Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

čtvrtek 30. března 2023

Vaječná tlačenka

 

Velikonoční svátky jsou nejen barevné, ale jsou spojené s větší spotřebou vajec a pak zjistíme, že nám zbyly. Jak je využít? Ano, namazat chléb s máslem a na to pokrájet vajíčko natvrdo. Taky možnost. Nebo udělat vajíčkovou pomazánku. Ale pokud je vajíček více, dá se udělat vaječná tlačenka a nemusí to být jen o Velikonocích. Předem musím napsat, že je to pro ty, kteří mají rádi želatinu. Jak to udělat, aby to krásně barevně hrálo? Velmi důležité je nastavit ten správný poměr želatiny a té tekutiny. Uvaří se nálev z octa, cukru a vody nebo pokud koupíte dobrou sterilovanou zeleninu, tak ten základ se dá udělat z tohoto nálevu. Já využívám Moravanku. Nebo se dá koupit směs na bramborový salát, tam ten poměr zeleniny je ideální. Pak je hlavní udělat správně želatinu. Měla by se předem vyzkoušet - udělat a kápnout na talířek, dát na chvíli do ledničky a zkusit, jestli to ztuhne. To doporučují i kuchaři. Ty suroviny do vaječné tlačenky se nemusí nějak striktně dávat podle receptu, protože jednak některé třeba nemáme nebo někdo nemá rád určité druhy. Někdo tam dává kapii, hrášek čerstvý nebo sterilovaný atd. Někdo to dává do tlačenkových sáčků, jiný to nalije do formy - dá se využít i malá beránková forma, to se pak vyklopí a vypadá to hezky velikonočně.

Vaječná tlačenka z šesti vajec

Může sloužit jako studené pohoštění koledníkům, případně se postarat o zbytky vařených vajec následující dny po pomlázce.

Záleží pochopitelně na tom, zda u vás v rámci velikonočních svátků převládá vaječný příliv nebo odliv. 😆

Kromě vajec budu na vaječnou tlačenku potřebovat ještě další dvě zásadní věci: kupovanou sterilovanou zeleninovou směs a želatinu určenou přímo na vaječnou tlačenku. Jak bylo výše řečeno, množství surovin nemusíme striktně dodržovat.

Ingredience
  • 270 g zeleniny nakrájené na drobné kostičky (vařená mrkev, celer a petržel, kapie, sterilovaná okurka, hrášek, vařená kukuřice)
  • 6 vajec uvařených natvrdo
  • 1 sáček práškové želatiny (20 g)
  • 150 g majonézy
  • Na nálev:
  • 75 ml octa
  • 20 g cukru
  • 7 g soli
  • 200 ml vody nebo vývaru z vaření zeleniny
  • 5 kuliček pepře
  • 3 kuličky nového koření
  • 1 bobkový list
  • 10 kuliček hořčice 
Postup: 
 
Ujistěte se, že máte všechnu zeleninu předem uvařenou, pokrájenou, prostě komplet připravenou. Vajíčka oloupejte, rozkrojte napůl, žloutky vyjměte stranou. Bílky nakrájejte na drobné kostičky, žloutky o něco větší kostičky, obojí nadále mějte oddělené.
 
Odměřte asi 150 ml vlažné vody (nebo vývaru ze zeleniny), nalijte do mísy a hladinu jemně poprašte želatinou. Nemíchejte, nechte 10 minut nasáknout a nabobtnat.
  • V mezičase uvařte nálev. Nalijte do kastrůlku ocet, přidejte cukr a sůl a přiveďte k varu a minutu vařte. Tím zbavíte ocet části čpavých látek. Potom přilijte vodu nebo vývar, koření a teď už jen zvolna a s mírným pobubláváním nechte vařit dalších 5 minut. Zvolna proto, aby se vám všechna tekutina nevyvařila, to nechcete.
    Horký nálev slijte přes cedník na nabobtnanou želatinu, zachycené koření vyhoďte. Metličkou míchejte, až se želatina zcela rozpustí. Kdyby se vám to nedařilo a stále jste v tekutině viděli krystalky želatiny, můžete směs jemně ohřát, ale opatrně, neměla by vůbec přijít k varu.
    Do tekutiny s želatinou přidejte majonézu a opět metličkou rozmíchejte. Od tohoto okamžiku budete muset pracovat rychle, protože želatina začne tuhnout. Vmíchejte všechnu připravenou zeleninu a bílky, promíchejte, přisypte žloutky a znovu lehce promíchejte. Směs nalijte do formiček, do srnčího hřbetu nebo do formy na biskupský chlebíček.
    Formu či formičky uložte na minimálně dvě až tři hodiny do chladu, ale raději tomu dopřejeme noční pobyt v lednici, to jedině prospěje. Na druhý den je bleskově ponořte na pět vteřin do horké vody (skleněné a keramické formy o maličko déle) a hned vyklopte. Podávejte sypané pažitkou a k tomu čerstvé pečivo. 
 
Vše je ukázáno na videu, pozor na želatinu, ta se nevaří, jen zahřívá. Ztratila by želírovací schopnost. Návod je na sáčku. 
 
Vaječná tlačenka může sloužit jako pohoštění po celý rok.
Zdroj: hradec.rozhlas.cz

18 komentářů:

  1. Hani, také jsem vajíčka dříve zpracovávala různě. Teď, když už jsme sami, tak uvařím jen pět na stůl a sníme je k večeři. Kolednikům dávám spíše čokoládová, protože ta slepičí se pak často válela rozšlapaná venku na chodníku, protože je koledníci vyhazovali nebo si rovnou říkali o peníze. Ty jsem ale nikdy nedávala. To už není koleda...Je teď divná doba. Ty zvyky tady hodně upadají.. Jen v Mikulášovicích se obnovila tradice Královské jízdy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jari, rozumím tomu, jak to myslíš. Ta doba hodně změnila vztahy a vidím to i v naší oblasti. Koledníci už málo chodí a také jsem zažila, že "určitá skupina" zazvonila jen proto, aby vybrali peníze, o které si přímo řekli. Takhle ne. Já si velmi vážím pracovníků našeho muzea, kteří se snaží lidem předvést dávné zvyky a v poslední době jsme byli na Svatomartinských slavnostech nebo na masopustě, kde i na pódiu paní etnografka mnohé vysvětluje a připomíná. Je to potřeba a je vidět, že nakonec se to lidem líbí a připojí se do průvodu. Tak to může být i s velikonočními zvyky. 👍

      Vymazat
  2. Hanko, tlačenku jsem ochutnala několikrát,ale nedělám ji. Jak už jsem psala u nás pohoštění je v podobě Soldry,už ani nezapekam uzené klobásou,zvykli jsme si na čistou a klobasu s uzeným masem servíruji zvlášť.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, vím, že u vás je šoldra pravidelně a zítra tady vyjde článek, přečti si ho - inspirovala jsi mě k napsání. Je fakt, že uzené s chlebem má také v naší oblasti tradici a je to bez práce.
      Díky a ať se Ti pohoštění povede. 👍

      Vymazat
  3. Hani, já jí mám moc ráda, ale už hrozně dlouho jsem jí nedělala. Měla bych to někdy napravit a udělat jí. Používám na její výrobu Moravanku, ta se mi osvědčila.
    Letos asi obarvím v cibuli jen pár vajíček, aby tu nezůstala. Hned po Velikonocích odjíždíme na čtyři dny a čím méně bude po Velikonocích zbytků, tím lépe.
    Za normálních okolností dělám ze zbylých vajíček salát.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, vaječná tlačenka není nic nového, ale asi se často nedělá. Pokud ji uděláš, určitě bude chutnat. 👍 Já také mám ráda Moravanku, léta ji kupuji a používám i do bramborového salátu právě pro chuť.
      Je fakt, že pokud vás čeká ten pobyt, nemá cenu dělat toho hodně, ale i pár vajíček přispěje k velikonoční náladě.
      Děkuji a přeji příznivý a pohodový víkend. ☺

      Vymazat
  4. Já jsem vaječnou tlačenku nikdy nejedla, tak ani nevím, jak by měla chutnat, proto jsem se do ní nikdy nepustila. Ale vypadá dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, někdy se stane, že nás něco "mine", jako Tebe ta tlačenka. Věřím tomu, že kdybyste ji doma ochutnali, moc by vám chutnala. Jak píšu v článku, nesmí vadit ta želatina, která tam je důležitá, aby všechny suroviny držely pohromadě. Je to výborné pohoštění a jak tady čteš, hodně lidí s tím má dobré zkušenosti. ☺

      Vymazat
  5. Na tlačenku mám také na blogu recept, používám Moravanku a postup je jednoduchý a opravdu rychlý. Dělala jsem po dlouhé době zrovna minulý měsíc. Používám nižší formu na bábovku. Měj se, zdravím 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Evi, Moravanku já chválím už nahoře, má výraznou a výbornou chuť a já ji používám i do bramborového salátu. Také si myslím, že příprava tlačenky je jednoduchá a docela rychlá, akorát se musí nechat přes noc ztuhnout v ledničce, což není problém. Měj se pěkně. 👍

      Vymazat
  6. Tlačenku dělávám,máme ji rádi.Vajíček moc nebarvím,tak akorát pro koledníky,přijdou dvoje děti z domu,vnuk,zeť a syn.Tak vajíčka rozdám.
    Hani,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak vidím, Jituš, máte doma příjemné a krásné Velikonoce, všechno jistě zařídíš tak, jak má být. 👍
      Díky a také se měj moc hezky a hlavně přeji zdraví.

      Vymazat
  7. Také ji mám moc ráda, a když je nějaká příležitost, tak vyrábím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Jani, podobně jako já. Běžně tlačenku nedělám, jen při nějaké příležitosti.

      Vymazat
  8. Hani, vaječnou tlačenku tak dvakrát do roka dělám, má trochu odlehčenou verzi s jogurtem, na Velikonoce ji dělám do formiček, abych měla jednotlivé porce.
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, asi by se to takhle mělo, ale po pravdě, mi to s tím jogurtem nechutná. Ani saláty, vím, že je to odlehčená verze, ale ani přítel to nechce. Formičky jsou výborný nápad, je to vlastně hned naporcováno a ulehčíš si "práci".
      Děkuji a přeji příjemný víkend. 👍

      Vymazat
  9. tetkapernikarka
    Jé 😊 díky za připomenutí receptu 😊
    Vaječnou tlačenku jsem delší dobu nedělala, ale na Velikonoce určitě bude. Zaujalo mě, dát hmotu do těch menších tvarů. Vždy jsem ji dávala do srnčího hřbetu, tvarem se mi to líbilo pak na plátky veky.
    Hezky si to plánuji 😁 jidáše... tlačenku... svíčkovou mi naplánoval vnouček... 😁😁

    OdpovědětVymazat
  10. Hani, na vaječnou tlačenku mám takovou nepříjemnou vzpomínku. Skončila jsem po ní v nemocnici se žlučníkovým záchvatem, stačily dva plátky na návštěvě... Od té doby jsem ji nedělala. Preju pěkný víkend, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat

Toulky českou minulostí

Jablunkovské šance - unikát, o němž se moc neví

  V minulém článku jsem trochu představila Jablunkovský průsmyk , který většina lidí zná jako místo, kterým projížděla vlakem či autem na Sl...