Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pondělí 27. února 2023

Je pravopisný rozdíl mezi zlodějnou a zlodějinou?

 

O češtině od A do Z:

Některá slova se nevyskytují příliš často a když pak na ně narazíme, zjistíme, že se to píše dvěma způsoby. Co je pravopisně správně? Příkladem je několik názvů náhodně vybraných na internetu: 

Elektromobily a nový druh zlodějny: Krádeže akumulátorů
To je přesně ten váš svaz, jedna velká zlodějina!
 XY promluvil o zlodějině století.
Zlodějna neboli loupež a něco o ní.

https://dvojka.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_16x9_tablet/public/images/02580947.jpeg?itok=yfBcWm0U&timestamp=1632960993 

Co tato slova znamenají, vidíme na obrázku, nám jde o pravopisný rozdíl mezi tvary zlodějna a zlodějina. 

Slovo zlodějna má jasný význam spojený s krádeží a používá se nejvíce v běžně mluveném jazyce s podtextem určité expresivity podobně jako další dějová podstatná jména zakončená na -(i)na. Podstatná jména tohoto typu se mohou chápat jako odvozená pouze od sloves (např. šmelit – šmelina) nebo od jmen i sloves (např. otrok/otročit – otročina).

Typ zlodějna je výjimečný tím, že se neopírá o sloveso (neexistuje zlodějit). Varianta zlodějina byla patrně vytvořena analogicky podle ostatních podob na -ina.

Mezi podobami zlodějna a zlodějina není žádný významový rozdíl. Jak vyplývá z údajů uvedených ve Slovníku spisovného jazyka českého, podoba zlodějina se v češtině objevila už ve 20. století, nejde tedy o novotvar. Dnes se podoba zlodějina používá spíše v psaném textu (viz počet odkazů na internetu), v mluvě se s ohledem na obtížnější výslovnost tak často nevyskytuje. Jako slovo zřídka používané je označeno i ve zmíněném Slovníku spisovného jazyka českého.

Kromě uvedených podob máme pro češtinu doloženy také ojedinělé odvozeniny zlodějovina a zlodějčovina. 
Zdroj: dvojka.rozhlas.cz

8 komentářů:

  1. Ne nadarmo se říká, že náš jazyk patří k těm nejtěžším. Tvůj článek je toho dokladem.
    Kdysi jsem si zakládala na tom, že umím "česky". Kdysi jsem si občas přivydělávala korekturami. Dnes už bych si to netroufla. Změny které nastaly, jsem už nepobrala. Sice jsem si zakoupila Pravidla českého pravopisu, kde ty změny jsou.... ale!
    Hani. měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš, Ali, pravdu, že stále přicházíme na něco, co neznáme. Toto slovo je toho dokladem. Jak jsem tvořila článek o tom anglickém koni, v tom jednom textu to bylo, že jeho majitel se zabýval zlodějinou, tak jsem hledala, jak to vlastně je. Je docela možné, že jsme i ovlivněni nářečím v oblasti, kde žijeme, protože tady v našem regionu když už, tak zlodějna a žádná -ina.
      Jinak jsem také s pravopisem nemívala problémy, až na nějakou interpunkci, tak pohoda. Proto jsem si na blog takovou jazykovou rubrika dala. ☺
      Děkuji a přeji hezký začátek března.

      Vymazat
  2. Hanko, se slovem zlodějina jsem se ještě nesetkala. Není ta naše mateřština jednoduchý jazyk 🙃

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, já jsem se setkala právě v poslední době, hned mi to padlo do oka. Prý je takový výraz i v Harry Potterovi, ale tyhle knihy já nečtu. Myslím, že si už toho budeme všímat. ☺

      Vymazat
  3. Podobných slov je asi více.Moc už nad tím nepřemýšlím.Hodně věcí jsem už zapomněla a tak mi záleží už jenom na tom,abych při psaní komentářů neudělala nějakou hrubku.Dělá mi čím dál větší problém zkrotit neklidné ruce a tak opravuji i překlepy a nad významy slov už moc nepřemýšlím.
    Hani,měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, Jituš, ale myslím, že každý má "něco", myslím po zdravotní stránce, co ho trápí. Většinou se pozná, komu gramatika dělá potíže. Já zase příliš často ten "jazykový koutek" nedávám.
      Děkuji a přeji úspěšný vstup do března. 👍

      Vymazat
  4. Přemýšlím, jestli jsem tahle slova někdy v poslední době psala. Ale určitě, kdyby náhodou, vzpomenu si na tvůj příspěvek.
    Hani, děkuji za další pravopisné okénko a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, Helenko, to je pak i smysl blogu, že někdo může využít i gramatickou zvláštnost. 😃
      Chvíli si dáme od gramatiky pauzu, příští článek je úplně jiný. Děkuji a příjemně začnu ten měsíc, kde nás už osloví jaro. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Zavedu vás do muzea, když je ten svátek...

18. květen je Mezinárodní den muzeí. „Umění se učíme v muzeu.“ —   Auguste Renoir, francouzský malíř Jen na málo místech najdeme tolik no...