Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pátek 11. prosince 2020

Pečeme linecké...

K tradici českých Vánoc patří linecké cukroví. Mnozí se na to těší celý rok, někdo to slupne jak malinu a nepřemýšlí. Víte, proč vlastně se to jmenuje "linecké"?
Tak to musíme hezky do historie a hodně vzdálené.
Byli jsme kdysi součástí státního útvaru Rakousko-Uhersko a tak mnoho obyvatel z českých zemí, Moravy i Slezska odcházelo za prací do Rakouska. Nakonec i naše koňská dráha byla na trase České Budějovice - Linec. Nemůžeme se pak divit, že rakouské recepty se dostaly až k nám.

V Rakousku je tradicí péct linecké koláče. Jedná se o starobylý rakouský pokrm, který si dokonce zaregistrovali jako svoji tradiční potravinu. Název nese podle hornorakouského města Lince. Na linecké koláče je spousta receptů, ale nejstarší je pěkně letitý. Vůbec nejstarší jsou čtyři recepty, které jsou staré snad 370 let! Pocházejí z rukopisné kuchařky, kterou psala hraběnka Anna Margarita Sagramosaová. Protože se recepty datují k roku 1653, jedná se tak o jeden z nejstarších cukrářských výrobků světa!
 
V Linci se kromě koláčů dělají linecké oči. Jsou to dva plátky upečeného těsta, které jsou spojeny nejčastěji červenou marmeládou. A už jsme doma! Je to v podstatě to vánoční cukroví, které známe z našich českých vánoc. Říká se jim linecká kolečka, ale mohou mít různé tvary. Důležitý je poměr surovin: 3 díly mouky : 2 díly másla : 1 díl cukru.

V tom je hlavní fígl úspěchu.
zdroj Wikipedie
Zajímalo mě, jak jsou na tom naše recepty, podle kterých můžeme péci. Našla jsem několik zdrojů a můžeme porovnat.
 
1. V receptech z Receptáře je tento základní předpis na linecké koláčky:

35 dkg hladké mouky
25 dkg másla
12 dkg cukru
4 žloutky
strouhaná citrónová kůra
vanilkový cukr

2. V Cukrářských receptech jsou tyto předpisy:

I. 37,5 dkg hladké mouky
25 dkg másla
12,5 dkg cukru
4 žloutky
Těsto ochutíme citronovou kůrou

II. 42 dkg hladké mouky
28 dkg másla
21 dkg cukru
6 žloutků
trochu amonia

3. V knize Pečeme - zdobíme cukroví, dorty, řezy od autorky Boženy Juráňové, mimochodem vyhlášené pekařky cukroví, je tento recept:

Základní linecké těsto:
21 dkg hladké mouky
14 dkg másla
7 dkg moučkového cukru
2 žloutky
vanilkový cukr


Je tu nabídnuto několik základních předpisů. Ať už si vybereme kterýkoliv, hlavně, aby se nám cukroví povedlo a všem chutnalo! 

Vykrájené tvary na plechu

Upečené tvary spojíme červenou marmeládou.

9 komentářů:

  1. Fukčarinka- historie Lineckého cukroví,tak to je velmi zajímavé. Nenapadlo mě vypátrat nikdy jeho původ. Máme již upečeno a nyní už jen odpocivame,my i linecké.��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Fukčarinko, vítám Tě na svém novém blogu a jsem ráda, že jsi mě tady našla. Já jsem také nevěděla, že linecké cukroví má tak dávnou tradici a dobře děláte, odpočívejte a sem tam to svoje cukrovíčko ochutnejte.-))

      Vymazat
  2. Náhodou jsem objevila tvůj blog u Jitky a jsem moc ráda, určitě budu chodit načuhovat. Měj se krásně a přeji klidné dny ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Evi, potěšila jsi mě, že jsi přišla na návštěvu a tím jsi mě předběhla. Vítám Tě na tomto novém blogu a věřím, že tu něco zajímavého najdeš. ☺ ☺ ☺

      Vymazat
  3. Linecké mám ze všech druhů cukroví nejraději :) Má opravdu zajímavou historii, pobavil mě ten název linecké oči :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Linecké prostě na Vánoce patří. Málokdo ví, jakou má historii. ☺

      Vymazat
  4. Dobré receptíky!!! Mám recept na univerzálne cesto a tak nemusím robiť viac druhov cesta, stačí len prisypať mleté orechy alebo kakao a hneď mám viac druhov. Tak Hanička, nech sa Ti darí v pečení i v zdraví!!! 🌞
    Mimochodom, včera (12.12.) som vydávala svoju dcéru! Pá moja.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak som dnes vypekala a mám hotové!!! Už mi ostáva len pospájať domácou marmeládou, to urobím ale až neskoršie. 🌞

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To univerzální těsto je určitě praktcké a máš s tím zkušenosti. Já dělám několik těst, jsme asi v polovině, ještě asi zítra budeme péct a pak budu dělat i nepečené druhy. A ty navíc po svatbě! - zasloužíš můj obdiv. 12. 12. je pozoruhodné datum. Novomanželům přeji všechno nejlepší! ☺ ☺ ♫

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Miniarboretum plné bonsají, čarověníků a zakrslých konifer

D nes vás zavedu do Staříče, ale nevím, jestli jste o něm někdy slyšeli.       Staříč je obec v okr. Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji....