Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

čtvrtek 29. července 2021

Jak jednoduše namnožit hortenzie

 
Máte hortenzii? Já ano - bohatě a krásně kvete. Někdo ani neví, proč zakoupená  modře kvetoucí rostlina nakonec vykvete jako růžová... To se také dočtete v článku. Keř hortenzie se obvykle pyšní nádhernými barevnými květy, které se hodí jak do předzahrádky, tak i na balkon či terasu. Zdá se vám, že jich máte málo nebo chcete s jejich pěstováním teprve začít? Nemusíte je kupovat v zahradnictví a utrácet tím stovky korun. Namnožte si je sami. Stačí nařízkovat vlastní rostliny nebo poprosit sousedku o vhodný řízek.
Hortenzie se dá snadno rozmnožit zelenými řízky, které odebírejte v letních měsících. Právě teď je na to vhodný čas. 

https://flowers.designluxpro.com/wp-content/uploads/2019/08/bcd060ec.jpg

Hortenzie je rod rostlin, který patří do čeledi hortenziovité. Je jich přes 70 druhů a jsou rozšířeny především v Asii, ale také v Americe. Hortenzie jsou nejčastěji keře s květy v bohatých květenstvích, která mohou dosahovat velikosti až několika desítek centimetrů. 

Jejich barva se pohybuje od bílé přes růžovou až po fialovou a je závislá na kyselosti půdy. Pokud jsou hortenzie pěstované v kyselé půdě s pH 5,5 a nižší, nakvétají obvykle modře. Naopak v půdách s vyšším pH  mají barvu většinou růžovou. Hortenzie s bílými květenstvími většinou pH půdy neovlivňuje.

Hortenzie s bílými květenstvími většinou pH půdy neovlivňuje. 

Zdroj: Ariephotography/shutterstock.com

Jak a kdy připravit správný řízek

Ideální čas k řízkování hortenzií je buď ihned na jaře, anebo právě teď v červenci a srpnu. Pro zakořenění se však hodí pouze takové kousky, které ještě nejsou dřevnaté. Typicky jde o mladé a čerstvé stonky, na kterých se již tvoří začínající květy.

Jak nařízkovat hortenzie

Na mateřské rostlině vyberte zdravé letošní výhony bez květů, alespoň se 4 listy. Odstřihněte špičku cca 2 mm nad spícími pupeny. Řízek zkraťte na 10-15 cm a konec zastřihněte šikmo, aby se zvětšila plocha pro růst kořenů. Na větvičce nechte jeden až dva páry listů. Ty ale zkraťte na polovinu, aby kořenícímu řízku nebraly zbytečně energii. 

Pokud jsou na řízku již připravená poupata na kvetení, budete je muset také odstřihnout, aby se stonek soustředil opravdu na tvorbu kořenů. Spodní řez pro kořenění by měl být šikmý zhruba pod úhlem 45 stupňů.

Pro zakořenění se však hodí pouze takové kousky, které ještě nejsou dřevnaté.

Pro zakořenění se však hodí pouze takové větvičky, které ještě nejsou dřevnaté. Zdroj: Take Photo/shutterstock.com

Stačí si připravit obyčejný písek, dostatečně velkou plastovou láhev a řízky hortenzie.

Miniskleník z PET láhve

U větší PET láhve opatrně odřízněte její vrchní část a získáte tak dno květináče a provizorní stříšku miniskleníku. Do dna udělejte odtokové dírky a nasypejte do něj písek s rašelinou v poměru 1:1, perlit nebo speciální substrát určený na řízkování. Výška by měla být cca 10 cm, aby se řízek nedotýkal dna. Substrát zvlhčete a zapíchněte do něj mírně šikmo řízky ošetřené práškovým stimulátorem růstu. Poté větvičky přikryjte stříškou.

Díky průhlednému plastovému materiálu, budete mít možnost sledovat, jak se kořeny u řízků rychle vyvíjejí. Zhruba už po měsíci budou tak silné, že přijde vaše chvíle a budete moci rostliny bez obav přesadit na připravený záhon. Myslete při tom, že je lepší vhodný substrát smíchat s rašelinou, aby byla zachována kyselost, kterou hortenzie vyžadují.

Tuto množírnu postavte na světlé a teplé místo. Dejte však pozor - vyhněte se přímým slunečním paprskům.
 

Jak se o řízky starat?

Řízky hortenzií mají rády „teplo od nohou". Proto, pokud teplota v noci klesne pod 20 °C, je raději nechte doma. Substrát by měl být stále vlhký, ale ne přemokřený. Čas od času odšroubujte ze stříšky horní víčko a skleník vyvětrejte. Za 2-3 týdny by měly větvičky zakořenit a vytvořit nové listy. Za 4-6 týdnů můžete rostlinky opatrně přesadit na konečné stanoviště.

Tradiční součástí starých zahrad byly hortenzie.

Hortenzie je kompaktní keř s velkými listy a zajímavým květenstvím. Zdroj: Lapina / Shutterstock.com

Takhle bude vaše zakořeněná rostlinka vypadat:  

řízek hortenzie

Řízkování jiných rostlin

Podobně můžete v průběhu července a srpna nařízkovat kromě hortenzií také azalky, rododendrony, komule, dřišťály, brsleny, fuchsie a ibišky.

zdroj: iReceptář.cz

12 komentářů:

  1. Vždy mám velkou radost,když se mi podaří vypěstovat svoje vlastní kytičky.
    Přeji krásný den Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem zažila tu radost, hlavně co se týče pokojových květin. Pak může být problém, že je jich hodně.
      Přeji příjemný pátek, Evi. ☺

      Vymazat
  2. Díky za tip, určitě vyzkouším. Mám tmavě růžovou, ale letos kvete hodně málo. Možná je to tím, že jsme ji minulý rok museli přesadit. Hanko, zdravím 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, je to vegetativní způsob množení rostlin, tak by to mělo vyjít. Ty barvy může hortenzie měnit, to závisí od pH půdy. Moje hortenzie měla původně modré květenství, teď je to růžový keř, což mi nevadí.
      Zdravím do Prahy, ať to všude kvete. ☺

      Vymazat
  3. To je zajímavé.Hortenzii mám ráda,ale co jsem zahradu prodala,tak obdivuji u sester a nebo dcery.Že je barva závislá na kyselosti půdy jsem věděla,já ji měla na zahradě vždy modrou.Sice mám velkou lodžii,ale tam mám spíše letničky,protože je problém kam s trvalkami přes zimu.Ale,kdyby měly sestry zájem si namnožit,vím kam zajít.
    Hani,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná Ti, Jituško, zahrada chybí, myslím ta vlastní. Já zahradu nemám a jsem tomu ráda, mám jen pár květin před domem. Lodžie je dobrá, viděla jsem na fotkách, já mám balkon, ale po stavebních úpravách tam nic nedávám, využívám ho k sušení prádla.
      Přeji i Tobě, Jituš, hezké dny s teplotami tak akorát. ☺

      Vymazat
  4. Haničko, děkuji za návod, zní to celkem jednoduše, asi to vyzkouším.
    Měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, Ty máš zahradu, tak to využiješ a způsob je to jednoduchý, to by bylo, aby se aspoň něco nechytlo. Také se dám do toho.
      Přeji příjemný páteček. ☺

      Vymazat
  5. Hani, díky za info, zkusím. Hortenzie mám jednu, růžovou. Když jsem jí připojila hnojivem na modré květení určeným pro hortenzie, tak opravdu kvetla modře. Ale líbí se mě i růžová, vlastně všechny... Ahoj Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Leni, mám vyzkoušeno, že hortenzie kvete v závislosti na pH půdy nebo zmodrá vlivem hnojiva na hortenzie. Asi jsou více ceněny ty modré, i můj keř kvetl původně modře, teď je růžový jako na prvním obrázku, ale hlavně, že kvete velmi bohatě.
      Vyzkoušej a třeba to vyjde. Měj pěkné prázdninové dny. ☺

      Vymazat
  6. Uvažovala jsem zasadit si hortenzii do velkého květináče na balkon. Tam by se mě líbila, ale přezimování by bylo horší a tak ji obdivuji pouze venku v zahradách. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to dobrý nápad s tím balkonem, ale mám hortenzii pod balkonem a ta se dost rozkošatěla, asi jí to tady svědčí. Zabrala by kus balkonu a tak je lepší mít ji na záhonku. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Slovensko: Megoňky - kamenné gule

  Pokud je možnost, ráda navštívím Slovensko. Megoňky jsou na druhé straně Jablunkovského průsmyku . Možná jste o tom už slyšeli. "Loka...