Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

neděle 21. května 2023

Karin Lednická: Šikmý kostel - poslech knihy

 

Románová kronika ztraceného města, léta 1894–1921. Podtitul knihy shrnuje příběh o někdejší pastevecké vesnici, která vystavěla svůj rozkvět na těžbě uhlí, aby o století později zašla na úbytě – také kvůli těžbě uhlí. Dnes už z výstavních budov a vznosné katedrály nezbylo nic. Jen šikmý kostel, který varovně ční do pusté krajiny. Z bestselleru Karin Lednické o životě plném prachu, dřiny a zoufalství, ale také přátelství, lásky a naděje čte Anna Cónová.

 https://ct24.ceskatelevize.cz/sites/default/files/styles/scale_1180/public/images/1030599-593571.jpg?itok=ZVsgy9n3  
V letech 1973-1977 studovala divadelní fakultu JAMU. Od roku 1991 je členkou Národního divadla moravskoslezského v Ostravě.

Někteří už knihu znají, nyní nabízím na blogu k poslechu:

Barokní kostel sv. Petra z Alkantary  z roku 1736 je raritou v celém Česku, Šikmý se mu říká proto, že je nakloněný k jedné straně. Půda pod ním klesla o celých 36 metrů! Stává se vyhledávaným cílem turistů z celé republiky. 

https://g.denik.cz/1/e9/karin-lednicka-kredit-adolf-horsinka_denik-630-16x9.jpg 
Na snímku paní Lednická v místech, o kterých píše v románu. Za ní je vidět, jak vypadá poddolovaná krajina. Kostel totiž původně stál "na kopečku". 

Kostel je z roku 1736, postavit jej nechal tehdejší majitel panství – hrabě František Wilhelm Larisch – na místě dřevěného kostelíka z 15. století. Po zahájení těžby uhlí v bývalé Karvinné (ano, psalo se s dvěma "n") až do 90. let minulého století se kostel začal naklánět a propadl se až o 36 metrů. V 90. letech jej nechala společnost OKD zpevnit a upravit, dodnes je to kostel funkční – se všemi typy farních obřadů. Bohoslužby tu jsou každou neděli od 9:30 hodin. 

 
Tak kostel vypadal, věž byla snížena, kdyby se totiž zhroutila, probořila by střechu. Foto zdroj: Státní okresní archiv v Karviné
 
 
Takto dopadly poddolované doly v okolí kostela, foto ze 60. let 20. st.

***
„Šikmý kostel vypráví o světě, který zmizel, a my jsme na něj zapomněli. Ráda jsem se nechala unést vyprávěním o městě, v němž bylo snadnější umřít než žít, o městě plném dolů, uhelného prachu, každodenní dřiny a zoufalství, ale také přátelství, lásky a naděje.“ – Alena Mornštajnová   
Zdroj: dvojka.rozhlas.cz, denik.cz

8 komentářů:

  1. Hani,četla jsem první díl a teď jsem četla u jedné blogerky,že vychází druhý. Nemohla jsem ho sehnat.Hrozně ráda bych si knihu poslechla,líbila se mi.Zkusím nasadit před spaním sluchátka na notebook.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, tato kniha je rozšířená, ale je o ni zájem. Tady je to dostupné delší dobu, takže nejen Ty můžete poslouchat.
      Děkuji a přeji pěkný nový týden. ☺

      Vymazat
  2. Hani, Šikmý kostel jsem poslouchala asi před dvěma roky. Načetla ho paní Vilma Cibulková. Nového zpracování jsem si i všimla, kousek si pustila a při vší úctě k paní Cónové, to první je nesrovnatelně lepší.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, kniha je už dost rozšířená a hodně lidí to už četlo nebo poslouchalo. Přesto jsem to na blog zařadila, už proto, že zachycuje život v "našem kraji" a to je mi blízké.
      Co se týče načtení, tady si dovolím trochu nesouhlasit. Paní Cibulková toho pro rozhlas načetla hodně, však také byla nominována do výběru, když se hlasovalo pro neviditelného herce. Kdyby nebyla "kvalitní", nevybrali by ji. Jenže, podle mého osobního názoru, nevybrala bych pražskou herečku, a to může být sebelepší, k načtení příběhu tohoto typu - z Karvinska nebo Ostravska. Výběr místní herečky lépe sedí, když tady je v angažmá přes 30 let, zná i nářečí, které je tam místy také použito a zní to celkově přesvědčivěji. Ale souhlasím, že tohle může tak cítit Ostravák/Karviňák. 😉
      Děkuji za názor, přeji úspěšný den. ☺

      Vymazat
  3. Hanko, ve čtvrtek jsem dočetla Šikmý kostel . díl. Krásné čtení, moc se mi kniha líbila, ale život to nebyl vůbec jednoduchý. Buďme rádi, že žijeme v této době, zdravím 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, Ty jsi čtenářka velmi pilná a mám radost, že Tě zajímá i příběh z našeho kraje. Kdo tady žil a žije, mnohé lépe z té knihy pochopí, to mi věř.
      Měj příjemný květnový týden. ☺

      Vymazat
  4. Hani, Šikmý kostel jsem četla a musím říct, že kniha na mne hodně zapůsobila. Pozdravuju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, jsem ráda, že i Ty knihu znáš a dík patří hlavně paní Lednické, které se podařilo tento kraj a region tímto způsobem popularizovat. Mnozí mimo tento region nemají potuchy, jak se tu žilo a jak to tady vypadá. To bez přehánění.
      Proto moc děkuji a také zdravím májově. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 171. schůzka: Jan řečený z Husince

Jan Hus se dožil přibližně čtyřiceti pěti let, avšak o prvních dvou třetinách jeho života nedovedeme říct skoro nic věrohodného. Informací ...