Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 16. dubna 2024

Nenáročná mahónie na okrasu má i léčebné účinky

Mahon jsme kdysi kupovali do vazeb na Dušičky nebo na Vánoce. Neinformovaný člověk vůbec netuší, jak je to jednoduché pěstování. Pak jsem na trhu náhodně koupila za pár kaček dvě sazenice a zasadila je na záhonek před dům. Od té doby mám "svůj" mahon. 😉 Výhodou je, že je to stálezelený keř. Doporučuje se stinné místo, u nás je to na slunci a vydržel. Za ta léta se to dost rozrostlo, že jsme už část vykopali, protože tento keř je velmi odolný a kromě ostříhání nevyžaduje žádnou péči. Jednou ročně použiji zálivku s hnojivem. Správný název je  mahónie cesmínolistá. Patří do čeledi berberisovitých a zahrnuje více než 70 druhů.

Mladé listy mívají měděný odstín, později se mění na tmavozelené a na podzim se zbarvují do červených odstínů.
Na jaře mahon velmi bohatě vykvetl a podobně jako ostatní stromy a keře se ty typické žluté květy objevily podstatně dříve. Na podzim se vytvoří tmavomodré bobule visící pod listy.

Mahónie pochází ze Severní Ameriky, odkud se postupně rozšířila po Evropě. Je zdrojem vitamínů A, C, obsahuje také rozpustné vlákniny pektinu, který snižuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi. Bobule mahónie jsou velmi kyselé, ale plné antioxidantů, obsahují živiny, které podporují imunitu. Bobule můžeme jíst za syrova, lze z nich ale připravovat také džemy, želé, sirupy, saláty i víno.
V Evropě zcela ignorované plody jsou bohaté také na minerály jako jsou železo, draslík, magnezium, fosfor, vápník i zinek. Obyvatelé amerického západu i Kanady mahon dobře znají a stejně tak je tomu v Číně. Bobulky mahonu se v těchto krajích používají i v kuchyni, a nejen jako krmivo pro ptáčky. Můžete si je dát do jogurtu nebo smoothie čerstvé či sušené. Dají se totiž kyselostí přirovnat rybízu. 

Jsou vynikající při léčbě běžných zdravotních problémů, jako je nachlazení, chřipka, snižují tvorbu hlenu, pomáhají při kvasinkových infekcích. Používá se také proti žloutence. Využít ji můžeme i zevně; například alkoholické výtažky odstraňují lupy a brání jejich zvýšené tvorbě.

Při sklizni bychom kvůli ostrým listům měli používat rukavice a nůžkami odstřihujeme bobule přímo z rostliny.

 

 

 

Na závěr jsem vyfotila "korýtka" u vchodu. 

 zdroj: ireceptar.cz, magazinzahrada.cz

10 komentářů:

  1. Hani, mahonii máme na zahradě, prolezla nám pod plotem od sousedů. Snažím se jí likvidovat, protože je hodně invazivní, ale příroda nade mnou stále vede. 😀
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, na zahradě to máte asi nějak rozvrženo a chcete tam určité rostliny. Zahrada je vizitkou majitele, tak se nedivím vašemu "nadšení" z mahonie. Já to mám před domem, kde to nevadí, ale jak píšu, už jsme asi jednu třetinu vykopali. ☺
      Přeji příjemný pátek.

      Vymazat
  2. Hani ahoj, mahon měla v zahradě moje mamka. Když před čtyřmi roky zemřela, zemřel ten rok i mahon... Zdraví Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Leni, je to zajímavé zjištění, já mám něco podobného s klíviemi, které mám po otci. Za jeho života bohatě kvetly, po jeho odchodu doma ani ťuk. Tak jsem je odnesla do práce a tam zase rozkvetly... Je to zajímavé.

      Vymazat
  3. Nádherný keř,nevěděla jsem,že jsou bobule jedlé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, nedivím se, myslím, že celkové povědomí lidí o mahonii není velké. Také jsem to nevěděla, proto jsem to zařadila na blog.

      Vymazat
  4. Hani, mahonii měli rodiče na zahradě. Já jsem se ji roky pokoušela zlikvidovat, je hodně invazivní, všechno kolem ní umíralo...
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, tomu rozumím, zvláště Ty chceš mít zahradu "tipťop". Já mám podobnou zkušenost s vrbinou.
      Přeji úspěšný pátek. 🍀

      Vymazat
  5. Keř je to krásný s to, že jsou ty modré bobule jedlé , jsem vůbec nevěděla. Díky za osvětu. Přeji ti krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruš, mi se mahonie fakt líbí, i když je vidět, že někteří ji nesnášejí. Před domem ve městě je to vhodný keř, navíc velmi odolný, což je tady potřeba. Opravdu asi udiví, že jsou ty bobule jedlé.
      Ráda poskytnu osvětu a přeji klidný páteček... 🍀

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Ostrava - místa netypická, přesto zajímavá

Každé město má na svém katastru místa, která při pohledu na mapu jsou "město", ale vypadá to tam jako na vesnici. Asi je to proces...