johann Ignaz Felbiger. Školy, které by poskytly základní vzdělání veškerému obyvatelstvu monarchie, sice byly, přesto v polovině 19. století se sotva polovina manželů a čtvrtina manželek mohla podepsat na svatební listinu. Tři křížky zvládal každý. Stejně tomu bylo ve většině států s výjimkou protestantských zemí, jako je Švédsko. Školní vzdělání umožní dětem "intellektuelní emancipaci", ale cesta do školy koncem 18. století mohla být zvlášť v horských oblastech náročná, jak ukazuje obraz Jean-Honoré Fragonarda:
Dříve byly spory o vyučovací jazyk, nahlédněte:
Už ve starověku a středověku se používaly různé metody a pomůcky k lepšímu vyučování:
Současné školství se formovalo před sto lety. V mnoha vesnicích bývá škola pro I. stupeň, stále se budově říká "národní škola". Tyto školy byly postaveny na základě tzv. Metelkova zákona z dubna 1919.
Zákon stanovil zřizování veřejných národních škol, které pak byly rozšířeny o další třídy a měl vliv na rozvoj českého menšinového školství např. v Poříčí u Trutnova, Žacléři, Lamperticích, Mladých Bukách, Hostinném či Trutnově (abych neuváděla jen místa z naší oblasti). Byl zejména německým obyvatelstvem vnímán jako zákon namířený proti německému školství.
V každé obci mohla být založena obecná škola národní (často se jednalo o školy jednotřídní) za předpokladu, že tam bude chodit 40 dětí s povinnou školní docházkou stejného mateřského jazyka. Jestli se tomu divíte, tak v pohraničních oblastech, např. na Těšínsku, s tím mohl být problém.
Na to navazovala veřejná škola občanská (měšťanská) při počtu 400 dětí, kam chodily děti i z obcí vzdálenějších než 4 km. Do školy chodily pěšky, i v zimě ve sněhu. 😉
V r. 1921 byly tyto školy postátněny, pak o založení nebo zrušení škol rozhodovaly zemské školní rady.
Důležitý byl tzv. Malý školský zákon (13.7.1922), který měl sjednotit školství zemí Koruny české, Slovenska a Podkarpatské Rusi. Republika po rozpadu Rakouska-Uherska zprvu řešila "důležitější" problémy a školství se poněkud odsouvalo. Po čtyřech letech republiky se v každé části republiky učilo jinak.
Původní rozsah Československé republiky po r. 1918.
Byla ustanovena osmiletá školní docházka a zrušeny možnosti úlev z vyučování. Náboženství nebylo zařazeno mezi povinné školní předměty, naopak povinnými předměty se stala občanská nauka a výchova, ruční práce pro chlapce, tělocvik pro dívky a nauka domácímu hospodářství.
Privilegované postavení němčiny a maďarštiny bylo nahrazeno vyučovacím jazykem československým a k tomu se na školách mělo vyučovat ještě jednomu cizímu jazyku. Pro zajištění kvalitnější výuky byl snížen počet žáků na třídu z 80 na 60. Umíte si dnes představit 60 žáků ve třídě?? Učitelky pak mohly vyučovat i ve vyšších třídách chlapeckých škol.
Žák se po 5. třídě mohl rozhodnout, zda bude do 14 let pokračovat na obecné škole, nebo svou povinnou školní docházku dokončí v tříleté měšťanské škole. Jenže to stejně rozhodli rodiče podle své finanční situace, protože dětí v rodinách bylo více než dnes. Děti z chudých rodin neměly boty a chodily bosky, jako ve škole v Těrlicku-Hradišti:
Pro venkovské děti byla důležitá dostupnost školy. Na měšťance k povinným předmětům přibyla stylistika, účetnictví, geometrie, kresba, kaligrafie, nepovinně další cizí jazyk, hudba a psaní na stroji. Opakuji, psal se rok 1922.
V rámci základního školství fungovaly speciální školy pro postižené, používal se výraz pro mrzáčky.
Měšťanská škola měla až do vydání Zákona o újezdních školách z r. 1935 oficiální název škola občanská.
Praktické zaměření měly školy lidové, neboli pokračovací a ty byly dvouleté všeobecné nebo tříleté odborné. Vychovávaly učně a pomocníky živnostníků. Nejrozšířenější byly školy kuchařské, živnostenské pracovny pro pro jednotlivé živnosti, školy pro sociální službu (dvouleté školy rodinné, k nimž patřily školy pěstounek), dívčí lidové školy pokračovací (vedení domácnosti) a různé speciální kurzy. K dnešnímu článku jsem musela "něco" prostudovat a pro představu jsem zkopírovala dvě tabulky:
Odborná příprava pedagogů byla na dobré úrovni, i když se nepodařilo prosadit pro učitele základního školství vysokoškolskou přípravu. V minulosti býval problém sehnat učitele a tak to vzal třeba vojenský vysloužilec. Kázeň mít mohl, ale kolik toho naučil, toť otázka. 🙇 Nejkvalitnější vzdělávací instituce pro budoucí pedagogy byly jednoleté tzv. pedagogické akademie pro absolventy středních škol s maturitou, které měly vysokoškolské vzdělání učitelů nahradit.
Na konci první republiky existovaly pro přípravu učitelů tři státní akademie - Brno, Praha, Bratislava a dvě soukromé akademie pod vedením známých osobností: doc. Václava Příhody v Brně a prof. Otakara Chlupa. Ostatní učitelé obecných a měšťanských škol získávali vzdělání na 4letých učitelských ústavech - v ČSR jich v r. 1925 bylo 45, v zemi Moravskoslezské 11.
Václav Příhoda (1889 – 1979) byl český pedagog zabývající se didaktikou a psychologií.
V příhraničních národnostně smíšených oblastech byla situace učitelů nezáviděníhodná. Nikdo se tam příliš nehrnul, přesto někdo tam učit musel. A tak byli z vnitrození přemísťováni učitelé, často proti své vůli, do pohraničí na základě tzv. přikazovacího zákona. To, že přicházeli do zcela cizího prostředí, nikdo neřešil a tak tam byla častým jevem fluktuace, což se zdůvodňovalo nevhodnými učebnami, náročnou prací v nově zřízené škole, nízkými mzdami i nedostatkem bytů pro učitele. To, že tam učitelé byli odstrčeni bez společenských kontaktů jako kůl v plotě, je také pravda. Postavení učitelů se řešilo už v 19. století, o tom svědčí úryvek:

Na Těšínsku navíc učitelé nedostávali diety, které byly běžné u učitelů na Hlučínsku a Slovensku, kteří to učitelské místo dostali befelem, říkalo se tomu "přikázané místo". A co teprve ti, kteří odjeli do Volyně učit děti volyňských Čechů nebo do Banátu (dn. Rumunsko) učit děti vystěhovalých Čechů a Slováků. Jedním z nich byl pan učitel Dočolomanský, otec známého slovenského herce.
Mnoho učitelů vnímalo svou práci jako poslání a kromě toho ještě agitovali k získání dětí do českých škol, vykonávali kulturní osvětu v obcích a mnozí na to věnovali vlastní finanční prostředky pro zvýšení počtu žáků.
Na Těšínsku a Hlučínsku působila Slezská matice osvěty lidové, založená r. 1898. Sídlila ve Slezské Ostravě s pobočkou v Českém Těšíně. Podporovala výstavbu nových škol, hledala pozemky, vyjednávala a nechávala vypracovat plány, působila na rodiče, aby dali děti do české školy. Otevření nové školy bylo vždy národním svátkem.
Vybrala jsem dobové fotografie několika škol, abyste viděli ty rozdíly i výstavbu nových škol, které existují dodnes.

Tato škola je rarita - nejvýchodněji položené školské zařízení u nás. Původní škola byla zbourána, zůstaly jen základy. V r. 2014 byla otevřena ZŠ a MŠ Hrčava. Poskytuje povinné základní vzdělávání od 1. do 3. ročníku v jednotřídní základní škole rodinného typu.
V r. 1807 činil roční plat učitele ve Smilovské Řece 60 zlatých. Dnes už v Řece žádná škola není, žáci musejí do Smilovic.


U této školy můžete srovnat původní a dnešní podobu.
A současná podoba "bezručky", která byla k loňskému 100. výročí opravena. Nástavbou získala nové prostory.

Kdysi a dnes Masarykova ZŠ a MŠ Český Těšín - Komenského ul.
V regionu známá škola "s věžičkou" má název ZŠ Komenského v Karviné. Dnes provozují základní speciální školu zajišťující vzdělávání dětí
se zvláštními potřebami. Poskytují individuální logopedickou péči a
odborné poradenství. V budově jsou autistické třídy i jednoletá praktická škola.
Fotografie ukazuje, že i z tak vzdáleného města jeli žáci na výlet do Prahy.
Střední školy:
Dnešní Gymnázium Josefa Kainara v Hlučíně.
Vysoké školy:
Fotografie ze slavnostního poklepu na základní kámen Českého vysokého učení technického v Praze - Dejvicích.
zdroj: Labischová, D. (2011). České školství na Těšínsku ve dvacátých letech 20. století. Civilia, 2(2), 68-86. doi: 10.5507/civ.2011.018
Těšínský kalendář
Skvělé. Líbí se mi i to srovnání původních a současných budov škol.
OdpovědětVymazatMoc děkuji za pochvalu, Maruško. ☺
VymazatZajímavý článek a pro mě vzpomínky na dětství a mládí. Také jsem docházel do školy denně čtyři kilometry. Auta tehdy nikdo neměl a autobusy jezdily ráno, kdy jezdili lidé do vzdálenějších obcí za prací a vraceli se odpoledne. Také já jsem dojížděla do učení a za prací do sousedního Varnsdorfu.Dokonce jsme pracovali ještě i v sobotu. Pak se to upravilo a pracovalo se každou druhou. I to si dobře pamatuji. Při odpolední směně však autobus končil u vlakového nádraží a tak jsem v jedenáct hodin v noci chodila domů ještě další téměř tři kilometry. Byli jsme zvyklí a nijak nám to nepřišlo...Tehdy měl auto málokdo.
OdpovědětVymazatJaruš, jsem ráda, že článek zajímavý. Já jsem také chodila po zrušení naší školy 2 km tam a pak totéž zpátky. Dříve se chodilo pěšky, ale článek o chození do práce není. ☻
VymazatZajímavé čtení, Hani! Vyvolala si různé vzpomínky. Jsem narozená v září, tudíž mě k zápisu ani nepustili. Ale prý se mnou nebylo k vydržení :o) Tak mi děda zařídil nástup do první třídy na vesnici, kde se zrovna otevřela nová škola. A tak jsem byla jako prvňák na "intru" u babi a dědy.
OdpovědětVymazatPřeji hezký den. Helena
Opět mám radost, když je to zajímavé! Helenko, bystré dítě je škoda takhle nechávat rok doma a děda to vyřešil na 1*. Paráda.
VymazatPřeji úspěšný vstup do října. ☺
Hezké čtení.Se sestrama jsme chodily do stejné školy,jako tatínek.Tenkrát do ni chodili jenom chlapci a název chlapecká ji zůstal dodnes.Chodily do ní i mé děti.Škola funguje pořád.Byla to hezká budova a je pořád.
OdpovědětVymazatHani,hezký den
Jo, tak jste v té škole už byli jako "inventář". ☺ Ne, sranda, ale já to měla podobně, mě v prvních letech učil tátův učitel a táta tam pak dělal i předsedu SRPŠu. Školy jsou dnes hezky upravené.
VymazatPěkný den přeji i Tobě, Jituš.
Já mám na školu smíšené vzpomínky, ale ráda vzpomínám na vyprávění o škole od svých rodičů či prarodičů. Jeden z dědečků chodil do školy jen dva roky a to jen někdy - jindy se "šlo na řiku chytat ryby nebo pást krávy, na školu nebyl čas". Pak jeho otec musel na rukovat do "první světové", ze které se nevrátil, děda už do školy nikdy nešel a číst a psát se nenaučil. Babička (jeho manželka) ho naučila podpis a s tím si vystačil do konce života. - Pěkný den přeji.
OdpovědětVymazatPodívej, každý - i já mám některé vzpomínky smíšené, ale u mne převažuje to kladné. Důležité je, jak je člověk založen, jestli se cítí ublížený. V podstatě záleží na výchově a v tom jsem měla výhodu. K dědečkovi nevím, co napsat. Byl asi "produkt" doby, tak jako dnešní doba produkuje také určité typy. Na jedné straně se to hezky poslouchá, ale dnes by jen s tím podpisem možná vyžil, ale takový život je příliš "chudý", i u té řiky, snad mi rozumíš.
VymazatDěkuji za zajímavý komentář a pěkný vstup do října. ☺
Hanko moc pěkný příspěvek. Na školu i učitele mám ty nejkrásnější vzpomínky. Škola byla pro mě oázou klidu a pohody i přes ty občasné písemky , kdy jsem samozřejmě nebyla bez obav
OdpovědětVymazatByli to ovšem takové ty přirozeně patřící ke školnímu životu. Měj pohodové dny 🍀
Marti, moc děkuji za příspěvek, který je optimistický a léta smazala to špatné a paměť si ponechala to kladné. Tak to v životě, nejen ve škole, má být. I to napětí, někdy stres ke škole patří a je to správné. Člověk nemůže být vychováván jako skleníková kytička, pak sebemenší neúspěch v práci nebo životě ho skolí.
VymazatNapsala jsi moudrá slova a já za to děkuji. 🙇