Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pondělí 12. února 2024

Masopustní dobroty: boží milosti a koblihy - univerzální těsto

 

Končí masopust a to se dělávaly tradiční pokrmy. Jednodušší a rychlejší jsou boží milosti. Krajově se jim říká různě - křehotinky, fánky, lístky, andělská křídla nebo křupance. Jedná se o křehké smažené pečivo obalované v cukru připravované z nekynutého těsta. Už podle názvu toto pečivo bylo chápáno jako dar od Boha. V různých krajích mají boží milosti různý tvar. Nejčastěji mají tvar čtverců nebo obdélníčků většinou se třemi zářezy. To je symbol - trojjedinost Boha nebo s křížkem. Také se dělají tvary květů slepené na sebe. Recept na ně ve své knize Domácí kuchařka popsala už v roce 1826 už Magdalena Dobromila Rettigová. Postup se rychle ujal a v každé domácnosti se pak mírně upravoval.

Boží milosti tvoří kombinace hladké mouky, másla a žloutků. Tento základ se dochucuje sladším bílým vínem či rumem a pro zjemnění těsta se může použít i zakysaná smetana nebo tvaroh. Podávají se hlavně čerstvé, kdy jsou křupavé a voňavé. 

Výhodou je, že se mohou upéct i během roku, nejen o masopustu. 👍 Tímto se omlouvám za zpoždění, ale oba recepty si můžete udělat kdykoli budete chtít.

Co jsou boží milosti, krajově nazývané také křehotinky, fánky, lístky, andělská křídla nebo křupance, vlastně zač? Jedná se o křehké smažené pečivo obalované v cukru připravované z nekynutého těsta. Jak jeho název prozrazuje, chápáno bylo jako dar od Pána – takový, který je schopen obrátit srdce a pomoci člověku ve složitých situacích. Zajímavé je, že v různých částech země mají boží milosti odlišný tvar, a neexistuje tedy pouze jedna univerzální podoba; nejčastěji to bývají obdélníčky či čtverečky – většinou se třemi zářezy, které symbolizují trojjedinost Boha, či s křížkem – nebo drobné květy buď samostatné, nebo slepované po více kusech na sebe.

Více na https://prozeny.blesk.cz/sladke-masopustni-recepty-pecivo?utm_source=prozeny.blesk.cz&utm_medium=copy

Nejveselejším obdobím masopustu bývá samotný závěr, kdy před Popeleční středou, která zahajuje čtyřicetidenní půst, mohou lidé zpívat, tančit a hrát, zkrátka bavit se a veselit. Možná i u vás ještě zůstává živá tradice, kdy lidé v maskách obcházejí dům od domu a tam je pro ně připraveno něco k posilnění, ať už alkohol na zahřátí nebo něco dobrého k jídlu. Mezi tradiční masopustní pokrmy patřilo vepřové maso, neboť právě masopust byl obdobím zabíjaček. Pečený bůček, vepřová pečínka a guláš se tak řadí mezi typické fašankové dobroty. Na talíři ale nesmělo chybět ani sladké: boží milosti a koblížky.

Více na https://prozeny.blesk.cz/sladke-masopustni-recepty-pecivo?utm_source=prozeny.blesk.cz&utm_medium=copy
Nejveselejším obdobím masopustu bývá samotný závěr, kdy před Popeleční středou, která zahajuje čtyřicetidenní půst, mohou lidé zpívat, tančit a hrát, zkrátka bavit se a veselit. Možná i u vás ještě zůstává živá tradice, kdy lidé v maskách obcházejí dům od domu a tam je pro ně připraveno něco k posilnění, ať už alkohol na zahřátí nebo něco dobrého k jídlu. Mezi tradiční masopustní pokrmy patřilo vepřové maso, neboť právě masopust byl obdobím zabíjaček. Pečený bůček, vepřová pečínka a guláš se tak řadí mezi typické fašankové dobroty. Na talíři ale nesmělo chybět ani sladké: boží milosti a koblížky.

Více na https://prozeny.blesk.cz/sladke-masopustni-recepty-pecivo?utm_source=prozeny.blesk.cz&utm_medium=copy
 

Do velké mísy nasypte 150 gramů hl. mouky. Přidejte na kostičky nakrájených 35 gramů másla, 3 žloutky, 35 gramů moučkového cukru, 2 lžíce zakysané smetany a 1 lžíci rumu. 

Ze všech ingrediencí vypracujte pevné hladké těsto, které se nelepí. Pokud by se přece jen trochu lepilo, přidejte mouku. Je-li ale naopak drolivé, spravíte jej trochou zakysané smetany. Těsto přikryjte a dejte jej alespoň na 1 hodinu odpočívat do chladu.

Z těsta vykrojte čtverečky

Odpočinuté těsto dejte na lehce pomoučenou pracovní plochu a rozválejte jej do placky vysoké zhruba 0,5 centimetru. Pak z těsta nožem vykrojte menší čtverečky a ty následně uprostřed několikrát nařízněte. Stačí tři zářezy, ale můžete vyřezat různé tvary.

Takto připravené milosti smažte v rozehřátém sádle dozlatova. Použít můžete i klasický olej, ale na sádle jsou milosti  chutnější. Těsto si můžete ještě vylepšit citronovou kůrou či vanilkovým cukrem.

Ještě horké milosti bohatě obalte v moučkovém cukru a van. cukru a můžete rovnou podávat, např. k šálku horkého čaje nebo kávy.

 https://kajf.cz/wp-content/uploads/2013/11/bozi-milosti_IMG_0181.jpg
____________________________________________
 
    
Suroviny:
300 g hladké mouky
60 g krupicového cukru
30 g droždí
40 g rozpuštěného sádla
200 ml mléka
3 žloutky
2 lžíce rumu
špetka soli

Těsto připravené v pekárně

Do nádoby jsem nalila sádlo a protože bylo horké, přilila jsem mléko pokojové teploty. Mléko jsem tedy neohřívala. Dále jsem přilila rum, přidala žloutky a přisypala hladkou mouku. 
Do jednoho rohu nádoby jsem nasypala špetku soli a doprostřed rozdrobila droždí, které jsem zasypala cukrem. Dejte pozor, aby se droždí nedostalo k soli. Těsto by pak nevykynulo. 
V případě, že by bylo těsto řidší, přidávejte postupně mouku a vždy nechte pekárnu chvíli pracovat. Měli byste docílit hladkého těsta, které se nelepí na stěny nádoby. 

Těsto připravené ručně nebo v robotu

Do mísy nasypte mouku, do které uděláte důlek. Do něj rozdrobte droždí, zasypte ho trochou cukru, zalijte vlažným mlékem a nechte vzejít kvásek. Trvá to asi 15 minut. 

Ke stěně mísy nasypte špetku soli a ke kvásku přidejte zbylé suroviny - cukr, mléko, žloutky, rum a sádlo. Hnětacím hákem nebo pěkně ručně vařečkou vypracujte hladké nelepivé těsto. 

V případě, že by těsto bylo řidší, přidávejte postupně mouku. Vykynuté těsto jsem si přendala na pracovní plochu a lehce jsem ho propracovala. Těsto jsem zvážila a nakrájela na kousky, každý o váze asi 50g. 

Z těsta děláme koblihy nebo šišky. Někdo plní koblihy před smažením, jiný z obavy, aby při smažení marmeláda nevytekla, plní je tryskou až po usmažení. Důležitý je ten žlutý pásek.

 https://kaufland.media.schwarz/is/image/schwarz/recipe-cz-309_domaci-koblihy-recept?JGstbGVnYWN5LW9uc2l0ZS03JA== 
Možná máte svůj osvědčený recept na koblihy. Proto se podívejte na krátké video, kde uznávaný pan Maršálek radí, jaký je správný postup:
 

Na šišky jsem z jednotlivých bochánků vyválela hada o délce 25 cm. Těsto jsem v polovině přehnula a stočila.

Těsto by nemělo být nutné podsypávat. Pokud ano, použijte minimum mouky. Větší množství mouky na těstě by se při smažení usazovalo na dně nádoby a připalovalo.

Takto připravené šišky jsem nechala pod utěrkou kynout dalších 15 minut.
Smažíme na oleji z obou stran. 
 
 
Zdroj: YouTube, dvevtroube.blogspot.com

18 komentářů:

  1. Hani, recepty jsem si uložila. Musím je porovnat s těmi mými a pak když tak vyzkoušet. Koblihy jsem dělávala, když byli naši potomci ještě doma. Už jsme dlouho ve dvou.
    Boží milosti dělávala babička a já se musím přiznat, že já je nezkusila nikdy.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Ali. Receptů je plno a asi každý má uložený (třeba v kuchařce) nějaký z dřívější doby. Já mám kuchařku po mamince, ona měla školu pro ženská povolání a i když dělala celý život něco jiného - mzdová účetní, přes některé věci vlak nejel. Tak je měla ze školy vštěpeny. ☺
      Babička zase dělávala koblihy, to bylo její. Dnes s tou pekárnou to je velké ulehčení.
      Také měj pěkné dny. 👍

      Vymazat
  2. Hmmm... to jsou samé dobroty. Maminka smažívala boží milosti a já jsem koblihy dříve také dělala, dokud byli kluci doma. Jsme sami dva a teď už ani ty koblihy nedělám protože bychom to měli na několik dní. Přeji ti krásné a pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to chápu, Jari. Víš, jak my to řešíme? Občas si koupíme 2 koblihy ke kávě v Globusu, tam je dobrá pekárna a nemusím nic chystat. Určitě bych nedělala dva kousky, to ani nejde a co pak s tím...
      I Tobě přeji klidné a pohodové dny. 👍

      Vymazat
  3. Hani, tohle je taková vzpomínka - mamka i babičky smažily boží milosti i koblihy, ráda jsem se dívala, jak si tak plavou v tom hrnci plném oleje... Jako dospělá jsem pro své děti párkrát zkoušela koblihy pečené v troubě. Smaženému se vyhýbám, koblihy oželím...
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, dobře jsi to napsala, tohle rády dělávaly naše babičky, už moje maminka ne. Možná to bylo proto, že zažily bídu - tedy babičky určitě a mamka prožila dětství za války, tak pro ně bylo pak výrazem toho, že se mají dobře, když to plavalo v oleji. Dnes je těch způsobů přípravy koblih několik, tak každý dělá to, co mu vyhovuje a někdo to nedělá vůbec. ☺
      Přeji příjemný večer. 👍

      Vymazat
  4. Boží milosti dělala tchýně,já možná kdysi.Dělám občas koblihy pro celou rodinu.Má je rád hlavně vnuk.
    Hani,hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, Jituš, to musí být koblih pro celou rodinu 👍. Zase to berme tak, že od Tebe jim to chutná víc a budou si Tě tak pamatovat. ☺ Vnuk si určitě rád pojí, protože holky si více hlídají linii.
      Přeji klidný a spokojený večer.

      Vymazat
  5. Anonymní13.02.24 9:32

    Tetkapernikarka
    U nás se ještě zářezy na milostích různě před smažením proplétají. Mám někde ještě i recept po mamince, ta dělávala milosti překládané. Hani, díky za recepty. Já dělám nejvíc tvarohové kobližky, které dávám do oleje lžící. Je to rychlovka. Rada vyzkouším i varianty od tebe 😊👍
    Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Alenko, za připomenutí, ty tvarohové koblížky jsem kdysi také dělávala. Těch receptů jsou spousty, já jsem už mnohé probrala a podarovala jsem kamarádky, je mi líto to vyhodit, ale stejně některé jsem ani nevyzkoušela. A co jsme se navystřihovávaly receptů z Vlasty a jiných časopisů.
      Boží milosti se v našem regionu asi moc neujaly, ale znám je, každá kuchařka měla svůj oblíbený způsob. 😊

      Vymazat
  6. Boží milosti mi naposledy pekla babička.....a to už je hezkých pár let.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, tak odhaduji, že těch "hezkých pár let" u Tebe je o dost méně, než když to dělala moje babička. 😊 Teď už musíme samy a tak to v životě je.

      Vymazat
  7. U nás byly koblihy k obědu 12. 2. , ale pečené v troubě, tak trochu "dietní". Boží milosti smažila vždy maminka a ty se na jazyku rozpadaly ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, myslím, že na datu až tak nezáleží, tedy pokud nějak více nedodržujete ten masopustní čas, hlavně, že byly a chutnaly. O tom nepochybuji. Myslím, že máme zažito, že to, co jsme ochutnávaly od babičky nebo od maminky, vždy lépe chutnalo a čaj je tak milosrdný. 😊 To jsou ty vzpomínky, dokud hlava funguje.

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Kalendárium z Moravskoslezska: Květen - ze starého kalendáře

Sto dva roky starý kalendář můžeme otevřít díky archivu "Książnica Cieszyńska".