Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pondělí 31. května 2021

Alois Jirásek: Staré pověsti české (Poslech)


Staré pověsti české zná asi každý, někdo knihu četl už dávno. Mladší ji potřebují do školy. Poslech knihy zařazuji k Toulkám českou minulostí - brzy budou na blogu uveřejněny díly, se kterými jsou příběhy spojeny. 


0:00:00 - Úvod Staré pověsti české 

0:04:25 - O Čechovi  

0:27:54 - O Krokovi a jeho dcerách 

0:39:54 - O Bivojovi 

0:55:43 - O Libuši 

1:09:21 - O Přemyslovi 

1:18:05 - Libušina proroctví 

1:36:47 - Dívčí válka 

1:56:14 - O Křesomyslu a Horymírovi 

2:11:38 - Lucká válka 

2:48:49 - Durynk a Neklan Pověsti doby křesťanské 

3:02:21 - O králi Ječmínkovi  

3:17:34 - O Bruncvíkovi  

3:54:49 - O staré Praze 

4:10:03 - Žito kouzelník 

4:24:48 - Staroměstský orloj 

4:43:21 - O Daliborovi z Kozojed 

4:58:16 - Smutná místa  

5:03:26 - O Žižkovi 

5:44:46 - Kutnohorští havíři  

6:15:19 - Růžový palouček  

6:22:22 - Boží soud  

6:43:59 - O Janošíkovi

Alois Jirásek: Staré pověsti české - O Čechovi, o Krokovi a jeho dcerách

Krásný přednes v podání herců pana Radovana Lukavského a paní Věry Galatíkové zmizel, musela jsem vložit tento v poněkud monotónním podání.. .

Jak to bylo (anebo také úplně nebylo) s dávnou historií českých zemí? Alois Jirásek sepsal události z českých dějin podle lidového vyprávění a některých historických pramenů. Kniha Staré pověsti české poprvé vyšla v roce 1894.


Portrét Aloise Jiráska od Jana Vilímka

Alois Jirásek – ( 23. 8. 1851 Hronov - 12. 3. 1930 Praha) byl český prozaik, dramatik a politik,  autor řady historických románů a představitel realismu. Celý život pracoval jako učitel dějepisu na gymnáziu.

Pověsti v Jiráskově podání vycházejí do současnosti. Je to pravděpodobně nejznámější převyprávění naší historie.

Čte Jiří Schwarz, režie Markéta Jahodová. Natočeno v letech 2008 a 2009.

O Křesomyslu a Horymírovi

 

Faustův dům

 

O Bruncvíkovi

  

O králi Ječmínkovi

 

Dívčí válka

  

Blaničtí rytíři

 

Ze starobylých proroctví

  

O Daliborovi z Kozojed

 

O králi Václavovi

  

O staré Praze

 

Žito kouzelník

  

Staroměstský orloj

 

Smutná místa

  

Ze židovského města

autor: Filip Rožánek, YouTube
  
Mne zvláště těší, že v četných projevech lásky k Vaší osobě zároveň jest vyjádřena láska našeho lidu k dobré české knize. Učil jste lid čísti, přemýšleti a uvažovati, to znamená připravovati cestu k svobodě...
  —  Tomáš Garrigue Masaryk v dopise Jiráskovi   

6 komentářů:

  1. Staré pověsti české jsem snad znala nazpamět.Měla jsem ty příběhy ráda.Byla to první knížka,kterou jsem dostala od tatínka,když jsem se učila číst.Už jsem je zapomněla a proto díky.
    Hani,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha mě také provází životem, občas se k ní vracím. Doma mám staré vydání, možná je po rodičích. Prostě co si pamatuji, Staré pověsti české jsme doma měli a příběhy se mi líbily. Bude to i součást Toulek českou minulostí.
      Měj se hezky. ☺

      Vymazat
  2. Kniha, kterou sem neměla roky v ruce... Přečtená takovými hvězdami, to musí být radost poslouchat.
    Haničko, posílám pozdravy, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Helenko, je to skutečně načteno krásným způsobem, dobře se to poslouchá.
      Měj se hezky. ☺

      Vymazat
  3. Hani, Staré pověsti české mají čestné místo v naší knihovně. Ráda jsem ji četla. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Leni, že jsi to tak krásně napsala - čestné místo ☺ ♥ . Je to i moje oblíbená kniha. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Jablunkovské šance - unikát, o němž se moc neví

  V minulém článku jsem trochu představila Jablunkovský průsmyk , který většina lidí zná jako místo, kterým projížděla vlakem či autem na Sl...