„Toho roku 1437 po svatém Václavu pan Jan Hertvik z Rušinova, Chval z
Říčan, Beneš z Mokrovous a jejich přívrženci vyhlásili nepřátelství
císaři a spolu s nimi také kněz Bedřich z Kolína.“
„Stěžovali
si na císaře, že nedodržuje některé články kompaktát a dohod, jak pan
Diviš Bořek oznámil na staroměstské radnici, kam přijel se zárukou
bezpečnosti jako zástupce kraje hradeckého, chrudimského a
vysokomýtského; řekl, že císař s tou smlouvou Čechy chytře napálil.“
Vlastně
už v tom milém názvu, který dal bodrý český lid kompaktátům, byl
zachycen vztah, jaký k nim naši předkové měli: „Komprdáta.“ Boj o to,
aby i hubený výsledek, zakotvený v kompaktátech, byl proměněn v skutek,
tak ten se protáhl na celou poděbradskou epochu.
Církev spatřovala
v ústupcích provizórium, jehož výsledky se dřív nebo později stejně
anulují. Snad nebude škodit, když si zopakujeme, co kompaktáta
připustila. Především, že přijímání krve Kristovy laiky je možnou,
beztrestnou formou podávání svátostí oltářní, oněch „hodů lásky“,
nejposvátnějšího obřadu katolíků. Nařídila křesťanům všech zemí, aby
napříště s Čechy zachovávali mír a považovali je za věrné a pravé syny
církve. Takové bylo obsahové jádro jinak rozlehlého, krkolomně
mnohomluvného a záměrně zašmodrchaného souboru dokumentů. Když Češi
dostali oficiální povolení užívat kalich, problémy nevymizely.
Nevymazalo to ani hříchy minulosti, ani nedůvěru k národu, jemuž
církevní otcové připsali na vrub 78 bludných článků a o němž se
tradovalo, že „neexistuje kacířství, aby se ho Češi nechytli“. Konflikt
se přitom nestavěl jako spor věřících s bezbožnými. To ani nešlo.
Kdekoli se Češi objevili, čišela z jejich chování i skutků víra naopak
až exaltovaná.
Shrbivé báby a pošetilí starci na pivě nebo na víně sedíce tajemství Svaté trojice prokletými otázkami zpytují.
Zdůrazňovala se proto zvrhlost této přísné nábožnosti. Fakt, že
kdekterý kališník z těch nejnižších společenských vrstev rozuměl
subtilním naučením Písma a po svém zaníceně konfrontoval názory s
bližními, byl tendenčně vysvětlován takto: „Shrbivé báby a pošetilí
starci na pivě nebo na víně sedíce tajemství Svaté trojice prokletými
otázkami zpytují.“ Ale v kompaktátních dobách se už tolik nevykřikovalo
do světa, jací jsme kacíři, jenomže i nadále byly Čechy zemí podezřelou,
její obyvatelé nedůvěryhodnými lidmi, prostě odpadlíky. Dnešním
termínem řečeno – ztratili jsme před světem tu správnou image. My si
těžko dovedeme dnes představit, jakou obrovitou setrvačnou sílu musely
mít ústně šířené, mnohonásobnými procesy deformované fámy o našem národě
v oněch časech bez médií, bez rychlé dopravy, bez pružné komunikační
sítě. Fakta byla méně důležitá než emoce a fantazie. Jednou zformované
veřejné mínění se stalo nehybným zahnívajícím blátem. Češi dál po léta
budili „hnusivý odpor“. Zůstávali pro daleké okolí – kacířským plemenem.
„Mezitím
začal Zikmund churavět a nemoc zvětšovala obtíže stáří.“ Což platí
nejenom pro obyčejné, nepomazané, nekorunované a neprivilegované
smrtelníky, leč jako jediná opravdová spravedlnost na světě i pro jeho
mocné. „Císařovna Barbara byla znepokojená starostí o udržení vlády.“
Císařovna Barbara. Již druhá Zikmundova manželka. Ta první, Marie,
zemřela po sedmi letech manželství, v pouhých jedenadvaceti letech.
Marie Uherská - královna
uherská a chorvatská, první manželka Zikmunda Lucemburského. Byla
nejstarší přeživší dcerou polského a uherského krále Ludvíka I. z Anjou,
zvaného Veliký, a jeho druhé manželky Alžběty Bosenské.
Díky
ní se Zikmund stal uherským králem. Když ovdověl, tak v tom vdoveckém
stavu setrval celých šestnáct let. Jeho druhá žena Barbara se narodila v
době, kdy jeho první žena odešla na věčnost. Byla totiž o celé
čtvrtstoletí mladší než manžel.
Barbara – Zikmundova nevázaná manželka
Barbara.
Z jakého vlastně byla rodu tato římská císařovna a uherská královna?
Její předkové byli celkem málo významní hrabata Celští. Ti byli známí
svou tvrdostí, vášnivostí, poživačností a také nevázaným životem.
Barbora – pokud to bylo možné – tak ještě nevázanějším. Chtivost moci u
ní byla spojena s tělesnými vášněmi, které se projevovaly značnou
sexuální aktivitou. „Byla to žena nesmírně smyslná,“ píše o ní Eneáš
Silvius Piccolomini. Barbara byla pro tyto své aktivity vybavena
náležitě fyzicky – vynikala neobyčejně tělesnou krásou, štíhlou
postavou, bělostnou pletí s několika maličkými pikantními pihami. Dlužno
říct, že atraktivitou si nijak nezadala se Zikmundem, takže byli
pokládáni za nejkrásnější manželskou dvojici té doby. A co se oné
náruživosti a smyslnosti týká – neměli si co vyčítat. Je známo, že
Zikmund měl nepřehlednou řadu milenek, ale jeho příkladu záhy
následovala i mladá královna. „Žila veřejně se souložníky a muže častěji
sváděla, než sama byla sváděna.“ Mezi její milence patřili například
Friedrich Hohenzolernský, Arnošt Habsburský anebo rytíř Jan z Walenrodu.
Byl to v nejednom případě sám Zikmund, kterou svou manželku naváděl k
nemravnému životu. „Cizoložník promíjel cizoložnici,“ tuhle poznámečku
utrousil i náš kronikář Eneáš.
Barbara Celjská pocházela z málo významného rodu celjských hrabat, jejichž jméno je odvozeno od slovinského města Celje. Měla výborné vzdělání, plynně mluvila
latinsky, řecky, italsky německy, česky a španělsky. Kromě umění
politiky měla solidní znalosti astronomie, matematiky a zejména
alchymie.
On toho o Barbaře utrousil víc.
Císařovna se totiž netajila názory, za které by každá jiná skončila na
hranici: „Necítila se vázána ani křesťanským náboženstvím, ani
kterýmkoli jiným, a dokonce popírala, že existuje nebe a peklo. Často
prý plísnila své služky, že se modlí a postí; prý své tělo zbytečně
vysilují a věří, že usmíří slovy vymyšlené nebeské božstvo. Má se žít
příjemně, dokud je člověk živ, a oddávat se rozkoším. Jen to je dopřáno
člověku, jehož duše umírá zároveň s tělem. Snílkové jsou ti, kdo si
slibují posmrtný život. Ten názor se shodoval s jejími mravy. Neboť ti,
kteří zanechali pěstění ducha a oddali se tělesným rozkoším obtíženi
břemenem hříchů přijímají snadno nikoli ty zásady, jejichž působením by
se vymanili a život napravili, nýbrž ty, pomocí nichž by mohli dokázat
správnost započaté cesty. Pro hříšné mysli není žádná útěcha platnější
než ta, když se domnívají, že smrt znamená úplný konec člověka. Jedinou
spásou pro člověka, který nedoufá, že přijde do nebe, je nebát se
pekla.“
Poté, co se stal Zikmund uznaným českým králem (to bylo až
v roce 1436), se začala královna Barbara zajímat o víc o české poměry.
Naučila se česky, a učení jí šlo dobře; s dětmi příliš práce neměla,
protože porodila pouze jedinou dceru, poslední Lucemburkovnu Alžbětu.
Svou korespondenci s domácími politiky vedla v češtině. Zároveň se
připravovala na své nové postavení v rozdělené zemi. Na rozdíl od ní
její manžel Zikmund zdráv nebyl, a co se věku týká, blížila se mu
sedmdesátka. Jak už nás informoval Eneáš Silvius, císařovna Barbara
náboženství a víře moc nedala, ale jako manželka katolického panovníka
měla mít blíž k českým katolíkům, například k Oldřichovi z Rožmberka.
Měla mít, ale – neměla. „Zikmundova manželka Barbara byla Ptáčkovou
spojenkyní,“ uvažuje ve své knize Podivuhodné příběhy její autor
Miroslav Ivanov. No a pan Hynce Ptáček z Pirkštejna byl kališník.
Barbaře přitom nešlo jenom o nastolení své vlády v osiřelém království.
Ve hře byla i otázka nástupnická. Šlo především o Barbařinu dceru, která
byla provdána za Albrechta Rakouského. Počítat se však muselo i s
Barbařinými dvěma vnučkami.
Barbaře jde o moc
„Barbara se
začala tajně domlouvat s Poláky o českém trůnu.“ Vymyslela rafinovaný
plán. Chtěla se jako vdova, přesněji: chtěla se jako budoucí vdova
provdat co nejdřív za polského krále, tehdy třináctiletého. Táhlo mu už
na třináct, klukovi, zatímco Barbaře? Padesát jí ještě nebylo. A zda jí
to nepřišlo nepatřičné? Co bylo kdy kde komu nepatřičné, šlo-li o moc?
„Žena, již stařena,“ říká Eneáš Silvius; ve skutečnosti bylo Barbaře jak
víme teprve nějakých pětačtyřicet, „pojala úmysl znovu se vdát,
zapudila z mysli dceru, která vyrostla v naději na královský trůn a
provdala se za rakouského vévodu Albrechta, a neuvažovala o ničem jiném
než o radostech nového manželství. Jak nevyčerpatelná smyslnost ženy,
která čím je blíže hrobu, tím více touží po manželském loži a svatební
pochodni a horlivě o ně usiluje!“ Kdyby to ale Barboře s těmi divokými
zásnubami nevyšlo, tak měla v zásobě svoje dvě mladičké vnučky. Ty by
mohly nastoupit na její místo a ona by se „skromně“ spokojila s
poručnickou vládou nad třemi královstvími.
„Již téhož dne, kdy byl
Jan Roháč z Dubé oběšen, zjevily se u císaře Zikmunda neduhy
nezhojitelné.“ Jaké neduhy? „Tak řečený sacer ignis.“ Když tento termín
Františka Palackého přeložíme doslova, vyjde nám „svatý oheň“, ale on to
byl spíš „oheň pekelný“. Sacer ignis je nemoc zvaná „růže“, jenomže:
podle příznaků šlo spíše o záchvat dny neboli podagry, která byla v
rodině Lucemburků jako doma. „A když tak řečený sacer ignis vrhl se mu
na palec u nohy, nepřátelé mnozí plesali nad tím jako nad boží pomstou,
která ho zastihla. Ačkoli podle rady lékařské dal sobě palec ten
uříznouti, myslí hrdinskou bolest snášeje, vida však, že zdraví se mu
nenavrací, počal mysliti na lepší ubezpečení osoby a dvora svého.“
Poslední
záchvat probíhal velmi intenzivně, panovník přestal chodit, v případě
nutnosti byl přenášen na nosítkách. Daleko větší hrozbu však
představovalo prozrazené spiknutím, v jeho čele stál císařovna a její
synovec Jindřich Celský. Ti dva spolu plánovali po císařově smrti
Barbořin sňatek s polským Vladislavem a spojení české, polské, popřípadě
i uherské koruny v jednu unii. Jenomže Zikmund byl pořád ještě naživu, i
když čím dál tím méně, a jeho představa uherské hráze proti Osmanům
byla spojena s někým úplně jiným. „A tak umínil si jeti do Uher zase,
kde ve Velikém Varadíně sám sobě hrobku připravil, a obmýšlel již jen
prostředky, kterak by zemi českou po sobě uvésti mohl v moc zetě svého
Albrechta Rakouského.“ Ten byl i se svou ženou Alžbětou, Zikmundovou
dcerou, pochopitelně pro... Nebo snad ne? No... nějakou dobu dělal
okolky, prý „že jim takové břímě příliš těžko je na se vzíti, pro
nesvornost království a jiné příčiny prosí, aby císař raději to
království moudrostí svou a rozšafenstvím sám spravovati ráčil“, ale
když císař holt nedal jinak, „tu konečně nemohli odepříti prý vůli
otcovské a slíbili přijeti do Prahy a poslušni býti přikázání Jeho
Velebnosti“.
Zikmund Lucemburský
Život ohrožující nemoc
Mezitím však
Zikmundova nemoc přešla ve vážnou, život ohrožující gangrénu. Navzdory
svému zdravotnímu stavu se císař nechal obléci do svých rouch a 11.
listopadu opustil Prahu. Jeho kroky vedly do Uher, aby zachránil, co se
ještě dá. „V pondělí ještě před východem slunce nešen jest Zikmund na
křesle v rouše císařském a pod věncem zeleným po ulicích města Prahy i
branou ven, v průvodu manželky své a vévodů a pánů mnohých, též asi
tisíce oděnců jízdných a několika zástupů pěších. Z Pražanů jedni
provodili ho s žalostí, jiní pak radovali se řkouce, že aby se nikdy již
nenavracoval; a krásné paní pod korouhví svou šly za ním i s jinými
kejklíři, nesmějíce v Praze ostati.“ Proviant a vše potřebné pro provoz
dvora vezlo 100 vozů. Zuboženého císaře vezli na nosítkách zavěšených
mezi dvěma koňmi vpředu a vzadu. Na hlavě měl vavřínový věnec – posadil
si ho na znamení vítězství, i když každému bylo jasné, že prohrál. Spolu
s ním opouštěli město i kejklíři, nevěstky a obstaravatelé zábavy,
kteří si v Praze bez Zikmundovy ochrany netroufali zůstat. Ještě toho
dne dojel císař do Vlašimě a tam přenocoval. Podle dochovaných svědectví
byl vyhublý na kost, přesto však pracoval do posledního dechu.
Vzkazoval, rozkazoval, psal dopisy, diktoval, z Vlašimě kupříkladu psal
Oldřichovi z Rožmberka, aby nebránil královským berníkům ve vybírání
daní.
O císařově neskutečné aktivitě svědčí další dva listy se
stejným datem. V prvním slevuje Čáslavi po dobu patnácti let královskou
berni ze 220 na 110 kop ročně, ve druhém zastavuje svobodnou rychtu
Klatovům. Následovala krátká zastávka v Benešově, a odtud už vedla jenom
mrazivá pouť Vysočinou. Pouť, která představovala cestu ke smrti. 18.
listopadu byl v Telči. Téhož dne, po dobrodružné cestě lesy a mezi
mrtvolami obětí místních bojů, sem dorazil mrazem se třesoucí biskup
Jorge z Vichu. Ten se snažit císaře dohnat jako vyslanec papežského
koncilu. Město bylo přeplněno, tak se pan biskup musel spokojit s
noclehem na slámě ve vesnické chýši v okolí. Teprve druhého dne ho
uvítali dvořané v čele s kancléřem Šlikem a ubytovali jej v domě poblíž
císaře. Následujícího dnes však nemohl být přijat, protože císař dostal
nějaký bolest otupující lék. Teprve 21. listopadu mohl odevzdat
pověřovací listiny. „Byl slabý,“ napsal o císaři biskup Jorge, „podobal
se oněm otcům žijícím na poušti; byl jen kost a kůže.“
Zatkněte manželku!
Když
dojel do Znojma, už tam na něj čekala dcera Alžběta a zeť Albrecht. „Od
pánů uherských naň čekajících byv přivítán, dal hned první noci
zatknouti manželku svou a pod stráží držeti; kníže celský měl ale
výstrahu a rychlým útěkem unikl témuž osudu.“ 30. listopadu 1374 je
datován dopis, který Zikmund dal ve Znojmě napsat „k nejvyšším úředníkům
a soudcům zemským i všem stavům českým vůbec“. Stálo v něm:
„Urození,
stateční, slovutní a opatrní, věrní naši milí! Jakož jste nám nedávno
jménem vší země naší české psali, řád a způsob, v němžto jste se ty časy
ustanovili, široce oznamujíce a žádajíce a prosíce, abychom my dále s
vůlí, úmyslem i rozkázáním naším vyslati ráčili k vám ke sněmu o suchých
dnech příštích vámi uloženému, přičemž shledáváme, že v jiném nechcete
shledáni býti, než jako věrní a upřímní poddaní ku pánu svému; to my s
vděčností a s nemalým potěšením přijímáme a již jsme vám odepsali, že
tak učiniti míníme, ježto sami to již z listu našeho lépe víte. I nezdáť
se nám toho potřeba. bychom šíře vypisovali vám vůli a žádost svou o
vyzdvižení a zvelebení toho království i vás všech, kterážto žádost z
přirozené té země příchylnosti nám v srdci z mladosti naší až do této
doby vždy lpěla jest a lpí; neb jste nás, když jsme s vámi byli, ve všem
skutečně lépe shledali, nežli vypsáno mohlo býti a v tom s Boží pomocí i
setrváme. Ukracujíce řeči, posíláme k Vám urozené Kašpara Šlika
kancléře nejvyššího a Hartunga z Kluxu, radu našeho a věrné milé.“
O
čem ještě jednal Zikmund ve Znojmě? Nač mu ještě zbyl čas? Ukázalo se,
že vyjednávat s Albrechtem, aby přijal úřad zemského správce v Čechách,
nemá smysl, že teď už zbývá jenom prosadit ho za českého krále. Proto
také určil Zikmund prosincový sněm jako celokorunní. Zikmundova dcera
Alžběta byla poslední Lucemburkovna a její muž Albrecht měl být jediným
dědicem. „Svolal proto k sobě všecky ve Znojmě přítomné pány uherské i
české, poroučel jim slovy tklivými syna i dceru co dědice své, a prosil,
aby přijmouce je za pány, šetřili netoliko přirozených a úmluvami
stvrzených práv jejich, ale i prospěchů velikých, jež by jedné každé
zemi jíti měly ze spojení všech pod jedním panovníkem. Vychvaloval také
vysoce ctnosti Albrechtovy a ujišťoval, že jim bude pánem, nad nějž
hodnějšího a lepšího sobě ani žádati nemohou. O Uhřích nebylo téměř ani
pochyby, že dostojí žádosti umírajícího pána svého; tím více pečováno
bylo tedy o Čechy a o země náležité ke koruně české - ještě poslední
známé Zikmundovo psaní bylo dne 7. prosince k šesti městům lužickým k
tomu cíli, aby vypravíce znamenité poselství ke sněmu příštímu do Prahy,
pomohli tam hájiti dědičných práv Albrechtových a Alžbětiných.“
Alžběta Lucemburská (1409-1442), dcera Zikmunda Lucemburského a Barbory Celjské.
Zikmund umírá
A
je tu datum 8. prosince: Zikmund zapřísahá Šlika i Hartunga se
zdviženýma rukama a slzivýma očima, aby se i oni zasadili na prosincovém
sněmu o Albrechtovy nároky. A den nato, tedy 9. prosince, vyslechl
Zikmund v síni znojemského hradu, sedě na trůně a oděn do císařského
majestátu, mši. Po ní, už v pohřebním rouchu, vsedě na trůnu k večeru
zemřel.
„Jak smutné divadlo a jedinečný doklad lidských osudů! Do
Prešpurka zároveň je vezena zajatá císařovna a císařova mrtvola!“
povzdechl si při vzpomínce na Zikmunda Eneáš Silvius, a když už si tak
na něj vzpomněl, tak dodal: „Byl Zikmund, jak se dí, postavy výtečné,
měl oči jasné, čelo prostranné, líce jemně se rdící, bradu dlouhou a
hojnou, chtěl duchem velikým všelicos, ale nestále, liboval si v
žertech, rád víno pil, po ženách jen hořel, cizoložství tisícera se
dopouštěl; kvapný ke hněvu snadno dal se udobřiti; nezdržemný pokladů a
dárce rukotržný, více sliboval nežli plnil a klamal častokrát. Když byl v
Římě u papeže Eugenia, řekl, že tři jsou věci, nejsvětější otče, ve
kterých se nesnášíme a opět tři, ve kterých se shodujeme: ty ráno
spáváš, já přede dnem vstávám; ty vodu piješ, já víno; ty žen se štítíš,
já po nich se sháním. Ale v tom se snášíme, že ty štědře rozdáváš
poklady církevní, a já ničeho sobě nenechávám; ty máš špatné ruce, já
špatné nohy; ty kazíš církev – a já říši svatou.“
zdroj:
Josef Veselý