Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

středa 31. března 2021

Šoldra (velikonoční plecovník)

Velikonoční recept, o kterém si myslím, že na většině území republiky ho lidé nebudou znát. Tipuji, že je to krajová záležitost severní Moravy, spíše však ve Slezsku. Na Těšínsku se mu "po našemu"  říká šondra, známější je ale pod označením šoldra.

Šoldra patří na stůl na Boží hod, tedy o velikonoční neděli. Potřebovat budeme uzené maso, nebo koleno, které uvaříme den předem. Maso pak využijeme i po studenu na mísu o Velikonocích, do šoldry budeme potřebovat polévku z uzeného masa. Dále si připravíme zapékací salám, který koupíme v řeznictví.

Suroviny:
- 0,5 kg polohrubé mouky
- 1 kostka droždí
- 2 lžíce oleje
- 2 vejce
- sůl
- 400 g uvařeného uzeného masa
- 2 až 4 bílé klobásy na zapékání

Postup:
1.
Kvásek připravíme z droždí, trochy vody a cukru.

Do mísy si dáme mouku, sůl, žloutky, sádlo, olej, kvásek a zaděláme už zmiňovanou polévkou z uzeného masa. Necháme kynout asi hodinu. Mezi tím jednou promícháme.

2. Připravíme si pekáč, který pořádně vymažeme.
3. Do pekáče nalijeme do poloviny těsto, na něj pokrájíme uzené maso a klobásy a nahoru dáme zbytek těsta.
4. Pečeme v předehřáté troubě asi 50 minut do růžova. 

Je to výborná velikonoční snídaně, svačina nebo večeře. Vychladlý plecovník krájíme na plátky a jako přílohu podáváme sterilizované okurky, červenou kapii, nebo nakládané feferonky.

autor: ČRo

Obrázky na profil, obrázky na lide.cz

16 komentářů:

  1. Jsem 43 let podbeskydská náplava z Hané. S názvem šoldra jsem se setkala až na blogu u Fukčárinky. Tady v u nás (okr. F-M ) se pečou spíše tzv. klobásníky, které jsem se musela naučit a peču je pro celou rodinu. Roky se chystám, že šoldru upeču. Ta tvoje v řezu vypadá velmi jedle. Určitě by měla v rodině úspěch. Krásné Velikonoce, Hani.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezky jsi to, Heli, napsala. Klobásníky asi také znám, to pekla už babička a velikonoční klobásy na zapékání se stále prodávají. Viděla jsem v Penny. Ať vám všem chutná, také přeji příjemné Velikonoce. ☺

      Vymazat
  2. Tak tedy, tento recept čtu opravdu poprvé. Dost mě ale zaujal, ráda bych plecovník někdy ochutnala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, Eliss, že by ti plecovník chutnal, když tam dáš dobré suroviny, je to "jedlé". ☺

      Vymazat
  3. Tento recept jsem poprvé četla na blogu Babča písmenkuje. Taky jsem ho neznala. U nás se o Velikonocích peče mazanec a beránek. Někdo také smaží boží milosti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, jsem přesvědčená, že Babča šoldru skutečně peče. Ale že jsi to, Jitko, ještě nezkusila upéct? Snad to někdy zkusíš a třeba upravíš podle svého uvážení. ☺

      Vymazat
  4. Hani, tak to jsem nikdy nechutnala a ani o tom neslyšela. Ale určitě by mě to chutnalo, soudě podle surovin. U nás je zvykem péci velikonoční nádivku s kopřivami a uzeným masem, ze sladkého beránky, mazance, linecké. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, šoldra je myslím, naše krajová záležitost, jak jsem psala - sever Moravy, ale spíš Slezsko. Ta jídla, která tady uvádíš, jsou už podle názvu lákavá a určitě chutnají výborně. Zdravím, Leni. ☺

      Vymazat
  5. To vůbec neznám,ale dnes jsem už na něj někde narazila.Určitě by stálo za to recept vyzkoušet.Sladké peču pořád a tak zase něco jiného.
    Hani,přeji,aby očka nezlobila.Mně se zdá,že sama vidím v poslední době nějak hůře.Mám multifokály.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, moc děkuji za přání, dobrý zrak je zdar, je třeba o něj pečovat. ... Jinak šoldra by vám snad také chutnala, ono se to dá zkusit i mimo svátky, jen ty klobásy na zapékání se prodávají jen před Velikonocemi. Měj se hezky. ☺

      Vymazat
  6. U nás se nedělá, a tak toto jídlo vůbec neznám. Zkrátka jiný kraj, jiný mrav a chutě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to, Jani, přesně tak, jak píšeš. Šoldra se peče hlavně ve Slezsku.

      Vymazat
  7. Pocházím z jižní Moravy a šoldra byla pro mě překvapením po provdání na Karvinsko. Z počátku jsem pekla na velikonoce stále stejně beránka a občas i nádivku. Později jsem šoldru ochutnala v rodině mého nynějšího manžela,pekla maminka. Moji žádost o recept vždy zamluvila s tím,že upéct šoldru pro nás je to nejmenší.Stalo se,co se stát muselo a maminka zemřela, věděla jsem, že šoldru zadělávala uzenou polévkou. Při hledání v kuchařce po mamince vypadla z kuchařky fotografie maminky.Vývar z uzeného jsem měla připravený, fotografii maminky opřenou o plecháček na kuchyńské lince a se slovy, maminko, nyní mě pohlídej, pustila jsem se do pečení šoldry. Manžel při svém návratu z práce se nestačil divit, šoldra a kdo ti dal recept, vše jsem mu povyprávěla.Později se i omluvil za svá slova, tvrdil totiž, že tu šoldru nezvládnu tak jak jeho maminka. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, to jsi moc hezky napsala, hned mě napadlo, že bys to mohla na svém blogu uvést jako samostatný článek. ☺ Fakt pěkné.

      Vymazat
  8. Hanko u nás tomu babi říkala plechovník. Zadělávala uzenou polévkou a dovnitř dávala bílé klobásky, když nebyly, tak klidně ty vyuzené a kus uzeného masa. Pekla to v "brutvance". Po upečení nechala vychladit a pak se mohlo baštit. Máma to nikdy nedělala. Je to bezva bašta. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Iwko, za návštěvu. Je vidět, že to je staré jídlo a dělávaly to spíše babičky - i ta moje. Je to jak píšeš, jen k tomu názvu - neříkala tomu plecovník? Je to krajová záležitost a tak se tomu také říká. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Kaštan - síla přírody i léčivé využití květů

  Kaštan zná každý už od dětství. Správně je to jírovec maďal. Po celém světě existuje asi 15 druhů této dřeviny. Doba květu závisí jednak n...