Znáte tento znak?
Je to naše "značka" a můžete se dočíst, že více než rok trval její prodej. Novými majiteli budou maďarský podnikatel a finančník Kristóf Szálay-Bobrowniczky (má větší podíl) a česká zbrojařská firma Richarda Hávy. K podpisu smlouvy došlo letos v červenci. Vedení společnosti pod novými vlastníky se ujal Viktor Sotona, který působí už řadu let v leteckém průmyslu.
Aero Vodochody zaměstnává přibližně 1350 lidí. Zaměřuje se na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v Česku a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. Za dobu své stoleté existence firma vyrobila zhruba 11 tisíc letadel.
U samého zrodu stál průkopník českého leteckého konstruktérství inženýr Antonín Husník. Spolu s dalšími nadšenci do létání založil Kroužek přátel české aviatiky a na jeho základě pak 13. října 1913 Český aviatický klub – předchůdce pozdějšího Aeroklubu republiky Československé.
První výcvikový letoun A-1, zalétaný v prototypu na sklonku roku 1919 a dodávaný v sérii pětatřiceti kusů armádě od dubna 1920.
Na obrázku A-1.25 (čili pětadvacátý vyrobený) u 1. leteckého pluku v Praze – Kbelích
Pak přišla první světová válka a po ní doba, kdy mohl svůj konstruktérský talent i nadšení plně rozvinout.
Výroba letadel
Po vzniku samostatného Československa se dalo dohromady několik vlivných a bohatých mužů a rozhodli se investovat do nového oboru – výroby letadel. Mezi nimi byla i další osobnost klíčová pro značku Aero, pražský advokát a velký nadšenec do létání Vladimír Maria Kabeš.
Oproti konkurenčnímu Letovu i Avii měli majitelé továrny Aero k dispozici nepoměrně větší kapitál. Přesto ale byli jejich začátky velmi krušné. Nejprve se stěhovali z místa na místo. Z expoziční haly pražského Výstaviště, která sloužila jako válečná opravna letounů, putovali do Bubenče (tehdy to byli tři dělníci pod vedením mistra Antonína Vlasáka) a odtud do Holešovic.
Přesun a s ním spojené kapacitní rozšíření si vyžádala státní zakázka na pětatřicet cvičných letadel. To už počet zaměstnanců Aera vzrostl ke třem stovkám. Jedním z nich byl i zmíněný konstruktér Antonín Husník. Hlavní montáž a zalétání strojů probíhalo v hangárech ve Kbelích.
Série pohrom
V licenci vyráběný Š-2 je vytlačován před firemní hangár v Praze – Kbelích (1922) – zalétávání vojenského letounu může být zahájeno.
Když už se zdálo, že se konečně začalo dařit, postihla firmu nenadálá série pohrom. Dopravní letoun konstruktéra Karla Rösnera během letových zkoušek havaroval a dopadl na dřevěnou budovu kbelských dílen. Vývoj letadla byl zastaven a Karl Rösner propuštěn.
Nedlouho nato kbelské hangáry zničil požár. Hangáry lehly popelem a s nimi i několik dohotovených aeroplánů. Společnost se ocitla před krachem. Stálo to velké úsilí, ale nakonec se Aero na prahu finančního zhroucení podařilo zachránit.
Sériová výroba dvoumístného A-12 pro letectvo probíhala v nově postavených objektech firmy v Praze – Vysočanech (1923)
Vladimír Kabeš vyplatil své společníky, stal se jediným majitelem firmy, název změnil na Aero, továrna na létadla Dr. Kabeš a roku 1923 vybudoval novou továrnu v pražských Vysočanech.
Během první republiky přineslo Aero mnoho československých prvenství: první vojenský letoun vlastní konstrukce A-1 se zalétával už koncem roku 1919. O dva roky později společnost představila jednoúčelový kabinový přepravní letoun A-10, který se stal prvním samostatným projektem Aera a dočkal se sériové výroby.
Úspěšný vojenský typ Ab-11 posloužil též firmě k akvizičnímu turné kolem celé Evropy a severní Afriky, s posádkou škpt. Vilémem Stanovským a mechanikem Františkem Šimekem roku 1926. Mezipřistání v marockém Rabatu – mechanik pózuje na křídle, pilot před ním v klobouku.
Motor Škoda L v trupu A-30 dává poznat svou sílu – zkoušce přihlíží i sám šéfkonstruktér inženýr Antonín Husník, ten v placaté čepici (1928).
Aero A-18C
Formace letounů Aero A-230.
Aero 45 využívané jako aerotaxi
Výstavba nové výrobní haly ve Vodochodech. Sem se Aero přestěhovalo v roce 1953.
Následovaly výkonnější typy výcvikových letounů a přesun do nového vysočanského závodu položil základ konstrukce průzkumných, bombardovacích a cvičných dvouplošníků. Sériově vyráběné stroje i závodní speciály dosáhly tří národních výškových rekordů a dvakrát zvítězily v rychlostním závodě o cenu prezidenta republiky.
První proudový cvičný letoun vyráběný v Aeru – L-29 Delfín.
Dvoumístná verze L-159 T2 v barvách českého letectva.
Aero L-39
Aero Ae-270 Ibis
Aero v číslech
Aero vyrobilo 11 000 letounů s celkovým náletem více než 13 000 000 letových hodin.
Více než 6 700 z nich jsou proudové letouny vyvinuté v Aeru s více než 5
000 000 letovými hodinami – to se rovná asi 70 % celkové produkce
cvičných proudových letounů na světě.
Aero dodalo a podporovalo letouny v 60 zemích světa.
Seznam letadel vyrobených v Aeru
1919 Založení firmy Aero – továrna létadel
1919 A-1, první vojenský cvičný letoun vlastní konstrukce
1921 A-10, první civilní dopravní letoun vlastní konstrukce
1923 A-11, rodina úspěšných vojenských dvouplošníků (bombardovacích a průzkumných)
1925 De Havilland DH-50, dopravní letoun vyráběný v britské licenci
1929 A-34 „Blackbird“, první z rodiny sportovních a cvičných lehkých dvouplošníků
1932 A-100, rodina úspěšných vojenských dvouplošníků (bombardovacích a průzkumných)
1937 MB-200, celokovový bombardér vyráběný ve francouzské licenci (Marcel Bloch)
1938 A-304, dvoumotorový dolnoplošný vojenský letoun
1938 A-300, dvoumotorový dolnoplošný bombardér
1939 C4/C-104 (Bucker Bu-131 Jungmann), cvičný a akrobatický dvouplošník
1943 C-3 (Siebel Si-204D), dvoumotorový vojenský letoun
1947 Ae-45, dvoumotorový civilní letoun
1953 Aero se přestěhovalo z Prahy do nové továrny do Vodochod
1954 Zálet proudového bojového letounu MiG-15 vyráběného pod sovětskou licencí (3 405 letounů dodáno v letech 1954-1962)
1958 Zálet nadzvukového bojového letounu MiG-19 Farmer vyráběného pod sovětskou licencí (103 letounů dodáno v letech 1958-1962)
1959 Zálet L-29 Delfin, prvního vlastního cvičného proudového letounu (3 500 letounů dodáno v letech 1963-1974)
1962 Zálet nadzvukového bojového letounu MiG-21 Fishbed vyráběného pod sovětskou licencí (194 letounů dodáno v letech 1962-1972)
1968 Zálet L-39 Albatros, cvičného proudového letounu vlastní konstrukce (2 900 letounů dodáno v letech 1971-1999)
1986 Zálet L-39MS, cvičného letounu, pro export označovaného jako L-59 Super Albatros (60 letounů dodáno v letech 1992-1996)
1997 Zálet L-159 Advanced Light Combat Aircraft, ALCA
(72 letounů dodáno českému letectvu, od roku 2014 slouží v iráckých
vzdušných silách a u firmy Draken International)
2000 Zálet civilního letounu Ae 270
2000 Zahájena výroba vrtulníků S-76 pro Sikorsky Aircraft Corporation (ukončeno v roce 2017)
2007 Investiční skupina Penta se stala jediným majitele Aera
2007 Zahájena výroba centroplánů pro C-27J Spartan pro firmu Alenia (dnes Leonardo)
2009 Podpis smlouvy s firmou SONACA na vývoj a výrobu
pevné náběžné hrany křídla pro letoun CSeries, později začalo Aero
dodávat přímo firmě Bombardier Belfast, v roce 2017 koupil většinu v
programu CSeries Airbus a letouny dnes létají pod označením A220
2010 Aero podepsalo kontrakt na výrobu kokpitů pro helikoptéry UH-60M Black Hawk pro Sikorsky Aircraft Corporation
2011 Začátek partnerství Aera a Embraeru ve vývoji a výrobě nového vojenského letounu KC-390
2014 Aero oznámilo zahájení vývoje L-39NG
2018 Dne 22. prosince absolvoval letoun L-39NG první let
Zdroj: Aero Vodochody
zdroj: J. Škápíková, J. Kovařík, M. Šorelová, idnes, airzone.tv
Některé věci znám z vyprávění švagrové, která v tomto podniku pracovala na montážích.
OdpovědětVymazatTo musela být zajímavá práce, i když jak která ... Kdoví, jestli pořádali exkurze.
VymazatMoc hezký a zajímavý článek. Musím poslat odkaz Filipvi. ten se o takové věci docela zajímá. Měj se moc pěkně Hani.
OdpovědětVymazatDěkuji, Jaruš, za pochvalu. Ono je tohle téma spíše pro kluky nebo muže, ale i mezi ženami se najdou zájemkyně.
VymazatDěkuji a také se měj dobře. ☺
Zajímavé počtení,ráda se dozvím něco i o letadlech.
OdpovědětVymazatHani,hezký večer
Děkuji, Jituš, já to střídám, minule byly obložené chlebíčky, tak zase něco z techniky.
VymazatTaké přeji příjemný večer a středu pokud možno slunečnou. ☺
Tak snad nový majitelé nezlikvidují tuto jedinečnou značku jako Poláci Benzinu.
OdpovědětVymazatTak tahle záruka nikdy není, proto jsem hned na začátek dala tu informaci o nových majitelích, doufám, že to stále platí, jak bylo uvedeno v médiích. Naše značky a jsou prodané... ☻
VymazatNo, napadlo mě vlastně to samé, jako v komentáři přede mnou...
OdpovědětVymazatSnad nemusí všechno dopadnout jen špatně.
Hani, měj příjemný sváteční den. Helena
Vůbec se nedivím, mě to napadne v podobných případech také. Jde o to, že maďarský vlastník má 51% a pan Háva 49%. Věřím, že ta letadla se budou držet.
VymazatDěkuji, Helenko, také přeji pěkný sváteční den. ☺
Hani,tak jako vždy moc hezky zpracované, dovedu si představit kolik času to vše zabere. Ovšem bez lásky k tomu všemu co stránky tvého kaleidoskopu obsahují by to člověk netvořil. Nevím , jak to máš ty, ale já svým způsobem při různých činnosti u počítače odpočívám. Tyto činnosti obsahují jak blogování, tak psaní povídek sice jsem už dlouho nic do časopisu nenapsala, zrovna tak blogování v blogování pokulhávám. Dost času mě zabere příprava některých klubových schůzek, zrovna úterní klub byl zaměřen na toulky naším městem - hádej kde jsem. Putovalo se od roku 1946 myšlenkou založení nového města, postupně (jen pár záchytných bodů) až do května 2011, kdy bylo otevřeno Centrum volnočasových aktivit. Letos to je 10 let a v závěru, kdy se ozvaly hlasy, ty jsi zde v budově CVA jsem tlumočila pozvání na výstavu Den otevřených dveří k desátému výročí. V pátrání historie Havířova jsem narazila na zmínku z roku 1958 - uvedení opery Prodaná nevěsta v přírodním divadle - dnešní letní kino. ♥ Hani, vidíš sama pěkně jsem odbočila, ale už se těším na další pokračování Hostýnu.
OdpovědětVymazatMarti, děkuji nejen za pochvalu, ale také za uznání co se týče tvoření článků. Je to tak, jak píšeš a Ty to znáš. Věřím, že ty klubové schůzky jsou z hlediska přípravy velmi časově náročné, člověk si to musí připravit a promyslet. Stejně pak ne u všech najde pochopení, ale s tím se musí počítat, mám také podobné zkušenosti.
VymazatMusím Ti napsat, že včera jsme byli na té vaší výstavě v CVA, později dám i fotky jako důkazný materiál mé návštěvy tam ☺. Díky za to, že jsi mě na výstavu upozornila a hlavně za Tvá hřejivá slova. Díky! ☺