Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 1. června 2021

Příběhy slavných značek: Alpa

 

Alpa: Od bezbarvé vodičky ke krému a zubní pastě. Víte ale, proč se jí říká francovka?

Výrobu tradičního bylinkového výluhu odstartovala jedna cesta do hor. Už přes sto let francovka ulevuje od bolesti a dezinfikuje. Nabízely ji i prodejny Baťa.

Francovka Alpa se začala vyrábět počátkem minulého století v dílně šikovného drogisty a lékárníka v Králově Poli. Bezbarvá nebo zelená vodička zdomácněla v lékárničkách u nás i v zámoří. Start ale měla skromný. Za její výrobou stojí Josef Veselý.

Šikovný český drogista a později lékárník se narodil v roce 1886 ve Svitávce na okrese Blansko. Dětství neměl lehké. Takže když se chtěl postavit na vlastní nohy, chyběly mu peníze. Nechyběla mu ale hlava plná nápadů, ani podnikatelský nos a pracovitost.

Na nápad vyrábět alkoholový bylinkový výluh prý přišel na jedné ze svých cest do Alp. Inspirovaly ho alpské léčivé rostliny. Sestavil z nich vlastní recepturu a otevřel si v domě na nároží dnešních ulic Riegrova a Bulharská malou soukromou firmičku. Nazval ji „První česká výroba francovky Alpa, Josef Veselý, Brno-Královo Pole“.

To bylo v roce 1913. Téhož roku si zaregistroval 22. června u Obchodní a živnostenské komory v Brně ochrannou známku: nejprve slovní – Alpa, později přidal i etiketu, na které byla vyobrazená vodní víla a text Alpa.

14 komentářů:

  1. Skvěle zpracovaná historie, Hani!
    Před pár dny jsme projížděli Velkým Meziříčím kolem sídla firmy.
    Děkuji, početla jsem si!
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Heli, za pochvalu. Je to náhoda, že jste zrovna tam jeli kolem, ani nevím, z kterého konce republiky jste.
      Měj se hezky, ☺.

      Vymazat
  2. Francovka ( u nás se jí říkalo Franzbranntvein) byla v naší rodině už od předků stálicí. Babička mi ji též,když mně nebylo dobře dávala na kostku cukru. A dobrá je i v případě zánětu dásní z ní udělat tinkturu kdy do ní dáme několik hřebíčků. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vida, Francovka má dlouhou historii a to lidové léčitelství ji využívalo také. Dobrá rada se vždy hodí, díky. ☺

      Vymazat
  3. Můj muž ji miluje na kostce cukru.Já jsem to nikdy nezkoušela.
    Jsem ráda za seznámení s historií výroby.
    Přeji krásné jarní dny ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás kdysi bývalo zvykem dávat na cukr hofmanské kapky. A na co to muž užívá?
      Díky za návštěvu a také krásný červen. ☺

      Vymazat
  4. Zajímavé čtení.Francovka mě provází od dětství.Děda si dával vždy ráno na kostku cukru pár kapek francovky.Někdy jsme se sestrama chtěly ochutnat.Pamatuji,jak nás to pálilo v krku.
    Mám ji doma pořád.A docela koukám,na co všechno se dá použít.
    Hani,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, Francovka na kostce cukru je asi nejčastější použití. Já mám Alpu také doma - dva druhy a hlavně používám po bodnutí hmyzem, mám alergii.
      Měj se moc hezky. ☺

      Vymazat
  5. Hani, ráda jsem si o Francovce přečetla. Babička na ni nedala dopustit, měla ji stále u postele na stolečku a mazala si s ní bolavé ruce a nohy. Mě a bráchovi dávala taky na kostku cukru, jen tak, asi preventivně...Babička si ji přála vždycky k Vánocům, nic jiného nechtěla. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, dobře jsi to napsala, hlavně, že jste babičku tou Alpou obdarovali. Je to dobrá značka dnes, že? ☺

      Vymazat
  6. Jako malá jsem ji cucala na kostce cukru, když mě bolelo v krku nebo když jsem kašlala...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alpa má hodně využití a to, co píšeš, je asi nejčastější. ☺

      Vymazat
  7. Francovka-Alpa nemá chybu,musím ji mít taky doma,už ji měla babička,moje mamka a nakládali jsme do ní ještě různé koření a bylinky.Tradice pokračuje i u mě.Velká flaška,s které si odlévám do malé a používám úplně na všechno.Je k nezaplacení♥ Díky za úžasný článek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Maruško, je vidět, že tradice Alpy je v mnoha rodinách a udržuje se po mnohé generace. Hlavně, když to pomáhá, že? ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Slovensko: Megoňky - kamenné gule

  Pokud je možnost, ráda navštívím Slovensko. Megoňky jsou na druhé straně Jablunkovského průsmyku . Možná jste o tom už slyšeli. "Loka...