Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pátek 25. dubna 2025

Interiér katedrály Notre-Dame a něco navíc

V minulém článku jsem fotografiemi ze tří návštěv katedrály Notre-Dame ještě před požárem představila tento pařížský architektonický klenot. Fotografie rozklikněte.

  
V minulém článku je vysvětleno, co znamená Notre-Dame. Ve Francii je katedrál Notre-Dame víc, např. v Remeši nebo v Chartres.  
Dnes si prohlédneme interiér pařížské katedrály.
 
  
Navštívíme místo, které důvěrně znal románový a filmový hrdina Quasimodo. My ho známe jako zvoníka od Matky Boží, ale Quasimodo je také elektronický systém pro automatické rozhoupávání kostelních zvonů. Takže elektronický "zvoník".  😎

Tuto fotografii jsem zařadila už minule. Co to znamená?

  
V dlažbě na náměstí před vchodem do katedrály Notre Dame je zasazena malá bronzová hvězdice, která má název "Point zéro" = bod nula. Označuje pomyslný střed Paříže. Od tohoto místa se oficiálně měří všechny vzdálenosti na francouzských silnicích a vzdálenosti od Paříže.
 
  
Na obrázku jsou základní informace, jen počet zvonů se uvádí jiný.  
Chci připomenout, jak se s katedrálou nakládalo za revoluce, tj. po známém dobytí Bastilly. 
 
Katedrála, která byla majetkem pařížského arcibiskupství, byla dána k dispozici národu, stejně jako veškerý majetek kléru - 2. listopadu 1789. Od té doby zůstává vlastníkem katedrály stát. 
Během francouzské revoluce byla katedrála vystavena četným vandalským činům: judští králové v Galerii králů na fasádě byli sťati a odstraněni – věřilo se, že to byli králové Francie vyobrazení k oslavě kapetovské monarchie. Všechny velké sochy portálů byly také zničeny, s výjimkou Panny Marie z klášterního portálu. 
Kult Rozumu se objevil v Notre-Dame de Paris 10. listopadu 1793 se svátkem svobody; dekretem se katedrála stává chrámem Rozumu. Tento kult zorganizoval Pierre-Gaspard Chaumette a hlavní oltář se tak proměnil v oltář bohyně Rozumu.
 
Hlavní oltář, dílo Nicolase Coustoua, orámovaný sochami Ludvíka XIV. (autor Antoine Coysevox) a Ludvíka XIII. (Guillaume Coustou), oba klečící před Pietou.

Pierre-Gaspard Chaumette vyjádřil rovnostářství návrhem, aby všichni, bohatí i chudí, nosili pouze dřeváky a jedli brambory. Považoval církev za symbol starého řádu, který odmítal, zavázal se k odkřesťanštění a prosazoval kult rozumu. Za jakobínského teroru byl gilotinován ve věku 30 let. 
 
Na konci listopadu téhož roku byly v Paříži zakázány katolické bohoslužby. Katedrála byla později přeměněna na sklad vína. 15. srpna (Nanebevzetí Panny Marie) r. 1795 se tam poprvé konala bohoslužba. Podle historika Jeana Leflona: „byla rozbitá okna, rozbité chodníky a země byla pokryta sutinami“.  
Náboženské autority se přely o to, kdo bude katedrálu spravovat. Kanceláře převzaly správu katedrály pod dohledem správního výboru složeného z laiků. Přicházejí věřící, schoulení na chóru, který byl na rozdíl od zbytku katedrály, kde se povalují sutiny, rychle vyklizen. Vztahy s úřady byly obtížné. zdroj - francouzská Wikipedie

 Vitráže  

Slovo pochází z francouzštiny. Vitrage znamená prosklená plocha jako výplň okna, časté jsou výplně oken z barevného skla, představují mozaiku. Sklenáři se latinsky nazývali vitreatores.  

Největší rozvoj vitráže od konce 12. století a zejména ve 13. století souvisí se stavbou středověkých katedrál, jejichž okna byla považována za zdroj vyzařování nebeské krásy na zemi. K výrobě vitráží bylo nutné mít velké množství vzácných a drahých pigmentů někdy ze vzdálených zemí, např. lapis lazuli, vytěžený z dolů v Afghánistánu pro dosažení tmavě modré.  
Výroba barevných skel byla podmíněna zdokonalením techniky barvení  a spojování skel. Malba tváří a stínování oděvů se prováděly technikou švarclotu, byla to černá barva smaltu z oxidů kovů, skleněného prášku a pojiva, vypalovala se na skle při teplotě 600 °C. Barvy vitráží – zelená, modrá, černá, běloba, purpurová a zlatá mají být těmi, které se manifestují při získávání kamene mudrců. Nalezení této látky bylo jedním z hlavních cílů alchymie.
Termín „rozeta“ označuje samotné okno z barevného skla.
 
Západní rozetové okno vidíme z výše uvedeného náměstí, má 24 paprsků ve třech soustředných kruzích. Středu kompozice dominuje Panna Maria s Ježíškem. První kruh představuje dvanáct izraelských kmenů. Horní polovina rozety zobrazuje neřesti a ctnosti v párech. Dvanáct znamení zvěrokruhu zobrazujících typickou práci v měsících v roce pokrývá spodní polovinu rozetového okna.

Jižní rozetové okno na fotu z lodi, známé také jako polední růže, daroval král Sv. Ludvík - král z dynastie Kapetovců Ludvík IX. Francouzský. Proč o něm píši?
 
 
Byl to on, kdo získal vzácnost - trnovou korunu od posledního křižáckého latinského císaře v Konstantinopoli. Byla uložena v Notre-Dame, při požáru ji zachránil jistý kaplan. 

Rozeta byly vytvořena v roce 1260 Jeanem de Chelles, později pokračoval Pierre de Montreuil a v průměru měří téměř 13 metrů. Celková výška prosklení včetně klenby, na které spočívá, dosahuje téměř 19 metrů. Již v 15. století nastaly problémy se stálostí barev. 
Skládá se z 84 panelů uspořádaných do čtyř kruhů, s čísly uspořádanými symbolicky po čtyřech, dvanácti a čtyřiadvaceti.

Vysoká okna nebyla tak barevná, kvůli lepší světelnosti v katedrále, protože okna se neumývala, nechali je zasklít čirým sklem. Při pozdější přestavbě po revolučním vandalismu byly zhotoveny krásné vitráže.

Zvony

Největší zvon Notre-Dame se nachází v jižní věži. V kampanologii (věda o zvonech) se mu říká bourdon. Zvoní při významných příležitostech, jako jsou Vánoce, Velikonoce, Letnice, svátek Všech svatých a události, jako je smrt nebo volba papeže. Bourdon z Notre-Dame byl odlit v roce 1683 a pojmenován Emmanuel svým kmotrem Ludvíkem XIV. Tento zvon, považovaný za jeden z nejkrásnějších v Evropě, zvoní v F-ostré. Tak je to popsáno na stránkách katedrály. Po požáru byly přivezeny nové zvony.

 

Za Francouzské revoluce nebyly ušetřeny ani zvony Notre-Dame. Byly sneseny, rozbity a roztaveny v letech 1791 a 1792. Pouze bourdon Emmanuel, ústřední kus souboru, byl ušetřen a nahrazen ve věži v roce 1802 na příkaz Napoleona I. V roce 1944 odbíjel při osvobození Paříže.

***

Varhany gotickým chrámem zní od roku 1733, při požáru v dubnu 2019 nástroj nezasáhly plameny a téměř ani voda při hašení. Na varhanách se však usadil olověný prach a poškodily je vysoké teploty. Oprava přímo na místě nebyla možná, byly odvezeny do skladu poblíž Paříže. Restaurátoři museli všechny píšťaly, poškozené při požáru, vyčistit.

V katedrále jsou troje varhany, tyto jsou velké varhany, které upravil v roce 1868 mistr Aristide Cavaillé-Coll, který je považován za největšího varhanáře 19. století. Mají celkem pět manuálů, 109 rejstříků a téměř 8 000 píšťal.


Jestlipak budou i v opravené katedrále hořet svíčky v takovém počtu?

To bylo nahlédnutí do katedrály před požárem, od listopadu minulého roku se opět otevřela návštěvníkům. Třeba tam zavítáte i vy. 👍

zdroj: Wikipedie

18 komentářů:

  1. Hani, ráda jsem se díky tobě prošla touhle ikonickou katedrálou.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, Helenko, že se Ti to líbilo a posílám pozdrav. ☺

      Vymazat
  2. Krásný příspěvek.Vitráže jsou nádherné a vlastně celá katedrála.A díky filmům pro mě i velmi tajemná
    Hani,hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu příspěvku, Jitko, opravdu je to krásná stavba, která si pozornost lidí zaslouží.
      Hezký den přeji i Tobě.

      Vymazat
  3. Moc hezký článek i fotografie. My jsme tam tehdy byli večer a ani jsme se dovnitř nedostali co tam bylo lidí. Díky za ty fotografie a přeji ti krásný den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu příspěvku, ale taková návštěva, kdy jste se tam nemohli podívat, je tedy... asi to špatně průvodce naplánoval. Já jsem tam byla 3x a vždy jsme se dovnitř dostali.
      Krásný den přeji i Tobě.

      Vymazat
  4. Grazie per questa dettagliata passeggiata all' Inter di Notte Dame, alla scoperta di tante cose interessanti

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Stefania, jsem ráda, že se Ti můj příspěvek líbí. ☺

      Vymazat
  5. Opravdu překrásné nahlédnutí,tak aspoň takto jsem se seznámila se slavnou katedrálou 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Marti, ano, takový příspěvek jsem vytvořila i proto, že vím, že dost lidí se tam nepodívalo. ☺

      Vymazat
  6. Tyhle velké kostely či katedrály jsou úchvatné a člověk se v nich "ztrácí". A právě ta "ztracenost" dokáže v člověku propojit lidskou malost a zároveň velikost lidského ducha. Někdy mám dojem, že dnešní člověk se svou moderní technologií ani nemůže pochopit zručnost a um lidí, kteří to stavěli. Já tam určitě nezavítám, takže díky za nahlédnutí. Přeji hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla jsem tam před lety jednou, a ve všem souhlasím s komentářem Vlastičky nade mnou. Při dalších návštěvách Paříže jsem tam frontu už nestála. Mám z té opravy po požáru velkou radost. Jiřina z N.

      Vymazat
    2. No, ztrácí... Je dobré, když do takových staveb člověk jde už předem poučen, aby věděl, co tam asi uvidí. Jedna návštěva je málo, mám tu zkušenost i z muzeí. Pak uvidíš všechno, ale co si pamatuješ. Proto jsem se tam vydala třikrát. ☺ Dřívější zručnost lidí a to, co dokázali, se těžko srovnává a tak tyto stavby a díla mají nevyčíslitelnou historickou hodnotu.
      Děkuji, Vlasti, za názor.

      Vymazat
    3. Jiřinka: Mě trochu zarážejí ty "fronty", o nichž píšete, před požárem. Já tam byla 3x a vždy jsme se dostali dovnitř, mám tu pár fotografií, které potvrzují má slova, že před katedrálou nebylo plno lidí. Asi jsem měla štěstí, ale vím, že teď po znovuzpřístupnění se musí předem objednat vstup. Jsem také ráda, že se katedrálu podařilo opravit. Některé věci tam však už nebudou.

      Vymazat
  7. Hanko děkuji za zprostředkování tohoto zážitku. Hrbáč, čiže malý Parížan je první román, který jsem četla ve slovenštině a velmi brzy jsem ani nevnímala, že čtu slovensky asi v 17 letech. Bratr byl na vojenské střední v Liptovském Mikuláši a dostal knihu za odměnu. A to byl i pro mne takový první zážitek s pařížským chrámem. Je to velkolepé dílo a ty jsi vše perfektně zdokumentovala. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, hezky jsi to své seznámení s katedrálou popsala. Já jsem první info získala na gymplu a v té době mi rodiče dali pod stromek ten román V. Huga. Několikrát jsem viděla film.
      Moc děkuji za pochvalu mého zdokumentování, protože toho si vážím. 😎

      Vymazat
  8. Děkuji, čtu dnes již podruhé a jsem nadšená. Chtěla bych vidět na vlastní oči, ale to se mi už nepodaří, aspoň chvíli mám pocit, že jsem v chrámu byla. Nádhera. Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Alenko, za milá slova. ☺ Upřímně jsem ráda, že jsem katedrálu navštívila ještě před požárem - celkem 3x a tak jsem to chtěla na blogu zprostředkovat těm, kteří tam nebyli. O katedrálu je teď velký zájem, je třeba mít objednaný vstup předem, takže se tam všichni zájemci nedostanou. Už to bude jiné, mnohé věci z výzdoby byly požárem zničeny, mně zůstal v paměti ten původní stav.
      Děkuji za pochvalu a zase někdy. 👍

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Když člunek zpívá

„Navinul jsem osnovu z hedvábí a zlata, žhavé růže s perlami, dlaň dvakrát do ní chvátá. Osnova však trhá se pod mozolnou dlaní – jsou jen s...