Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)
pátek 13. srpna 2021
Toulky českou minulostí: 32. schůzka: Nejstarší přemyslovský kníže – Bořivoj
Krajina minulosti, kterou na této
schůzce Toulek českou minulostí procházíme, byla zatím ponořena do tmy
pověstí. Jenomže ono už svítá, pomalu se rozednívá. Panoráma českých
dějin se znenáhla nasvěcuje... Ocitli jsme se na prahu dějinného času,
ale po obou stranách se rozkládá zvláštní pásmo optických klamů. Co jsme
vyprávěli během minulých devíti schůzek, patří do období před historií,
a my si můžeme myslet, že nic, nebo jenom něco málo z toho se odehrálo
ve skutečnosti.
Co budeme vyprávět nyní, to do české historie určitě patří. Jméno
Bořivoj otevírá posloupnost jediné české vládnoucí dynastie, rodu, který
v naší zemi panoval čtyři a čtvrt století...
Bořivoj. Je to
vlastně jedno z nejstarších českých jmen, vzhledem k tomu, že jména,
která se vyskytují v legendách, jsou zaznamenána až v době kronikáře
Kosmy. Bořivoj. Aneb "bojující vojín, bojovník". "Bořiti" znamenalo v
jazyce našich předků nikoli "bourati," ale "bojovati, přemáhati". To
jméno se objevuje poprvé v kronice zvané Fuldské anály.
Počty sem tam popletené
Rok
872. Válka mezi Franky a Velkou Moravou. Na straně Moravanů bojovali
Čechové. Zatímco na Moravě utrpěli Frankové porážku, v Čechách byli
úspěšnější, vojsko tam proniklo až k Vltavě, kde byla svedena bitva a v
té Frankové zvítězili. Čechové se museli uchýlit do svých hradišť, na ty
si Frankové už netroufli, takže aspoň poplenili zemi a pak odtáhli.
Jmenovité pozornosti kronikáře si získalo pět českých vojvodů: "Frankové
pět vůdců (jejichž jména jsou Zuentislan, Witislan, Heriman, Spoitimar,
Moyslan) obrátili na útěk a mnohé zabili, mnohé pak v řece Waldaha
potopili; kteří pak nemohli uniknout, stáhli se do hradišť..."
Připomeňme
si, jak tato jména po fransku zkomolená znějí po našem: Svatoslav,
Vitislav, Heriman, Spytimír, Mojslav. A ta řeka Waldaha, to je Vltava.
Všechny rukopisy uvádějí výslovně jen pět "duces", tedy vojevůdců, i ten
vůbec nejstarší. Napočítal jich pět, ale jmen má šest. To šesté zní:
"Goriwei". Neboli: Bořivoj.
Co s tím? Že by kronikář neuměl
počítat? František Palacký byl přesvědčen, že Čechy byly odedávna
jednotné pod nadvládou Přemyslovců. Domníval se, že těch pět vojvodů
sice opravdu svedlo bitvu a autor análů správně zaznamenal jejich jména,
zároveň však věděl, že jejich vrchním vládcem byl Bořivoj, a proto si
to jméno poznamenal na okraj svého autorského exempláře. Jeden z
opisovačů považoval tuto poznámku za součást textu a když text opisoval,
tak ji prostě připojil, anebo byl z toho věčného opisování natolik
ucabrtán, že už mu bylo dočista jedno, co opisuje, a opsal všecko "i s
chlupama".
František Palacký (litografie Adolfa Dauthagea z roku 1855)|foto: Wikipedia, public domain - volné dílo
Lze
to vyjádřit spisovněji: unaven opsal i to, co ostatní vynechali. Úplně
stejný omyl se přihodil Kosmovi, když napsal, že "na Libici byli zabiti
čtyři bratři Vojtěchovi", přičemž o kousek dál vyjmenoval pět. Další
hypotézy se domnívají, že se bojovalo ve středních Čechách a Bořivoj tam
roku 872 prostě nevládl, takže původní špatný údaj byl dodatečně
opraven. A ještě jedna možnost: franská výprava vlastní Čechy, ovládané
Bořivojem, nezasáhla, opisovač si to popletl, ale ten další to napravil.
Anebo
taky že těch pět knížat, kteří se poprali s Franky, bylo z Lucka a že
Bořivojovo jméno k nim bylo připsáno proto, že si Bořivoj později Lučany
podrobil. Anebo že toho roku 872 Bořivoj v Čechách prostě nebyl, že ho
zrovna tehdy sesadili a vyhnali, a jak už se stalo mezi kronikáři dobrým
zvykem, tu a tam se dle "společenské potřeby" nějaké jméno zamlčelo,
vyškrábalo, začernilo, případně nahradilo jiným. A to neplatí pouze pro
deváté století. Vůbec nejbohatší zkušenosti máme s touto metodou ve
století dvacátém. Jak to skutečně bylo, to se nám asi nepodaří
rozsoudit, ale – u jednoho údaje bychom se pozastavit mohli: Bořivoj byl
sesazen. Kým ? A vyhnán. Kam? Ne, nebudeme předbíhat. Však on na to
přijde čas...
Nějak ta data nesouhlasí
Čtrnáctá
kapitola Kosmovy Kroniky české. Roku od narození Páně 894. První
datovaný zápis v této kronice. "Pokřtěn byl Bořivoj, první křesťanský
kníže svaté víry." První letopočet, a první kiks. Spisovně řečeno omyl.
Ovšem pořádný. Roku 894 totiž Bořivoj už nežil. Muselo k tomu dojít
dřív. Ale kdy? Podle Legendy o svaté Ludmile (Ludmila byla Bořivojova
manželka) došlo ke křtu obou knížecích manželů delší dobu po sňatku a
provedl ho moravský arcibiskup Metoděj.
Sv. Ludmila. Socha na mostě hradu Valdštejna|foto: Jana Šustová
Metoděj
ovšem mohl udělovat křest teprve po získání biskupského svěcení v roce
869, a samozřejmě v době, kdy byl na Moravě. Byl tu dvakrát. Poprvé
krátce (po roku 869, asi do roku 870), a pak jedenáct let (875 až 885). V
tomto prvním případě ještě nebyli Bořivoj a Ludmila svoji, tato možnost
tedy padá, a jelikož křest byl zase až za dlouhou dobu po svatbě (a ta
se konala roku 874 nebo 875), tak se muselo křtít nejspíš před rokem
884. Následujícího roku totiž Metoděj už umírá. Kosmas se mohl přepsat.
Zkrátka – omylem uvedl letopočet o deset let mladší.
Jenomže tak
jednoduchý zase ten detektivní problém není. On totiž podezřele souvisí s
tím, jak se Čechy zatím rozdrobené na malá knížectví pomaloučku, ale
jistě sjednocovaly. V době, kdy panoval Bořivoj, tak už jistá, a to dost
velká část Čech sjednocená byla. Dost velká část, to souhlasí – ale ne
celá. Ano, byla tu východní polovina země, charvátská (později se jí
říkalo "slavníkovská"), a ta se rozhodně z pravomoci Přemyslovců
vymykala. Na tu nemohli. Nejméně jedno století ještě ne. A uprostřed
Čech, na Kolínsku, si udržoval relativní samostatnost kmen, kterému z
dobře opevněného kouřimského hradiště vládli neznámí velmožové.
Obyvateli
toho nepříliš rozlehlého kraje byli Zličané. Faktická otázka: opravdu? A
zmocnili se nakonec zlického území Přemyslovci nebo Slavníkovci? Zase
je to mlha času, která znemožňuje odpovědět. Jisté jenom je, že v
polovině 10. století brány zdánlivě nedobytné Kouřimi padnou, hradisko
vyhoří. A ještě jeden "státeček", samozřejmě státeček v uvozovkách nás
zajímá. Mělník – hrad Pšov. Ten má s Bořivojem hodně společného...
Zesnul Hostivít a stal se vládcem Bořivoj. V tom čase Svatopluk vládl na Moravě. Bořivoj mu sloužil. Právě jím byl strašně pokálen. Přijel na dvůr za králem, a když pojíst měli spolu, král ho nepřipustil k stolu řka, ať pohan usedne si jak hovado na zem se psy, neboť prý mu chybí víra, neboť ušatého výra vzývá místo Stvořitele, křesťanskou čest nemá v těle. Bořivoj hned zrudl silně, a když bylo po hostině, žádal, aby pokřtil jej arcibiskup Metoděj, Rusín, který v zemi vší po slovansku sloužil mši. Tak byl svědkem Velehrad, jak Metoděj zářivý kříž pozved a při křtu klad na šíj Bořivoje dlaně. A bylo to Léta Páně osm set a devadesát čtyři, od kterého do Čech se pak šíří křesťanství, jak každý ví.
Jeden
lapsus se opíše a další se ještě přičiní, jak nás o tom přesvědčuje
Dalimil. Metoděj samozřejmě nebyl žádný "Rusín", ale Řek ze Soluně. A
staré prameny místo křtu vůbec neuvádějí.
Po té převeliké změně Bořivoj se světcem stal a denně almužníkům dary dávat velí a přispívá hojně na kostely. Tak nastala pak i chvíle ta, kdy kostel svatého Klimenta v Hradišti byl Čechy zbudován a na Pražském hradě vedle bran –
Stop!
V Praze ještě nejsme. Metropole Čech (pořád ovšem pouze středních Čech)
se totiž za knížete Bořivoje jmenovala nikoli Hradiště, jak to plete
Dalimil, ale Levý Hradec.
Záhadný příbuzný
Ještě
jedno jméno vstupuje do děje za Bořivojových časů. Strojmír. Kde se
tady vzal? Zřejmě za pomoci bavorských houfů a svých stoupenců vypudil
knížete, dosedl na knížecí stolec a zahájil vládu. Možná, že to nebylo
poprvé, že si to už jednou zkusil, není vyloučeno, že to byl vládce
svého času řádně zvolený, a kdo ví, třeba právě tohoto Strojmíra předtím
vypudil Bořivoj. Není vyloučeno, že Strojmír byl taky Přemyslovec. Mohl
to být Bořivojův syn, bratr, bratranec, synovec... Jak se na Bořivoje
mohl Strojmír dívat? Omlouváme se za to provokativní přirovnání, ale z
jeho hlediska to asi jiné nebylo: Byl to pro něj kolaborant
velkomoravských okupantů.
Dá se předpokládat, že si to chtěl
Strojmír u Svatopluka vyžehlit, možná probíral různé varianty uspořádání
vztahů s Velkou Moravou. Do tohoto nadějného úsilí však proskočila
zpráva, že do Čech táhne moravské vojsko. A ono tam táhnout muselo,
jinak by Bořivoj neměl šanci na návrat. Autor legendy jménem Kristián o
situaci na Strojmírově straně píše: "Domluvili se, že vykročíce ze
sídelního hradu, z Prahy totiž, na sněmovním poli se budou raditi, co by
bylo činiti."
Moc toho ale nenaradili. Bořivoj byl tady, zpátky, s
hrozivou velkomoravskou silou za zády. Strojmír neměl na vybranou. Bud'
padl v boji, nebo byl zajat a popraven, nebo se mu podařilo uprchnout
do Bavor, kde asi zanedlouho zemřel. Ti, kdo se ho přidrželi, nedopadli o
nic líp. Ano, sekery, rozžhavená kleště a jiné nástroje tehdejší
politické argumentace pracovaly zcela jistě důrazně a přes čas. Bylo
nutné jednou provždy zahnat chuť všem, kdo by si podobné dobrodružství
chtěli někdy zopakovat. Kníže odňal Pražanům správu tržiště a knížecí
stolec, symbol kmenové nezávislosti, se stal součástí jeho hradu. Buďto
ho tam přemístil, nebo ho tím hradem obestavil.
Teorie anomálie zvukovodu
Celá
pražská kotlina byla v té době posetá množstvím malých vesniček a
samot. Už před rokem 700 se osídlení soustředilo v místech dnešního
Malostranského náměstí, což znamená pod hradčanským ostrohem. Nahoře na
kopci, tam, kde je dnes Loretánské náměstí, tam byl rozlehlý pohanský
hřbitov. Archeologové tam objevili přes tisíc koster, spoustu různých
posmrtných darů i jakési ohňové obětiště se silnou vrstvou popela. Je
vůbec zajímavé, že v těch nejstarších dobách sídlili naši slovanští
předkové na levém břehu. Nálezy z pravého břehu, tedy z dnešního Starého
a Nového Města buďto chybějí vůbec, anebo byly objeveny daleko od vody.
Vysvětlení
je jednoduché. Hradčanská strana Prahy měla pro osídlení výhodnější
polohu – byla prosluněná, chráněná před větry, terén se tady dostatečně
zvedal nad hladinu řeky. Zatímco pravý břeh, to byla tenkrát bažinatá
krajina záplav. Každoročně se tudy hrnuly velké jarní vody, a to přes
neexistující Staroměstské náměstí stejně jako přes neexistující Národní
divadlo. Úroveň terénu tam ležela o čtyři až pět metrů níž než dnes.
Snad
ani jednou událostí, ani jedním faktem ze životem prvního historického
českého knížete si nemůžeme být jisti. Ani tím nejzákladnějším –
narozením, smrtí, délkou života. Ve čtrnácti rukopisech z doby jenom o
málo pozdější se tvrdí, že se dožil třiceti šesti let, dvanáct jich má
za to, že 37, dva uvádějí (asi omylem) 38, a jeden mu dopřál jenom 35
roků. To je tedy průměr – 36. V době svého sňatku s Ludmilou mohlo být
Bořivojovi nejméně 17 a nejvíc 23 let. V té době už několik let vládl,
sňatek měl tedy veliký politický význam.
Ludmila patřila do kmene
Pšovanů, a to byl kmen ve vztahu k Čechům konkurenční, a je
pochopitelné, že nevěsta byla právě z těchto důvodů provdána velmi
mladá. Asi ve čtrnácti, v patnácti letech. Ludmila mu porodila dvě, ale
možná, že i šest dětí. Dvě jména známe – Spytihněv a Vratislav. Oba se
po otcově smrti vystřídali na knížecím stolci Přemyslovců.
V rámci
programu, zaměřeného za zkoumání kosterních pozůstatků českých
panovníků, zjistili antropolog profesor Emanuel Vlček a foniatr profesor
Karel Sedláček: Ve stavbě zvukovodu knížete Bořivoje existuje velice
vzácná odchylka. Anomálie. V Uherském Hradišti archeologové zase
objevili bohatý hrob s kostrou ženy, jejíž zevní zvukovod vykazoval
naprosto stejný anomální tvar. Náhoda? Zrodila se opatrná, zatím
nepotvrzená hypotéza, že by mohlo jít o sestru Bořivojovu a současně o
první manželku velkomoravského knížete Svatopluka.
Zdá se to hodně
odvážné? Ještě odvážnější je myšlenka dát tento fakt do souvislosti s
jistým honosným svatebním průvodem, směřujícím na Moravu. Vzpomínáte si?
Dcera nějakého českého vojvody byla provdána do Velkomoravské říše.
Svatební průvod přepadla ozbrojená družina Franků a ukořistila 644 koně.
(Malá rodinná slavnost, tahleta svatba, jenom pro nejbližší příbuzné.)
Že by šlo o Bořivojovy příbuzné?
Opět super čtení k ranní kávě.
OdpovědětVymazatDěkuji, Hani a přeji pohodovou sobotu, Helena
Děkuji, hlavně, že sis početla a kávičku jsem si vypila už také.
VymazatTaké přeji co nejlépe prožitou sobotu, Helenko. ☺