Máte rádi film, filmové herce, filmovou hudbu nebo některé filmové hlášky? Osobně se ráda podívám na filmy, jako Tenkrát na Západě s Claudií Cardinale a když si přečtu, že jeho premiéra byla v r. 1968, je to neuvěřitelné. Nebo italské filmy se Sophií Loren a Marcellem Mastroianim. A co teprve Poklad na stříbrném jezeře nebo Vinnetou? Na tohle se s přítelem podíváme vždy, i když jsme to viděli mockrát. A co ty hlášky s Hujerem - "Hujer, metelesku blesku" nebo jeho "švestičky z vlastní zahrádky", líbí se mi ten laskavý český humor ve filmu Marečku, podejte mi pero. I tento film vznikl r. 1976.
Mám pár filmů, jako Do hlubin študákovy duše nebo filmy s Kristiánem - Oldřichem Novým nebo Natašou Gollovou, které mám spojeny ještě s mým tatínkem a svým dětstvím. Zkrátka, herečkou jsem nikdy nechtěla být, takovým megalomanským akcím jako karlovarský festival sice nefandím, ale film je u nás spojen se jménem PONREPO. Slyšeli jste o něm? Já jsem na něj narazila v prachatickém Muzeu české loutky a cirkusu a už tam jsem si řekla, že o něm připravím článek. Je to osobnost, která si připomenutí zaslouží. 👍 Zkuste si představit tuto situaci:
Před 117 lety lidé na rohu pražských ulic Karlova a Liliová přešlapovali před domem zvaným U Modré štiky.
Všichni chtěli být u toho,
když se v prvním stálém českém biografu na plátně objeví oživlé obrázky.
Tehdy šlo o několik němých filmů, každý trval jen kolem minuty.
„Scény
střídati se budou ze všech dílů světa: ze života, dle skutečné přírody,
z cirkusu, varietního života a světa snů, s oslepující nádherou a
fantasií v okouzlujících barvách, vše poskytne Biograf,“ zval na
představení Ponrepo. S každým z návštěvníků se pak při vstupu osobně
uvítal.
První stálé kino Ponrepo tedy otevřel 15. září 1907, promítal v něm za 20 až 60 haléřů němé filmy jako Niagarské vodopády, Jízda Nebraskou, Ukradené dítě, Moric kojnou a podobně. Sál měl 56 míst, hrálo se každý den kromě pátku. Podnik byl rodinnou záležitostí, v pokladně prodávala lístky Ponrepova žena Karlička a bratr Karel Šlambor komentoval děj na plátně a vytvářel zvukové efekty. Podnik vedl i v době války a hospodářské krize.
Viktor Ponrepo byl pseudonym a je odvozen od jména zámečku Bon Repos u Lysé
nad Labem a doplněný o jméno Viktor podle latinské verze slova "vítěz". Vlastním jménem byl Dismas Šlambor a původně se vyučil pozlacovačem. Tady chápete, proč lidé mají psedonymy: jako Hana Zaňáková nebo Jebavý člověk asi tak neprorazí, i Mark Twain byl Samuel Clemens. Ponrepo se nejdříve proslavil jako kouzelník a tak se svým putovním biografem měl úspěch. To je on:
Podniku se dařilo pouhý rok, než přišla první krize. Ponrepo jen těžko bojoval s konkurencí – jen v Praze tou dobou fungovalo už šest velkých stálých biografů – a zkusil štěstí v prodeji kinematografických potřeb. Ani v této oblasti se mu příliš nevedlo a navíc vypukla válka. Po ní obliba biografů nakrátko vzrostla, v první polovině 20. let však zhoršením ekonomické situace zase opadla. Ponrepo se musel vrátit ke kouzelnickému řemeslu, protože z promítání u Modré štiky rodina sotva vyžila.
Hani, pěkně zpracované téma. Při vlakojízdě do Prahy jsem vídávala na jedné budově název PONREPO a je tam, možná, dosud. Hned za tunelem, dole pod tratí, směrem jako k busnádraží Florenc.Pa Jiřina z N.
OdpovědětVymazatZajímavý příběh z dob začátku biografů.Hanko,přeji pohodový týden bez deště a pohrom.
OdpovědětVymazatJako filmový fanoušek název Ponrepo znám a ráda jsem si přečetla i další zajímavosti.
OdpovědětVymazatHani,hezký začátek nového týdne
Hani, kino Ponrepo znám, dokonce jsem kdysi i na filmu byla, když k nám přijelo. Věděla jsem, jak vznikl ten pseudonym, ty si mi rozšířila obzor dalšími informacemi.
OdpovědětVymazatPřeji pokud možno klidný den. Helena