Dnes se opět vrátíme do olomoucké Veteran arény, první auta jsem představila ZDE. Návštěvou Veteran arény se přenesete do období, ve kterém design aut nebyl svázán dnešními přísnými zákony a nařízeními, zkrátka nikdo do výroby "nekecal". Hlavní část sbírky tvoří automobily československé výroby, zejména Tatra, Praga, Aero, Škoda, Jawa a Walter. Návštěvník uvidí u nás největší ucelenou sbírku prostějovské značky Wikov a vozů „Z“. Exponáty jsou tu čisté, nablýskané, zkrátka dobře udržované. To všude nemají.
Auta Wikov nikdy nebyla levná. Jednak proto, že se dělala v podstatě na míru zákazníků a jednak i díky pokrokové technice. Oproti konkurenci byla např. vybavena hydraulickými brzdami Lockhead na všech čtyřech kolech, k dispozici bylo centrální mazání podvozku a na díly motoru se využívaly lehké slitiny.
Nový vůz byl představen veřejnosti v říjnu 1930 na XXII. mezinárodní výstavě automobilů v Praze. Wikov 35, kterým továrna překvapila veřejnost, byl zmodernizován použitím hydraulických brzd Lockheed i jinými novinkami, které jen potvrdily známou kvalitu a trvanlivost vozu. Automobil byl poháněn novým čtyřválcem OHC s objemem válců 1743 cm3. Blok motoru byl odlit z hliníkové slitiny, vačkový hřídel v hlavě byl naháněn trojitým řetězem. To byly zásadní novinky, které ho odlišovaly od předchozího Wikov 7/28. (Zdroj Wikipedie)
V takovém dvoumístném roadsteru jezdil herec Vlasta Burian.
Vůz byl oblíbený i díky jeho propagaci, herečka Lída Baarová sehrála hlavní úlohu ve filmu o tomto voze.
Vozy byly vyráběny s různými typy karosérií. Mezi nejoblíbenější patřil dvoudveřák s pevnou střechou nebo polokabriolet s pláštěnou střechou, dále pak kabriolet. Rám byl páteřový, vzadu i vpředu rozvidlený. Přední náprava měla nezávisle zavěšená kola na třmenech, což jí dodávalo hlavně v zatáčkách lepší aerodynamiku. Brzdy byly mechanické, bubnové a ovládané pomocí lanovodů. Novinkou bylo použití vodního čerpadla. Došlo tak ke zmenšení množství chladící kapaliny a chladiče obecně, celkově tak bylo chlazení lepší.
Co se motoru týče, byl to čtyřválec s SV rozvodem o vrtání 60 mm a zdvihu 80 mm. Klasická třístupňová převodovka, objem 995 ccm s otáčkami 3200/ min a výkonem 22 koní. To byla Praga Baby. (Zdroj: autobohemia.cz)Model Piccolo (z italštiny malý) vyráběla od poloviny 20. let do přelomu 30.-40. let pražská automobilka Praga. Premiéra se odehrála na pražském autosalonu v dubnu roku 1924. Auto bylo postaveno na ocelovém obdélníkovém rámu. Zadní kola poháněl čtyřválec s objemem pouze 707 cm3. Poskytoval výkon deset koňských sil.
Dřevěná karosérie byla třímístná. Vpředu se nacházelo místo pro
řidiče a za něj se mohli posadit dva spolucestující. Aby jedinými dvířky
mohli nastoupit do interiéru, muselo se nejprve odklopit sedadlo
řidiče. Dokonce značka jeden čas nabízela i otevřenou verzi, která
neměla vůbec žádné dveře. Její cena
byla 25 000 Kč, za což se dal v té době pořídit motocykl s přívěsným
vozíkem. I vinou nepodařeného designu však vzbuzovala spíše posměch. Běžná základní verze s tovární karosérií nebyla vůbec drahá. Přišla na
34 000 Kč, zatímco třeba Tatra 11 byla k mání za částku o 5 600 Kč
vyšší. Ve výbavě se kromě dvou rezervních kol nacházela i speciální
patentovaná ochrana motoru. Tzv. hlídač mazání samočinně vypnul
motor, když neměl dostatek oleje. Praga tak chtěla usnadnit řízení
začínajícím a amatérským řidičům. Kromě toho byl k dispozici elektrický startér a hodiny na palubní desce.
V roce 1932 se na tuzemský trh dostala takzvaná americká piccola. Šlo o automobil, který vznikl v souladu s vypsanou soutěží na dodavatele aut taxislužby pro New York. Praga se zúčastnila jako jedna z mála evropských automobilek a - zvítězila. Tomu, že před druhou světovou válkou nejezdily v New Yorku taxíky vyrobené v Praze, zabránila neschopnost továrny Praga dodat najednou celý požadovaný objem zakázky. Přesahoval totiž celkovou roční výrobní kapacitu.
Hani, děkuji za krásnou podívanou! Jsou to opravdu elegantní krasavci.
OdpovědětVymazatPřeji pohodovou neděli, Helena
Boží auta.
OdpovědětVymazatJsem stejného názoru, milé dámy, ve Veteran aréně jsou elegantní krasavci, navíc jsou tam výborně udržovaní a všechny vozy i motorky jsou velmi čisté. Není to tam přecpané, jako v některých jiných muzeích aut, takže focení je tam pohodlné z více stran. Navíc nezastávám názor, že je to jen "pro chlapy", i ženy by měly mít přehled, jaká auta jezdila u nás před více než 80 lety.
VymazatDěkuji vám oběma a přeji příjemný nový týden měsíce července. ☺