Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 28. června 2022

Příběhy slavných značek: Kolo Favorit

 

Je léto a hned se vidí, kolik cyklistů u nás máme. Původně se naše nejslavnější značka kol měla původně jmenovat Borec. Pro pamětníky nebo fandy je tady video: 
 

Vlastnit kolo značky Favorit býval za socialismu sen mnoha kluků. Jeho příběh ale začal o mnoho let dřív.

V roce 1910 si dva kamarádi, pánové Ambros Swětlik z Opavy a Heinrich Kastrup z Německa, založili v Chebu továrnu na výrobu kol. Název pro ni vymysleli o čtyři roky později. Firma je založena  pány Ambrosem Swetlikem a Heinrichem Kastrupem, firma nese název Es-Ka (Swetlik-Kastrup) z Chebu společně s Františkem Heringem. Montovala se zde kola značky Tripol ze součástek chebské Es-Ka.

Byl hlad po kolech

Tou dobou prodává František Hering z Rokycan kola významných evropských výrobců a sní o tom, že jednou bude vyrábět svoje vlastní. Otevírá si tedy Sportovní závod na opravu a stavbu velocipedů. Jenže přichází první světová válka, poptávka po kolech klesá, a pan Hering musí zavřít krám.

Všechno se změnilo po válce, kdy byl naopak po kolech velký hlad, a panu Heringovi se začala otevírat cesta k uskutečnění jeho snu. Na počátku 20. let si otevřel vlastní dílnu a začal s výrobou kol. Tou dobou chtěli zvýšit výrobu i Swětlik s Kastrupem.

Rokycanům vládnou velocipedy

A tak se všichni tři spojili a v roce 1922 vznikla v Rokycanech továrna, která o něco později dostala název „Tripol-Hering a.s., továrna na velocipedy“. Montovala se v ní kola značky Tripol ze součástek chebské Esky. Majitelé se ale časem nepohodli, po 12 letech se firma rozpadla a každý si šel po svém.

Eska si v Rokycanech postavila novou výrobnu a svým kolům ponechala název Tripol. František Hering koupil původní areál a začal vyrábět konkurenční kola značky Velo-Tudor. Od té doby v Rokycanech vyráběly kola továrny hned dvě. A obě prosperovaly, protože o jejich výrobky byl mezi válkami obrovský zájem.

Jedno město, dvě značky

Po znárodnění veškerého průmyslu včetně drobných podnikatelů bylo „shora“ rozhodnuto, že kola se v Rokycanech budou vyrábět i nadále. Montovala se cestovní kola Tripol a Tudor, ale na spadnutí byla už i produkce kol závodních.

Rodila se totiž tradice Závodu míru, pro jehož první ročník se musela kola dovézt z ciziny. Závod míru se stal největším amatérským etapovým podnikem na světě.

Závod míru s Borcem

První rokycanské kolo pro Závod míru s přehazovačkou a čtyřkolečkem vážilo 9,5 kg. V roce 1950 jich v Rokycanech vyrobili necelou dvacítku. A jak se měla nová sportovní kola jmenovat? No přece Borec. To navrhovali z ministerstva.

"Chceš-li poznat, co je dřina, kup si kolo Ukrajina. Chceš-li letět jako šíp, kup si kolo Favorit!"

Z výstavy Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu

V roce 1950 byla vyrobena první série 15 závodních kol pro reprezentaci, název měl být Borec. Roku 1951 navrhl tehdejší ředitel Josef Bochníček značku Favorit. Výroba této značky začala v roce 1951. V roce 1953 vznikl odloučením z Eska, n.p. samostatný podnik Favorit, n.p. ale již v roce 1958 je včleněn zpět.

Kolo olympionika Jiřího Dalera z olympiády v Tokiu 1964

Zdroj: J. Škápíková, M. Šorelová, www.favorit.cz, www.cpost.cz, www.infofila.cz, ct24.ceskatelevize.cz, plzen.rozhlas.cz

6 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Takový osud našich, kdysi skvělých fabrik, mě taky dovede "otrávit". ☻

      Vymazat
  2. Parádní shrnutí, Hani, úžasné dobové fotky! A současnost... ach jo.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Helenko, fotky jsem pečlivě hledala a snažila se připomenout i ty sportovní úspěchy na kolech Favorit. Jen ta současnost u značné části našich slavných značek nás rozhodně těšit nemůže. Kdysi se užíval termín "turecké hospodářství", nyní nevím jak to nazvat...
      Přeji středu, když už je tak teplá, i s osvěžením. ☺

      Vymazat
  3. Hani, bratři Pospíšilové a jejich skvělé výsledky v kolové, díky za připomenutí.Horší už je to s připomenutím stále krachujících našich továrních značek a jejich zaniklé výroby. Přeji pohodové dny. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak, Marti, nedalo mi to a br. Pospíšilovy jsem tam zařadila, protože si myslím, že zrovna oni na kolech Favorit dělali mnoho let tu nejlepší reklamu. Asi bratrům věnuji samostatný článek.
      A ty naše krachující značky chci aspoň připomenout, jaká výroba u nás byla.
      Děkuji Ti a přeji výborný závěr týdne. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Do šumavského Křišťanova se jezdí za pratury

Dnes představím jednu šumavskou obec, kterou asi nebudete znát. Když jsme během dovolené zajeli pár kilometrů od našeho dočasného bydliště d...