Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

sobota 7. října 2023

Bohumín - Národní den železnice 23. září


Dnes to místy bude jako z pohádky o vláčcích. A když ne z pohádky, tak ze starých časů určitě. Takové vlakové retro, plno nostalgie z dob, kdy byla sláva, když na perón přijela lokomotiva, samozřejmě parní, a že zahalila nádraží do oblaků kouře, nikomu nevadilo. I když možná vadilo - těm, kteří jezdili s koňskými povozy, vlastnili bryčky nebo kočáry.  Ti si začali uvědomovat, že parní oř je jejich nepřítel a konkurent, co se jejich obživy týče. Samozřejmě cítili, že jejich čas pozvolna končí. V bryčce převezli čtyři pasažéry, i kdyby šest, ale lokomotiva táhla několik vagónů a tam se vešlo lidí! O nákladních vagónech nemluvě. Pokrok nezastavíš a vždy jsme měli hustou železniční síť. 

____________________________________

Máte rádi vláčky a jezdíte rádi vlakem? A kdy jste naposledy jeli vlakem? 

V sobotu 23. září 2023 byl Národní den železnice. My jsme se vypravili do Bohumína. 

 

Železniční doprava spojuje Ostravsko s okolními kraji už 176 let. Slavnostní vlak, který zahájil provoz na tzv. Severní dráze císaře Ferdinanda, přijel do Ostravy a Bohumína 1. května 1847. Dnes je celé Ostravsko jedním z nejdůležitějších železničních uzlů u nás. V Bohumíně je také druhé nejvýznamnější depo osobních souprav v České republice.  

Naposledy jsem jela vlakem z Ostravy do Opavy na výstavu Legiovlak. Musím upřesnit, že jsem si vlaků užila právě toho 23. září! 👍 Na delší vzdálenosti nejraději jezdím Pendolinem. 

_____________________________________________________

Národní den železnice se pořádal v areálu bohumínského depa, kam směřovaly početné "davy lidí". Počasí moc nevyšlo, bylo sychravo  s deštivými přeháňkami, takže výhodou bylo přijít s deštníkem a nutností obléknout bundu proti dešti. Zájemci a nadšenci mohli obdivovat  historickou i moderní železniční techniku Českých drah a jejich partnerů.

Největší zájem byl o ukázky historických lokomotiv, prohlídky nejmodernějších vlaků i jízdy parními či historickými motorovými vlaky. Ve Světě historie byla k vidění výstava těch nejhezčích a nejzajímavějších historických parních, motorových i elektrických lokomotiv. Nevím, jak vám, ale mi se parní lokomotivy líbí, jsou to krásné technické památky. 👍

Doslova "tahákem" byly jízdy parních a zvláštních (nestandardních) vlaků, které mají originální, já řeknu i zapamatovatelné,  pojmenování, např. Skaličák, Rosnička, Šlechtična či Papoušek. Byla jsem vybavena sešitkem a propiskou, abych si ty názvy zapsala, ale po dvou hodinách jsem už poznala Věžák, Sergeje, Šlechtičnu nebo Brejlovce. 😄 Koho toto téma zajímá a nechce prohlížet fotografie, nabízím video:


Nostalgické jízdy probíhaly celý den. Přehlídka lokomotiv na točně byla skvělá, lokomotiva vždy najela na otočnou rampu a při otáčení ji popisoval komentátor z pódia, které bylo před točnou. Hlavně, že to bylo dobře slyšet. Přitahovalo to pozornost milovníků "mašinek", 3x během dne návštěvníkům předvedli ty největší historické skvosty české železnice.👍

Parní lokomotivy fotografovali či natáčeli diváci, kteří obklopili trať a nástupiště se zahalila do oblaků kouře. 

  

Velkým lákadlem byla i ruční drezína, kterou si návštěvníci mohli zkusit rozpohybovat vlastníma rukama.

 

Nostalgie hodně táhne a projet si třeba nějaký železniční úsek, mít opravdové kousky uhlí ve vlasech a zažít tu nostalgickou historii je velké lákadlo. Ale byly tam i novinky. Člověk vidí moderní vlaky, které jsou nízkopodlažní, mají wi-fi připojení a splňují nejpřísnější normy. Většina vlaků už nemá ty strmé schůdky (aspoň na našich tratích), jejichž zdolání ještě s batohem nebo těžkým zavazadlem býval "horor". 😗 V areálu bohumínského depa byly za modernu zastoupeny namátkou vozidlové soupravy RegioFox, RegioPanter, Siemens Taurus, Peršing nebo Terminátor.

Pódium a komentátorské stanoviště u točny

Brejlovec 
Lokomotiva 750 je dieselová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu, která vznikla rekonstrukcí lokomotiv řady 753.

Bardotka
Za svou přezdívku vděčí slavné herečce Brigitte Bardot, jejíž křivky železničářům připomínaly tvar přední kapoty lokomotivy pod okny strojvedoucího. Mezi železničními nadšenci jsou bardotky velmi oblíbené hlavně kvůli charakteristickému brumlavému zvuku motoru, který bývá slyšet i několik kilometrů daleko.

Lokomotiva má 55 let a vypomáhá na trati Posázavského pacifiku - z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Čerčan a zpět.

Rosnička
V roce 1959 ČKD Praha vyrobila prototyp třínápravové dieselhydraulické lokomotivy.
Do roku 1963 lokomotivka v Libni dodala 90 kusů, pak výroba pokračovala ve smíchovské Tatře, v SMZ Dubnica nad Váhom a nakonec v TEES Martin. Příliš se však neprosadily, neboť jejich výkon byl proti parním lokomotivám stejné kategorie poloviční, nasazovaly se jen na rovinaté místní tratě a lehké nákladní vlaky.
 
 
464.202 Rosnička

EP05-023 (PKP)
 EPO5-023 lokomotivy pro polské železnice vznikly v počtu 27, poslední byla vyřazena z provozu 2008.

Sergej T679.1529 
Dieselelektrické lokomotivy s dvoudobým spalovacím motorem typu 14 D 40 byly dodány v počtu 600 kusů ze Sovětského svazu pro ČSD. Vyráběny byly v lokomotivce Lugansk v letech 1966 - 1973, poslední série pro ČSD pak v roce 1979. Obdobné lokomotivy jsou stále rozšířeny v zemích bývalého Sovětského svazu. Lokomotivy byly určeny pro vozbu nejtěžších nákladních vlaků na hlavních neelektrifikovaných tratích a výjimečně vozily i osobní vlaky a rychlíky.

 
Bobina E 499.004
Bobina, poválečná čsl. elektr. lokomotiva. 
Ve dvou sériích nakonec bylo vyrobeno celkem 61 lokomotiv. V širokorozchodném provedení byla dodána také do SSSR a v normálně rozchodném provedení také 30 strojů do Polska. Po vyrobení byly nasazeny jen v depech české části republiky a tak po řadě E 499.0 převzaly podstatnou část rychlíkové vozby z Prahy až na východní konec Československa. Univerzální lokomotiva byla provozována nejen v rychlíkové vozbě, ale i při vozbě osobních vlaků a také rychlých nákladních vlaků.

Hasičský vlak


Lokomotivy na točně: Věžák M120.417/Hurvínek M131.101/.../Hektor T435.040/Bardotka T478.1001/Pilštyk T466.0007/Sergej T679.1529/Rosnička 464.202/475.111 Šlechtična

E458.1001 Žehlička

163.035 Peršing

433.001 Skaličák, po trati jezdil do r. 1980.
 
 
Věžák a Sergej. Věžák představuje  počátky motorizace, poslední dojezdily v roce 1958.
Roku 1928 vyrobili v Kopřivnici tři lehké motorové nákladní vozy pro rychlou dopravu denního tisku a právě tyto vozy označené řadou M140.1 dostaly praktickou řídící věž.
  
Stanoviště strojvedoucího se nachází v jakési věžičce uprostřed vozu. Z věžičky je pěkný rozhled, ale hůř se tam leze. Po chvilce je tam velké horko, protože člověk sedí nad motorem. Pokud strojvedoucí má dlouhé ježdění během dne, tak je večer jako zfetovaný výpary benzínu.
 Motorový vůz řady M120.4

Přepravní kapacita sedících cestujících se u „Věžáků“ s normálním rozchodem udává počtem 36, úzkorozchodného M11.0 to bylo 32 cestujících.

Pokračování

Zdroj: ceskenoviny.cz, denik.cz, Wikipedie, idnes.cz

12 komentářů:

  1. Vlaky a vláčky miluju. Na Den železnic ČD dávaly i velké slevy na jízdenkách víkendových. Vždy to je pro 2 osoby. 3 děti a v Den železnic je to pro 5 dospělých. Většinou jsme jeli do Prahy na jeden den. Nostalgické jízdy a předvádění starých lokomotiv a vlaků snad přímo zbožňujeme. Jen tedy se těch jízd nezúčastníme, spíše je fotíme natáčíme. A čím víc čoudí, tím lepší fotka nebo film. My Pendolinem nejezdíme, protože u nás ani nikde poblíž nestaví a přesedat kvůli tomu v Olomouc, když můžeme jest přímo, nemá cenu. Nebo jet do Ostravy a tam nasednout na Pendolino také nestojí za to. Moc se mi líbí tvá fotka mašin na točně.
    Legiovlak jsem navštívila kdysi v Hranicích na Moravě, ale na blog ještě nedala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, díky za bezva komentář k věci. Já mám také vlaky ráda a do Prahy na jeden jsem se najezdila ... ani to nepočítám, to byly různé výstavy a akce. My tady máme štěstí, že jsme na té hlavní trati, takže Pendolino a další dobré vlaky jsou dostupné. Aspoň něco, když region plnil požadavky celé republiky, kdy bylo třeba uhlí a železo a nakonec získal přídomek "černá" Ostrava apod. To si ti vzdálení neumí představit.
      Nostalgické jízdy a staré lokomotivy také mám ráda, video je pak lepší, než foto.
      Legiovlak jsme navštívili 2x, i letos v Opavě a tam jsme schválně jeli. Na blog to dám ve vhodný čas. Fajn. 😉

      Vymazat
  2. My cestujeme převážně vlakem, protože už dlouhé roky nemáme auto. Na retro vlaky se ani musíme chodit koukat, protože ty krásné klimatizované, které tu pár let jezdily, odtáhli k vám na Moravu a sem nám dali ty hrozné RegioNovy, což jsou přestavěné motoráky řady 810 a 010 z let 1976-1982, lidové zvané též " Šumperská pomsta", "Slovácké pendolino", též "Regiohadra". Přestavby prováděla firma ParNova Šumperk. Tak že o pohodlném cestování s ČD si můžeme nechat zdát. Trochu lepší vlaky jezdí jen na soukromých spojích s to už jsou také dědečkové, ale aspoň je v nich slyšet, když hlásí stanice. K železnici máme blízký vztah, bydlíme kousek od nádraží a manžel tam celý život pracoval. Legiovlak byl u nás ve městě před pěti lety k 110.výročí Rumburské vzpoury. Také jsme se byli podívat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, ve Tvém komentáři se asi odrazilo to, že manžel celý život pracoval u dráhy. To pak znáš všechny typy motoráků a jejich čísla, doma slyšíš celá léta ty různé regiohadry... U vás se projevuje (asi) hlavně to, že jste v tom výběžku a po revoluci víme, jak ty výběžky a okrajové části republiky dopadly. Pak určitě nemůžete mít to cestování takové, jaké znám já. Ke svému cestování vlakem vytvořím samostatný článek a tam se pokusím vyjádřit, jak to vidím zase já. Ale to skutečné Pendolino je dobrý vlak.

      Vymazat
  3. Jo, saze v oku, to pamatuju. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, děvče, kdybys žila celý život v našem regionu, nepamatovala bys saze jen v oku. ☺

      Vymazat
  4. Vlakem moc nejezdím,dříve jsem často jezdila k rodičům a to raději autobusem. Cítila jsem se tam bezpečněji než v kupé. Hanko,moc pěkný článek.👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Marti, já jsem také spíše volila jízdu ve voze, než v kupé. A cestovala jsi někdy Košičanem? Pokud jste cestovali na jižní Moravu, tak tam to nejezdilo.
      Díky za pochvalu, vážím si toho. ☺

      Vymazat
  5. Hani, vidím, že se slavilo naprosto velkolepě. Když byl Adam malý, byli jsme v jednom depu přetvořeném na muzeum, musím říct, že se to líbilo i mě :o) Vlak využíváme občas, aktuálně na pracovní cestu do Bratislavy, je to rychlejší a pohodlnější, než autem. A občas do Prahy, třeba do divadla.
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, napsala jsi to přesně, tedy přesně podle mého gusta - vlak je mnohdy výhodnější, než jízda autem. My do Prahy už autem nebudeme jezdit. Stejně pak do velkých měst přijedeš a je problém zaparkovat. Tak jsme udělali Brno. A po městě, jedině MHD, dostaneš se prakticky všude.
      Hlavně přeji vám i nám šťastné kilometry. ☺

      Vymazat
  6. Hani příspěvek přečtu a ukážu tátovi, celý život pracoval u ČD, projektoval tratě a jejich opravy. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, to bude tatínka určitě zajímat, moc děkuji a vyřiď tatínkovi ode mne pozdrav. Přeji mu hlavně zdraví! 👍

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Klenotnice a varhany vyšehradské baziliky

K Vyšehradu tady byl článek zaměřený na interiér baziliky sv. Petra a Pavla. Zaměřila jsem se na výmalbu a sochařskou výzdobu jednotlivých ...