Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

sobota 24. února 2024

Z Těšínských Beskyd dohlédnete až do Tater

Nevěříte tomu, co je v nadpisu? Tak jasně, "mostíky na Štrbskom plese" nezahlédnete, ale pouhým okem dohlédnout z "našeho kraje" na tatranské velikány, to turistu potěší. 😃

Říká se, že cestování nás obohacuje o nové zážitky. V půli února, kdy už sněhová pokrývka zmizela, jsme se vydali do Beskyd, které máme nejblíže. Jde o pásemné pohoří, což je vidět i na fotografiích.  Cílem výletu byla podhorská obec Hrádek, která je v nejvýchodnějším koutu České republiky, v Jablunkovské brázdě. Koho zajímá název nejvýchodnější obce, uvádí se Bukovec nebo Hrčava. Oblast leží v údolí  řeky Olše (Olza), která rozděluje Beskydy na Slezské a Moravskoslezské. Těm Slezským se také říká Těšínské. Podél řeky Olše vedla odpradávna kupecká stezka. Na její trase nedaleko Jablunkova byl na přelomu 14. a 15. století vystavěn obranný hrádek, jehož vojenská posádka měla ochraňovat projíždějící kupce před loupeživými přepady. S tímto "hrádkem" je spojen vznik obce.

Mapu si rozklikněte.

O Hrádku, vesnici na výpadovce na Slovensko, jsem už psala, kdo chce vědět podrobnosti, klikněte ZDE. Do Hrádku (Hrádek ve Slezsku) se dostaneme vlakem nebo autem,  železniční zastávku Hrádek mám na fotografii. Stoupáme po zelené značce. Bonusem je, že sice logicky jdeme do kopce, ale stoupání není příliš náročné.

Cestu od vlaku můžeme zvolit lesem, kde třeba zahlédneme nějaké zvířátko nebo jen tak pozorujeme krajinu. Lesy jsou tu listnaté, takže na podzim je tu spousta spadaného listí. My jsme zvolili cyklostezku, míjíme také domy, jejichž obyvatelé chovají různá domácí zvířata, což potěší nejen děti a zdejší ovečky mají bílou vlnu a černou hlavu a nohy - plemeno Shaun.

Chata Hrádek, foto z léta.

Cesta k chatě Hrádek je dlouhá zhruba 3,5 km, proto pohodlnější je vyjet tam autem a zaparkovat. Ušetříte si výškové metry a nohy nebudou unavené, což se  vyplatí dále, protože od chaty si můžete naplánovat další túry.

Na rozcestníku je vidět další možné cíle a vzdálenosti. V chatě si můžeme dát občerstvení a pokračovat o kousek dál na kopec ke zvoničce sv. Isidora, která byla postavena nad chatou. O zvoničku je zájem,  návštěvníci si mohou zazvonit na malý zvon a pak spokojeně žít až do smrti. 😇 Velký zvon zvoní každou hodinu.

Objektiv fotoaparátu jsem směrovala hlavně na Těšínské Beskydy. Viditelnost byla toho únorového dne docela slušná, proto i vy můžete posoudit, co jsme viděli.

Tady jsme na Filipce ve Slezských Beskydech (771 m. n. m.). Vrchol leží na hraničním trojmezí obcí Hrádek, Návsí a Nýdek, což je připomínáno trojmezním hraničním kamenem. Stojí zde turistická odpočívka. Však se tu každý turista zastaví a aspoň ten kámen si vyfotí. Nejstarší je tradiční goralská dřevostavba, vedle ní je stejnojmenná turistická restaurace, v níž jsme se občerstvili. Nabízejí tam i něco z teplé kuchyně (kuřecí řízek, smažený sýr, langoše, polévky atd.).

Tyto dvě fotografie jsou zajímavé tím, že pokud se zaměříte na pravou stranu snímků, za beskydskými hřbety v dáli jsou vidět i zasněžené vrcholy Tater. 👍 Není to foceno z rozhledny.

Vracíme se  stejnou cestou, opět se zastavíme u Aleje dobra, kde manželé Rychtárkovi z chaty věnovali pozemek na výsadbu krajových odrůd a tak si prohlížíme různé odrůdy jabloní, které byly vysazeny na počest nějakého "dobrého skutku". U kapličky sv. Isidora jsme našli také dvanáct kamenů s vytesaným symbolem. Je to dvanáct znamení zvěrokruhu. Na snímku vpravo je záběr na chatu Hrádek, vzadu je Ostrý a Javorový.

Opět jsme prošli kolem chaty Hrádek a nedaleké dřevěnice připomínají tento goralský kraj. Město dole pod námi je Třinec.

Na prostř. snímku je vlevo Ostrý (1045 m), vpravo Javorový. Na dalším je vlevo Kozubová (981m), vpravo Ostrý.

Na prostředním snímku je pohled k Třinci, vlevo je Javorový, vrchol dosahuje výšky 1032 m. Je tam turistická chata a horní stanice lanovky z Oldřichovic.

Vzadu vlevo je Kozubová (981 m), je asi 6,5 km od Jablunkova, vpravo Ostrý (1045 m).

Prožili jsme příjemný den, kochali jsme se nádhernou přírodou Těšínských Beskyd a čerpali  pozitivní energii těchto míst.

1. Hani, prošla jsem se s vámi a procházka se mi moc líbila. 👍👍👍
    Tatry jsem fotila z hřebenovky vedoucí z Pusteven na Radhosť. Byly tehdy krásně vidět.
    Beskydy jsem si zamilovala a doufám, že se tam ještě někdy vrátím.
    Měj prima dny. 🍀

1. Mám radost, Ali, že se Ti tato beskydská procházka líbila, protože jsi velká cestovatelka a už jsi toho viděla hodně. ☺ Ta hřebenovka z Pusteven ke kapličce na Radhošti je asi nejfrekventovanější, proto my si vybíráme období mimo prázdnin.
      Přála bych Ti, abys měla možnost Beskydy navštívit a s autem to je pak ještě pestřejší. Prima dny přeji i vám. 👍

2. Parádní jarní výšlap. Právě v tom zimním období jdou Tatry vidět nejlépe, protože je na štítech sníh a když do nich zasvítí západní sluníčko, je to nádhera. Moc pěkné fotky

1. Hezky jsi to vysvětlila a je pravda, co píšeš. Proto i takové únorové focení může vyjít a já jsem spokojená. Děkuji za pochvalu fotek a přeji klidný závěr měsíce února. 👍

3. Viaggiare è bellissimo, anche con un post come il tuo.

1. Děkuji za návštěvu blogu a opravdu tento výlet se povedl a výhledy byly nad očekávání výborné. 👍

4. Hanko, krásná procházka a navíc se sluníčkem v zádech. Výhledy jsou opravdu parádní, vybrali jste si perfektní den. Ta velká dřevěnice je skvostná, líbí se mi hodně moc. Měj se hezky, zdravím 😊😃

1. Máš pravdu, Evi, den byl opravdu parádní, pak už tak příznivé dny, co se týká počasí, nebyly. Dřevěnic v těch místech moc není, kolem těchto vede turistická trasa, ale trvale tam žijí lidé. Prostě - goralé. Jsem ráda, že se Ti to líbilo a také zdravím. 👍

5. Hani pěkný výlet,příroda, i mě se líbí chalupy. Dlouho jsem v Beskydech nebyla... Přeju hezký večer, Lenka

1. Zdravím Tě, Leni, je to tam opravdu pěkné a výhledy se povedly i díky tomu, že stromy jsou bez listí, takže vhodná doba na focení hor. Třeba se někdy do Beskyd vypravíš...
      Hezký závěr února přeji. 👍

6. Hanko,měli jste moc krásnou procházku,pro mě ve známých místech. Jak vyjde počasí,jsou výhledy opravdu překrásné.👍

1. Marti, já tam byla mockrát a je to krásná část republiky, o níž mnozí ani nemají "tucha". Možná je to dobře, nejsou tam procesí, ale ti skalní turisté tam chodí stále. Musím uznat, že jsme měli šťastnou ruku na výběr toho dne, pak už to za moc nestálo. A jet tam jen tak, že někam jedu, to nemá smysl. 😊

7. Hani, to je tak nádherná příroda!!! Miluji taková místa a ty výhledy jsou naprosto luxusní. Škoda, že tam se nedostanu a nepodívám. Je toho tolik, kam bych ještě chtěla, ale nejde to...Musím se tedy spokojit s tím, co ještě můžu vidět a zažít. Ale toto je nádhera. Procházím fotky několikrát za sebou. Díky za tu nádheru. Hezký den přeji.

1. Jari, moc děkuji za pochvalná slova a jsem ráda, že se Ti ta místa skrze fotky tak líbí. 👍 Správně píšeš, že se musíš spokojit s tím, co ještě můžeš vidět a zažít. Proto tvrdím, že člověk by měl cestovat dokud může - je mladší, tím pádem zdravý, také finance. Neodkládat na dobu až... To se většinou vymstí. Ani já se nepodívám všude tam, kam bych chtěla, někam už ani nechci, jak se to změnilo.
      Ještě jednou děkuji a přeji příjemné trasy dalších výletů a nemusí to být daleko. U nás se dá vybrat. ☺

8. Hani, nádhera!
    Přeji hezkou neděli, Helena

1. Jsem ráda, Helenko, že se Ti to líbí a přeji úspěšný závěr měsíce února. 👍

Toulky českou minulostí

Kalendárium z Moravskoslezska: Květen - ze starého kalendáře

Sto dva roky starý kalendář můžeme otevřít díky archivu "Książnica Cieszyńska".