Pokračování, I. část najdete ZDE.
23. září 2023 probíhal v bohumínském depu Národní den železnice. Představím další typy lokomotiv, v závěru nové, nejmodernější typy:
Papoušek 477.013
Tendrová lokomotiva, přezdívaná zřejmě pro svou pestrou barvu „Papoušek”, byla určena pro těžkou předměstskou dopravu. Patřila k posledním parním mašinám provozovaným před nástupem motorových a elektrických lokomotiv. Z 60 vyrobených kusů se dodnes dochovaly 3.
Výrobce: ČKD
Výroba: 1951–1952, 1955
Provoz u ČSD: 1951–1981
Max. rychlost: 100 km/h
Výroba: 1951–1952, 1955
Provoz u ČSD: 1951–1981
Max. rychlost: 100 km/h
Lokomotiva 475.1 je
univerzální parní lokomotiva vyráběná v letech 1947–1950 Škodovými
závody v Plzni pro Československé státní dráhy v celkovém počtu 172
kusů, z nichž však bylo posledních 25 dodáno do KLDR. Pro svůj elegantní
vzhled dostala přezdívku Šlechtična. Lokomotivy byly určeny pro vozbu dálkových rychlíků, osobních vlaků a také příležitostně rychlých nákladních vlaků.
Šlechtična
Černá starší dáma,
na nádraží vjela,
za to, co už pamatuje,
se vůbec nestyděla.
Pozdravila družky
na naftu, či proud,
že jim trochu závidí,
nelze přehlédnout.
Bílá pára syčí
a dým stoupá výš,
tuhle podívanou
často nevidíš.
Elegantní kráska,
s uhlím za zády,
léta vlaky táhla,
to bylo parády.
(autor Klejicha)
Čmelák
Lokomotiva T 669.0001 byla vyrobena jako prototyp společně se dvěma
širokorozchodnými lokomotivami řady ČME 3 v roce 1963. Šestinápravové
lokomotivy řady ČME 3 byly vyvinuty speciálně pro potřeby SSSR, kam byly
následně ve velkém počtu vyváženy (celkem 7455 kusů). Výroba lokomotiv
řady T 669.0 pro potřeby ČSD pak byla předána na Slovensko do SMZ
Dubnica, kde probíhala v letech 1967 - 1969. V poštovním voze.
Newag E6ACT přezdívané Dragon
pro přepravy těžkých vlaků s uhlím. Polská výroba. Lokomotiva Dragon
E6ACT je šestinápravová elektrická lokomotiva s uspořádáním pojezdu
Co’Co’ určená pro provoz na tratích elektrizovaných systémem 3 kV DC.
Výkonové parametry umožňují lokomotivě táhnout vlak o hmotnosti až 3200
tun na trati bez stoupání až rychlostí 115 km/h.
___________________________________________________________________
Lokomotivy Siemens Vectron jsou v Evropě nejmodernější vícesystémové elektrické lokomotivy. Nejmodernější lokomotivy Siemens Vectron jezdí ve velké části ČR od Chebu přes Plzeň, Prahu, Pardubice a Olomouc po Staré
Město u UH., ale také přes Vysočinu a Brno až do Budapešti nebo přes
Ústí nad Labem až k dánské hranici. Maximální rychlost 200 km/h.
Soupravy RegioPanter jsou určeny pro příměstské
tratě, kde se očekává velký obrat cestujících. Proto mají vozy široké
dvoukřídlé dveře. Vozy jsou po většinu délky nízkopodlažní. Soupravy
RegioPanter jsou dvouvozové a dva typy třívozových. Hned za dveřmi je velké místo pro kočárky nebo invalidy na vozíku, a také držák na kola.
Nové motorové jednotky RegioFox - vlaky jsou nízkopodlažní, klimatizované, rychlé a kapacitní. Výbava motorových jednotek RegioFox:
- moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy, s kapacitou 115 míst k sezení,
- bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť s výsuvnou plošinou pro překonání mezery mezi vlakem a nástupištěm a s výsuvným schůdkem pro nižší nástupiště,
- pro cestující na vozíku jsou vybaveny lištami pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu,
- moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním reagujícím na slepeckou vysílačku a také akustickým majáčkem,
- prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené také sklopným stolem pro přebalování kojenců,
- elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících včetně USB portů,
- Wi-Fi
Jídelní vůz
Speciální drážní vozidlo
určené k údržbě tratí, jde o zcela novou
konstrukci. Montáž vozidel probíhá v jihlavském závodě tempem 4 – 5
strojů měsíčně. Plošina s nosností 5 tun je osazena jeřábem Palfinger,
který je SŽDC dodáván se třemi druhy drapáků a sekacím zařízením.
Uprostřed: Nádražím projíždí speciální vlak tažený lokomotivou Banán, která může dosahovat rychlosti až 160 km/hod. Má přezdívku potkan, krysa, případně banán (podle nejčastějšího žluto-zeleného nátěru) nebo (pražská) dvojka
(podle původního řadového označení E499.2, někdy též proto, že byla
jako „číslo 2“, ve stínu starších a jednodušších strojů řady E499.1).
Milovnicí mašinek museli být nadšení. Dobrá akce strhne k zájmu i ostatní!
OdpovědětVymazatHaničko, děkuji za reportáž a přeji hezkou neděli, Helena
Je to tak, Helenko, škoda toho deštivého počasí, to se naplánovat nedá, ale jinak zájem lidí byl značný.
VymazatDěkuji a přeji příznivý nový týden. ☺
U nás v depu byla také nějaká akce.Měla jsem ji v plánu navštívit,ale něco nám do toho přišlo.Vlaky už dlouho nejezdíme a tak bych se ráda na ně podívala při nějaké akci u nás.Viděla jsem ale fotografie a byli tam lidé v dobovém oblečení.Depo otevírají několikrát do roka,tak snad příště.Máme to kousek.
OdpovědětVymazatHani,měj hezkou neděli
Jituš, mám dojem, že tyto Dny železnice se konaly na více místech, tak si každý mohl vybrat, kam zajet. Během léta vyjíždělo pár nostalgických vlaků, je o to také zájem, ale tady v Bohumíně hlavně na točně byly lokomotivy předvedeny s doprovodným slovem, což je velmi názorné a bavilo to pak všechny.
VymazatPřeji klidný a spokojený nový týden. ☺
Nádhera.Nakonec lituji, že jsme tam nejeli. Tvůj článek je vyčerpávající.
OdpovědětVymazatMaruško, moc děkuji za pochvalu, ale příště opravdu doporučuji, možná byste našli i něco blíž vašemu bydlišti. Kdo má rád cestování vlakem a baví ho nejen parní lokomotivy, to je výborná akce na celý den. ☺
Vymazat