Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

středa 6. července 2022

Loupáky - klasické snídaňové pečivo

 

Máte rádi loupáky? Na úvod mám ale  jednu dobrou a jednu špatnou zprávu. Špatná nejspíš pro někoho je, že loupáky jsou z kynutého těsta. A dobrá zpráva? Že se jich vůbec nemusíte bát, protože se vlastně ani nedají zkazit.

Tak si je zkusíme upéct. No jo, je to s droždím 😊. Recept na klasické snídaňové pečivo jsem vybrala z Pochoutkového roku. Sledujte video:


Středovou část těsta pořádně vytáhneme

Ingredience
  • Na 8 loupáků:
  • 200 g hladké mouky
  • 200 g polohrubé mouky
  • 80 g cukru
  • 70 g sádla
  • 2 žloutky
  • 170 ml mléka
  • ½ lžičky soli
  • 25 g droždí
  • 1 vejce na potření
  • mák na posypání

Postup

Nejdříve si zaděláme kvásek. Do hrníčku se 70 ml vlažného mléka přidáme 1 lžičku cukru, rozdrobíme 25 g droždí a přisypeme trochu mouky. Můžeme zamíchat a necháme v teple pracovat.

Do mísy prosejeme obě mouky. Hladká udělá těsto jemnější a polohrubá zase zajistí, že se těsto nelepí. Přidáme zbytek cukru a půl lžičky soli.

Pak do mísy k mouce a ostatním surovinám přilijeme vzešlý kvásek a zbytek mléka s rozšlehanými žloutky. Krátce suroviny zpracujeme, aby se spojily a teprve potom přidáme změklé sádlo. Zamícháme vařečkou a dopracujeme ručně. Těsto musí být hladké a nelepivé.

Vypracovaný bochánek těsta přikryjeme utěrkou a necháme kynout 20–30 minut. Pak těsto znovu proděláme na vále, ono se srazí, ale za dalších 75 minut opět nakyne do skoro dvojnásobného objemu.

Potom těsto rozválíme na kruhovou placku o průměru aspoň 30 cm. Tu rozkrájíme nožem na 8 stejných výsečí, jako bychom krájeli dort.

Každý trojúhelníkový díl natáhneme co nejvíce do protáhlé špičky. Na té straně, kde byl okraj placky přihneme růžky směrem dovnitř a začneme rolovat budoucí loupák směrem ke konci protáhlé špičky.

Srolovaný loupák ještě pod rukou na vále poválíme jako pramen vánočky, pak ho lehce ohneme do obloučku a necháme dokynout 15 minut na plechu s pečicím papírem.

Poté loupáky potřeme rozšlehaným vajíčkem a posypeme vydatně mákem. Vložíme do trouby vyhřáté na 200 °C, teplotu snížíme na 180 °C a pečeme 15–20 minut dočervena. 
Zdroj: region.rozhlas.cz

4 komentáře:

  1. No, vstávám brzo, ale tak, abych rodině připravila kynutou dobrotu k snídani, přece jen ne. A s kynutím přes noc v lednici nemám úplně nejlepší zkušenost...
    Děkuji za recept, k nějaké svačince se bude hodit.
    Hani, přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu to, Helenko, jsem "sova", takže rána nejsou moje silná stránka, já to spíše upekla pozdě večer, to je můj čas a ráno k snídani to pak je. V lednici jsem nechávala kynout langoše.
      Helenko, přeji hezký den, po té dávce svátečních = volných dnů, ať se daří. ☺

      Vymazat
  2. Jsem obětavá,peču ráda,ale až tak ne. Upeču ke svačině 🥰

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, jsem "sova", tak jsem schopná to upéct o půlnoci k ranní snídani, ráno ani náhodou. Včera jsme to upekli a příteli to chutnalo. Ale ke svačině = dobrá volba. 😊

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Slovensko: Megoňky - kamenné gule

  Pokud je možnost, ráda navštívím Slovensko. Megoňky jsou na druhé straně Jablunkovského průsmyku . Možná jste o tom už slyšeli. "Loka...