Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

sobota 23. října 2021

Foto výzva: 4. Volné téma - Podzimní výšlap z Pusteven k Radegastovi

Volné téma fotovýzvy jsem pojala jako část jednoho dne  naší dovolené na Valašsku.

Moravskoslezské Beskydy jsou horskou jednotkou flyšových Vnějších Západních Karpat. Rozprostírají se v SV směru od Valašského Meziříčí po Jablunkovský průsmyk.

Pustevny jsou jedním z nejnavštěvovanějších míst v Moravskoslezských Beskydech. Možná tam ročně přijde nebo přijede (autem, autobusem, lanovkou) více návštěvníků než na Lysou horu.

Jednak výstup není tak náročný, jako na Lysou a na Pustevnách buď člověk může zůstat a prohlížet si půvabnou architekturu Dušana Jurkoviče, nebo se (za pěkného počasí) kochat výhledy do údolí. Pro turisty jsou Pustevny výchozím místem k dalším túrám - např. na Kněhyni nebo na opačnou stranu ke kapličce na Radhošti.

My jsme zvolili tento směr a vydali jsme se ke známé soše pohanského boha Radegasta. Psala jsem o něm ZDE. Byl už podzim, den po svátku sv. Václava a bylo to znát. Kdybychom si vybrali tento sváteční den, z pohledu počasí by to bylo lepší, bylo slunečno, ale hotel byl plný, to bylo poznat v restauraci a bohužel, já už ty davy lidí nemusím ani na Radhošti. Takže jsme o státním svátku zvolili jiný program a na Pustevny vyjeli příští den hned po snídani.

Projeli jsme Dolní Bečvou a u Zavadilky je třeba odbočit doleva, tabule hlásí, že parkoviště Pustevny má "Volno"

Dojeli jsme v závěsu za autobusem na parkoviště pod Pustevnami. Na parkovišti je i konečná autobusu, který většinou v hodinových intervalech vyjíždí z aut. stanoviště v Rožnově pod Radhoštěm.

Svůj turistický výšlap tedy zahajujeme na Pustevnách (č. 2) a nad stánky s občerstvením jdeme po cestě, kterou už prošly statisíce, možná milióny turistů a kde nelze zabloudit (na č. 4). Výše vede i asfaltka, protože k hotelu Radegast lze dojet i autem, ale běžný turista musí nechat svůj vůz na záchytném parkovišti.

Za chvíli je vidět známá Cyrilka. Vidíte? Taaam, mezi stromy. Už ani z cesty ji není moc vidět, stromy vyrostly... Je to vyhlídkový altán nad rekreační oblastí Pustevny při cestě k soše boha Radegasta na hoře Radhošť.

A skutečnost? Ano, byla mlha, což ovlivnilo viditelnost, ale od mé poslední návštěvy stromy u Cyrilky zase povyrostly a já, ač nejsem nejmenší, hledám mezi větvemi prostor, abych aspoň zachytila známý Libušín, kam se chystáme (musím si to přiblížit). Jen odhaduji, že děti nebo osoby pod 165 cm se dívají jen do stromů.

Tabule u zábradlí popisují vrcholy, které by měly být za pěkného počasí vidět. Nemohu to prověřit, ale myslím, že přes stromy toho moc vidět nebude. Ano, je to chráněná oblast, ale co s přerostlými stromy?

Taková je cesta na Cyrilku. Je to asi nejnáročnější výstup z celé trasy, jen pro zdravé nohy. Jinak je možno Cyrilku obejít po asfaltce okruhem vlevo, ale tím ji úplně minete.

Vyhlídkový altán Cyrilka stojí nedaleko areálu Pustevny na hřebenové cestě k soše pohanského boha Radegasta a na horu Radhošť. Památkově chráněný altán z roku 1894 je celoročně volně přístupný.

ovce
Na trase je několik informačních tabulí Radhošťské ovčí dálnice:

Text: Štafeta z východu

Připadá vám, že se Beskydy podobají spíš slovenským horám než třeba Krkonoším? To není náhoda! Jsou totiž malým dílkem Karpat - nejrozsáhlejšího pohoří Evropy, která z Rumunska vede až k nám. Ale zdejší Valaši nebyli potomci Rumunů, i když se to občas dočtete ještě i dnes. Ovce valašky sem přivedli Poláci a Slováci zpoza hranic. A přinesli i znalosti o salašnickém chovu, který byl úplně jiný, než tehdejší chov ovcí u nás. Právě ovce a znalosti byly tím štafetovým kolíkem, který si pomalu po staletí předávali obyvatelé oblouku Karpat. Ti poslední dorazili sem na Valašsko a tím celá cesta skončila.

Hůře schůdná cesta končí u modré značky, kde vylezete na asfaltku, což je už "paráda".

Tady si musím ulevit, to mi promiňte. Po této trase neprošly jenom ovce a pak normální turisté,  byl zde i tento "debil", který na cestě k Radegastovi zanechal tento nápis (jsou tam dva) přes celou vozovku. Vybral si na to fakt "vhodné" místo a svůj vzkaz provedl silničářskou barvou, která tu bude roky. Co s tím?

U turistické cesty je borůvčí, které v podzimních dnech získalo zajímavé vybarvení. Tento strom už vypadá jako bílý samorost.

Zastavením většiny turistů je toto známé místo, u kterého se každý chce vyfotit. Radegast je umístěn tak, že "svůj zrak" upírá směrem k Radhošti.

Kámen z Radhoště byl slavnostně odvezen jako jeden ze základních kamenů Národního divadla.

Známý bufet je tentokrát zavřený, i když před naším odchodem přijel majitel. Dobrým zjištěním jsou tam chemické toalety, které tam při mé poslední návštěvě nebyly.

A tady je jezevčík Hugo se svými páníčky (mladou dvojicí), které jsme potkali už dole na parkovišti a nyní směřují dál ke kapličce na vrcholu Radhoště. Je to podle ukazatele ještě 2,5 km.

Naštěstí jsme u Radegasta nezastihli davy lidí, což v létě je tam obvyklé, ale i tak nás tam čekalo překvapení, o kterém někdy napíšu.

Tak se měj, Radegaste, dobře to tu hlídej a snad zase někdy na viděnou! 😎

Cestu zpět z Radhoště můžete volit: po modré na Pustevny nebo opačným směrem do sedla Pindula - po červeně značené turistické cestě do Rožnova pod Radhoštěm. I touto trasou jsem už šla.
zdroj: mapy internet

Pokračování

1. Hanko, moc hezká procházka, které však chybí opravdu slunné počasí ale i tak na Radhošti a na Pustevnách je vždy dobře. O tom svědčí jedna naše výprava už je to pěknou řádku let, to jsem ještě mohla chodit vzdálené cíle nebyly pro nás problém. Vyšlápli jsme si nejen k Radegastu ale pěkně, až nahoru ke Kapličce. Cestou zpět jsme odbočili už si ani nepamatuji zda to bylo před sochou Radegasta nebo za sochou Radegasta a došli jsme na Skalikovou louku. Tam jsme se zahřáli chatě, dali si dobrý pozdní oběd a pomalu za smrákání vydali jsme se k autu na parkoviště. Jen si pamatuji, že to bylo na podzim les hrál všemi barvami a ten výhled, tak ten jsme měli obdobný. Počasí ponuré, ale to nám sportovně naladěným 45 vůbec nevadilo. Krásně si s popasovala z poslední výzvou, tedy nemyslím poslední Jaruška určitě něco vymyslí, myslím poslední letošní podzimní. Hanko měj pohodové dny. 🍀

1. Marti, při našem pobytu na Pustevnách opravdu nebylo slunečno, ale to nás neodradilo. Hlavně, že nepršelo a příliš chladno také nebylo. Kdybychom šli na sv. Václava, bylo by počasí o hodně lepší, spíše ta viditelnost, ale davy turistů mě spíše odrazují. My jsme původně chtěli jít na opačnou stranou - na stezku Valaška v korunách stromů, ale usoudili jsme, že tam bychom z výšky za mlhy neviděli moc daleko, tak jsme se vydali na osvědčenou trasu k Radegastovi a myslím, že to nebyl špatný nápad. Bude to mít pokračování.
      Skalíkovu louku jsem poznala ještě jako žákyně ZŠ, kdy jsme byli v Hutisku na škole v přírodě, pak jsem tam byla asi 2x, ale dnes je to smutné zjištění. Objekt existuje, ale pár let je uzavřen a podle toho vypadá - chátrá, jako více podobných staveb z té doby. Takže jít dnes na Skalikovu louku je nejen zbytečné (zavřeno), ale pro ty, kdo chatu znali v dobách, kdy to fungovalo, má návštěva opačný účinek.
      Výzvy jsem se zúčastnila, ale moje články z podzimního pobytu budou postupně možná ještě v zimě. Střídám články různých témat.
      Děkuji, Marti, také přeji příjemné podzimní dny. ☺

2. Hani to byla pořádná túra a pořídila jsi velice zajímavé fotografie a krásně ses do výzvy zapojila a já Ti moc děkuji za krásnou podívanou i popisy z cesty. Je pravda, že těch čmáranic všude bývá plno a také mi to vadí a stejně tak mi v krajině vadí stavění mohyl z kamenů. Prostě se mi to nelíbí. Několikrát na horách upozorňovali na to, že vybíráním kamenů z terénu a stavění mohyl se narušuje celistvost půdy a v některých oblastech, jako například v Krkonoších, už je to vnímáno jako poškozování přírody. Hani, děkuji Ti moc za úžasně splněnou výzvu a přeji Ti krásné podzimní dny. Jára.

1. Děkuji, Jaruško. Pro běžné návštěvníky hor je túra na Radhošť příjemná a není náročná. Samozřejmě, jedu do hor a musím počítat aspoň s mírným stoupáním. Jen o prázdninách tam bývá nabito a u sochy Radegasta je kolikrát problém se vyfotit (mnoho lidí), ale na to už jsem si vypracovala způsob. Co se týče těch kamenů, nemám pro to pochopení a asi jsem staromódní, ale tomu významu jsem nepřišla na chuť.
      Jsem ráda, že se Ti účast ve výzvě líbila a také Ti přeji příjemný zbytek října. ☺

3. Kdysi jsme byli na dovolené v Horní Bečvě a výlet na Pustevny jsme si nenechali ujít. Je tam moc krásně a protože jsme tam byli v létě, měli jsme i pěkné počasí. Moc hezké fotky, které vyvolaly vzpomínku na parádní dovolenou. Zdravím a přeji pěkný víkend 🍁

1. Evi, máš pravdu, chytit pěkné počasí na dovolené je polovina úspěchu. My jsme si udělali podzimní dovolenou a museli jsme počítat, že už bude všelijak. Na Pustevnách je krásně a je tam víc možností co podniknout. Jsem ráda, že jsem Ti tu vaši dovolenou připomněla.
      Díky a přeji také parádní víkend. ☺

4. To jsi mně připomněla naši dovolenou s vnuky před 11 léty,kdy jsme trávili týden v Prostřední Bečvě a z Pusteven vyšli k Radegastu a dále ke kapličce. Bylo pěkné počasí, tak jsme si to užili. Ještě malá připomínka,Marti ví, že jsme se v tom týdnu sešly ještě s babčou Marcelkou na Ostravici.:-)

1. Zdeni, je fajn, že jste si, z takové vzdálenosti, udělali výlet do Beskyd. Trasa ke kapličce je tradiční a není náročná. Jen člověk z toho něco má při lepší viditelnosti, to je jasné. Vy jste si udělaly setkání, na které dosud vzpomínáte.
      Děkuji a přeji pěkné podzimní dny. ☺

5. Hani, udělali jste si parádní výlet a tys ho krásně, i s tou mlhou, zdokumentovala. 👍👍👍
    Ten nápis na cestě tam byl už v srpnu 2019, kdy jsme šli z Pusteven na Radhošť. Pro dotyčného "umělce" jsem měla stejný výraz. K Cyrilce jsme po těch šutrech vylezli, cestou zpět jsme to raději obešli. S bolavým kolenem to nahoru jde dobře, dolů už ne.
    Těším se na pokračování cesty.
    Hezké podzimní dny. 🍀🍂

1. Jsem ráda, Ali, že se To moje zpracování líbí ☺. K Cyrilce je asi nejhorší výstup z celé cesty a mnozí ji vynechali. Já jsem tam už byla několikrát a chtěla jsem to ještě zdolat. Zpátky jsme to také obešli. Pokračování vytvořím, bude trochu překvapivé.
      Přeji pěknou neděli. ☺

6. Hani, prošla jsem s tebou tu trasu moc ráda. U Radegasta jsem nikdy nebyla, většinou jsme pokračovali kolem směr Slovensko. Ale jednou to vyjde a taky si k němu vyšlápneme. Taky rádi volíme termíny, kdy nejsou na turistických místech davy.
    Měj hezký večer, Helena

1. Helenko, věřím, že si jednou uděláte zastávku v Beskydech, je tady více možností pro turistiku i pro trávení času v podhorských vesnicích.
      Děkuji a přeji slunečnou neděli. ☺

7. Hani,krásné fotografie a pro mě vzpomínky na krásnou dovolenou.Byli jsme ubytovaní v Horní Bečvě a z Pusteven jsme šli k Radegastovi a dále na Radhošť a zpátky na Pustevny,kde jsme měli auto.Tam manžel zjistil,že nemá mobil,tak si to k Radegastovi vyšlápnul znovu.Paní ho měla ve stánku.
    Potěšila jsi mě.
    Měj hezký večer

1. Jsem ráda, Jituš, že jsem Ti připomněla krásnou dovolenou. Horní Bečvu také znám a po uvedené trase jsem šla už několikrát. Ta příhoda s mobilem byla nepříjemná, ještě že ho někdo vrátil. Tím se manželovi "turistika" pěkně prodloužila. Ještě vytvořím nějaký článek k radhošťskému hřbetu.
      Děkuji a přeji příjemně prožitou neděli. ☺

8. Hani, hezký výlet s Tebou. Moc se mě líbí ten altán Cyrilka, ten je parádní. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

1. Zdravím Tě, Leni. Jsem ráda, že se Ti náš výlet líbil, Cyrilka je pěkná, jen by měla být trochu výše, kvůli stromům je výhled hodně omezen.
      Přeji pěkné dny, možná ještě v lázních... ☺

9. Pěkné fotečky z výletu, jistě cesta byla náročná. Hezké podzimní dny přeji.

1. Děkuji, cesta tam příliš náročná není, naštěstí. Také přeji příjemné podzimní dny. ☺

10. Pěkná vycházka,rády bych se tam opět podívala.
    Přeji krásnou neděli ☺

1. Díky, Evi, na této trase je opravdu pěkná vycházka a zrovna dnes tu máme slunečno, je tam určitě dost návštěvníků.
      Také přeji příjemnou neděli. ☺

11. Tato čás naší vlasti je pro mě neznámá, i proto jsem si článek se zájmem přečetla,navíc krasné fotky.

1. Já si uvědomuji, že pro mnohé návštěvníky z řad blogerů je náš kraj méně známý, proto jsem zařadila i "poznávací rubriku". Jsem ráda, že Tě článek i s fotkami zaujal. Díky. ☺

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 171. schůzka: Jan řečený z Husince

Jan Hus se dožil přibližně čtyřiceti pěti let, avšak o prvních dvou třetinách jeho života nedovedeme říct skoro nic věrohodného. Informací ...