Víte o tom, že v Ostravě je hrad? Má název Slezskoostravský hrad a je samozřejmě ve slezské části města. Určitě o něm někdy napíšu. Hrady byly budovány u řek kvůli bezpečnosti, ten Slezskoostravský byl postaven poblíž soutoku řek Lučiny (na 1. fotce vlevo) a Ostravice, to je ta větší řeka. Hradní lávka označená na mapě (správně je to lávka Unie) slouží pro pěší jako propojení z výstaviště Černá louka (Moravská Ostrava) k Slezskoostravskému hradu a musím říct, že je to velmi praktické.
Lávka je zajímavá tím, že má příhradovou konstrukci, to vysvětlovat nebudu, ale původně sloužila jako průmyslový most pro dvě potrubí dopravující uhelné kaly z uhelného prádla dolu Jan Šverma - Ignát přes Odru až do kaliště ve Lhotce a zpět, pokud bylo potřeba uhelné kaly použít. Součástí lávky byl chodník, po kterém údržba chodila z dolu na kaliště. Píšu o tom proto, že jinde to nejspíš nemají. Řekne se, hmm, lávka... a co dál?
Lávka byla ponechána a je využita, jen Povodí Odry dalo požadavek, že spodní hrana konstrukce lávky musí být minimálně jeden metr nad hladinou stoleté vody. Na fotce vidíte řeku, kdy je malý vodní stav, ale po vydatných deštích v září tu byly povodně.
8. února se konal
Masopust na hradě. Připraven byl pestrý program, aby se lidé pobavili a fotografie nezachytí tu atmosféru tak, jako video. Točit vlastní video mezi tolika lidmi je nevhodné, proto nabízím krátké zpravodajství Televize Polar, tak se podívejte:
Takto představím Slezskoostravský hrad z pohledu od Zárubku, přes řeku Lučinu a po jejím břehu je to kousek k hradní bráně. Bylo tam hodně lidí, protože Masopust "bez lidí" ... to asi nejde.
Tady jsme už na druhé straně hradní věže, kterou vstoupíte do hradu a vše bylo připraveno na masopustní průvod.
Tady se právě zahajuje Masopust. Název masopust neboli maso půst je českým ekvivalentem pro latinský
výraz carmen levare, italsky carnevale, čili maso odejít. Jeho výpočet byl stanoven církevním
kalendářem podle Velikonoc, proto se masopustní období odehrává každý
rok v rozmezí od počátku února do počátku března.
Masky masopustních průvodů měly svůj hluboký význam a symboliku. Každá z nich plnila určité poselství, měla svoji charakteristickou úlohu a typické chování. Ti, kteří se do těch kostýmů převlékali, museli o tom "něco" vědět. V dnešní době se maskám už meze nekladou, na masopustu se lidé mají především pobavit a vymýšlejí co
nejoriginálnější přestrojení, je to rozpustilé.
Smrt - symbolika masky představovala konec zimy.
Laufer vede celý masopustní průvod, ještě
předtím však žádá starostu o povolení. Původně mohl plnit roli Laufera
pouze svobodný muž.
Plodonosnou magii na Ostravsku představuje hlavně Kozel, v masce Nevěsty zásadně vystupují muži. O Masopustu
se totiž konala řada svateb a tradovalo se, že pokud je nevěsta počestná, věřilo se, že brzy otěhotní a do devíti měsíců porodí. Rodila pak v období, kdy mohla v klidu dodržet
šestinedělí a šetřit se - v rámci toho hospodářského roku.
Lidé věřili, že když se převléknou za zvíře nebo postavu, přebírají jeho
vlastnosti i moc. Do masek se v minulosti převlékali pouze muži, ženám
to nebylo dovoleno. Masky představovaly plodnost a smrtelnost. Ty starší vyjadřovaly úctu k přírodě, ty novější už parodovaly různé postavy ze života a
byly tak spojeny s jakousi vzpourou vůči spořádanému životu. Bez masky by si to ten člověk nedovolil.
Bába s nůší: Při masopustu se často otáčely role a za
ženské postavy se převlékali muži. Tady se jednalo o převlečeného muže, který na zádech nesl nůši
s loutkou dítěte, někdy dědka, tady bába měla v nůši husu.
Cikánka patří k historicky vůbec nejstarším maškarám,
její kořeny sahají podle některých etnologů až do středověkých dob.
Cikánka v průvodu tančí, věští lidem z ruky osud a bere za to od nich peníze.
Má zdobný kostým a představuje exotickou krásu. I proto je mnohými
považována za symbol plodnosti a někdy koketuje s muži a tančí
s mladíky. Pro tuto roli musejí vybrat temperamentní ženu.
Vodník - Pokud má vesnice nebo město rybník, bezpochyby tam žije vodník.
Nebezpečná bytost, která sbírá hrníčky.
Medvěd je nejtypičtější a také nejstarší
masopustní maškarou. Její původ je doložen minimálně od 6. století, ale
určitě se při různých rituálech používal už v pradávných pohanských
dobách. Jeho maska bývala tvořena zvířecí kůží, kterou později nahradila
podoba ze slámy a hrachoviny, případně od 19. století hlava z papíru.
Někde chodil sám, jinde ho doprovázel medvědář, který ho na oko trestal
za různé skopičiny, které tropil přihlížejícím. U nás ho vedl myslivec.
Medvěd symbolizuje plodivou
sílu a v širším pojetí také úrodu.
Povinností medvěda bylo zatancovat si
s každou hospodyní i svobodnou dívkou, aby jim zajistil vytoužené
potomstvo. Ženy při tanci s medvědem vyskakovaly vysoko, aby jim v létě
vyrostl vysoký len a konopí a někde se mu snažily odtrhnout kus
hrachoviny či slámy pro drůbež, aby lépe seděla na vejcích. Při tanci i
obchůzce původně medvěd naznačoval polibky,
poplácával přihlížející a s velkou oblibou zejména ženy porážel do sněhu
a poválel se s nimi. Smyslem
toho všeho bylo přání plodnosti mužům i ženám.
Další důležitou masopustní maškarou je kobyla, zvaná klibna či
šiml. Někde ji tvořili dva lidé přikrytí plachtou, kdy jeden držel
hlavu ze dřeva či plátna vycpaného slámou a druhý dělal zadní část koně.
Jinde kobylu tvořil jeden člověk s koňskou hlavou, jako tady. Kobyla bývala vedena na
provaze židem, sedlákem či kočím a nabízena k prodeji: "Tuhleta kobyla je dobrá do tahu, je nenáročná na ustájení, není mlsná, i hřebíky žere, takovou nikde nekoupíte!" A hospodář odpovídal: "Takovou herku nechci, vždyť je samý žebro!“
Někde jí byl přečten seznam
lotrovin, které celý rok prováděla (a ve kterých se často odrážely
prohřešky obyvatel obce) a nakonec ji smrtka nebo ras popravili (a
případně následně oživili), čímž symbolicky skončilo masopustní veselí.
Dříve byl masopust plný tradic a také poslední příležitostí se před Velikonocemi pořádně najíst, napít a pobavit. Řezník Krkovička se svým týmem už je na našich masopustech známý. Obecenstvu vždy zavěšeného pašíka popíše z hlediska použití masa v kuchyni a vyvrcholením je vždy už tradiční prdelačka za korunu. 😎
Když se v minulosti pořádala zabijačka, byla to událost pro celou
vesnici. K šťastným majitelům vykrmeného prasátka se sjeli všichni
příbuzní a výslužku ze zabijačky dostávali nejen oni, ale i mnozí
sousedé. Však rčení, že nejvíc příbuzných má prase, nevzniklo náhodou.
Pochování basy
Poslední masopustní den, úterý před Popeleční středou, končíval pochováním basy. Masopust končil přesně o půlnoci v úterý před Popeleční středou, kdy
ponocný zatroubil na roh. Basa se pohřbila na znamení, že si na ni v
následujících týdnech nikdo nezahraje. Při pochovávání se četly litanie,
které vtipně reagovaly na aktuální dění v obci.Tím skončil čas masopustního veselí a nastalo období půstu, které
trvalo dlouhých 40 dnů.
Věřící se během něho měli připravovat na
největší křesťanský svátek - Velikonoce. Život se vrátil do klidných kolejí a na tanec, pití a hodování mohli
lidé jen vzpomínat. Většina věřících dodržovala církevní půst.
Snahou je o Masopustu co nejvíce tančit, protože o masopustním tanci se říká, že je plodonosný.
Před koncem masopustu se všichni potřebovali pořádně najíst, aby to
období půstu pak přečkali v plné síle.
Masopustní období, které začíná
po Třech králích a končí příchodem Velikonoc, je o tom, že jde o
přechod z jednoho hospodářského roku do druhého. To znamená, že bychom
měli sníst ty zásoby, které nám zbyly z loňského roku a přichystat se na
tu úrodu, která má teprve nastat.
Co se týče těch specialit, tak hlavně
už zmíněné koblihy. Jejich výklad je takový, že představují kulaté slunce,
na které se všichni těšíme a nastane jaro a bude teplo a slunečno.
Někde se dělají křehotiny neboli boží milosti, což je usmažené křehké
těsto, posypané cukrem. Krajově se to jmenuje různě, ale má to
symbolizovat přírodu, která začne bujet a začne se probouzet. Pro
masopustní období jsou typické zabijačky, takže jsou jitrnice, jelita, ovary a
další z toho prasete.
To je terasa s výhledem na Lučinu, bylo tu výrazně méně lidí a některé masky tu našly chvíli oddechu, ale na požádání ochotně zapózovaly. Kovář pan Ondřej tu předváděl svůj fortel.
Všechen ten rej shora pozorovala bílá paní a co si myslela, neprozradila.
Nahlédnutím do prostor Slezskoostravského hradu dnešní procházku ostravským Masopustem 2025 končíme. Myslím, že tradice by se měly připomínat. Mějte se báječně. 👍
Zajímavý článek. Také v našem kraji probíhají postupně masopustní oslavy, ale to už není nic pro mě. Už byl Masopust ve skanzenu v Zubrnicích, včera byl v Jiřetíně pod Jedlovou, příští týden bude v Krásné Lípě...To není nic pro mě. Já potřebuji klid a ne rachot a davy lidí, ale kdo to má rád, tak ať se dobře baví. Měj se pěkně.
OdpovědětVymazatSkvěle napsané a zdokumentované. My jsme mohli jet na Masopust do skanzenu v Rožnově, ale nakonec jsme nejeli. Tak to máme tady zprostředkované z jiného místa. :-)
OdpovědětVymazatHani, na Slezskoostravském hradě jsem byla poprvé vloni. Měli jsme to s průvodcem a byla jsem překvapená jeho historií a také tím, jak je blízko u centra. Myslím, že to byla druhá zastávka tramvají. V Ostravě je plno zajímavých míst. S těmi masopusty se roztrhl pytel, teď byl v Rožnově. Já se chystám příští sobotu do nedalekých Hodoňovic. Viděla jsem fotky z minulých let, bývá to tam veliké. Díky za zajímavý článek.
OdpovědětVymazatHanko, především Ti chci pogratulovat k 1. místu v KLUBU ČTENÁŘŮ ☺. Masopustní veselí si pamatuji z dětství. Měj pohodové dny♥
OdpovědětVymazat