O tomto betlému jste slyšeli asi všichni. Mnozí z vás ho i viděli, možná ne jednou, protože ten, kdo bydlí poblíž, nemá problém Třebechovice navštívit častěji, než já. A také s vnoučaty, protože s dětmi se na výstavy betlémů často chodí. Také si uvědomuji, že mnozí tu možnost zajet do Třebechovic neměli a třeba se tam nedostanou. Text je delší, ale chtěla jsem to mít v jednom článku.
______________________
Dnes, na závěr vánočního období, představím dílo lidských rukou, které proslavilo nejen svého tvůrce, ale na mnoha výstavách i naši republiku. Je dokladem toho, že i obyčejný člověk může po sobě zanechat "stopu". Většina výjimečných děl má zajímavou a poutavou historii a neméně poutavé bývají také životní osudy jejich tvůrců. Dnešní příspěvek jsem věnovala Proboštovu mechanickému betlému, který si pozornost na blogu jistě zaslouží. Je to právě čtvrtstoletí, co betlém byl (1999) prohlášen za národní kulturní památku. Musíme se za ním vypravit do Třebechovic pod Orebem.
Někdy se v životě lidském stane něco, co člověka poznamená na celý život. Může to být úraz nebo tragická událost v rodině a člověk se s tím nějak musí vyrovnat. Tak to bylo i v případě Josefa Probošta (1849-1926), který pocházel z Třebechovic pod Orebem.
Probošta patrně to vyřezávání a vymýšlení betlému bavilo víc, než vlastní hospodářství a život rolníka. „Náš betlém bude největší a nejkrásnější na světě, takže se na něj určitě přijede podívat z Vídně sám císař pán.“ To tvrdil ženě i přátelům. Taková práce však zabere většinu času a tak hospodářství upadalo a Proboštova žena Anna se o upadající hospodářství musela postarat sama. Určitě pochopíme, že v té době už neměla důvod tohle manželovo úsilí nějak podporovat. Myslím, že tohle znají manželky všech vynálezců.
V třebechovickém muzeu betlémů je také doloženo, že Josef Probošt nebyl jediným tvůrcem betlémů, který je po něm nazván. Byl vyučený truhlář, ale sám nebyl spokojen se svým řezbářským uměním. Sebekriticky uznal, že jeho figurky často trpí proporčními nedostatky. Proto většinu řezbářských prací postupně svěřil Josefu Kapuciánovi, jehož život by mohl být námětem k filmu.
Probošt zažil veřejné výstavy svého betlému, ale když v 77 letech zemřel, jeho žena ani dcera s manželem tomuto monumentálnímu dílu velkou úctu neprokazovali. Betlém byl rozebrán a odložen v kůlně. V roce 1934 dokonce hrozilo, že Proboštovi potomci už poněkud zchátralý betlém prodají skupině potulných komediantů. Místní učitel František Skřivan pochopil, že je to dílo mimořádné a jako místní patriot chtěl, aby betlém zůstal v místě, kde vznikl. Vše potřebuje sponzora a tím se ukázal být továrník Jaroslav Burchych, který rozebraný betlém od Proboštovy rodiny odkoupil a postaral se o nezbytné opravy.
Betlém je 7 m dlouhý, 3,2 m široký a 1,8 m vysoký. Skládá se z 2033 ks vyřezávaných dílů. Figurky jsou 10 – 15 cm vysoké většinou z lipového dřeva, jen tři ze dřeva hruškového. V celém betlému jich je 180 bez pohybu, 120 figur je připevněno na řetězových pásech, 51 figurek napodobuje lidi při jejich každodenní práci. Pohybový mechanizmus je celý ze dřeva a čítá 152 ozubených kol o průměru 20 – 150 mm. Výjimkou jsou pouze kovové zvonečky, kožený měch u kukačky, kožené hnací řemeny a v r. 1935 přidaný elektrický motorek, který nahradil kliku, kterou se ručně betlém uváděl do pohybu.
Podívejte se na čtyřminutové video, které vám mechanický betlém představí lépe než fotografie.
Třebechovický betlém
není jen uměleckým dílem – je to živoucí kronika života na malém městě
na přelomu 19. a 20. století. Svého největšího světového úspěchu se dočkal v
roce 1967, kdy reprezentoval tehdejší Československo na světové výstavě v
Montrealu. Bylo třeba nově vyrobit figurku slona, který se při návratu z montrealské výstavy ztratil. Byl spíše ukraden, ale to už je dneska jedno, je tam nový. Nebylo to jednoduché, sochař vyrobil slona jiného a restaurátoři chtěli "původního". V dokumentu České televize byl dvouvteřinový záběr původní figurky a podle ní byl vyroben z hruškového dřeva tento:
Podrobněji o Proboštovu betlému:
Přirozeným středem betlému jsou jesličky s klaněním pastýřů. Toto tradiční uskupení zahrnuje typické postavy, které bychom v klasickém betlému hledali. Pastýři v pokorném pokleku vzdávají úctu narozenému Kristovi a přinášejí klasické dary, beránka (dar samého Krista – beránka Božího) i košík s jablky, (jablka – plody stromu života). Od nich se po obou stranách rozvíjí děj na sedmi velkých terasách a jedné menší. V jesličkách je tradiční seskupení figur: svatá Rodina a klanící se pastýři. Chybí však obvyklá zvířata volek a osel, uvnitř je však přítomen anděl, který se kýve jako protiváha pohybu sv. Josefa, který Ježíška kolébá, zatímco Panna Marie klečí se sepjatýma rukama v pokorném a uctivém gestu vůči narozenému synovi. Samotný chlév je velmi pečlivě provedenou stavbou, která částečně překrývá děj na páté terase betlému. Nepřipomíná ani jeskyni, ani bortící se architekturu, která by symbolizovala náhradu Starého zákona rodícím se Novým zákonem, tedy Kristem, jak je tomu u některých betlémů. Jde o invenci lidového autora, který volí zobrazení chléva, které je mu blízké. Na střeše chléva je kukačka, hvězdu a anděla s „Gloria“ nalezneme až pod stropním dílem betléma, ve stylizovaných oblacích.
Na levé straně jsou na první, přízemní terase figurky řemeslníků a obyčejných lidí při práci, stejně tak je tomu i na terase druhé, kde je umístěna třebechovická kapela s kapelníkem Jaroměřským. V betlémářské tradici jsou muzikanti těmi, kdož zvěstují událost Narození Páně světu a svou hrou ji oslavují. Jsou tedy v přeneseném významu alegorií andělského nebeského chóru, který je často přítomen v betlémech z poloviny 19. století například na Svitavsku. V novodobých betlémech jsou často zobrazeni muzikanti s nástroji, které jsou pro daný region charakteristické.
Dva lesníci, nesoucí srnce, byli podle vzpomínek pamětníků bratři Zábranští. Mládenec s vánočkou pod paží, prý nejzdařilejší figurka – Pepík Kánský, syn obchodníka na náměstí. Darovník s vánočkou nikdy v tradičním betlému nechybí, přináší totiž univerzální, eucharistický dar. Jako výrobek z obilí symbolizuje vánočka tělo Kristovo – tedy eucharistický pokrm, podobně jako hostie. Obilí, které roste ze země, vody a slunce je darem všech tří sfér. Tvarem vánočka připomíná malého zavinutého Ježíška. Další eucharistický dar obvykle přiváží pastýř na trakaři v soudku. Jedná se o víno, možná také v českém prostředí o pivo. Často je zobrazována dvojice mužů s obrovským hroznem vína. V obou případech jde o symboly Kristovy krve. Muži s velkým hroznem na tyči navíc symbolizují úrodnost zaslíbené země Kenaanejské a jsou v lidové tvorbě velmi oblíbeným motivem. Kluk na hrušce, Ludva Fabián, rošťák, který právě ty Proboštovy hrušky nenechal na pokoji. Žebračka Ančka zvaná Barška, vede kozu, se kterou denně putovala od ulice Pod domy kolem Zvoníčkových, napást ji k Libranticům. Figurka mnohokrát kopírovaná a ve všech betlémech velmi oblíbená. Koza patřila též ke starozákonním obětním zvířatům a ve starých betlémech nikdy nechybí. Švec v Proboštově betlému se prý jmenoval Odónek Černý, ale některé prameny uvádějí ševce Kavu. V širokém klobouku je místní blázen Janek. Podle ústní tradice má Jankův klobouk na hlavě také významný muž obce, statkář Dotřel, který jede mezi darovníky na voze. Jistě si tuto pohanu podle řezbářů zasloužil. Do kovadliny buší kováři bratři Štorkové, vyhlášení siláci, jejichž potomci byli ve městě známí jako skalní sokolové a výborní nářaďoví cvičenci. Truhlář je Jan Podstata, u kterého se Josef Probošt vyučil, autor dřevěného interiéru evangelického kostela, ale také si o této figuře v betlému hovoří jako o autoportrétu řezbáře Probošta. Nejvíce byla zastoupena Pitrova ulice. To byli sousedé betlémáci, kteří se denně u Proboštů scházeli, přihlíželi, radili, hašteřili se, prý se za dobrou věc i poprali.
Na třetí terase již kromě řemeslníků vidíme i průvod darovníků, stejně jako v části čtvrté, kde je mimo jiné umístěno pět ze sedmi vyřezávaných stromů, které naznačují volnou krajinu s pastorálními výjevy a pastýře se stromem života. Jde o alegorii vigilií (předvečera) narození Krista s figurami spáče a lenocha, kteří představují lidstvo, které dosud nepoznalo Krista. Jim je určena výzva: „Probuďte se a neustávejte ve své víře. “ Ovečka ve dveřích ovčince je symbolem přijetí Krista a cesty ke spáse a souvisí se symbolikou novozákonní „brány“.
Úžasné. úžasné.
OdpovědětVymazatSouhlasím, Maruško, fotografie celé to kouzlo betlému tak nezachytí jako video.
VymazatNon ho mai sentito parlare di questo presepe da noi, un vero peccato perché è strepitoso
OdpovědětVymazatJá tomu věřím, Stefi, že jsi o betlému neslyšela. V posledních letech se o něm ani nepíše a v zahraničí byl představován asi jen ve 20. století. Nejvíc se připomíná jeho cesta za oceán na Expo 67 a na výstavu do Londýna. Proto jsem ho chtěla připomenout na blogu, i pro zahraniční návštěvníky. ☺
VymazatHani, opravdu je krásný, byla jsem tam. Přeji úspěšný celý tento rok.
OdpovědětVymazatVítej, Zdeni, v novém roce! Také Ti přeji spokojený a klidný nový rok. ☺
VymazatHani,máš pravdu já byla v Třebechovicích naposledy s vnoučatama.Betlém je nádherný a stačí jen ta představa,co je za tím práce.V létě jsme při cestování minuli odbočku na Třebechovice.Říkala jsem si není to zatím aktuální.Rozhodně bych se tam ještě podívala.Hezký večer
OdpovědětVymazatJituš, napadá mě, že vaše vnoučata byla podnětem k vašemu cestování. ☺♥ Pokud jezdíte na Pardubicko, mohli byste se tam, třeba v létě, zastavit. Je celoročně otevřeno a pokud tam nepřijede celý autobus nebo škola, nezažila jsem tam "nabito". Tento betlém je prostě "špička" mezi betlémy.
VymazatAť se daří po novém roce, Jituš.
Hanko,nejvíc se mi tam líbilo, když jsme ty betlémy navštívili s vnučkami, stejně jako ten v J.Hradci, to jsem víc sledovala jejich zaujetí. Jiřina z N.
OdpovědětVymazatHani, skvěle zpracovaný příspěvek. Zažila jsem v Třebechovicích prohlídku s i bez průvodce, tolik informací nám určitě neřekl. Je to skvost.
OdpovědětVymazatPřeji příjemný den. Helena
Tato lidová tvořivost je úžasná..já mám takto šikovného spolužáka Jiřího Cobla. Byla o něm i reportáž v televizi nazvaná "Betlémáři Krušnohoří a Šluknovského výběžku."
OdpovědětVymazatZa mě naprosto úžasné dílo!!! S věkem stále více obdivuji práci starých mistrů!! (Dnes bez aku šroubováku ani šroubek nezašroubujeme). Přeji krásný den.
OdpovědětVymazat