Zopakujme si základní fakta: Panamský průplav byl uměle "prokopán" přes oblast Střední Ameriky v Panamě, aby významně zkrátil cestu pro lodní dopravu. Výstavba Panamského kanálu trvala více než třicet let. Celková délka Panamského průplavu je 81,6 kilometrů. Zhruba 65 kilometrů z nich leží na zemi. Tedy prochází pevninou, proto se někdy zkresleně uvádí tato délka. Celková šířka kanálu je asi 150 metrů. Ale umělé brány pro průchod lodí a plavidel jsou široké 33 metrů. Hloubka kanálu, který rozdělil území na dvě Ameriky, je 12 metrů.
Služeb kanálu využívají různá plavidla, jsou to malé jachty i velké ropné tankery. Mezi nimi je obrovský rozdíl. To se ukázalo jako největší problém. Největší loď, která je schopna projít zámky Panamského průplavu, se brzy stala jakousi "mírou", což je měřítko stavby lodí. Dostala zvláštní jméno: "Panamax".
Přechod lodí přes kanál je řízen speciální službou. V průměru jedna loď jej překoná za devět hodin. Během dne může Panamským průplavem proplout až 50 lodí. Přibližně 200 milionů tun různých nákladů se tu přepravuje každoročně. Můžete si snadno představit, jak významné a důležité bylo otevření Panamského průplavu před 108 lety.
To je tzv. Most dvou amerických států, jehož stavba byla zahájena v roce 1959 a byla dokončena v roce 1962. Stala se prvním nepřetržitým automobilovým mostem, který spojil dva kontinenty. Předtím bylo spojení mezi oběma břehy kanálu zajištěno pohyblivými mosty.
Kolik byste měli zaplatit, abyste využili tohoto vodního koridoru? Tato sazba závisí na délce (v případě malých lodí nebo jachet) nebo na kapacitě plavidla. Vypočítává se ve standardních měrných jednotkách - tzv. TEU (jedná se o jeden kontejner o hmotnosti 20 stop). Pod 50 stop je tranzitní mýtné 800 $. Pro lodě 50-80 stop je poplatek 1 300 $. Veškeré mýtné pro Panamský průplav musí být zaplaceno v hotovosti a musí být zaplaceno minimálně 48 hodin předem. Průměrné mýtné za plavbu lodí po kanálu je 150 000 USD, ale může být mnohem dražší pro největší lodě + další příplatky. Panamský průplav byl obrovskou vzpruhou pro světový obchod a ekonomiku.
Velké lodě procházejí kanálem pomocí silných elektrických lokomotiv.
Panamský průplav je propojen třemi mosty a podél ní je i železniční trať a dálnice.
Další pokus o realizaci projektu Panama patří Američanům. A oni, na rozdíl od Francouzů, dokázali dokončit práci. Začátek stavby kanálu lze považovat za 1902. Hlavním nepřítelem budování kanálu byla malárie. Američané tento problém velmi rychle vyřešili: vyčerpali močály, vytvořili příkopový systém pro odklon vody a ošetřovali území chemikáliemi odpuzujícími komáry.
Celková cena projektu činila přibližně 400 milionů dolarů.
Otevření Panamského kanálu se konalo slavnostně a bylo velmi pompézní. Woodrow Wilson (prezident USA) v Bílém domě stiskl tlačítko a tím vyhodil poslední můstek budoucího kanálu. A vody dvou oceánů jsou spojeny! Mimochodem, pro realizaci tohoto velkolepého úkonu z Washingtonu do Panamy byl speciálně položen kabel dlouhý 4 000 km.
Připomíná to zlatá mince
Takhle Panama slavila 100 let otevření průplavu.
Tanečnice v panamském kroji
Když chtějí sto let stará zdymadlová vrata opravit, musejí na 7-12 dnů vypustit vodu z celé poloviny zdymadla
Proto se panamský průplav se dočkal rekonstrukce, je širší a využitelný pro více lodí.
Ve středoamerické Panamě se v roce 2016 slavnostně otevřel nový, rozšířený kanál, který je schopen pojmout mnohem větší lodě než dosud. Série nových zdymadel na obou stranách, z Atlantiku i Pacifiku, zvýšila kapacitu 80 km dlouhého průplavu. Novou podobu chtěly hlavně USA kvůli většímu objemu zboží z i do Číny.
Rozšířený průplav
Právě čínská loď při znovuotevření vplula jako první do kanálu. Mohutné plavidlo s devíti tisíci kontejnery se vydalo na cestu za zvuku orchestrů a jásání tisíců lidí s panamskými vlajkami.
Do zdymadel Miraflores připlouvá jedna velká loď za druhou, vše musí jít rychle.
Rejdaři platí za proplutí největších kontejnerových lodí až 100 tisíc dolarů.
Zdroj: puntomarinero.com, reflex.cz, lifee.cz, idnes.cz, technickytydenik.cz, ct24.ceskatelevize.cz
Nádherné povídání ☺
OdpovědětVymazatDěkuji za pochvalu. ☺
VymazatRáda jsem si článek přečetla, je to fantastické dílo!
OdpovědětVymazatHani, přeji příjemný den. Helena
Děkuji, Helenko, mě hlavně ty plavební komory a vyrovnávání hladin vždy fascinovaly.
VymazatMěj také příjemný poslední prázdninový den. ☺