Končí únor, je tedy nejvyšší čas se ještě vrátit k masopustnímu veselí v minulých dnech. Jak jsme mohli vidět i v televizi, masopustní tradice se udržují v celé republice, mohu říci, že v celém Česku. Osobně mám z toho radost. Někde, hlavně v národopisných oblastech a skanzenech se tradice udržují více, určitě více na vesnicích než ve městech. Ale i tam se najde skupina lidí, které si vážím. Moje rodné město leží na Moravě i ve Slezsku. Ostrava se snaží o návrat k tradicím, takže to byly Svatomartinské slavnosti a brzy pak Ostravské Vánoce.
***
Jako první proběhl masopust v ostravském obvodu "Jih", kde se akce konala první únorovou sobotu. Ostrava - Jih je počtem obyvatel nejlidnatější a tady se Masopust pro veřejnost konal vůbec poprvé. Doufám, že ne naposledy, na ukázku aspoň pár fotek. Obrázky si klikem zvětšíte:
Masopust v Ostravě-Jihu nabídl zpracování čuníka i maškary.
Masopust se konal v rámci programu Foklórní jaro na Jihu, aneb Na rynku je veselo. Zněly tu i písně a historky vztahující se k masopustnímu období, vystoupili kejklíři a komedianti, žongléři a kouzelníci, došlo na pohádkový příběh pro děti i „souzení kozla“ - jednoho ze symbolů ostravského masopustu.
To byl "hlavní hrdina" masopustního dne. 🐷
„Pěkná svině …“ začal svou řeč vedle zavěšeného čuníka řezník Krkovička a jal se přihlížejícím vysvětlovat, že dnes jsou už taková pravidla, která zabijačku na náměstí nepovolují. Takže zabité prase přivezli a zavěsili. Povykládal o využití každé části prasečího těla a se svými pomocníky se do toho hned též pustil. K výsledkům patřila i „Jitrnice, jakou svět neviděl“, o níž se soutěžilo, či „Balounova polívka“ prodávaná později za korunu.
Tušíte správně, že o výrobky a prdelačku za kačku byl zájem. 😜 V lidové tradici je to období přejídání, tučných jídel a bujarého popíjení. Lidé si tuto dobu užívali, protože s koncem masopustu přichází období 40 denního půstu před Velikonocemi.
Hlavní bujará oslava na konec Masopustu byla v úterý 21. února na Masarykově náměstí. Masopust tentokrát pořádá Ostravské muzeum, tématicky se zaměřením na ostravské pověsti.
V 10 hodin na náměstí začal masopustní jarmark, který nabídl zájemcům stánky s domácí zabijačkou, sladkými i slanými pochutinami (koláče, zákusky, pražené oříšky, cukrovou vatu, placky, opékané klobásy...) a také nápoji. Od 10 hodin vystoupil řezník Krkovička se svým prasetem (podobně jako na Jihu - fotky výše) a ve 14.45 hodin byla k mání i prdelačka (zabijačková polévka) za kačku.
Masopust se odehrával na Masarykově náměstí, tohle nakonec zbylo z pašíka a vše bylo pod dohledem "shůry". Stánků bylo dost a člověk se i něco dozvěděl.
Kulturní program začal na náměstí v 15 hodin vystoupením účinkujících, kteří svůj program zaměřili v duchu ostravských pověstí.
Program letošního masopustu na Masarykově náměstí v Moravské Ostravě:
10 až 18 hodin – Masopustní jarmark
10 hodin – Vynášení pašíka, vyprávění řezníka Krkovičky a začátek masopustu
14.45 hodin – Sláva masopustu aneb Zabijačková polévka za kačku
Kulturní program
15 hodin – Zahájení, vystoupení účinkujících
17 hodin – Slavnostní předání masopustního práva a zahájení maškarního průvodu
17.15 hodin – Maškarní průvod centrem Moravské Ostravy
18 hodin – Roztančené náměstí, loučení s masopustem
18.15 hodin – Zabíjení kozla a Pochovávání basy
19 hodin – Smuteční průvod s basou okolo náměstí
Téměř celou dobu programu jsem stála poblíž pódia a snažila se velmi pozorně poslouchat, abych tady mohla něco napsat. Dát jen fotky jsem nechtěla. Celým programem provázela paní Mgr. Markéta Palowská, etnografka v Ostravském muzeu, takže její slovo bylo zasvěcené. Nechci se chlubit, ale nevím, jestli na náměstí byl pozornější posluchač než v tu chvíli já 😸. Takže "tak nějak" si to pamatuji:
V 15 hodin začal na pódiu hlavní program, který trval zhruba dvě hodiny a vystoupilo tam hodně souborů - jsou na letáku. Tradičně bývá předání masopustního práva z rukou starosty městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz zhruba v 17 hodin a poté ulicemi procházel maškarní průvod.
Tradičně začíná na Masarykově náměstí, projde přízemím obchodního domu Laso a pak směřuje na Kuří rynek, kde bylo první zastavení, hornická kapela zahrála k tanci a průvod pak pokračoval směrem na Husův sad. My jsme došli k soše Věry Špinarové a vrátili jsme se zpět na náměstí a vyčkali při svařáku příchodu průvodu zpět. Je vždy vytipováno pár zastávek celého průvodu, kde se hraje, zpívá a tančí, tanečníci ze souborů berou lidi do tance a nabízejí se koblihy, které věnoval sponzor - Pekařství Boček z Krmelína. Ovšem znáte to - kdo dřív přijde, ten dřív mele 😃, protože jistě zájemců je víc než koblih.
Snahou je co nejvíce tančit, protože o masopustním tanci se říká, že je plodonosný. Před koncem masopustu se všichni potřebovali pořádně najíst, aby to období půstu pak přečkali v plné síle. Masopustní období, které začíná po Třech králích a končí příchodem Velikonoc, je o tom, že jde o přechod z jednoho hospodářského roku do druhého. To znamená, že bychom měli sníst ty zásoby, které nám zbyly z loňského roku a přichystat se na tu úrodu, která má teprve nastat. Co se týče těch specialit, tak hlavně už zmíněné koblihy. Jejich výklad je takový, že představují kulaté slunce, na které se všichni těšíme a nastane jaro a bude teplo a slunečno. Někde se dělají křehotiny neboli boží milosti, což je usmažené křehké těsto, posypané cukrem. Krajově se to jmenuje různě, ale má to symbolizovat přírodu, která začne bujet a začne se probouzet. Pro masopustní období jsou typické zabijačky, takže chudáci prasátka, ale přiznejme si, všem nám to chutná, takže jsou jitrnice, jelita, ovary a další z toho prasete. Takže hlavně to maso, protože už podle názvu "maso-pust", což znamená, že sníme to jídlo z masa, protože se musíme připravit na půst. My to nyní máme zažito v tom církevním výkladu, ale základ je pohanský, že se postíme, abychom se připravili na ty dary přírody, které nám rok přinese.
Co bylo základem všech těch masopustních zvyků a obřadů v minulosti? Především to byla prosba o dobrou úrodu na poli, aby hospodářství vzkvétalo a hodně narostlo obilí a především také luštěniny, které byly základem téměř všech jídel. K tomu se vztahují i různé masopustní tance a úkony, že při tanci se vysoko vyskakuje nahoru, což má vyjádřit prosbu, aby tak vysoko narostlo obilí nebo len... Pokud se zmíníme o plodonosné magii, je důležitý tanec masky, většinou to je Slamák, Medvěd nebo na Ostravsku hlavně Kozel, kteří tančí s hospodářem, dnes je to chápáno spíše s majitelem stavení, dnes se tančí i s hospodyní. Skutečně je to plodonosný tanec, což dnes málokdo ví, spíše to lidé považují za zábavu, ale vyjadřuje to i úctu k majiteli-majitelce stavení, že ta hlavní maska si s nimi zatančí, třeba i s dětmi a oni pak nabídnou pohoštění.
***
Opět vystoupení Staré arény s pověstí o ztracené ovečce, kdy nakonec hlavní hrdina donesl poklad panímámě.
Dobrou náladu si užívaly i menší děti, na snímku tančí s maskou přímo pod pódiem. Někteří se usadili přímo v rohu pódia a měli to "z první ruky". 😀
Někde je hlavní maskou kobyla, ale v ostravském regionu je to maska Kozla. Medvěd a Slamák k Masopustu také patří. Hasiči byli skvělí a prokázali, že mají smysl pro humor.
Čtyřlístek - Centrum pro osoby se zdravotním postižením měl velký úspěch a asistoval při předání masopustního práva.
Pan starosta městského obvodu Mor. Ostrava a Přívoz předal masopustní právo měšťanům, které předváděla dvojice herců Staré arény.
Paní měšťanka všem přečetla listinu, upozornila, jak se mají masky chovat a vyzvala lidi do průvodu.
Takových dobrot všude..., už aby byl zase půst. :-D
OdpovědětVymazatPěkná reportáž doplněná výstižnými fotkami.
Tak dobrot tam bylo dost, i když jejich cena je od podzimu zase vyšší, ale jak jsem si všimla, nakonec měli prázdné pulty. A půst? Ten začal Popeleční středou a trvá pořád až do Velikonoc.
VymazatDíky za pochvalu, nafotila jsem toho dost, to je jen zlomek. 😎
Já byl na trzích okolo Vánoc, ne teda cíleně, bylo ještě nějaký jiný zařizování a taky po doktorech. Asi nejvíc šel nahoru různý alkohol v podobě svařáků, punčů, medovin, a víčkovic macerovaných ve slivovici a nebo merunkovici. Když jsem koukal na ty studentky jak obracejí poslední peníz v ruce, zda si mají dát a nebo ne, bylo to smutné... Pokud to tak bude dál, budeme za chvilku jako v první republice. Pár statkářů a jinak děvečky a pacholci. Dnes jsem zaslech část rozhovoru v rozhlase a pan majitel firmy se rozplýval, jak raději zaměstná robota než člověka...
VymazatNo vidíš, je to tak jak píšeš. Zrovna na tom náměstí byly Svatomartinské slavnosti a pak Vánoční trhy. Tehdy byl bramborový placek za rovnou stovku. Teď měla napsáno: 100g - 28 Kč. Tak jsem si koupila, dala to na váhu a jeden placek 118 Kč. Stály tam dvě starší paní, koukly na sebe a tak se rozesmály, že se málem za břicho popadaly. Představ si, že si to dá rodina, to by je vyšlo na 500! Opékaný klobás (dva kratší kousky) s 2 chleby a hořčicí = 90 Kč. Já ty různé punče nebo medoviny nekupuju, ale dám si tam vždy svařák, cena je stejná, ale mám dojem, že o Svatomartinských trzích toho dávali víc. Teď svařák 2 dcl = 50 Kč. No, nedej si, když tam jsi půl dne> že?
VymazatOno je to o tom množství jak píšeš a taky o kvalitě a z čeho je to ve skutečnosti udělané. Když vidím kolik třeba v Brně ve Vankovce stojí ty různé mošty a dřeně, jde z toho až mráz po zádech. Ale u těch trhů které pořádá město nevím proč je to tak drahé. Přece to dělají pro lidi, tak by ti trhovci nemuseli tolik platit za stánek... Já tam nic neochutnal, protože když jdeš na odběry krve tak se to nedá... Ono je to ale jako s kolotočem, dnes už ten lístek stojí tolik, aby se jim vyplatilo točit jednoho člověka, protože ty doby, kdy bývalo narváno už jsou dávno pryč...
VymazatTakový trend byl nastartován a asi cesta zpátky nebude. Na Vánočních trzích v Ostravě bylo ruské kolo a na začátku trhů byla na svezení fronta. Jistě, to je tady vzácné, jestli je to jednou za rok, ale pro jednoho za 100 Kč. Kabinka je asi pro 4 a stála se fronta. My jsme byli na náměstí několikrát a zájem opadal, ale oni to pak točili třeba se 2-3 obsazenými kabinkami.
VymazatK Brnu: na podzim jsme tam s přítelem strávili týden, bylo teplo, tak jsme se samozřejmě někam stavili. Nezapomenu náš údiv v "hospůdce", bohužel název nevím, ale bylo to od Jošta směrem ke Svoboďáku na levé straně. My jsme si dali každý pivo za 60, ale na té zahrádce seděli sami velmi mladí - možná studenti (my jsme tam byli nápadně nejstarší) a každý před sebou nějaké to "pitíčko" kolem stovky, byl problém najít volné místo. Dnes se žije jinak, nemohu srovnávat svoje kapesné třeba s těmi studenty, které jsme viděli, možná pracují a vydělají si nebo je rodiče podporují. Takže pokud bude mít taková hospůdka "narváno", s cenami dolů nepůjde.
Hani,to jste měli u Vás velkolepé.Chtěla bych to někdy zažít.Za komunnismu se asi takoové zvyky potíraly a tak jsem to nezažila ani v dětství.U nás je masopust v Dlaskově statku,ale to už jsem někde psala,že je to tam malé a moc lidí a tak se tomu spíše vyhýbám.
OdpovědětVymazatMěj se hezky
Jituš, kdysi jsem tady masopusty nezažila, možná na vesnicích něco bylo, tomu věřím, ale Ostrava není region, kde by se ty tradice nějak dodržovaly. Teď velice chválím Ostravské muzeum, tam ráda chodím, protože tam jsou fakt šikovní lidé. Teď mají nového ředitele, tak uvidíme, jestli zase s něčím přijde. Paní Palowská je jednička, ona navíc hraje i ve Staré aréně, je to pár metrů od muzea.
VymazatJá nějaké davy také nevyhledávám a určitě nejsem typ na nějaké demonstrace ani fotbalové zápasy.
Děkuji a přeji slunečný březnový den, jako je zrovna u nás. ☺
Hani, tak jste to měli perfektní...Já už na ty akce, kde jsou davy lidí, chodit nemůžu. Proto se uchyluji do přírody, kde moc lidí nepotkávám. Hlavní je, že sis to parádně užila. Měj se moc pěkně.
OdpovědětVymazatJaruš, co Ti budu povídat, fakt se mi to líbilo. My jsme něco podobného už zažili o sv. Martinovi, tak jsme neváhali a šli se podívat. Já se do přírody moc nedostanu a po pravdě, jsem městský člověk a ve městě obecně se cítím nejlépe. Lidi mi nevadí, ale tam zase nějak nabito nebylo, tak akorát. Užili jsme si to a člověk má z toho radost a načerpá energii.
VymazatDěkuji a přeji pěkný slunný den. 😀
Hani, no jen zírám! Masopustní veselí jak se patří! byli jsme pozvaní na masopust do Hamrů na Vysočině, bohužel jsme měli jiné povinnosti. Mrzelo mě to...
OdpovědětVymazatDěkuji za reportáž a přeji hezký den. Helena
Helenko, to zíráš, co Ostrava připravila, že? Teď se směju, ale je dobré občas být účasten něčeho podobného, bylo tam hodně mladých lidí v tom programu a z toho mám také radost. Bylo zajímavé pozorovat asi půlhodinu před začátkem, jak ti mladí, mnohdy děti, směřovali s obalem na šaty k muzeu, nesly si tam svůj kostým a v muzeu se převlékli. Z těch nějací chuligáni asi nevyrostou.
VymazatDěkuji a přeji úspěšné zahájení nového měsíce. 😀