Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

sobota 5. února 2022

Co si dát v zimě k snídani? Záleží, jestli jste skřivánci nebo sovy

 

Jak na tom jste s jídlem? Jste dobří jedlíci, nebo patříte k těm, co tvrdí, že jídlo je zvyk? Taková byla moje teta, ale také podle toho vypadala. Vysoká asi 155 cm a váha vždy kolem 50 kg, když jednou měla 55 kil, to už byla "tlustá". 

Možná vás překvapí, že v zimě bychom měli jíst jinak než v létě. Naše tělo potřebuje více prohřát. A opravdu musí každý snídat? Nevím, jak vy, ale já od dětství snídám pravidelně. Bez snídaně bych nevyšla z domu. Je fakt, že k tomu mě vedla babička a ujalo se to.

Audio: Ivan Mach je výživový poradce, který lidem radí, co jíst, aby byli zdraví a plní energie. Jakou dobrotu vybrat k snídani, když nám má energie vydržet co nejdéle? Po čem mají sáhnout ti, kteří brzo vstávají, a po čem naopak ti, co si rádi přispí?

Důležité podle Ivana je, abychom v zimě jedli zimně a z toho, co jsme si v létě a na podzim uložili. „Říká se, že sama zelenina a ovoce si ukládají na podzim to nejlepší do plodů a do kořenů, takže když je člověk v zimě jí, tak má k dispozici vitamíny v nejhutnější formě.“ Zároveň také radí, že bychom měli dát přednost domácím druhům na rozdíl od těch dovážených.

Potraviny, které vás zahřejí

A jaké dobroty jsou tedy pro zimu nejvhodnější? „Typickou zahřívací potravinou je maso. Na trávení masa musí tělo vynaložit hodně energie, takže maso přispívá k jeho vnitřnímu zahřátí. Dále jsou to třeba vnitřnosti, křen, červená řepa, kurkuma, skořice a další koření.“

Nejlepším tekutým nápojem do zimního období je podle Ivana zázvorový čaj s medem. „Podobně jako křen tělo zahřívá, a když do něj přidáme med, je to ten nejlepší nápoj na zimu. Maminka ho může dětem připravit i do školy, protože se dá pít i studený.“

Sovičky bez snídaně

Dříve měli také odborníci za to, že snídat musí prostě každý, i když zrovna nemá chuť. „Ukázalo se ale, že hodně záleží na tom, jestli chodíte spát pozdě a pozdě vstáváte (sovičky), nebo jestli naopak chodíte brzy spát a brzy vstáváte (skřivánci). Sovičkám se snídaně nedoporučuje. Každý by se tedy nad sebou měl zamyslet, jestli je skřivánek, nebo sova, a podle toho zvolil nejvhodnější způsob stravování,“ radí na závěr Ivan.

Co byste jako skřivánci měli snídat? A jakou nápaditou svačinku si lze připravit? A víte, jak vašemu tělu prospěje třeba skořice? To všechno se dozvíte, když si poslechnete celý rozhovor. 

zdroj: rádio Junior 

10 komentářů:

  1. Jsem odjakživa sova a je pravda, že po ránu nemám chuť na "velkou" snídani, na rozdíl od muže, který je skřivan. Stačí mi menší hrnek kávy s trochou mléka a tak půl rohlíku nebo půlkrajíček chleba s medem. Manžel snídá jeden celozrnný rohlík s džemem nebo medem, s bílou kávou. Pak ještě krajíc chleba s Florou, plátkem šunky nebo sýra pár kousků papriky, rajčete a k tomu hrnek čaje. "Slavnostní" občasná snídaně je u nás topinka, plátek šunky nebo vajíčko a čaj a to si dáme pak oba.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Ruženko, za komentář. Je fakt, že za ta léta to máte s mužem rozděleno, co má kdo na snídani rád. Je vidět, že Ty máš menší porci, ale většina chlapů se asi potřebuje pořádně nasnídat. Pro nás taková "lepší" snídaně je např. hemenex nebo míchaná vajíčka se slaninou.

      Vymazat
  2. Haničko, zahřívací potraviny v zimě používám často. Zázvor, rozinky, brusinky, skořice...
    Daleko víc než v létě vařím polévky, ty jsou skvělé k večeři, když je člověk celý den mimo domov a nejí úplně správně... Snídáme, i když snídaně o víkendu se liší od těch v týdnu. Hlavně délkou sezení u stolu :o)
    Měj hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je fajn, Helenko, že jsi to takhle napsala. Ráda se poučím. Pokud člověk pracuje, určitě pak víkendová jídla jsou jiná a více v klidu.
      Děkuji a přeji hezké pondělní odpoledne. ☺

      Vymazat
  3. Nevím k čemu bych se zařadila.Nejsem velký spáč už od dětství.Chodím spát kolem půlnoci a jsem ráda,když spím do pěti.Snídám ale kolem osmé,hodně ovesnou kaši a nebo toust se sýrem.Pokud mám upečeno,tak si dám klidně buchtu.Manžel miluje smažená vajíčka na slanině a cibulce.To bych po ránu nemohla,na mastné nemám po ránu vůbec chuť.
    Hani,dobrou chuť k nedělní snídani

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím spaním to chápu, mám to obdobně. Ale jsem výrazná sova, takže nejlépe je mi večer a tak do půlnoci. Přiznám se, že jsem nikdy asi nejedla ovesnou kaši, možná k mé škodě a toust se sýrem tak k večeři. Buchtu jsem asi rok a půl nepekla, omezili jsme sladké a zhubnutí následovalo. Smaženým vajíčkům se tady říká "vaječina", to asi neznáte, občas si k snídani dám. Děkuji, Jituš a přeji, aby vám vždy u snídaně chutnalo. ☺

      Vymazat
  4. Hani, zdravím. Já jsem sovoskřivan, spát chodím hodně dlouho, vstávám velmi brzy. Snídám léta pořád to samé, vařím si obilné kaše a k tomu horkou vodu. To mi dělá moc dobře, zahřeje, zasytí. Když bych nesnídala, je mi zle od žaludku. Skořice, zázvor, kurkuma... jsou moji velcí kamarádi. Zakoupili jsme kvalitní odšťavňovač a tak hodně pijeme (já a syn, mužskej by to nepil) šťávy, hlavně z řapíkatého celeru. Ovoce v zimě i napařuju, doporučila mi to doktorka čínské medicíny, u které se léčím. Hezkou neděli přeje Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak, Leni, toho sovoskřivana znám, protože i když sova, většinu života musím vstávat také brzy. Také zastávám názor, že snídaně je základ a snídáme doma vždy. To, co píšeš o odšťavňování - neznám, protože na to nemám chuť a možná je to špatně. Jsem ráda, že jsi napsala své postupy a zkušenosti, k tomu takový článek je, takže moc děkuji. ☺

      Vymazat
  5. Hanko,tak ti nevím, zřejmě jsem sovoskrivan. Spát chodím dost pozdě,vzbudím se brzo,většinou si něco přečtu,lustim křížovku a občas se vrátím zpět do lůžka a usnu. Jak snídám, odvíjí se to od odchodu z domova. Brzký,rychlá snídaně,chléb,máslo,čaj. Pokud později už si snídani různorodou vychutnam a to mám nejraději,když mě čas nehoní. Sýr,chléb,čaj nebo kávu,kousek šunky,papriku, rajče,co je doma. Někdy rohlík s medem, džemem. V létě jogurt se strouhanou mrkví,s česnekem,rybičky a chléb,či houska bez másla. Takže různorodá snídaně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, já jsem si kolikrát všimla, že komentáře od Tebe bývají vlastně v nočních hodinách. Kolikrát i já nespím a říkám si - Fukčárinka nemůže spát, tak jako já.
      K těm snídaním - máš pravdu, hlavně co je doma v ledničce, vidím, že snídáně míváte pestré a svou skladbou chutné, myslím, že takhle by to mělo být. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Slovensko: Megoňky - kamenné gule

  Pokud je možnost, ráda navštívím Slovensko. Megoňky jsou na druhé straně Jablunkovského průsmyku . Možná jste o tom už slyšeli. "Loka...