Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 4. června 2024

Liliovník patří mezi lesní stromy

Může to překvapit, ale ve své domovině liliovník patří mezi lesní stromy a je státním symbolem státu Indiana v USA. Podobně jako naše lípa. To jsem zjistila až následně.
 
Liliovník tulipánokvětý není až tak neznámý a vzácně se vyskytující strom u nás. V Ostravě vím o několika místech, kde roste a např. v Havířově je jich snad třináct. Možná ho budete mít i ve svém okolí. Ne všechny jsou však vzrostlé a košaté stromy. Na dovolené nelitujete času na vyhledání památného stromu, protože to pak stojí za to. Ten, který dnes představuji, jsme našli v Prachaticích na místě bývalého parku, který byl poblíž staré nemocnici.  Podle tabulky nese označení "památný strom" rovné čtvrtstoletí. 
Hlavní kmen se ve výšce 1,5 m rozdvojuje na dva kmeny. Tento krásný a zajímavý strom pochází ze Severní Ameriky. Má čtyřhranné listy ve tvaru lyry, které se na podzim zbarvují do žluté barvy, jeho květy připomínají květy tulipánu. Snad to vyjadřuje latinské označení Liriodendron tulipifera. Květy jsou velké 6-8 cm a jak je vidět na fotografiích, jejich barva je žlutozelená, uvnitř s oranžovými skvrnami.

    druh: liliovník tulipánokvětý 
    výška: 20 m
    obvod: 292 cm
    věk: na ceduli u stromu je uveden věk 75 let
    památný strom ČR: od 5. května 1999













Liliovník je opadavý a patří mezi rychle rostoucí stromy. Kvete v květnu až červenci, nejdříve po 10 letech. Snáší velké mrazy, až okolo –30 °C. Obsahuje jedovatý alkaloid tulipiferin.
 
 

 
Zdroj: ostrmuz.cz

12 komentářů:

  1. Krásné fotky. Chodívala jsem ho fotit k nám do parku, ale ořezali mu některé větve, které se hodně sklanelu k zemi a tak se mi nyní špatně fotí detaily. Nelze nakouknout do květu. Míč se mi ten strom líbí, když se dá do kvetení. A nyní je právě jeho doba. Moc pěkné fotky jsi pořídila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za pochvalu. Liliovníků jsem viděla už několik, ale žádný nebyl tak vzrostlý a v plném květu, jako ten prachatický. I tak nafotit detaily není jednoduché, museli jsme větve přidržet. 😉

      Vymazat
  2. Hani, liliovník vůbec neznám, určitě jsem ho neviděla rozkvetlý. Je to krásný strom a překvapilo mě, že je to strom lesní. Díky za zajímavé poučení, pá 😉😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, Evi, že jsem Ti tento krásný strom představila. 😉
      Měj příjemný víkend.

      Vymazat
  3. Hanko, díky za ty informace, znám nejméně 4 místa, kde u nás lze liliovník vidět, mám ho několikrát i na blogu, ale poprvé jsme ho s kamarádkou viděly kvést na zájezdu v Itálii.
    Měj se fajn. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím si, Jiřinko, že dříve bylo možné tyto stromy vidět spíše v zahraničí, u nás jen ojediněle. Také znám ve svém "okolí" pár míst, kde rostou, ale určitě nejsou tak velké jako tento strom v Prachaticích.
      Také se měj co nejlépe. ☺

      Vymazat
  4. Liliovník je opravdu nádherný, ale takto rozkvetlý jsem jej ještě neviděla. Vždy až po odvětu...Díky za hezký článek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, Jari, že se ti nejen článek, ale hlavně liliovník líbí. 😉

      Vymazat
  5. Hani, nádhera! Překrásné květy, nemohu si teď vzpomenout, ale někde jsem si ho fotila v zámeckém parku.
    Děkuji za tu krásu, přeji hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, také jsme byli z tohoto liliovníku během dovolené nadšemi. 😉 Je fakt, že se hlavně sázel do zámeckých parků a vidět je rozkvetlé je celkem vzácnost.
      Děkuji za pochvalu a přeji pohodový pátek. 😊

      Vymazat
  6. Hanko, obdivovali jsme tento strom nejen u nás v Havířově,ale i v Orlové. Novinkou je pro mě,že je to lesní strom. Strom je to krásný,přeji pohodový den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, díky za připomenutí, vybavuji si, že při návštěvě toho bývalého zámeckého parku v Orlové jsme tam liliovník viděli, ale byl už po odkvětu. Člověk si musí všímat i stromů.
      Měj příjemný víkend, Marti. 😊

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Na Šumavě šlapeme po přeměněných a usazených horninách

Dnešní příspěvek navazuje na ten předešlý, kde jsem popsala i svoji "cestu ke geologii" . Dnes jsem zařadila horniny přeměněné a u...