Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

neděle 6. června 2021

Slovenská strela se po renovaci vrátila do muzea

 

Letos v červenci uplyne 85 let od okamžiku, kdy byl zahájen pravidelný provoz mezi Prahou a Bratislavou, který zajišťovaly dva motorové vozy řady M 290.001 a M 290. 002 přezdívané Slovenská strela

 

 

Tyto expresní motorové vozy nezávislé trakce se nikdy nevyráběly sériově (vyrobily se pouze dva prototypy), brány kopřivnické Tatrovky opustily v červnu 1936 a mezi Prahou a Bratislavou pendlovaly pravidelně od zavedení grafikonu železniční dopravy 1936/37 až do roku 1939 (jejich provoz přerušila druhá světová válka). 



Pamětníky tady asi těžko najdeme, ale kdo byl v muzeu Tatry v Kopřivnici, jistě si při vstupu všiml červeného vlaku - to je Slovenská strela. 



U zrodu stál Hans Ledwinka, šéfkonstruktér závodů Tatra v Kopřivnici. Vozy představují velký technický pokrok v předválečném úsilí o rychlou dopravu. Zadání představovalo soubor požadavků na lehkou a tichou konstrukci s velkým zrychlením a na ekonomiku provozu, který odpovídal stavu našich tratí. Zakázka na dva motorové vozy byla zadána Tatře Kopřivnice, zajímavé tedy je, že vozy byly vyráběny v automobilce. 

Pohon zajišťovaly dva zážehové šestiválcové motory Tatra, každý o výkonu 165 k (121 kW). Zcela revoluční byl elektromechanický přenos hnací síly navržený Ing. Sousedíkem, který předběhl vývoj o řadu let. Rozjezd vozu byl elektrický, rychlý a klidný, do 2 min. dosáhl  rychlosti 100 km/hod. a byl velice úsporný. Vůz má kapacitu 72 míst, vnitřek vozu byl  přepychově zařízen v tehdejší 2. vozové třídě. Byl rozdělen na kuřácký a nekuřácký prostor. Pohodlná klubovková křesla šíroká 1,15 m pro dvě osoby jsou měkce pérována. Široká okna jsou pevná, pouze v horní třetině posouvatelná stranou. 


 

Oba vozy Slovenské strely byly vybaveny původním českým elektromechanickým přenosem výkonu. Tento trakční systém, chráněný československým patentem, byl ve své době pokrokovým a svou podstatou geniálním řešením přenosu síly ze spalovacího motoru na hnací nápravu. Jeho duchovním otcem byl význačný český elektromechanik a původní majitel továrny ve Vsetíně Josef Sousedík. 



Po druhé světové válce tyto expresní vozy již nevyhovovaly frekvenci dopravy a byly s nástupem "jednotného" způsobu přepravy využívány jen pro dopravu vládních delegací (např. v době norimberského procesu jezdily z Prahy do Norimberku jako přímé kurýrní vlaky). Expresní motorový vůz M 290. 001 byl v roce 1953 vyřazen z provozu a převezen do železničních dílen v Šumperku a následně do Vagónky Studénka. Ve Studénce stál na odstavné koleji, kde ho ničili vandalové. Počátkem 60. let minulého století kompletně vyhořel. Údajně se vzňal od jisker z projíždějící parní lokomotivy. Druhý vůz M 290. 002 sloužil jako ministerská záloha v lokomotivním depu Praha-Libeň až do r. 1960, kdy byl zrušen a předán do podnikového muzea Tatry Kopřivnice. 



Slovenská strela byla 1. července 2010 oficiálně prohlášena za národní kulturní památku


 

Podívejte se, jak Slovenská strela směřovala do opravy: Klikni

Zdroj: Elektro, časopis pro elektrotechniku
          iDnes

8 komentářů:

  1. Není to tak dlouho, co jsem viděla dokument a nadchlo mě to, i když je slovenská a ne česká. ale byli jsme Československo, takže jako by byla česká :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, já tu strelu znám dlouho z kopřivnického muzea a teď ji opravili, to je dobrý exponát. Stojí před muzeem. ☺

      Vymazat
  2. Hani, panečku to je stroj! A ten krásný interiér...Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, naprosto souhlasím - to je stroj! Byla jsem překvapená, že to u nás jezdilo před válkou. Prostě jsme měli výborné konstruktéry. ☺

      Vymazat
  3. Byli jsme se podívat, když od nás odjížděla. Je to krásný kousek. I reportáž o opravě byla zajímavá, jak třeba míchali barvy.
    Krásný začátek nového týdne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych se také šla podívat, kdybych měla možnost. Doufám, že po opravě zase nějaký čas vydrží. Reportáží bylo dost, takže popularitu si strela získala.
      Díky a také přeji krásný týden. ☺

      Vymazat
  4. I já jsem zahlédla nějako reportáž, ale ty si to shrnula naprosto parádně!
    Děkuji za info, Hani a přeji hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Helenko, slovenská strela to byl kdysi pojem, mohu říci, že i naše chlouba, takže reportáže byly a teď už je v Kopřivnici.
      Měj se hezky. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Klenotnice a varhany vyšehradské baziliky

K Vyšehradu tady byl článek zaměřený na interiér baziliky sv. Petra a Pavla. Zaměřila jsem se na výmalbu a sochařskou výzdobu jednotlivých ...