Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

čtvrtek 28. prosince 2023

Paličkovaný prostorový betlém - to je něco!

 

 

Na výstavách betlémů mě fascinuje i to, jak lidi baví ty betlémy vytvářet. Nejsou to jen staré historické "kousky", ale právě na výstavách člověk vidí, že lidé je tvoří pořád i v současnosti. Jen toho času, kolik tvůrce musí zhotovení betlému obětovat! A zanedbatelný není ani spotřebovaný materiál a v dnešních bytech i místo, které celý ten dlouhý proces vytváření betlému zabere. 

Jesličky patří k tradičním symbolům Vánoc. V Česku se staví zhruba od roku 1562. Tento zvyk je spojován s příchodem jezuitského řádu do Čech. Byli to právě jezuité, kdo postavili první jesličky v Praze. Tím, že figury byly trojrozměrné, měly vzbudit v divácích pocit, že jsou účastníky děje. Příběh zázraku svaté noci byl mezi lidmi velmi oblíbený, protože skutečnost, že se Ježíš narodil ve chlévě a strádal zimou jako běžní smrtelníci, mu dávala silný emocionální podtext.

Císařův zákaz

Velké rozšíření betlémů do domácího prostředí přineslo 18. století. Pokud byste spojovali "zakazování betlémů" s komunisty, tak vězte, že už v roce 1782 vyšlo nařízení císaře Josefa II. (syn Marie Terezie), kterým zakazoval vystavování betlémů v kostelích, protože tento způsob připomenutí narození Páně byl podle názoru císaře „církve nedůstojný a přímo dětinský". Mnoho krásných velkých betlémů bylo poté bohužel nenávratně zničeno.

Dalším důsledkem ale bylo, že prostý lid – sedláci, řemeslníci či měšťané, kteří byli na betlémy zvyklí, si je přestěhovali v menším měřítku do svých příbytků. Zákaz způsobil i sociální problém pro tvůrce velkých kostelních betlémů, kteří aby se uživili, začali tvořit malé kopie velkých betlémů.

Chudí lidé samozřejmě hledali způsoby, jak k jesličkám přijít co nejlevněji. Ti zruční si je dokázali vyřezat nebo namalovat sami, ostatní dávali možnost výdělku truhlářům, vyučeným malířům či studentům, kteří jim jesličky vyrobili. Nejlevnějším způsobem, jak si betlém opatřit, bylo zakoupit papírové tištěné archy, které byly vydávány díky rozvíjejícímu se knihtisku.

V Česku jsou nejstarší zachované černobílé archy jesliček z přelomu 18. a 19. století, od firmy Balzer v Praze. Uložené jsou dnes v grafické sbírce Královské kanonie premonstrátů na Strahově. Zákaz vystavování betlémů na veřejných místech byl po smrti císaře postupně zapomenut a přibližně od roku 1825 se jesličky opět postupně vrátily do kostelů a na další veřejná místa. V domácnostech lidí však již natrvalo zůstaly také.

Existují i knihy o betlémech a jejich tvůrcích. Velmi zajímavým průvodcem po nejkrásnějších betlémech České republiky je kniha Putování za betlémy autorů Milana Zábranského a Jana Roda (nakladatelství Grada), ze které jsem čerpala.

 https://www.knihydaniela.cz/vimage/600x600/data/image/zbozi/e-kniha-putovani-za-betlemy-ceske-republiky.jpg

Na krásném papíře najdete jednak pěkné fotografie a zároveň zajímavé povídání o historii betlémářství, především o jednotlivých nejcennějších betlémech v Česku. Já dnes představím paličkovaný prostorový betlém Lenky a Jana Urbánkových z Fulneku. Kdo někdy zkoušel paličkovat, ten ví, co je to za "práci". 👍 Fotila jsem na výstavě betlémů v Havířově. 

 
A tak vypadá Kaple sv. Rocha a Šebestiána ve skutečnosti. Svatý Roch z Montpellieru (+1327) je francouzský katolický světec, uctívaný jako patron proti moru. Již v 15. století se sv. Roch těšil velké oblibě a byly mu, podobně jako svatému Šebestiánovi, adresovány přímluvy za uzdravení nemocných při morových epidemiích.

16 komentářů:

  1. Hani, přeji Ti úspěšný a pohodový rok 2024. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vítám Tě, Zdeni, v závěru roku na blogu a děkuji za přání i za návštěvu. Měj i Ty pohodový a hlavně ve zdraví prožitý nový rok. 👍

      Vymazat
  2. To je Hani moc krásný betlém. Je tolik šikovných lidí, kteří to prostě umí. Přeji Ti krásné a pohodové poslední dny letošního roku a opatruj se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Jari, člověk žasne, že je tolik lidí, které ty betlémy "chytly", vždyť to jsou hodiny a hodiny práce a je to také udržování tradic. Vážím si těchto lidí.
      Přeji vám oběma úspěšný a hlavně ve zdraví prožitý nastupující rok. 👍

      Vymazat
  3. Tetkapernikarka
    To je taková nádhera a práce precizní 👍👍👍Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to opravdu krásná práce a navíc ty paličkované betlémy nebývají tak časté. ☺

      Vymazat
  4. Tetkapernikarka
    Bojují s vkládáním komentářů. Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, já se také na některých blozích načekám, než to vlastně jde, nevím proč tomu tak je. Ovšem naučila jsem se chvíli počkat a po několika opakovaných kliknutích na google mi naskočí můj nick místo anonymního. Chce to čas i trpělivost. ☺

      Vymazat
  5. Hanko, letošní výstavu betlémů jsem nestihla,podívám se,možná ještě stihnu
    Jestli pak výstavu připravovala paní Halfarova Marta. Byly vždy perfektně instalované
    Hanko,přeji velkou náruč zdraví po celý rok 2024.🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, my jsme na této výstavě byli opakovaně a tak vím, že v Radosti to je vždy výborně připraveno. Ovšem už loni mi tam ta paní říkala, že ta původní organizátorka výstavy prý už nežije. Jméno si nepamatuji, ale strávila jsem tam dost času a nakonec jsem jim do návštěvní knihy napsala i delší pochvalný komentář. ☺
      Marti, i vám oběma přeji úspěšný nový rok a zejména zdraví k tomu. 👍

      Vymazat
  6. Hanko,výstavu stihnu,je až do 6.
    Ledna

    OdpovědětVymazat
  7. Také stavím doma betlém,který jsem dostala,když jsem se narodila.No,spíše rodiče.Takže je to už vlastně památka.Paličkovaný je krásný.Chodila jsem do kursu paličkování a vytvořit betlém muselo být hodně pracné.
    Už bych asi nic nevytvořila.
    Hani,měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, je fajn, že se v rodinách udržují tyto rodinné památky. Já mám po rodičích malý betlém a také ho stavím, pokračuji v té tradici.
      K tomu paličkování - kdysi jsem byla nadšená, dokonce jsem si koupila tu herduli a pár paliček, dokonce i knihu návodů jak na to. Ale nakonec jsem to vzdala, nemusím zase všechno umět, raději jsem háčkovala a hlavně vyšívala. To mi stačí a všechny ty potřeby jsem levně prodala paní zájemkyni, ona to snad využila. Já už paličkovat nebudu, ale tyto práce obdivuji.
      Děkuji za komentář a přeji veselého Silvestra! 👍

      Vymazat
  8. Hani, děkuji za zajímavé čtení a dechberoucí něžnou krásu.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, Helenko, že se Ti betlém líbí a dnes Ti popřeji příjemného a veselého Silvestra! 👍

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Kalendárium z Moravskoslezska: Květen - ze starého kalendáře

Sto dva roky starý kalendář můžeme otevřít díky archivu "Książnica Cieszyńska".