Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pondělí 7. srpna 2023

Co je gagát?

 

Na blogu jsem už zmínila, že mě hodně zajímá geologie. Dovedu v oddělení muzea v geologických sbírkách trávit desítky minut, klidně hodinu a více, otvírám šuplíky, prohlížím vzorky a fotím. Většina žen touto expozicí profrčí, jakoby se tam dostaly omylem. Proto jsem dnes přišla s gagátem. 😊

Ten, kdo se zabývá geologií, to znát bude. Možná ten, kdo věří v léčitelství drahých kamenů. Každému znamení zvěrokruhu je přiřazen určitý "kámen".

Gagát je nazýván také "černý jantar", přestože s jantarem nemá nic společného. Pravý jantar je řazen mezi organogenní sedimentární (usazené) horniny, protože jde o fosilizovanou pryskyřici některých stromů,  pryskyřici třetihorních jehličnanů starou kolem 50 milionů let. Některý jantar je starší, pochází až z prvohor, tedy z karbonu a už podle názvu je starý jako naše černé uhlí.

https://cdn.myshoptet.com/usr/www.svetmineralu.cz/user/shop/big/10530_naramky-z-mineralu--jantar-mix-naramek.jpg?6376586c 
Jantar je známější, dříve se nosily náramky a přívěšky z jantaru.

Gagát je něco jiného, prodejce vám toho může "nakecat"... Ve skutečnosti je gagát zkamenělé dřevo, které vypadá jako uhlí. Takže bývá nabízen s vysvětlením, že se používá převážně jako ochrana proti zlu a negativním energiím. Ochraňuje finance a podnikání. Má uklidňující energii, tiší žal, mírní deprese a úzkosti. Velmi dobře odstraňuje bezdůvodný strach. Uvádí se toho dost, ale nemám to vyzkoušeno, nevím... 

Uvádějí se také léčebné účinky: při nemocech nohou, dolní části páteře a migrénách. Tiší bolesti zubů. Léčí epilepsii, je nápomocný při bolestech krku a nachlazení. Potlačuje otoky způsobené činností různých žláz. Mírní astmatické záchvaty, záněty kloubů, revmatismus, problémy žaludku, močového měchýře a pleti, tlumí horečku, zastavuje krvácení... Nevím, jak kdo, ale beru to podle sebe - když budu mít horečku nebo krvácení, neumím si představit, že běžím pro gagát, na to jsou jiné prostředky. Uznejte, zánět kloubů nebo astma nebudu léčit gagátem.
 
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/15/Small_sample_of_jet.jpg/1280px-Small_sample_of_jet.jpg 
Úlomek gagátu.

Gagát je nazýván také černý jantar, jet, akštýn nebo kanell. Důležitější je, že to je tmavý tzv. mineraloid používaný jako drahý kámen.  Je voskově matný, černý či tmavě hnědý a neprůhledný. Až budete mít možnost, sáhněte si na něj. Vlastnosti a vzhled mu dal  milióny let trvající rozklad dřeva, obvykle stromů z čeledi blahočetovitých, za vysokého tlaku. Z těchto stromů je asi neznámější tento:

 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6a/Wollemia_nobilis_%28Kew_Gardens%29.JPG/800px-Wollemia_nobilis_%28Kew_Gardens%29.JPG  
Blahočetovité: Wollemie vznešená (Wollemia nobilis)

Složením je gagát podobný hnědému uhlí a hoří. Ti, kteří přicházejí do styku s uhlím, mají lepší představu. Někdy obsahuje pyritové inkluze. Inkluze je určitý druh látky uzavřený v druhé při jejím vzniku, tady konkrétně jde o pyrit. Tento jev je hodně rozšířený, v naší uhelné oblasti to není výjimečné, prošlo mi rukama hodně vzorků černého uhlí spolu s pyritem. Zajímavé je, že název "gagát" je odvozen od řeky Gagátes v Malé Asii, kde byl těžen Římany.

Dnešní ložiska gagátu se uvádějí především v Utahu, Rusku, Asturii, Francii a Německu.

Mimo antický Řím ho používali k výrobě předmětů také Vikingové, kteří ho těžili ve Velké Británii v okolí Whitby. Množství nálezů pochází hlavně z Grónska. To je spojeno s pradávnou dobou, kdy kontinenty tvořily Pangeu, která se rozpadla a kontinenty se pohybovaly. 

Ozdoby z gagátu byly také nalezeny už v neolitických hrobech na území Čech (mladší doba kamenná). Výrobky z gagátu přispěly k prosperitě whitebského opatství v době jeho první abatyše, sv. Hildy. Vyráběly se z něj růžence, kříže i náboženské figurky. Oblíbený byl také ve viktoriánské době, a to i královnou Viktorií, která  ho nosila hlavně po svém ovdovění. Tehdy se oděla do černých šatů a nosila šperky z gagátu, jen pro představu: 

https://static.flercdn.net/s/po_ob13/1020635731_3_1548774815.jpg 

V té době bylo centrem výroby gagátových šperků a sošek Whitby. Je používán hlavně na výrobu smutečních šperků. 

https://g.cz/sites/default/files/styles/gflex_landscape_large/public/field/image/2020/a8a2d6630b7234a598eaf2223ed63299_extract5401273716_resize680383_.jpg?itok=5OgqjQ_S 
Královna Viktorie, jejíž rodnou řečí byla němčina, byla nazývána babička Evropy. Měla 9 dětí a 42 vnoučat. Byla prababičkou nedávno zesnulé Alžběty II. 
 
Z gagátu se  vyrábějí i drobné upomínkové předměty - cigaretové špičky, kameje, sošky, korálky apod. Vzhledem k jeho malé tvrdosti je jeho opracování velice snadné, ale riziková je jeho křehkost. Jako levnější náhražka gagátu se používal tzv. kenel, zvaný také svíčkové uhlí, protože po zapálení hoří čadivě, jako nekvalitní svíčka (angl. "candle" = svíčka). 
Zdroj: www.intuitivnivedeni.cz, geostezka.cz, wikipedie
 

12 komentářů:

  1. Hanko, díky za hodně zajímavý článek, o geologii prakticky nevím nic, ale informace o gagátu mě zaujaly. Černé šperky z něj by se mi určitě líbily. Měj se hezky, zdravím 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tím spíš jsem ráda, že Tě můj článek zaujal. Geologie je velmi zajímavý obor, ale k tomu člověk musí dospět. Tak to bylo u mne, narazit na ty správné lidi. Tak zase někdy něco vyštráchám. 😊
      Také se měj hezky, přeji pěkný den.

      Vymazat
  2. Jak píše Eva,je to hodně zajímavé čtení a geologie šla vždy mimo mě.Obdivuji tě,že se zajímáš o ni,ale ty jsi hodně všestranná a máš rozsáhlé znalosti.jsi dobrá.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, i od Tebe si cením, když napíšeš, že je to zajímavé čtení, i když šla geologie mimo Tebe. Ale chápu to, já jsem se poprvé s geologií setkala na gymnáziu (na ZŠ si to nepamatuji) a tam naše třída dostala na výuku špatného profesora, který spíše studenty od tohoto oboru odradil. Bohužel, někdy o tom asi napíšu.
      Jinak moc děkuji za pochvalu, velmi si toho vážím. 😊
      Přeji příjemné a na výlety vhodné dny.

      Vymazat
  3. Fukcarinka- Hanko, zajímavé informace,jen škoda, že účinky gagátu na zdraví neúčinkují.Mam co dohánět na Tvém blogu. Přeji pohodové dny🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, ony se ty účinky gagátu uvádějí - o některých se v textu zmiňuji, ale těžko říci, jestli to funguje. Osobně tomu moc nevěřím, protože jsem poznala pár astmatiků, všichni měli to "foukátko" do pusy a pochybuji, že by jim gagát pomohl. Ale nepoužívali ho. Nebo na klouby. Prodávají se kameny, pěkně opracované, které slouží k pohmatu a každý prodejce doporučuje, jak to pomáhá. Přítel nosí tygří oko.
      K tomu dohánění - vím, článků přibývá, ale mám hodně témat a pokud mi to jde, mám inspiraci, vkládám na blog. 😊
      Děkuji a přeji vám oběma spokojené a bezproblémové dny.

      Vymazat
  4. Ano, i já jsem se dnes poučila. Po špercích černé barvy bych asi netoužila, ale kdyby náhodou, už mě nikdo nenapálí :o)
    Hani, děkuji a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, tak to je co říct, že ses tady poučila, díky moc. 😊 Já moc na šperky nejsem, nosím tedy řetízky, vždy jeden a střídám je, to švagrová když někam vyjde, je ověšená vším, co má doma, tohle neprovozuji. Měla jsem černý náhrdelník od tety, byl trojřadý a hodně starý, hodil se k většině oblečení, ale proč si ho nechávat - skončil v našem muzeu a tam se líbil. ☺
      Helenko, měj úspěšný den.

      Vymazat
  5. Hani, tak tady jsou kameny, které nikdy nemíjím. Pokud je někde geopark nebo výstava kamenů, tak se tam jdu podívat. Přesto se přiznám, že o gagátu čtu tady i Tebe poprvé a je to velice zajímavé. Díky za tento článek a přeji Ti krásný den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jari, takových žen, které do geoparku zajdou nebo se u "kamenů" zastaví, si vážím. Většinou tyto věci lidé míjejí, jdou dál. Pravidelně chodím do našeho muzea, tam je kdeco, od pravěku do 20. století, nahoře dost velká geologická expozice, jsme hornický kraj, tam je plno otisků, které horníci našli v dolech apod. a vždy tam zůstaneme sami, ano, posledně tam došla asi matka s holkou zhruba 10 let a holčička se ptala, ale podle odpovědí matky jsem viděla, že to nemá cenu. Tak jsem se toho ujala, i ty šuplíky jsem otvírala a nakonec i ta paní pár minut poslouchala se zájmem, nakonec řekla, že jsou ze Štramberka, kde je plno vápenců. Prostě je důležité trefit na někoho, kdo by něco vysvětlil.
      Já děkuji za ten zájem a také přeji krásný den. 😊

      Vymazat
  6. Hanko, překvapilo mne, že otvíráš šuplíky....já bych se bála, že mě někdo napomene, že se to nesmí.. Já se kamínků ráda dotýkám, zvláště, když jsou leštěné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, ty šuplíky se někde smí otvírat. Konkrétně v Ostravském muzeu jsem pravidelným návštěvníkem a paní jsem tam "padla do oka". Když viděla můj zájem, ptala se, jestli si prohlížím vzorky ze šuplíků - jsou dole pod vitrínami. Divila jsem se, ona mi to sama nabídla a zjistila jsem, že někde to tak opravdu mají, např. Vlastivědné muzeum v Olomouci. Jen ukázněný návštěvník se zdráhá...

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Od Fefrovských rybníčků: Dravci a houby

Co mám ráda na nějakém výletním místě? V poslední době uvítám, když se tam něco dozvím, nebo je tam nachystáno něco informativního - pro dět...