Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)
pátek 16. července 2021
Toulky českou minulostí: 28. schůzka: Staré pověsti české aneb Horymír a Šemík
Uvízli jsme někde v 9. století. Tedy v
době, kdy nám dějiny Velké Moravy nabízejí konkrétní jména, události,
fakta, ba i data. Neplatí to však o dějinách Čech. Jistě, ani tady
nebylo bezvládí, ani tady neběžel čas bez událostí, jmen, ba i dat.
Jenomže – na rozdíl od těch moravských – jsou jména, data a události té
doby v Čech legendární. Ale legendy jsou to náramné. Mezi nimi ta snad
nejpůvabnější. O vladykovi Horymírovi a jeho věrném koni Šemíkovi.
„Přemnozí vydali se hledat kovy v hlubinách země, také v potocích
rýžovali zlato. Každý chtěl rychle zbohatnout. Doma všeho nechali, pole
zůstávala ladem, a tam, kde dřív zrálo husté obilí, teď bujela svízel.
Lidé bohatli z kovu, ale chleba nebyl. Mnozí vladykové a starostové rodů
to těžce nesli, začaly se ozývat hlasy, že v dolech je zhouba polí.
Někteří se odebrali až ke knížeti Křesomyslovi na Vyšehrad, v jejich
čele Horymír, vladyka neumětelský.“
Smyšleno od počátku
Horymírův
příběh se měl odehrát za vlády šestého Přemyslovce na českém knížecím
trůně. Tím byl Křesomysl. K jeho titulu "český kníže" musíme, ač s
lítostí v srdci, přidat "bájný". Za jeho panování se v Čechách děly
velice divné věci. Kdy se měl vlastně případ Horymír versus Křesomysl
odehrát? Nejenže nevíme kdy, ale ani a hlavně: zda vůbec. A co hlavní
zdroj našich informací o starých pověstech českých, kronikář Kosmas? No
tak ten žádného Horymíra nezná. Ale Křesomysla, toho ano?...
Pouze
ho jmenuje, jako jednoho z řady. A Horymír? No tak toho zná až vševěd
Václav Hájek z Libočan. A uvádí i data, kdy se měly události kolem
Horymíra sběhnout: 846 až 847. Ovšem pozor – k závažnému dění na
vnitropolitické scéně v Čechách se, jak o tom informuje pan Hájek,
začalo schylovat už nějaký ten rok předtím: "Léta osmistého čtyřicátého
druhého: Křesomysl kníže poslal mnoho kovkopů s rozličnými železnými
přípravami na Jílové a jiné hory tu okolo ležící, aby hledali zlata."
Za
Křesomysla se rozmohlo zběsilé hledání a těžba zlata. Touha po
bohatství ovládla knížete, zlatokopy a prospektory. Zvlášť Křesomysl si
blyštivého kovu vážil víc než chleba, proto taky podporoval rozvoj
těžby, aniž chápal, že tato první zlatá a stříbrná horečka v Čechách
zemi ohrožuje. Na první poslech by se snad mohlo zdát, že sloveso
ohrožuje není na místě, protože těžba drahých kovů snad nemůže žádné
ekonomice uškodit, ale za Křesomysla přestali lidé obdělávat pole,
utíkali do Březových Hor či na Jílové, pomalu nebylo nikoho, kdo by sel a
kdo sklízel.
"Někteří z vladyků Křesomysla napomínali, aby ten
lid podzemní rozehnal a penězi ani chleby jim nepomáhal a víc si chleba
než stříbra vážil. Tím napomínáním však nikterak nemohli knížete od toho
stříbra a zlata odmluviti." Díky tomu stříbru i zlatu mohl Křesomysl
postavit hrad Radostín pro své dva syny, patnáctiletého Neklana a
čtyřletého Nebihosta, než je na naléhání své ženy Libušky vzal zpátky na
Vyšehrad.
Fabulátor Hájek nezklamal
To
bylo v roce 844, a hned v roce následujícím vypravuje Hájkova kronika o
nepřátelství mezi jakýmsi Blobojem ze vsi Vřesová a jakýmsi Světlou. Z
nejasných příčin Bloboj přepadl Světlův statek a zapálil ho, takže
všichni i se ženou s dětmi uhořeli. Když se to dozvěděl Křesomysl,
vypravil se proti němu, aby ho potrestal. Vida ho Bloboj, jak se blíží,
zavřel se ve svém domě a vlastní rukou ho zapálil a s celou rodinou také
uhořel.
Václav Hájek z Libočan|foto: Josef Rupert Maria Přecechtěl, Roland Weibezahl
Tato povídačka, kterou si Hájek pohodlně vyplnil celý jeden rok (to
se mu pak psala ta jeho kronika), má svůj smysl i pro náš příběh. Tedy
Horymírův. Křesomysl totiž na základě této causy ustanovil – prý –
zákon, že každý žhář má být za svůj čin také ohněm spálen. A v tu chvíli
vstupuje na scénu náš Horymír.
"Nikterak nemohli svého knížete od
stříbra a zlata odmluviti..." Politický tlak vyvinutý na Křesomysla se
míjel účinkem. Natolik ho oslepoval lesk rudného bohatství. "Vladykové
nemálo teskliví proto byli a zvláště Horymíř, muž statečný a velmi
opatrný, kterýž měl sedění mezi Berounem a Příbramí pod horami, jež
slovou Ousiný, na hradě řečeném Neumětel." Tak, a je tady, Horymír,
neboli – jak ho jmenuje Hájek – Horymíř.
Horymír si u Křesomysla
na horníky stěžoval. "Když kovkopové zvěděli, co se jednalo roku
předešlého na Vyšehradě (ano, to už se píše podle Václava Hájka rok 847,
zprávy se šířily zvolna), a to, že Horymíř Neumětelský stojí za tím,
aby na horách zlatých a stříbrných nebylo děláno, vzali k němu velikou
nechuť." Čímž je poněkud eufemicky řečeno, že si zadělali na
nepřátelství s Horymírem. "Času jarního se sešli, mezi sebou
rozvažujíce, kterak by pomstu nad Horymířem učinili. Někteří jej zabíti
chtěli, jiní radili jej zajmouti a chléb jemu do úst cpáti, až by jej
tím chlebem zadávali."
Horymír jat a souzen
Nakonec
zvítězil plán, "aby naň mocně táhli a jej jali". A vskutku, divoký
houfec kovkopů vtrhl kterési noci do Neumětel, zapálil Horymírovu tvrz a
pobral vše, co stálo za kořist. Horymíra nejali. Vladyka stačil ještě
vyvést ze stále svého koně Šemíka a dokázal prchnout. "K jeho dvoru
pospíšili a tu hned stohy obilné rozmetali a co nejvíc snopů mohli
unésti, to pobrali a ostatek ohněm spálili, pravíce: Poněvadž se Horymíř
bál hladu, nechť jej trpí." Dokázal prchnout, nikoli však smířit se.
Odpřísáhl sám sobě, že útočníkům oplatí.
"Horymíř Neumětelský měl
sedění mezi Berounem a Příbramí, jež slovou Ousiný, na hradě řečeném
Neumětel." Dobře, ale jak to bylo s Horymírovými tvrzemi – či rovnou jak
píše Hájek – hrady ve skutečnosti? Na takzvaném Starém zámku, jednom z
výběžků zalesněného hřebene Housiny (to jsou ty Ousiny v Hájkově
kronice), tak na něm archeologie nic z údajné doby Horymírovy nenašla.
Jméno sice nelže, jakýsi hrádek tu stával, ale z časů mnohem pozdějších.
A
druhá verze? Vrch Košík. To je pahorek rovněž související s pásmem
Housiny přímo u Neumětel. Právě o něm lidé nejčastěji mluvili jako o
Horymírově hradě. Našly se tam střepy z nádob, ještě v minulém století
byly tady znát příkopy a kruhovité valové opevnění. Dnes tam není skoro
nic. Proč? Příčinou byl diabas, kvalitní a pevný kámen. Na Košíku totiž
otevřeli lom. Ještě jednu naději však obhájci pověstí mají:
"Nejzajímavější a svými jasnými obrysy vzácná je tvrz těsně u Neumětel, v
sytě zelené lučině," toto svědectví přináší amatérský romantický
historik a spisovatel Jiří Brabenec, "zde se říká dodnes Ve valouch.
Místo, kde stávala vlastní tvrz, tvoří dnes travou pokrytá rovina, která
pohltila všechny zbytky staveb. Podle místní tradice stávala původní
Horymírova tvrz Ve valouch a teprve po rozboření příbramskými horníky
byla znovu postavena na Košíku. Tato tradice snad nese paměť na to, že
zde nejdříve byly stavěny tvrze v bažinách, chráněné vodou, a teprve
později na návrších."
Všechny ty neumětelské hypotézy jsou silně
podepřené vůlí uvěřit. Ve skutečnosti vznikla tvrz Ve valouch koncem 14.
století a vzápětí, za husitských válek, zanikla. Stejného stáří byl
Starý zámek i tvrz Košík. Ovšem Neumětelští, ti když něčemu věří, tak na
tom prostě trvají...
"Když kovkopové z Neumětel odešli, Horymíř
se zase navrátil, každý den smejšleje, aby nad nimi, těmi žháři, pomstu
učinil." Ano, naše drama má další dějství. "Uhlédav čas příhodný, v
jednu noc vsedl na svůj kůň, velmi rychle do Příbrami přijel a kovkopům
jejich boudy a domy spálil, a kteréž nalezl, ty mečem zbil a doly jejich
zavál. Prakticky stejným způsobem, jak předtím horníci přepadli
Neumětely, oko za oko, zub za zub, Horymír vtrhl do Březových Hor a
zapálil je." Ani těmi nejspravedlivějšími pohnutkami nemůže být žádná
pomsta omluvena. Žhářství bylo, je a vždycky bude trestným činem.
Důl Anna - Březové Hory u Příbrami prosluly díky těžbě kovů, zejména olova a
stříbra, která začala už ve středověku. Do 30. června 1978, kdy zde
dobývání stříbra oficiálně skončilo, opustilo podzemí na 3200 tun
stříbra a 244 kilogramů zlata, ale také 360 tisíc tun olova.
Aby
se Horymír vyhnul obvinění, že byl původcem a hlavním organizátorem
útoku, tak co nejrychleji zmizel. Kam? Otázka by měla znít "kudy a kam"?
Usedl na svého skvělého koně Šemíka a ještě téže noci na něm stačil
urazit vzdálenost mezi Březovými Horami a Vyšehradem, dokonce se
zajížďkou přes Neumětely. A na Vyšehradě? "Ranním jitrem před knížetem,
jako by o tom nic nevěděl, na Vyšehradě se postavil."
Jakými
pohnutkami ospravedlnil Horymír svou návštěvu, pověst nepraví. Zato líčí
dost podrobně další, vrcholné dějství příběhu: Křesomysl se obratem
ruky dozvěděl, jaká tragédie potkala jeho kovkopy. (Ano, některé zprávy
se, jak jsme už říkali, šířily zvolna. Jiné tak říkajíc rychlostí
blesku.) Přispěchali očití svědkové, za hlavního viníka označili
Horymíra, a třebaže ten zapíral, jak mohl, Křesomysl mu neuvěřil, "a
velice žalostiv jsa pro stříbrné doly, kázal Horymíře do jednoho sklepu
zavříti."
Kdyby jenom to! Vynesl tento rozsudek: "Poněvadž mnozí
na Horymíře žalují, že jej při tom skutku – an ohněm škodu učinil –
viděli, má smrt trpěti." A následoval i způsob popravy: "I když mně
ohněm škodu učinil, to já jemu promíjím, a odpouštím, aby nebyl ohněm
spálen. Pro mordy toliko, kteréž tu učinil svým mečem, týmž mečem má
jemu hlava sťata býti!" (Pak že je humanita vynálezem až novověkým...)
Bohatýrský veleskok
Toto
opatření však nebylo jediné. Horymír měl kromě toho právo na své
poslední přání. "Ctný kníže, již vidím a znám, že jsem tvým soudem
odsouzen; poněvadž mi živu býti nelze, za to toliko prosím, popřej mi
dřív, než umru, ať na svůj milý kůň vsedu a maličkou chvíli na něm se po
tomto hradu projedu; potom učiň se mnou, co chceš." A tohle poslední
přání odsouzencovo vneslo do poněkud pochmurného příběhu, páchnoucího
prolitou krví a požářišti překvapivé, šťastné rozuzlení.
"Kníže se
tomu zasmál a kázal dveře hradové dobře zavříti a strážnými osaditi.
Horymíř pak vešel do marštale a – jakž zpráva od marštaléřů byla – něco
se svým koněm mluvil a osedlav jej ven vyvedl a vsed naň zavejska." A
vzápětí se před zraky davu, které chtěly přihlížet popravě (a to ne jen
tak ledajaké, ale popravě vladyky), vzápětí se odehrál zázračný zvrat,
bez něhož byl vlastně pověst nemohla vůbec vzniknout a přežít. Jak to
bylo?
"Kůň se počal velmi čerstvě obraceti a skoky veliké činiti.
Kníže z oken vyhlédav se velmi divil. Když po druhé Horymíř zavejskal,
kůň pod ním od jedné brány bradové až k druhé skok učinil. A přišlo
třetí zavejsknutí a Horymírův pokyn: ‚Nuže, Šemíku, vzhůru!’" Kupodivu,
nejenom Horymír se Šemíkem, ale i Šemík s Horymírem plynně komunikoval:
"Kůň jemu odpověďal: ‚Pane, drž se!’" A vtom: "Vtom učinil skok přes
všecky zdi hradové až na druhou stranu řeky Vltavy." I kdyby skočili oba
do řeky, tak by to byl dočista kaskadérský výkon. Na první pohled –
nemožný.
Obhájci pověstí dokazují nemožné
Jiří
Brabenec tu nemožnost se zanícením sobě vlastním popírá: "Podle úsudku
odborníků (neuvádí ovšem jakých) byl ten skok proveditelný. Výtečný kůň
mohl s dobrým jezdcem přeskočit tehdejší palisády a ještě dopravit
jezdce přes řeku. Když přeskočil palisády v místech, kde vyšehradská
skála směrem k řece se poněkud prohýbá a tvoří strmou rokli, mohl zde
sklouznout po kamenité drti až k řece, aniž by se kůň nebo jezdec
zabili."
A druhá možnost: "Skok se mohl udát v místech, kde skála
padá přímo téměř svisle do řeky a kde byly tedy nejnižší palisády.
Protože v těchto místech naráží proud Vltavy na skálu, kterou vymílá a
podebírá, je tu dnes – kromě uměle vytvořených hloubek za přehradami – v
celé Vltavě největší hloubka." (Před lety se chtěl pokusit o
rekonstrukci Horymírova skoku z vyšehradské skály jeden pražský novinář,
ale policejní úřady mu to zatrhly.)
Ovšem pozor, teď to přijde:
Václav Hájek si příběh o Šemíkově skoku nevymyslel. Už to asi nikdo
nespočítá, kolik století se vypráví pověst o hrdinovi jménem Tristan.
Musel překonávat neuvěřitelná dobrodružství proto, že spolu se
zlatovlasou Isoldou, kterou dobyl nikoli pro sebe, ale pro svého krále,
omylem vypil nápoj lásky. Ten příběh je původu keltského a přes Bretaň a
Francii se rozšířil do Německa a taky k nám. Staročeský Tristan je
pravděpodobně dílem století patnáctého. Najdeme v něm zarážející
podobnost – a ne jednu – s příběhem o Horymírovi a Šemíkovi. Tak dobře –
postavme ty dva příběhy vedle sebe. Souběžně.
Horymír zřejmě opisoval
Bod
první: Hrdina Tristan je zadobře s králem, ale závistníci na něho
žalují, že krále spolu s Isoldou neřestně podvádí. Horymír je zadobře s
knížetem, kníže váhá, má-li ho potrestat, uvěří však žalobě horníků.
Druhý
bod: Král nespravedlivě odsuzuje Tristana na smrt upálením, Tristan
svou vinu popírá, i když ve skutečnosti s Isoldou obcuje – umožňuje mu
to slovní hříčka, že s Isoldou nemá hříšný styk, ale styk čisté lásky.
Kníže odsuzuje Horymíra na smrt upálením, ale vzhledem k jeho stavu mu
dává milost smrti mečem. Horymír svou vinu popírá, i když ve skutečnosti
doly zavalil – umožňuje mu to lest.
Tristan a Isolda ve Státní opeře Praha, Catherine Hunold (Isolda) a Leonid Zakhozhaev (Tristan)|foto: Státní opera Praha
Za
třetí: Rozsudek se má vykonat před vším shromážděním hradu Tintaglu.
Soudce se za Tristana přimlouvá a tomu jsou uvolněna pouta. Rozsudek se
má vykonat před vším shromážděním na Vyšehradě.
Čtvrtý bod:
Tristan si vyprosí poslední přání před smrtí, které je zamýšleno jako
lest k úniku: pomodlit se sám v kapli stojící nad útesem. Horymír si
vyprosí poslední přání před smrtí, které je zamýšleno jako lest k úniku:
projet se na svém koni.
A máme tu za páté: Jakmile toho dosáhne,
začne Tristan jednat – vyrazí v kapli zadní okno a skáče z vysoké skály.
V původní předloze ho vítr zázračně nadnáší a spustí ho na široký kámen
na úpatí útesu (ten kámen se dodnes nazývá mezi lidem "Tristanův"). V
české verzi však skáče Tristan do řeky. Jakmile toho dosáhne, začne
Horymír jednat – zašeptá něco svému koni a skáče přes hradby z vysoké
skály přes řeku až na druhou stranu.
Za šesté: Na břehu čeká na
Tristana jeho věrný kůň a meč, Tristan sedá na koně a uhání, aby si
zachránil život. Na svém koni, maje meč k sobě připásaný, uhání Horymír k
Radotínu.
A za sedmé neboli za poslední: Tristan žije dlouho ve
skrytu, když předtím zachránil před smrtí upálením i Isoldu, dokud se
nedočká králova odpuštění; vrací se pak k němu na hrad. Horymír se
uchýlil na své Neumětely, kde se dočká odpuštění od knížete a vrací se k
němu na hrad.
Podivná podobnost. Několikanásobná. Víc než
podezřelá. Tak on ani ten pověstný Šemík není český originál. Ano, ten k
nám přicestoval z německé hrdinské epiky, z eposu Rosengarten neboli
Růžová zahrádka. Ale vyskytuje se už ve staré sáze jménem Thidreksága.
Tam se jmenuje Skemming a je koněm hrdiny Witticha. V Růžové zahradě se
už jmenuje Schemig. Psáno ovšem "Sch" a na konci "g."
"Když pak
domů se navrátil, Šemík jemu, že živ býti nemůže, oznámil, a přitom jako
pána svého žádal, aby když umře, nedal ho ptákům ani zvířatům jísti,
ale aby jej dal před vraty dvoru svého pohřebiti. A on, Horymíř, tak
učinil."
Pokusil se někdo o prozkoumání Šemíkova hrobu? Ale pokusil.
Ředitel panství Gassauer. Neumětelští v té době již pověstem, že se zle
povede tomu, kdo klid Šemíkův naruší, nevěřili natolik, aby se kvůli
nim pustili do boje s vrchností. Gassauer dal odvalit kámen ve tvaru
koňské hlavy a nechal pod ním kopat.
Občasné toulání historií v těchto horkých letních dnech je zpříjemnění podvečerních chvílemi. Venku sprchlo, vzduch se vycistil,hned se lépe dýchá. Hanko,přeji pohodový víkend. Fukčárinka
Máš pravdu, Marti, já se toulám historií většinu svého života bez ohledu na počasí ☺ ☺ ... Včera bylo horko, byla jsem na oční klinice a pak na hřbitově, ale dalo se to vydržet. Na víkend je předpověď nepříznivá, hlavně, aby bouřky "něco" nepřinesly. Tak ať nám to vyjde - všem. ☺
Kdo byl jednou na Vyšehradě, ví... Pověst to je krásná, pamatuji si, jak náš asi pětiletý Adam kroutil na Vyšehradě hlavou :o) Haničko, děkuji za počtení a přeji hezký víkend, Helena
Hezky jsi to, Helenko, o Vyšehradě napsala ☺. Ještě že ty pověsti máme, díky za ně, bylo by to o hodně nudnější. Děkuji Ti a také přeji příjemně prožitý víkend. ☺
Občasné toulání historií v těchto horkých letních dnech je zpříjemnění podvečerních chvílemi. Venku sprchlo, vzduch se vycistil,hned se lépe dýchá. Hanko,přeji pohodový víkend. Fukčárinka
OdpovědětVymazatMáš pravdu, Marti, já se toulám historií většinu svého života bez ohledu na počasí ☺ ☺ ... Včera bylo horko, byla jsem na oční klinice a pak na hřbitově, ale dalo se to vydržet. Na víkend je předpověď nepříznivá, hlavně, aby bouřky "něco" nepřinesly. Tak ať nám to vyjde - všem. ☺
VymazatKdo byl jednou na Vyšehradě, ví... Pověst to je krásná, pamatuji si, jak náš asi pětiletý Adam kroutil na Vyšehradě hlavou :o)
OdpovědětVymazatHaničko, děkuji za počtení a přeji hezký víkend, Helena
Hezky jsi to, Helenko, o Vyšehradě napsala ☺. Ještě že ty pověsti máme, díky za ně, bylo by to o hodně nudnější.
VymazatDěkuji Ti a také přeji příjemně prožitý víkend. ☺