Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 19. března 2024

Fotky staré Prahy, které už nepořídíte

Žádné české jméno nemá takovou popularitu a tradici, jako dnešní oslavenec. Třeba i vy máte ve svém okolí nějakého "Pepíka".  🍷🍰 🎉
Česky:

Pepa, Pepík, Pepíček, Pepánek, Pepča, Jožka, Josí, Jožin, Joža, Jozífek, Jožan, Jozin, Pípa, Pepek, Pepísek, Pepulka, Pepan, Pepák, Pepíno, Pepin

Slovensky:

Jozef, Jožko, Jožino, Jojko, Jojo, Dodo, Ďoďo, Ošo (rusínsky), Bobeš, Bobšík, Joky

 ____________________________________

Fotografií našeho hlavního města jsme jistě viděli nepočítaně a určitě jsme jich sami také hodně pořídili, protože Praha je fotogenická. Své kouzlo mají i archivní fotografie a mnohé jsou i datovány, popsáno je i místo, které na fotografii je. Jsou na nich ochranné prvky Archivu hl. m. Prahy. Já jsem tyto fotografie zaostřila.

Datace 1905-15, Pohled na dům čp. 101 na Vinohradech - (Divadlo Německé, Smetanovo, Státní opera) v Hooverově ulici, dnes Wilsonova.

Datace kol. r. 1920, Pohled do dvora domu č. 403 na Starém Městě.

Datace 18. 8. 1924, Pohled na Císařský ostrov přes Vltavu.

Datace 14. 8. 1927, Pohled na usedlost Perníkářka - (dům čp. 59 dnes v ulici Duchoslávka a Na Pernikářce) a kapli sv. Michala.

Datace 24. 7. 1941, Pohled do školní tělocvičny (dům č. 977) na Starém Městě.

Datace 1890-95 Bellmann-ateliér, Pohled na západní stranu Staroměstského náměstí se Staroměstskou radnicí (dům čp. 1) a Krenovým domem (dům čp. 936). Vlevo Mariánský sloup.

Datace kol. r. 1905, Průhled Václavským náměstím od Národního muzea k Můstku.

Datace ??, Průhled Václavským náměstím od Koňské brány k Můstku.

Foto Vojta, Tomáš (1885-1934), Pohled na dřevěné domky v kolonii Hliník v Motole.

 
Datace kol. r. 1900, Pohled na náměstí Míru s kostelem sv. Ludmily s parkovou úpravou.

18 komentářů:

  1. Hani, staré fotky jsou krásné a dýchá z nich nostalgie. 👍👍👍
    Jméno Josef patřilo kdysi k nejpopulárnějším jménům. Děda z maminčiny strany byl Josef, stejně tak tatínkův bratr a jeho nejstarší syn, tedy můj bratranec.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, mám radost, že se Ti jako Pražačce mnou vybrané fotografie líbí. Zvolila jsem nejen ty často focené oficiální budovy, které zná každý, ale i zákoutí a třeba ta tělocvična jistě nevypadá, že je to v Praze. Ještě se k tématu vrátím. ☺
      Přeji klidnou sobotu. 👍

      Vymazat
  2. Hani, tak u nás se jméno Josef dědilo mnoho pokolení. Děda, otec, manžel, syn i bratr...všichni jména Josef. Až náš syn tuto řadu přerušil tím, že má syna Michaela. Staré fotky jsou vždy zajímavé, zvláště když se ta místa porovnají se současným stavem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruš, je to pěkné, když se v rodině takhle jméno dědí. Třeba se to zase v jiné generaci vrátí a opět bude další Josef. ☺
      Staré fotky mě zajímají, ale tady není vždy jednoduché najít novou fotografii stejného místa. Ano, v případě Václavského náměstí to je snadné. Zkusím ještě něco s tím vymyslet. 👍

      Vymazat
  3. Také občas vídám staré fotky Prahy a je to hodně znát oproti dnešku, a stačilo na tu bombastickou změnu sto let
    - v poslední době se mnohá města změnila a zkrásněla a nedej bože, aby přišla ta všude omílaná válka k nám. Raději, ať skončí i jinde.Lidé mají právo žít v klidu. Hanko, díky za téma. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Napsala jsi to pěkně, Jiřinko a já souhlasím. U některých staveb a v Praze zvláště je ta změna fasád a barev hodně vidět. Ještě něco zamýšlím s jednou fotografií, ale musím si to připravit.
      Přeji pohodovou sobotu. 👍

      Vymazat
  4. Hanko, my doma žádného Pepu v rodině nikdy neměli, ale Pepinu - Josefku to ano. Jmenovala se tak sestra od táty.. Fotografie staré Prahy jsou svým způsobem nostalgické.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, to jste byli výjimečná rodina bez jediného Pepy ☺☺... Já jsem, co si pamatuji, zažila jedinou Pepinu a to byla naše profesorka na gymplu. Učila tělocvik a tam nám "pila krev", ale já jsem si to u ní zase vyžehlila v zeměpise, tam jsem perlila. 👍
      Staré fotografie měst bývají nostalgické, vybrala jsem Prahu, protože to více lidí zná.
      Mějte klidný víkend. ☺

      Vymazat
    2. Hanko, Pepu jsme měli, jak jsem mohla zapomenout na syna tety Pepiny. No hlava děravá ☺

      Vymazat
    3. No vida, takže Pepina měla Pepu 😎. Ale v posledních letech se dává jméno Josefína, což je asi modernější podoba, zrovna náš šéf má vnučku toho jména a je z ní ... víš co. Pořád jenom Pepina.
      Přeji neděli jak vyšitou. 🍀

      Vymazat
  5. Mám dva Pepíky,manžela a syna,tak jsme se včera sešli a se zbytkem rodiny až v sobotu.
    Mám ráda staré fotografie,vždy je zajímavé,jak se města a místa mění.Ráda jsem se podívala.
    Hani,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, takže tradice Pepíků zůstává... 👍
      Také mám vztah ke starým fotografiím a ještě něco vyberu a připravím.
      Měj i Ty, Jituš, hezké a klidné dny. ☺

      Vymazat
  6. Krásná nostalgie a jako vždycky perfektně aktuální!
    Hani, přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, moc děkuji, no fakt se o aktuálnost snažím a tady "Pepíka" nejde odkládat. ☺
      Přeji Ti krásnou sobotu. 👍

      Vymazat
  7. Krásné vzpomínky,je dobře že jsou zachované.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Evi, za pochvalu příspěvku i za návštěvu blogu.
      Přeji víkend jak vyšitý. 👍

      Vymazat
  8. Mám ráda ty staré fotky. Kdysi jsem v místní fotosoutěži vyhrála krásnou knihu těch starých fotografií z našeho města a byla jsem nadšená, protože ta místa znám a mohu srovnávat. Přeměnu některých částí města jsem i zažila. No přece jen už jsem pamětník. 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, Maruško, to byl úspěch s takovou výhrou 👍! Já jsem dostala knihu se starými fotografiemi v práci a oni věděli, komu takový druh literatury mají dát. ☺ Pamětníky se stáváme všichni a hlavně si to pak pamatovat.

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 172. schůzka: Cesta Jana Husa na kazatelnu

 „Mistr Jan Hus, narozen v Husinci, městečku náleževším tehdáž dílem službou ke královskému hradu Husi, dílem přímo ke komoře královské, p...