Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pátek 3. února 2023

Pohankové „krajkové“ palačinky bezlepkové

 

Včera  jsem tady připomínala svátek Hromnic - ZDE. Povídání o Hromnicích si dnes doplníme receptem na krajkové palačinky. Fandíte-li zdravé výživě a pohance, tím líp. Budete potřebovat pohankovou mouku. Jak vidíme, je to i pro bezlepkové pečení a zahušťování. 👍 Semeno pohanky obsahuje draslík, fosfor, vápník, železo, měď, mangan, zinek a selen, z vitamínů skupinu B, cholin a tokoferol. Protože neobsahuje lepek, je vhodná pro osoby trpící celiakií jako náhrada běžných obilovin. 

 

 

 

 

 

 

    Pohanka zvyšuje pružnost cévních a žilních stěn. Snižuje hladinu cholesterolu v krvi a rozšiřuje cévy.

Symbolem Hromnic jsou palačinky. Věděli jste to? 😗 Legenda tvrdí, že v keltských dobách se v tento den muži převlékali za medvědy a běhali za děvčaty. Křesťanská snaha církve odklánět lidi od starých pohanských zvyků, vedla k tomu, že se v raném středověku podávaly v kostele palačinky. Jejich kulatý tvar připomínal slunce a lákal do chrámu páně, protože symbol světla je do dnešních dnů i symbolem „osvícení“ nebo síly Ducha svatého. Tak vida, jak se i palačinka dá využít "ideologicky". 😉

Ingredience

  • 250 g hladké pohankové mouky
  • 1 vejce
  • 300 ml mléka
  • špetka soli
  • olej na smažení

Tyhle palačinky navíc mohou vzhledem připomínat krajku. Já myslím, že si palačinky můžeme udělat kdykoli.

Suroviny jsou pro čtyři osoby.

Postup:

  1. Mouku osolíme, smícháme s vejcem a polovinou mléka.
  2. Umícháme hladké těsto, postupně přidáváme zbylé mléko, aby těsto bylo vláčné.
  3. Necháme alespoň hodinu odstát, aby mouka dobře nabobtnala.
  4. Poté řídké těsto nalejeme do ½ l plastové láhve s úzkým pítkem, a na rozpálenou pánev lijeme těsto tak, že vznikne krajková palačinka. Já to nalévám naběračkou.
  5. Opékáme opatrně z obou stran.
  6. Na závěr stačí jen pocukrovat, dá se i plnit.
  7. Jako přílohu vyzkoušejte kvalitní šlehačku (250 ml), kterou rozmixujete s vrchovatou lžící švestkových povidel. 
  8.  
Zdroj: brno.rozhlas.cz

8 komentářů:

  1. Pohanku mám moc ráda ,hlavně také proto,že obsahuje dost draslíku,kterého mám málo.
    Sice palačinková moc nejsem,ale zkusila bych.Zrovna nedávno jsem si koupila pohankovou mouku.
    Hani,díky a měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pohanka u nás asi příliš rozšířená není a já sama jsem si na "musela" zvyknout. Někomu může vadit jakási pachuť, která ho odradí, ale vhodným receptem se to dá odstranit. Doma, abychom občas jedli pohanku oba, při přípravě použiji osmaženou, nakrájenou anglickou slaninu a "hned je to lepší" ☺.
      U těch palačinek se dá také dochutit, pro někoho může být motivující i to, že neobsahuje lepek. Je zdravá a chceme také být.
      Jituš, děkuji a také přeji příjemný víkend. ☺

      Vymazat
  2. I já, hlavně kvůli tomu draslíku, ji občas vařím, palačinky jsou dobrý tip.
    Děkuji za recept, Hani a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak, Helenko, u pohanky bereme v úvahu její vliv na zdraví, je to uvedeno v textu. Také nemohu říct, že bych se po palačinkách mohla utlouct, ale občas - proč ne.
      Děkuji a přeji pohodový víkend. ☺

      Vymazat
  3. Hani palačinky dělám docela často a také je dělám naběračkou jako Ty. Hezký článek. přeji Ti krásný večer a pohodové i další dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu článku, Jaruš. Důležité je při palačinkách jednak mouku dobře v mléce rozmíchat (hrudky) a pak je nedělat hned, mouka v mléce nabobtná a to chce čas. Naběračka navíc zaručí, že ty palačinky budou stejné, já takhle odměřuju i těsto na bramborové placky, většinou dělám větší, jen málokdy do lívanečníku.
      Přeji hezký zbytek neděle i další dny. ☺

      Vymazat
  4. Ahoj Hani, pohanku já mám moc ráda a často ji jím. Nejvíc si ji připravuju se zeleninou, např. s brokolicí. Nebo ji zapékám s rajčaty, to je taky dobrota. Muž by to nejedl :o). Dnes jsem nedělala palačinky, ale lívance na lívanečníku pro malou vnučku Aničku, která tu byla na víkend a přála si je ( nebyly z pohanky, ale klasika kynuté). Pozdravuju, Lenka.
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, to je bezva. S rajčaty to také zkusím, přítel má rajčata rád. Já dělám pohanku s osmaženou anglickou slaninou právě kvůli němu a přiznám, že mi to také víc chutná. Samozřejmě děti mají jiné chutě. Tak ses potěšila s vnučkou, to Ti přeji a ať se vám daří. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 172. schůzka: Cesta Jana Husa na kazatelnu

 „Mistr Jan Hus, narozen v Husinci, městečku náleževším tehdáž dílem službou ke královskému hradu Husi, dílem přímo ke komoře královské, p...