Dnes to místy bude jako z pohádky o vláčcích. A když ne z pohádky, tak ze starých časů určitě. Takové vlakové retro, plno nostalgie z dob, kdy byla sláva, když na perón přijela lokomotiva, samozřejmě parní, a že zahalila nádraží do oblaků kouře, nikomu nevadilo. I když možná vadilo - těm, kteří jezdili s koňskými povozy, vlastnili bryčky nebo kočáry. Ti si začali uvědomovat, že parní oř je jejich nepřítel a konkurent, co se jejich obživy týče. Samozřejmě cítili, že jejich čas pozvolna končí. V bryčce převezli čtyři pasažéry, i kdyby šest, ale lokomotiva táhla několik vagónů a tam se vešlo lidí! O nákladních vagónech nemluvě. Pokrok nezastavíš a vždy jsme měli hustou železniční síť.
____________________________________
Máte rádi vláčky a jezdíte rádi vlakem? A kdy jste naposledy jeli vlakem?
V sobotu 23. září 2023 byl Národní den železnice. My jsme se vypravili do Bohumína.
Železniční doprava spojuje Ostravsko s okolními kraji už 176 let. Slavnostní vlak, který zahájil provoz na tzv. Severní dráze císaře Ferdinanda, přijel do Ostravy a Bohumína 1. května 1847. Dnes je celé Ostravsko jedním z nejdůležitějších železničních uzlů u nás. V Bohumíně je také druhé nejvýznamnější depo osobních souprav v České republice.
Naposledy jsem jela vlakem z Ostravy do Opavy na výstavu Legiovlak. Musím upřesnit, že jsem si vlaků užila právě toho 23. září! 👍 Na delší vzdálenosti nejraději jezdím Pendolinem.
_____________________________________________________
Národní den železnice se pořádal v areálu bohumínského depa, kam směřovaly početné "davy lidí". Počasí moc nevyšlo, bylo sychravo s deštivými přeháňkami, takže výhodou bylo přijít s deštníkem a nutností obléknout bundu proti dešti. Zájemci a nadšenci mohli obdivovat historickou i moderní železniční techniku Českých drah a jejich partnerů.
Největší zájem byl o ukázky historických lokomotiv,
prohlídky nejmodernějších vlaků i jízdy parními či historickými
motorovými vlaky. Ve Světě historie byla k vidění výstava těch nejhezčích a
nejzajímavějších historických parních, motorových i elektrických
lokomotiv. Nevím, jak vám, ale mi se parní lokomotivy líbí, jsou to krásné technické památky. 👍
Doslova "tahákem" byly jízdy parních a zvláštních
(nestandardních) vlaků, které mají originální, já řeknu i zapamatovatelné, pojmenování, např.
Skaličák, Rosnička, Šlechtična či Papoušek. Byla jsem vybavena sešitkem a propiskou, abych si ty názvy zapsala, ale po dvou hodinách jsem už poznala Věžák, Sergeje, Šlechtičnu nebo Brejlovce. 😄 Koho toto téma zajímá a nechce prohlížet fotografie, nabízím video:
Nostalgické jízdy probíhaly celý den. Přehlídka lokomotiv na točně byla skvělá, lokomotiva vždy najela na otočnou rampu a při otáčení ji popisoval komentátor z pódia, které bylo před točnou. Hlavně, že to bylo dobře slyšet. Přitahovalo to pozornost milovníků "mašinek", 3x během dne návštěvníkům předvedli ty největší historické skvosty české železnice.👍
Parní lokomotivy fotografovali či natáčeli diváci, kteří obklopili trať a nástupiště se zahalila do oblaků kouře.
Velkým lákadlem byla i ruční drezína, kterou si návštěvníci mohli zkusit rozpohybovat vlastníma rukama.
Nostalgie hodně táhne a projet si třeba nějaký železniční úsek, mít opravdové kousky uhlí ve vlasech a zažít tu nostalgickou historii je velké lákadlo. Ale byly tam i novinky. Člověk vidí moderní vlaky, které jsou nízkopodlažní, mají wi-fi připojení a splňují nejpřísnější normy. Většina vlaků už nemá ty strmé schůdky (aspoň na našich tratích), jejichž zdolání ještě s batohem nebo těžkým zavazadlem býval "horor". 😗 V areálu bohumínského depa byly za modernu zastoupeny namátkou vozidlové soupravy RegioFox, RegioPanter, Siemens Taurus, Peršing nebo Terminátor.
Lokomotiva má 55 let a vypomáhá na trati Posázavského pacifiku - z Prahy přes Vrané nad
Vltavou do Čerčan a zpět.
Roku 1928 vyrobili v Kopřivnici tři lehké motorové nákladní vozy pro rychlou dopravu denního tisku a právě tyto vozy označené řadou M140.1 dostaly praktickou řídící věž.
Přepravní kapacita sedících cestujících se u „Věžáků“ s normálním rozchodem udává počtem 36, úzkorozchodného M11.0 to bylo 32 cestujících.
Vlaky a vláčky miluju. Na Den železnic ČD dávaly i velké slevy na jízdenkách víkendových. Vždy to je pro 2 osoby. 3 děti a v Den železnic je to pro 5 dospělých. Většinou jsme jeli do Prahy na jeden den. Nostalgické jízdy a předvádění starých lokomotiv a vlaků snad přímo zbožňujeme. Jen tedy se těch jízd nezúčastníme, spíše je fotíme natáčíme. A čím víc čoudí, tím lepší fotka nebo film. My Pendolinem nejezdíme, protože u nás ani nikde poblíž nestaví a přesedat kvůli tomu v Olomouc, když můžeme jest přímo, nemá cenu. Nebo jet do Ostravy a tam nasednout na Pendolino také nestojí za to. Moc se mi líbí tvá fotka mašin na točně.
OdpovědětVymazatLegiovlak jsem navštívila kdysi v Hranicích na Moravě, ale na blog ještě nedala.
Maruško, díky za bezva komentář k věci. Já mám také vlaky ráda a do Prahy na jeden jsem se najezdila ... ani to nepočítám, to byly různé výstavy a akce. My tady máme štěstí, že jsme na té hlavní trati, takže Pendolino a další dobré vlaky jsou dostupné. Aspoň něco, když region plnil požadavky celé republiky, kdy bylo třeba uhlí a železo a nakonec získal přídomek "černá" Ostrava apod. To si ti vzdálení neumí představit.
VymazatNostalgické jízdy a staré lokomotivy také mám ráda, video je pak lepší, než foto.
Legiovlak jsme navštívili 2x, i letos v Opavě a tam jsme schválně jeli. Na blog to dám ve vhodný čas. Fajn. 😉
My cestujeme převážně vlakem, protože už dlouhé roky nemáme auto. Na retro vlaky se ani musíme chodit koukat, protože ty krásné klimatizované, které tu pár let jezdily, odtáhli k vám na Moravu a sem nám dali ty hrozné RegioNovy, což jsou přestavěné motoráky řady 810 a 010 z let 1976-1982, lidové zvané též " Šumperská pomsta", "Slovácké pendolino", též "Regiohadra". Přestavby prováděla firma ParNova Šumperk. Tak že o pohodlném cestování s ČD si můžeme nechat zdát. Trochu lepší vlaky jezdí jen na soukromých spojích s to už jsou také dědečkové, ale aspoň je v nich slyšet, když hlásí stanice. K železnici máme blízký vztah, bydlíme kousek od nádraží a manžel tam celý život pracoval. Legiovlak byl u nás ve městě před pěti lety k 110.výročí Rumburské vzpoury. Také jsme se byli podívat.
OdpovědětVymazatJaruško, ve Tvém komentáři se asi odrazilo to, že manžel celý život pracoval u dráhy. To pak znáš všechny typy motoráků a jejich čísla, doma slyšíš celá léta ty různé regiohadry... U vás se projevuje (asi) hlavně to, že jste v tom výběžku a po revoluci víme, jak ty výběžky a okrajové části republiky dopadly. Pak určitě nemůžete mít to cestování takové, jaké znám já. Ke svému cestování vlakem vytvořím samostatný článek a tam se pokusím vyjádřit, jak to vidím zase já. Ale to skutečné Pendolino je dobrý vlak.
VymazatJo, saze v oku, to pamatuju. Jiřina z N.
OdpovědětVymazatJo, děvče, kdybys žila celý život v našem regionu, nepamatovala bys saze jen v oku. ☺
VymazatVlakem moc nejezdím,dříve jsem často jezdila k rodičům a to raději autobusem. Cítila jsem se tam bezpečněji než v kupé. Hanko,moc pěkný článek.👍
OdpovědětVymazatMáš pravdu, Marti, já jsem také spíše volila jízdu ve voze, než v kupé. A cestovala jsi někdy Košičanem? Pokud jste cestovali na jižní Moravu, tak tam to nejezdilo.
VymazatDíky za pochvalu, vážím si toho. ☺
Hani, vidím, že se slavilo naprosto velkolepě. Když byl Adam malý, byli jsme v jednom depu přetvořeném na muzeum, musím říct, že se to líbilo i mě :o) Vlak využíváme občas, aktuálně na pracovní cestu do Bratislavy, je to rychlejší a pohodlnější, než autem. A občas do Prahy, třeba do divadla.
OdpovědětVymazatPřeji hezkou neděli, Helena
Helenko, napsala jsi to přesně, tedy přesně podle mého gusta - vlak je mnohdy výhodnější, než jízda autem. My do Prahy už autem nebudeme jezdit. Stejně pak do velkých měst přijedeš a je problém zaparkovat. Tak jsme udělali Brno. A po městě, jedině MHD, dostaneš se prakticky všude.
VymazatHlavně přeji vám i nám šťastné kilometry. ☺
Hani příspěvek přečtu a ukážu tátovi, celý život pracoval u ČD, projektoval tratě a jejich opravy. Zdraví Lenka
OdpovědětVymazatwww.babilenka.cz
Leni, to bude tatínka určitě zajímat, moc děkuji a vyřiď tatínkovi ode mne pozdrav. Přeji mu hlavně zdraví! 👍
Vymazat