Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

sobota 5. února 2022

Hlas pro tento den: Drozd brávník

 

Vědecké zařazení Pěvci


Brávník je náš největší drozdovitý pták. Zbarvením se podobá známému drozdu zpěvnému, postrádá však rezavohnědou barvu na hrudi a pod křídly. Spodní strana těla je bělavá s tmavě hnědými skvrnami, svrchní strana je šedohnědá. Brávník je velmi plachý a ostražitý, takže k bližší prohlídce potřebujeme dalekohled. Jeho zpěv můžeme zaslechnout již za pěkných únorových dnů, častěji pak od poloviny března.

 drozdbrav

S brávníkem se u nás můžeme setkat především ve vyšších a středních polohách, méně často i v nížinách. Ke hnízdění vyhledává starší vysokokmenné, nejčastěji smrkové a borové porosty, většinou jejich okraje, s možností vyletovat na sousední louky za potravou. Objevit hnízdo brávníka není jednoduché: je umístěno většinou velmi vysoko a dobře ukryto, navíc jsou dospělí ptáci velmi opatrní a nehodlají prozradit, kam nosí potravu svým mláďatům.

Zpěv brávníka obsahuje typické prvky zpěvu kosa černého (podobá se mu flétnovitým zabarvením) i drozda zpěvného (tomu se podobá opakováním jednotlivých motivů). Jsou však jednodušší a opakování není tak nápadné jako u drozda. Zpěv je celkově poměrně jednotvárný, ale zvučný. Spisovatel Jan Vrba tvrdí, že brávník „má nejsilnější a nejjásavější hlas ze všech večerních zpěváků a je ho slyšet daleko široko po celém lese“.

V zemích západní Evropy je brávník stálým ptákem. Dokonce se tam – podobně jako na britských ostrovech – šíří i do lidských sídel, což u nás zatím nebylo zaznamenáno. Byl však už zjištěn na okrajích Velké Prahy. Z mála našich výsledků kroužkování je zřejmé, že brávníci z Čech táhnou většinou západnějším směrem přes Francii až do oblasti Pyrenejí, z moravských a slovenských hnízdišť patrně převažuje jižnější směr tahu do severní Itálie. U nás se však s brávníkem můžeme setkat v průběhu celého roku: na jaře můžeme zastihnout na loukách a pastvinách v podhůří hejna až o několika desítkách ptáků, naopak v zimě jen jednotlivé ptáky, o jejichž původu toho zatím příliš nevíme: mohou to být i někteří naši brávníci, s větší pravděpodobností se však jedná o ptáky ze severněji položených hnízdišť, kteří se u nás rozhodli zimovat. Přidružují se k hejnům kvíčal a společně navštěvují porosty jeřabin, pravidelně pak brávníky vyplašíme z lesa, kde se vyskytuje jmelí. To dalo ostatně brávníkovi i jeho vědecké pojmenování (viscivorus = drozd požírající jmelí), rovněž některé naše staré lidové názvy, např. jmelucha nebo omeluch, vystihují oblibu brávníka v bobulích jmelí či ochmetu.

Základní údaje

Drozd brávník (Turdus viscivorus) je výrazně větší než kos. Zbarven je podobně jako daleko běžnější drozd zpěvný, spodinu těla má však hruběji skvrnitou a za letu jsou patrné bílé spodní krovky křídelní. Žije ve vysokokmenných lesích a na přilehlých loukách a polích, živí se především dužnatými plody a drobnými bezobratlými živočichy. Ve hnízdě umístěném většinou na stromě blízko kmene bývají 4 skvrnitá žlutošedá vajíčka, na kterých sedí pouze samička; sameček se zapojuje až do krmení mláďat. Naši ptáci odlétají během října a listopadu přes Francii do oblasti Pyrenejí; na hnízdiště se vracejí koncem února a v březnu.

 http://www.chovzvirat.cz/images/zvirata/drozd-bravnik_dij10xn.jpg

Jak vznikaly nahrávky

Pro nahrávku zpěvu brávníka je, kvůli klidu, vhodné volit výše položené lesy. Je to pták velmi opatrný a plachý; velice citlivě registruje naši přítomnost v lese a okamžitě odlétá nebo aspoň přestává zpívat. K nahrávání můžeme využít jeho vlastnosti, že rád zpívá ze špičky oblíbeného stromu. Nezbývá než postupným přibližováním takový strom vyhledat a zde si v úkrytu trpělivě počkat na jeho lesní koncert. Svůj návrat většinou ohlásí za letu jakýmsi řehtavým zavoláním. Pokud si je jist svou bezpečností, začíná okamžitě zpívat. Neopatrné našlápnutí a prasknutí větvičky pod nohama ovšem naše úsilí zmaří. Je vhodné dát mu čas na rozezpívání. Tím mi vždy připomínal operního tenoristu. Pauzy mezi jednotlivými motivy zkracuje, napřimuje hlavu k nebi vzhůru a vžívá se do svého přednesu. To je pak ta pravá chvíle pro pořízení nahrávky.

zdroj: Pavel Pelz, video Jarmila Kačírková 

10 komentářů:

  1. Nádherně napsané.Můj taťka znal hlasy a jednotlivé ptáky na 100%.Možná,to byl jen můj dětský obdiv- myslela jsem,že zná všechno na světě.Já jsem ráda,že poznám pár ptáků,kteří tady na sídlišti poletují.Jen vrabci tady vůbec nejsou.Myslela jsem,že je holubí hejna zlikvidovala.Nedávno jsem Globusu viděla velikánské hejno vrabců.Jednak tam mají teplo a určitě něco k snědku ☺
    Přeji krásný víkend Eva ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu, Evi. Dovedu si tu "spolupráci" taťky a dcery představit, měla jsem to také tak. Bohužel, dlouho jsem si to neužila.
      U nás v posledních letech vymizeli téměř všichni ptáci, vrabce vidět je vzácnost. Globus také pravidelně navštěvuji a ráda tam jezdím, ale ptáky tam nevídávám.
      Přeji pohodovou neděli. ☺

      Vymazat
  2. Pěkný ptáček.Mám ho i na blogu.Jeden rok se jich pár usadilo před domem na modřínu.Je o hodně větší,jak kos,nebyla jsem si jistá a tak fotku poslala kamarádce,jejíž manžel se zabývá ornitologii.Od té doby jsem ho už nezahlédla.
    Hezký večer Hani

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, máš výhodou, že žiješ v tak nádherné krajině, u vás je hodně druhů a krásných ptáčků, to vidím u Tebe na blogu. Mrzí mě, že u nás je pusto, prázdno ...
      Děkuji a příjemnou neděli. ☺

      Vymazat
  3. Hani, drozd je fešák, s těmi puntíky na bříšku. Je to hezký ptáček. K nám teď začali létat do krmítka stehlíci.Přeju hezkou neděli. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Leni, to musí být hezké, pozorovat ptáčky v krmítku, o tohle jsem ochuzena už hezkých pár let. Letos jsem krmítko dala, mám i zob pro ně, tak snad se někdo "nachytá".
    Děkuji a také Ti přeji hezkou neděli. ☺

    OdpovědětVymazat
  5. Hezké čtení! Můj tchán byl na hlasy ptáčků skvělý, dovedl je rozpoznat.
    Haničko, měj hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, mám pocit, že dříve byli lidé více spjati s přírodou a asi když ty ptáčky viděli a slyšeli od dětství, pak se z nich stali znalci. Můj otec byl také takový. Dnes by byl asi smutný, že ptáčci tady jsou tak řídkým jevem.
      Děkuji a také přeji co nejlepší neděli. ☺

      Vymazat
  6. Také mě se pan drozd líbí. Obdivuji všechny,kdo rozezná zpěv ptactva a určí ke kterému určit, hlas patří.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, jak jsi to napsala. I já takové lidi obdivuji! ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Kaštan - síla přírody i léčivé využití květů

  Kaštan zná každý už od dětství. Správně je to jírovec maďal. Po celém světě existuje asi 15 druhů této dřeviny. Doba květu závisí jednak n...