Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

neděle 25. února 2024

Slavnostní příjezd prezidenta, to bylo slávy

Když jsem řekla A, tak dám i to B a jací bychom byli vlastenci, kdybychom neuvedli to, co by nám mělo být blízké, protože tak to prožívali naši předkové. Kdybychom my žili v té době, asi by to prožívání bylo stejné. Nedávno jsem tu vzpomínala 50. výročí vlády císaře, ale přešlo dvacet let a vše bylo jinak. Během světové války se svět změnil natolik, že mohu napsat, že osud byl k němu milostiv, protože zemřel dříve, než se monarchie rozpadla. A místo něho byl prezident. A jak ho vítali!

Využívám dobového tisku, který tyto události vyjádří lépe. Čerpala jsem z dostupných novin Duch času a Slezský venkov 1918: 

 

Pro lepší čitelnost jsem text zvětšila:

Posledním císařem byl Karel I. a císařovna se jmenovala Zita. 
_______________
V dnešních novinách takový materiál nenajdeme. Letos tomu bude 106 let...

4 komentáře:

  1. Nemělo by se zapomínat. Hani, díky tvému článku jsem se dozvěděla docela dost zajímavostí. Coby holka jsem poslouchala vypravování dědy a babičky. Děda se narodil v 19. století, babička v roce 1900. Mívala jsem malé skleněné srdíčko, kde byly iniciály TGM a moji prarodiče mi o panu presidentovi vyprávěli.
    Podobně manželova babička, která byla shodou okolností také ročník 1900, pamatovala pana presidenta, když jezdil na koni do nedaleké obory Hvězda.
    Měj hezkou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naši rodiče a prarodiče si prez. Masaryka velmi vážili. To byla úcta, kterou si snad neumíme představit. Říkali mu "tatíček" Masaryk a mám po tátovi knihu, kterou někdy nafotím a přestavím. To je dnes rarita. Prostě "Prezident Osvoboditel", jistě věděli, proč ho tak titulovali. ☺

      Vymazat
  2. Když dorazí někam prezident, je vždy plno slávy. Vzpomínám si, jak přijel do Val. Meziříčí Havel. A T.G.Masaryka naše město také vítalo. Jsou z toho i fotografie a na jedno výročí se dokonce v současné době sestavovala podle fotografie nová fotka jako replika. Byla to na náměstí zajímavá akce. Zajímavé jsou i ty novinové výstřižky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taková sláva je vždy po nějakém převratu. O té "replice" jsem četla, bylo to k 100. výročí. Určitě to byl dobrý nápad. TGM byl velmi oblíben a není divu, že byl do funkce zvolen 4x. A to, jak mu říkali, jsem už psala nahoře Alence. 👧

      Vymazat

Toulky českou minulostí

To je také Ostrava: jarní procházka Bělským lesem

Téměř každé město má něco, čím se lidem zafixuje do paměti. To, co nějak vyčnívá, co je nápadné. Praha má svůj Hrad, Kutná Hora svoji "...